⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Reprezentacja
  • Juniorzy
  • PGE Ekstraliga
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Ekstraliga U24
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
  • Metalkas 2. Ekstraliga
    • Składy 
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Krajowa Liga Żużlowa
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • SGP / DPŚ / SON
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP
    • TERMINARZ/WYNIKI SON
  • SGP 2
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP 2
  • TERMINARZ/WYNIKI SEC
    • SEC
  • Inne kraje
    • Anglia
    • Szwecja
    • Dania
    • Rosja
    • Czechy
    • Niemcy
    • Francja
    • Australia
    • Inne
  • Pozostałe turnieje
  • Mini żużel/250cc
  • Inne odmiany żużla
  • Speedrower
  • Detektor Krytyka
  • Formuła 1
  • Relacje LIVE
Zakończona
 Logo FINAŁ Indywidualnego Pucharu Polski 85-140cc w Wawrowie
19.10.2025 12:00
Zakończona
 Logo FINAŁ DMP 85-140cc w Wawrowie
18.10.2025 14:00
Zakończona
 Logo Puchar MACEC w Pardubicach
18.10.2025 12:00
Zakończona
Glasgow Tigers Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-5.png Logo
17.10.2025 20:30
Zakończona
Poole Pirates Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-6.png Logo
15.10.2025 20:30
Zakończona
 Logo 4. runda Extraligi w Žarnovicy
12.10.2025 14:00
w-salawacie-robia-swoje-spojrzenie-od-wewnatrz-cz-2
w-salawacie-robia-swoje-spojrzenie-od-wewnatrz-cz-2
Strona główna » W Saławacie robią swoje (spojrzenie od wewnątrz) – cz. 2.

Żużel - W Saławacie robią swoje (spojrzenie od wewnątrz) – cz. 2.

  • Inne kraje
  • Rosja
26 grudnia 2018 Ten artykuł przeczytasz w 8 minut

Joanna Krystyna Radosz

W Saławacie robią swoje (spojrzenie od wewnątrz) – cz. 2.

Ostatnio dużo się mówi i pisze o rosyjskim żużlu. O jego problemach finansowych i marketingowych. Z doniesień medialnych wyłania się obraz dyscypliny, która właściwie upada i poza nielicznymi ośrodkami kadłubowej ligi nie jest uprawiana. Postanowiłam sprawdzić, czy sytuacja naprawdę wygląda aż tak źle i odbyłam bliskie spotkanie ze speedwayem w Saławacie. A oto wnioski.

Pierwszą część historii o wizycie w żużlowym ośrodku w Saławacie możecie Państwo znaleźć TUTAJ.

W końcu docieram do żużlowego centrum dowodzenia. Siedziba Miejskiej Sportowej Szkoły Technicznych Dyscyplin Sportowych „Żużel” mieści się na samym stadionie, pod trybunami, a w podwórzu, nieopodal parku maszyn, zbudowany został minitor motocrossowy. Za parkingiem mieści się też strzelnica, chociaż z żużlem nie ma nic wspólnego, a teren stadionu beztrosko otaczają bloki i domy mieszkalne. Siergiej i Lena wyjaśniają, że z okien i balkonów okolicznych bloków da się nawet oglądać zawody. Później okazuje się, że w czasach, kiedy do Saławatu przyjeżdżały gwiazdy żużla, części kibiców faktycznie pozostawało jedynie śledzenie zmagań z wysokości pobliskich budynków. Co bardziej obrotni natomiast znajdowali sobie miejsce na dachu parku maszyn. Dzisiaj stadion jest ośnieżony i wymarły, a na dachu można się co najwyżej nabawić odmrożeń, ale z powodzeniem mogę sobie wyobrazić te tłumy chętnych do oglądania żużla. Mimowolnie zaczynam mieszkańcom Saławatu zazdrościć tej szalonej frekwencji…

