⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Reprezentacja
  • Juniorzy
  • PGE Ekstraliga
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Ekstraliga U24
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
  • Metalkas 2. Ekstraliga
    • Składy 
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Krajowa Liga Żużlowa
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • SGP / DPŚ / SON
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP
    • TERMINARZ/WYNIKI SON
  • SGP 2
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP 2
  • TERMINARZ/WYNIKI SEC
    • SEC
  • Inne kraje
    • Anglia
    • Szwecja
    • Dania
    • Rosja
    • Czechy
    • Niemcy
    • Francja
    • Australia
    • Inne
  • Pozostałe turnieje
  • Mini żużel/250cc
  • Inne odmiany żużla
  • Speedrower
  • Detektor Krytyka
  • Formuła 1
  • Relacje LIVE
Zakończona
 Logo FINAŁ Indywidualnego Pucharu Polski 85-140cc w Wawrowie
19.10.2025 12:00
Zakończona
 Logo FINAŁ DMP 85-140cc w Wawrowie
18.10.2025 14:00
Zakończona
 Logo Puchar MACEC w Pardubicach
18.10.2025 12:00
Zakończona
Glasgow Tigers Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-5.png Logo
17.10.2025 20:30
Zakończona
Poole Pirates Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-6.png Logo
15.10.2025 20:30
Zakończona
 Logo 4. runda Extraligi w Žarnovicy
12.10.2025 14:00
zuzel-okiem-mechanika-wywiad-cz-1
zuzel-okiem-mechanika-wywiad-cz-1
Strona główna » Żużel okiem mechanika (wywiad, cz. 1)

Sport żużlowy. Żużel okiem mechanika (wywiad, cz. 1)

  • Wywiadownia
31 maja 2022 Ten artykuł przeczytasz w 12 minut

Magdalena Magdziarz

Żużel okiem mechanika (wywiad, cz. 1)

Nie widać ich z poziomu trybun. Mimo wszystko, są obecni w parkach maszyn, w busach i warsztatach, pełniąc istotną rolę w przedsięwzięciu, jakim jest sport żużlowy. Mechanicy. To oni są odpowiedzialni w znacznej mierze za sukcesy żużlowców. Wiele tajników tej pracy zgłębił między innymi Artur Pisarek, bohater tego artykułu, dzieląc się szczegółami swojego zawodu na łamach naszego portalu.

Do pracy przy żużlu trzeba czuć powołanie. W dużej mierze przypadków trzeba również zadać sobie pytanie, czy to praca, czy obowiązki wykonywane z pasji do tego sportu. – W Krakowie napędzała nas pasja – powiedziała mi niegdyś Magdalena Mikołajczyk, która pracowała w nieistniejącym już na chwilę obecną klubie żużlowym w Krakowie, jako m.in. kierownik zawodów. Sporą dozę pasji i poświęcenia dobrze również czuć, kiedy obiera się ścieżkę pracy w roli mechanika żużlowego. Doba wypełniona ciągłą pracą. Nie spełnia warunków definicji ośmiogodzinnej pracy na etat.

Mechanik – praca 24/h

Mam sporo szczęścia, umawiając się na wywiad z Arturem Pisarkiem, bohaterem tego tekstu. Udaje się mi “złapać” go w międzyczasie, pomiędzy mniej wyjątkowo absorbującą pracą w warsztacie a wyjazdem na kolejny mecz, do Landshut. W tym sezonie przy żużlu klasycznym pracuje wraz z juniorem Wybrzeża Gdańsk – Marcelem Krzykowskim. Po kilku kolejkach dochodzi do tego wszystkiego jeszcze praca ze Stanisławem Burzą. Rozpoczynają się więc przygotowania do zmagań w long tracku i czasu na dłuższą rozmowę Artur by już nie mógł znaleźć. Kiedy zaczynamy rozmawiać, zastaję go oczywiście, nigdzie indziej, jak przy motocyklach. Jak to wszystko się z żużlem się zaczęło w przypadku Artura? Jak mi wyjaśnia, nie miał wyjścia – z czarnym sportem związany był już od narodzin. A nawet i chwilę wcześniej.

Wokół żużla jestem praktycznie od urodzenia. Moi rodzice nawet poznali się na stadionie. Dorastałem w tarnowskich Mościcach, pięćset metrów od stadionu. Mama również udzielała się w klubie w latach 80. Po sąsiedzku mieszkali: Wardzała i Kapała, także ten żużel zawsze był ze mną. Trudno wytyczyć granicę, kiedy dokładnie się to zaczęło. Z czasem stawałem się coraz bliższy temu sportowi. Sąsiad mieszkający piętro wyżej pracował jako rzecznik prasowy Unii Tarnów, wciągnął mnie do tej pracy. Zaczynałem od strony prasowej, marketingowej. Następnie zacząłem pomagać Jakubowi Jamrogowi – najpierw w kwestiach organizacyjnych, menedżerskich. Potem zaczęło się od podania narzędzia, jednego, drugiego. Zatankowania motocykla. Przez przypadek pojechałem również z juniorem Unii na zawody MDMP. Po zakończeniu edukacji stwierdziłem, że to jest to, co chcę dalej w życiu robić. Może nieco później, niż inni, którzy zaczynają zazwyczaj w wieku nastoletnim. Ja miałem wtedy już dwadzieścia kilka lat.

