⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Reprezentacja
  • Juniorzy
  • PGE Ekstraliga
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Ekstraliga U24
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
  • Metalkas 2. Ekstraliga
    • Składy 
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Krajowa Liga Żużlowa
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • SGP / DPŚ / SON
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP
    • TERMINARZ/WYNIKI SON
  • SGP 2
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP 2
  • TERMINARZ/WYNIKI SEC
    • SEC
  • Inne kraje
    • Anglia
    • Szwecja
    • Dania
    • Rosja
    • Czechy
    • Niemcy
    • Francja
    • Australia
    • Inne
  • Pozostałe turnieje
  • Mini żużel/250cc
  • Inne odmiany żużla
  • Speedrower
  • Detektor Krytyka
  • Formuła 1
  • Relacje LIVE
Zakończona
 Logo FINAŁ Indywidualnego Pucharu Polski 85-140cc w Wawrowie
19.10.2025 12:00
Zakończona
 Logo FINAŁ DMP 85-140cc w Wawrowie
18.10.2025 14:00
Zakończona
 Logo Puchar MACEC w Pardubicach
18.10.2025 12:00
Zakończona
Glasgow Tigers Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-5.png Logo
17.10.2025 20:30
Zakończona
Poole Pirates Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-6.png Logo
15.10.2025 20:30
Zakończona
 Logo 4. runda Extraligi w Žarnovicy
12.10.2025 14:00
rosyjski-zuzel-historia-prawdziwa-cz-2
rosyjski-zuzel-historia-prawdziwa-cz-2
Strona główna » Rosyjski żużel: historia prawdziwa (cz. 2.)

Żużel - Rosyjski żużel: historia prawdziwa (cz. 2.)

    6 grudnia 2018 Ten artykuł przeczytasz w 7 minut

    Joanna Krystyna Radosz

    Rosyjski żużel: historia prawdziwa (cz. 2.)

    Niedofinansowanie skutkuje nie tylko niemal całkowitym brakiem Rosji wśród gospodarzy międzynarodowych imprez żużlowych. Brak środków z ministerstwa uderza także w kluby i samych zawodników.

    Ośrodki żużlowe, zlokalizowane przede wszystkim w centrum kraju – Republice Baszkirii i obwodzie samarskim – są finansowane przez samorządy. Żużel utrzymuje się tam, gdzie ma tradycje, gdzie jest wyczekiwany przez kibiców, i gdzie z budżetu miasta da się wykroić pieniądze na tę kosztowną dyscyplinę. Wielką walkę o środki na reaktywację żużla stoczył na przykład mer Oktiabrskiego, wielki fan czarnego sportu –  zaowocowało to powrotem miasta na żużlową mapę Rosji i udziałem również w tegorocznych zmaganiach ligowych.

    Dla ośrodków, których nie stać na utrzymywanie klubu, pełnego składu i organizację kosztownych wycieczek na mecze do położonego o kilka tysięcy kilometrów dalej Władywostoku, włodarze rosyjskiego żużla wymyślili opcję alternatywną, tańszą i pozwalającą na utrzymanie żużla na powierzchni lub jego reaktywację. W 2017 roku rozpoczęły się bowiem zmagania tak zwanej „pierwszej ligi”. To klasa rozgrywkowa przeznaczona dla trzy- lub czteroosobowych zespołów, które mierzą się w formacie znanym z SoN. W minionym sezonie do rozgrywek pierwszej ligi zgłosiło się aż trzynaście klubów, w tym petersburska Newa mająca nawiązać do tradycji radzieckiej Barrikady Leningrad. Z tej drużyny pochodzą młode talenty w osobach Daniła Zieleńskiego i Rusłana Biktimirowa. Można przypuszczać, że jeśli sukcesy startującej w rosyjskiej pierwszej lidze oraz lidze bałtyckiej Newy przyciągną do żużla petersburżan, to za kilka lat doczekamy się i porządnego stadionu w Północnej Stolicy, i może nawet turnieju Grand Prix.

    Niemal na pewno zaś takie zawody prędzej odbędą się w Petersburgu niż w Moskwie. Grand Prix Moskwy stało się rodzajem słodko-gorzkiego wewnętrznego dowcipu, trudno bowiem sądzić, by rosyjska federacja nagle wyczarowała pieniądze na organizację turnieju na Łużnikach albo Gazprom zainteresował się sponsorowaniem żużla. 

    Co się zaś tyczy samych zawodników – fakt, że w Polsce właściwie niemal co roku pojawiają się nowe rosyjskie talenty, to zasługa przede wszystkim obecnych już w naszych ligach żużlowców. Emil Sajfutdinow niegdyś przywiózł do Bydgoszczy młodziutkiego Arsłana Fajzulina, a dziś wspiera kariery swoich krajan z Saławatu. Cały dzisiejszy saławacki żużel to zresztą robota rodu Sajfutdinowów, a wycofanie się tamtejszego klubu z ligi niedługo po śmierci ojca tej rodziny, Damira Szamilewicza, nie jest po prostu niefortunną zbieżnością dat.

    Bracia Łagutowie z kolei polecili polskiej lidze nie tylko swojego bratanka, lecz także Romana Lachbauma. Nieprzypadkowo istną kolonią rosyjskich żużlowców w Polsce stała się Bydgoszcz, gdzie swoją bazę ma nawet Gleb Czugunow. Nie chodzi tylko o mityczną bliskość lotniska, lecz także o pewną wspólnotę, która pomaga zwłaszcza na starcie kariery w obcym kraju. Do Polski trafiają nastoletni rosyjscy chłopcy, niemający tu właściwie nikogo prócz tych, z którymi łączy ich narodowość, a często także „mała ojczyzna”. Ludzie związani z rosyjskim żużlem wspominają, że łatwiej takiego juniora wysłać do Polski niż zapewnić mu tutaj rozwój kariery. Sprzęt kosztuje, logistyka i wynajęcie mieszkania również. Pochodzący z bogatej rodziny Czugunow może sobie na to pozwolić, ale już niewiele ustępujący mu talentem Lachbaum, tegoroczny Mistrz Rosji Juniorów, nie jest w stanie z powodów finansowych jeździć na takim poziomie, na jaki pozwala jego talent i pracowitość. 