W warsztacie czekają kolejne niespodzianki. Motocykl numer dwa, poczciwy składak jakże różny od nowoczesnych, oblepionych reklamami machin, został naprawiony i już z oponami wyposażonymi w kolce czeka na trening na jeziorze. Oprócz niego jednak halę warsztatu zastawia szereg motocykli dostosowanych do letnich warunków uprawiania żużla. Wśród nich maszyna z nazwiskiem Marcina Nowaka na kierownicy. Artur i jego asystent do spraw przygotowania fizycznego, Dmitrij Ksenofontow (też kiedyś próbował swoich sił na żużlu, ale po kontuzji poszedł w działalność trenerską), tłumaczą, że większość sprzętu dostają od zawodników albo sami sobie składają. Motocykle i pojedyncze części przywożą rosyjscy żużlowcy, ale jak widać, czasem jest to prezent od obcokrajowców. – Dzieciaki nie potrzebują nowiutkich motocykli – twierdzi Artur. – Chcą mieć maszynę, na której mogą jeździć, więc wystarczy, żeby była sprawna i czysta.

U polskich mechaników zachwyciła go dbałość o czystość każdego detalu. Podopiecznym saławackiej szkółki żużlowej każe zbliżać się do tego ideału. Samodzielne domywanie motocykli, jak uważa, pozwala adeptowi żużla poznanie każdej części maszyny i orientację w tym, która część mogła zawieść podczas danego treningu. Nie tylko motocykl Marcina Nowaka stanowi polski akcent w warsztacie daleko na wschodzie. Pomieszczenie w pół drogi między gabinetem, a kanciapą do odpoczynku, jest starannie oklejone zdjęciami żużlowców. Oprócz mistrzów świata dostrzegam podobizny Krzysztofa Kasprzaka i Macieja Janowskiego. Oni jednak do Saławatu nie przyjeżdżali – dotarły jedynie zdjęcia ich postaci na motocyklach, odległych idoli miejscowych dzieciaków (i tych trochę starszych). – Z Polaków był tu kiedyś Tomasz Gollob – wspomina z dumą Dmitrij – a ostatnio… chyba Sebastian Ułamek. Ale to było dawno.

Piję herbatę w pokoju dosłownie oklejonym żużlowymi zdjęciami, dyplomami, z pucharami na półkach na ścianie. Pucharów jest zresztą więcej – reszta stoi w gabinecie dyrektora motoszkółki. Obejrzę je później, ponieważ dyrektora zainteresowało, że ktoś się pofatygował do Saławatu aż z Polski i chętnie się ze mną spotka. Odruchowo porównuję sytuację z próbami dostania się do dyrektorów i prezesów gdziekolwiek w Polsce. W Polsce jest oficjalnie i profesjonalnie. Tutaj nieco amatorsko, ale rodzinnie i z ogromną miłością do sportu. To ani lepsze, ani gorsze podejście – po prostu zupełnie inne.

W siedzibie klubu poznaję Natalię, specjalistkę od metodyki, a przy okazji autorkę tekstów o żużlu i motocrossie na stronach internetowych lokalnych mediów. Natalia jest córką radzieckiego żużlowca Anatolija Gonczarowa i speedway jest dla niej całym życiem. Jak dla wszystkich tutaj. Żużlowa rodzina, choć geograficznie odległa od najważniejszych rozgrywek w czarnym sporcie, chłonie wszystkie informacje po rosyjsku, angielsku i polsku. Podstawowe pytanie, jakie zadają wszyscy przychodzący. „Jak się czuje Tomasz Gollob?”. Wypadek naszego mistrza wstrząsnął Rosjanami, a stan jego zdrowia interesuje ich jak samopoczucie członków bliskiej rodziny.