Mechanicy pełnią ważną rolę w karierze żużlowców. Artur Pisarek w trakcie pracy (fot. Matías Ferreras)

Praca mechanika, czyli praca nie do końca „normalna”

Chociaż Artur rozpoczyna pracę później niż z reguły się to robi, mój rozmówca zdążył już poznać bardzo dobrze ten zawód. W swojej pracy mechanicy w pocie czoła robią wszystko, aby tylko współpracujący z nimi sportowcy osiągali najlepsze możliwie wyniki i rezultaty na torze. Stawiając głębszy krok w tajniki tej pracy – jak to wszystko wygląda od środka? Dla Artura ta praca jest już powszechnością, o której kontynuuje swoją opowieść. Jedno jest pewne – trzeba być skoncentrowanym na starannej dokładności w tym wszystkim. 

Nie jest „normalna” praca (śmiech). Nie ma tutaj żadnej regularności. Robi się to, co trzeba w danym momencie. Czasem jest blisko tydzień przerwy w startach, więc można wolny czas poświęcić na “dopieszczenie” motocykli i pozostałego osprzętu, choćby w kwestii estetycznej – zrobić rzeczy, które nie wpływają na jakość prowadzenia pojazdu czy jego osiągi, na które w trakcie “maratonu” nie warto tracić czas. Wtedy względnie jest czas na relaks, można ułożyć plan zajęć do swoich potrzeb i chęci. Wówczas praca mechanika żużlowego może wydawać się sielanką. Nieraz jednak jest tak, że z dnia na dzień są kolejne zawody, na które nie tylko trzeba dojechać, nieraz kilkaset kilometrów, ale również odświeżyć sprzęt. Wówczas kwestie wizualne schodzą na dalszy plan.

Najważniejsze są filtry powietrza i gaźnik, które są “bramą” do komory spalania w silniku. Wszelkie niepożądane elementy jak ziarenka piasku czy drobne kamyczki niszczą tłok, cylinder, zawory, gniazda zaworowe znacznie skracając przydatność silnika na poziomie wyczynowym.  Po zawodach musi również być wymieniony wkład sprzęgła. Jeśli zawodnik nie posiada zapasu (jeden wkład kosztuje ponad 1000zł!), trzeba odświeżyć to, co się ma. Zazwyczaj polega to na szlifowaniu nieco przypalonych tarczek sprzęgła na papierze ściernym, odtłuszczeniu. Techniki są przeróżne, w zależności od zawodnika czy mechanika, więc trudno wchodzić w szczegóły.  Na koniec pozostaje pobieżne oczyszczenie podwozia z zalegającego błota, które nie tylko brzydko wygląda, ale dodaje motocyklowi zbędne kilogramy. 

Wiadomo, że jak jest mecz ligowy w niedzielę, a kolejne zawody są we wtorek, to właśnie poniedziałek służy ku myciu wszystkiego. Dużo tych części wtedy się wyjmuje, wyjmuje się gaźnik, rozbiera go na części pierwsze i myje dokładnie każdą śrubkę. Jeden motocykl przy dokładnej pracy zajmuje około trzech-czterech godziny pracy dla jednej osoby. Do tego dochodzi polerowanie  i inne zabiegi estetyczne, które w wielu ekipach są nieodzownym elementem mycia motocykli. Ja akurat uważam, że przy tempie pracy w żużlu, jest to zbędne przemęczanie się. Lepiej jest wyspać się i w pełni sił pracować w czasie zawodów, niż całą noc szorować, a mecz przeżyć na “autopilocie”. Podczas zawodów trzeba być skoncentrowanym i gotowym do działania na pełnych obrotach.

Klasyka kontra long track

Przy okazji rozmowy pojawia się również temat Tarnowa, gdzie współpracuje wraz ze Stanisławem Burzą. Trener miejscowej Unii, oprócz pełnienia tej funkcji, startuje również w zawodach w żużlu na długim torze. Jego nazwisko widnieje także na liście reprezentacji Polski. Czy czuć spory przeskok pomiędzy mechaniką w żużlu klasycznym a tą, z którą ma się styczność na long tracku?

Sezon żużlowy między innymi dla Artura oznacza również pracę nie tylko przy żużlu klasycznym, ale też zajmowanie się motocyklami do long tracku. Na zdjęciu Stanisław Burza, reprezentant Polski w żużlu na długim torze

Motocykl różni się nieco w swojej budowie. Głównymi różnicami są: dwustopniowa skrzynia biegów w miejscu tradycyjnego żużlowego sprzęgła. Oprócz tego ruchoma tylna część ramy ograniczona amortyzatorem i rozmiar tylnej felgi, na którą zakłada się oponę z nieco innym bieżnikiem. Nie jest to skomplikowane – kwestia przyzwyczajenia. Jeżeli jest się doświadczonym i wie się, o co chodzi, to te różnice nie stanowią problemu. Jest to tylko delikatny przeskok. Rozmiar tylnego koła ma wpływ na przełożenia. Silniki są te same, paliwo również. Z punktu widzenia mechanika pracującego przy żużlu nie ma więc różnicy. Zabawa zaczyna się przy dostrajaniu amortyzatorów. Jednak tak naprawdę, my Polacy się dopiero tego uczymy. Daleko nam do wiedzy i doświadczenia posiadanych przez fachowców z Niemiec, Francji czy Holandii.

Kolejne części artykułu już wkrótce.

Źródło: inf. własna

Zwrot za pierwszy zakład do 110 PLN z kodem SPEEDWAYNEWS -> sprawdź szczegóły!

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Artur Pisarek
  • Daniel Henderson
  • Jimmy Olsén
  • Marcel Krzykowski
  • Stanisław Burza
  • Wybrzeże Gdańsk

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Statystyki są po jego stronie. Będzie liderem?

Sport żużlowy. Statystyki są po jego stronie. Będzie liderem?

Wojciech Jagodziński

  • Krajowa Liga Żużlowa
4 grudnia 2025

Gdańszczanie po odejściu Nielsa Kristiana Iversena mieli spory orzech do zgryzienia. Musieli znaleźć nowego lidera. W tym celu nad morze po kilku latach wrócił Jacob Thorssell, ma przed sobą bardzo trudne zadanie.

Stal wypożycza kolejnego juniora. Trafi do Wybrzeża

Żużel. Stal wypożycza kolejnego juniora. Trafi do Wybrzeża

Przemek Krukowski

  • Krajowa Liga Żużlowa
3 grudnia 2025

Wybrzeże Gdańsk pozyskało nowego zawodnika. Do ich drużyny dołączy wychowanek Stali Gorzów.

Rzutem na taśmę uratował karierę

Żużel: Rzutem na taśmę uratował karierę

Dawid Dukiewicz

  • Krajowa Liga Żużlowa
2 grudnia 2025

Sezon ligowy dobiegł końca, co też oznacza czas na podsumowania. Oto nasz cykl w którym opiszemy dokonania każdego sklasyfikowanego zawodnika w polskich rozgrywkach ligowych, rozpoczynając od dołu KLŻ, a kończąc na czołówce PGE Ekstraligi.

Kibice Wybrzeża czekali na tę informację. Wszystko jest już jasne

Żużel - Kibice Wybrzeża czekali na tę informację. Wszystko jest już jasne

Rafał Drabiniok

  • Krajowa Liga Żużlowa
1 grudnia 2025

Wybrzeże Gdańsk zatrzymało ważnego juniora. Eryk Kamiński podpisał nowy, dwuletni kontrakt i zostaje w klubie co najmniej do końca sezonu 2027.

Miał niewiele jazdy. Zawodnik Unii mówi o przyczynach

Żużel - Miał niewiele jazdy. Zawodnik Unii mówi o przyczynach

Hubert Furmaniak

  • Krajowa Liga Żużlowa
29 listopada 2025

Kacper Grzelak przyznał, że początek sezonu go lekko podciął na duchu. Polak ma jednak zamiar dać z siebie wszystko w nowych barwach.

Zabrakło czasu. Nie będzie wielkiego powrotu?

Żużel - Zabrakło czasu. Nie będzie wielkiego powrotu?

Hubert Furmaniak

  • Krajowa Liga Żużlowa
29 listopada 2025

Timo Lahti nie wróci do Wybrzeża Gdańsk. Dyrektor Mariusz Kędzielski, w mediach społecznościowych, przyznał, że czasowo obie drogi się nieco rozbiegły. Co to zatem oznacza dla byłego zawodnika Autona Unii Tarnów?

Młody Duńczyk dołącza do Wybrzeża Gdańsk!

Żużel: Młody Duńczyk dołącza do Wybrzeża Gdańsk!

Hubert Czaja

  • Krajowa Liga Żużlowa
28 listopada 2025

Wybrzeże Gdańsk pochwaliło się zakontraktowaniem kolejnego zawodnika. Do drużyny dołączył młody Duńczyk, dla którego może to być pierwsza poważna szansa w polskiej lidze.