W oczekiwaniu na trening dowiaduję się, jak działa dziś żużel w Saławacie. Po śmierci Damira Sajfutdinowa w 2013 roku klub podupadł finansowo i przestał zgłaszać drużynę do rozgrywek. Koniec ligowego żużla w Saławacie nie oznaczał jednak końca żużla w ogóle. Klub postawił w całości na szkolenie młodzieży. Chłopcy od piątego roku życia („od czwartego, jeżeli na małej crossówce sięgają nogami ziemi”) mogą zapisać się na treningi na motocrossie. W wieku jedenastu-dwunastu lat zaczynają próbować żużla, ale jeżeli któryś woli pozostać przy crossówce, szkółka kształci i w tym kierunku. Przez cały czas adepci uczą się budowy motocykla, podstaw mechaniki, otrzymują przygotowanie fizyczne również poza torem. Poznają historię żużla i motocrossu w Rosji i na świecie, by oswoić nie tylko praktyczny, ale i teoretyczny aspekt motosportu. Latem szkółka organizuje obozy dla chętnych – kolonie pod znakiem motocykli. A wszystko to za darmo, dzięki wsparciu miasta i pojedynczych darczyńców, dzięki sprzętowi i kevlarom otrzymanym od skłonnych do pomocy zawodników. Brzmi trochę jak fantastyka. Niedofinansowany rosyjski żużel, wieczne braki pieniężne, droga dyscyplina, miasto, w którym nie ma nawet drużyny ligowej – jak to działa? Działa. Dzięki ludziom.

cdn.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Galeria

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)


9 listopada 2025, zdjęć: 0

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)


18 października 2025, zdjęć: 0

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką


5 października 2025, zdjęć: 0

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle


6 września 2025, zdjęć: 0

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle

Zobacz wszystkie galerie

Patronat medialny - zawodnicy

  • Adam Bednář

  • Mateusz Bartkowiak

  • Wiktor Lampart

  • Krystian Pieszczek

  • Michał Knapp

  • Mateusz Cierniak

  • Tobiasz Musielak

Urodziny obchodzą dziś

  • Mathias Trésarrieu

    Mathias Trésarrieu

    07.12.2002r. (23l.)
  • Jake Turner

    Jake Turner

    07.12.1996r. (29l.)

PGE EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Orlen Oil Motor Lublin 14 33 7 260
Betard Sparta Wrocław 14 26 6 115
KS Apator Toruń 0 0 0 0
Gezet Stal Gorzów 14 10 1 -118
Bayersystem GKM Grudziądz 14 18 4 56
Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 15 3 -108
Krono-Plast Włókniarz Częstochowa 14 7 1 -111
INNPRO ROW Rybnik 14 4 0 -205
PRES Grupa Deweloperska Toruń 14 26 5 111

METALKAS 2. EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Fogo Unia Leszno 14 33 7 274
Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 28 6 177
Moonfin Malesa Ostrów Wielkopolski 14 8 1 -91
Hunters PSŻ Poznań 14 17 4 -42
Cellfast Wilki Krosno 14 21 4 31
Orzeł Łódź 0 0 0 0
Texom Stal Rzeszów 14 18 3 -23
Autona Unia Tarnów 14 6 1 -197
H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 9 2 -129

KRAJOWA LIGA ŻUŻLOWA

Drużyny M PKT B +/-
Wybrzeże Gdańsk 12 28 6 134
Ultrapur Start Gniezno 12 23 5 119
PKS Polonia Piła 0 0 0 0
OK Kolejarz Opole 12 5 1 -74
Trans MF Landshut Devils 12 10 2 -30
Optibet Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0
Speedway Kraków 12 4 0 -192
Lokomotiv Daugavpils 12 15 3 -39
Pronergy Polonia Piła 12 20 4 82

PARTNERZY

PARTNERZY

PARTNERZY

SpeedwayNews Logo

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione

Na portalu speedwaynews.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Ustawienia plików cookiesZgadzam się
Zarządzaj polityką cookies

Polityka prywatności

Serwis speedwaynews.pl zaktualizował swój Regulamin i Politykę prywatności w związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE (RODO).

W związku z powyższym chcielibyśmy poinformować Cię o kilku istotnych informacjach związanych z przetwarzaniem Twoich danych. Pod adresem Informacje o RODO dowiesz się więcej na temat sposobu gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych przez nasz serwis. Prosimy zapoznaj się z opisanymi zasadami i zaakceptuj je poprzez zaznaczenie pola „zgadzam się”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
Wymagane
Always Enabled
Nie wymagane
SAVE & ACCEPT