Wrócił do domu po trzech latach. Najniższy szczebel nie był spacerkiem

Sport żużlowy. Wrócił do domu po trzech latach. Najniższy szczebel nie był spacerkiem

Dawid Dukiewicz

  • Krajowa Liga Żużlowa
27 listopada 2025

Sezon ligowy dobiegł końca, co też oznacza czas na podsumowania. Oto nasz cykl w którym opiszemy dokonania każdego sklasyfikowanego zawodnika w polskich rozgrywkach ligowych, rozpoczynając od dołu KLŻ, a kończąc na czołówce PGE Ekstraligi.

Ambitny plan szwedzkiego żużlowca. Chce być liderem zespołu

Żużel - Ambitny plan szwedzkiego żużlowca. Chce być liderem zespołu

Hubert Furmaniak

  • Krajowa Liga Żużlowa
27 listopada 2025

Wybrzeże Gdańsk pozyskało naprawdę ambitnego żużlowca. Casper Henriksson stawia sobie za cel zostanie liderem gdańskiego zespołu. Jest to naprawdę odważna deklaracja, szczególnie przy możliwej walce o skład.

Wybrzeże Gdańsk ma nowego lidera. Transfer potwierdzony

Żużel - Wybrzeże Gdańsk ma nowego lidera. Transfer potwierdzony

Rafał Drabiniok

  • Krajowa Liga Żużlowa
25 listopada 2025

Wybrzeże Gdańsk dopięło transfer, na który czekali kibice. Jacob Thorssell wraca nad morze i ma zostać nowym liderem drużyny. Klub kompletuje skład, ale to nie koniec ogłoszeń.

Galeria

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)


9 listopada 2025, zdjęć: 0

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)


18 października 2025, zdjęć: 0

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką


5 października 2025, zdjęć: 0

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle


6 września 2025, zdjęć: 0

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle

Zobacz wszystkie galerie

Patronat medialny - zawodnicy

  • Adam Bednář

  • Mateusz Bartkowiak

  • Wiktor Lampart

  • Krystian Pieszczek

  • Michał Knapp

  • Mateusz Cierniak

  • Tobiasz Musielak

Urodziny obchodzą dziś

  • Andrij Rozaliuk

    Andrij Rozaliuk

    05.12.2000r. (25l.)
  • Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

    Nicolai Heiselberg

    05.12.2005r. (20l.)

PGE EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Orlen Oil Motor Lublin 14 33 7 260
Betard Sparta Wrocław 14 26 6 115
KS Apator Toruń 0 0 0 0
Gezet Stal Gorzów 14 10 1 -118
Bayersystem GKM Grudziądz 14 18 4 56
Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 15 3 -108
Krono-Plast Włókniarz Częstochowa 14 7 1 -111
INNPRO ROW Rybnik 14 4 0 -205
PRES Grupa Deweloperska Toruń 14 26 5 111

METALKAS 2. EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Fogo Unia Leszno 14 33 7 274
Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 28 6 177
Moonfin Malesa Ostrów Wielkopolski 14 8 1 -91
Hunters PSŻ Poznań 14 17 4 -42
Cellfast Wilki Krosno 14 21 4 31
Orzeł Łódź 0 0 0 0
Texom Stal Rzeszów 14 18 3 -23
Autona Unia Tarnów 14 6 1 -197
H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 9 2 -129

KRAJOWA LIGA ŻUŻLOWA

Drużyny M PKT B +/-
Wybrzeże Gdańsk 12 28 6 134
Ultrapur Start Gniezno 12 23 5 119
PKS Polonia Piła 0 0 0 0
OK Kolejarz Opole 12 5 1 -74
Trans MF Landshut Devils 12 10 2 -30
Optibet Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0
Speedway Kraków 12 4 0 -192
Lokomotiv Daugavpils 12 15 3 -39
Pronergy Polonia Piła 12 20 4 82

PARTNERZY

PARTNERZY

PARTNERZY

SpeedwayNews Logo

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione

Na portalu speedwaynews.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Ustawienia plików cookiesZgadzam się
Zarządzaj polityką cookies

Polityka prywatności

Serwis speedwaynews.pl zaktualizował swój Regulamin i Politykę prywatności w związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE (RODO).

W związku z powyższym chcielibyśmy poinformować Cię o kilku istotnych informacjach związanych z przetwarzaniem Twoich danych. Pod adresem Informacje o RODO dowiesz się więcej na temat sposobu gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych przez nasz serwis. Prosimy zapoznaj się z opisanymi zasadami i zaakceptuj je poprzez zaznaczenie pola „zgadzam się”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
Wymagane
Always Enabled
Nie wymagane
SAVE & ACCEPT