    Z takimi to problemami musi się borykać rosyjski żużel. I chociaż z tego artykułu wynika obraz cokolwiek ponury, to przecież wcale nie jest tak źle. Przygotowania do organizacji Speedway of Nations idą pełną parą, Rosjanie są mistrzami świata w zawodach nieindywidualnych (by zamknąć spekulacje dotyczące tego, czego oni właściwie są mistrzami jako zwycięzcy SoN), pierwszy raz w historii przez dwa lata z rzędu będziemy w Grand Prix podziwiać aż dwóch Rosjan… Na pewno optymizmem napawa rozwój kolejnych ośrodków w ramach pierwszej ligi i udział Newy Sankt Petersburg w Baltic Speedway League. A ponieważ Północna Stolica to także rodzinne miasto Władimira Putina, możemy mieć cichą nadzieję, że rozwój tamtejszego żużla zainteresuje w końcu prezydenta Rosji i da większy efekt niż jakiekolwiek listy i petycje.

    Miesiąc temu na łamach cyklu „Młodzi i Gniewni” zacytowaliśmy słowa Romana Lachbauma: „Trzeba być naprawdę wielkim fanatykiem, żeby pokonać wszystkie trudności i zostać żużlowcem właśnie w Rosji”. Trudno się nie zgodzić z tym utalentowanym juniorem. Dlatego też rosyjskim chłopakom, ich trenerom, prezesom klubów i trzymającemu to wszystko w ryzach menedżerowi-sędziemu-organizatorowi Andriejowi Sawinowi należą się wielkie ukłony za to, że mimo niesprzyjającej koniunktury walczą o realizację swoich marzeń. A przy okazji udowadniają, że obcokrajowcy mogą się świetnie nauczyć mówić po polsku – jeżeli tylko wystarczy im uporu i zapału.

    Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

    Obserwuj nas!
    • Tagi

    Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Galeria

    Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)


    9 listopada 2025, zdjęć: 0

    Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

    Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)


    18 października 2025, zdjęć: 0

    Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)

    Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką


    5 października 2025, zdjęć: 0

    Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką

    Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle


    6 września 2025, zdjęć: 0

    Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle

    Zobacz wszystkie galerie

    Patronat medialny - zawodnicy

    • Adam Bednář

    • Mateusz Bartkowiak

    • Wiktor Lampart

    • Krystian Pieszczek

    • Michał Knapp

    • Mateusz Cierniak

    • Tobiasz Musielak

    Urodziny obchodzą dziś

    • Mathias Trésarrieu

      Mathias Trésarrieu

      07.12.2002r. (23l.)
    • Jake Turner

      Jake Turner

      07.12.1996r. (29l.)

    PGE EKSTRALIGA

    Drużyny M PKT B +/-
    Orlen Oil Motor Lublin 14 33 7 260
    Betard Sparta Wrocław 14 26 6 115
    KS Apator Toruń 0 0 0 0
    Gezet Stal Gorzów 14 10 1 -118
    Bayersystem GKM Grudziądz 14 18 4 56
    Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 15 3 -108
    Krono-Plast Włókniarz Częstochowa 14 7 1 -111
    INNPRO ROW Rybnik 14 4 0 -205
    PRES Grupa Deweloperska Toruń 14 26 5 111

    METALKAS 2. EKSTRALIGA

    Drużyny M PKT B +/-
    Fogo Unia Leszno 14 33 7 274
    Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 28 6 177
    Moonfin Malesa Ostrów Wielkopolski 14 8 1 -91
    Hunters PSŻ Poznań 14 17 4 -42
    Cellfast Wilki Krosno 14 21 4 31
    Orzeł Łódź 0 0 0 0
    Texom Stal Rzeszów 14 18 3 -23
    Autona Unia Tarnów 14 6 1 -197
    H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 9 2 -129

    KRAJOWA LIGA ŻUŻLOWA

    Drużyny M PKT B +/-
    Wybrzeże Gdańsk 12 28 6 134
    Ultrapur Start Gniezno 12 23 5 119
    PKS Polonia Piła 0 0 0 0
    OK Kolejarz Opole 12 5 1 -74
    Trans MF Landshut Devils 12 10 2 -30
    Optibet Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0
    Speedway Kraków 12 4 0 -192
    Lokomotiv Daugavpils 12 15 3 -39
    Pronergy Polonia Piła 12 20 4 82

    PARTNERZY

    PARTNERZY

    PARTNERZY

    SpeedwayNews Logo

    Wydawca:
    IBO Media Dagmara Starzec
    32-015 Stanisławice 318
    e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

    • Kontakt z redakcją
    • Dołącz do speedwaynews.pl
    • Pokaż się u nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • Informacje o RODO
    • Zarejestruj się
    • O serwisie
    • Galerie zdjęć

    2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione

    Na portalu speedwaynews.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
    Ustawienia plików cookiesZgadzam się
    Zarządzaj polityką cookies

    Polityka prywatności

    Serwis speedwaynews.pl zaktualizował swój Regulamin i Politykę prywatności w związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE (RODO).

    W związku z powyższym chcielibyśmy poinformować Cię o kilku istotnych informacjach związanych z przetwarzaniem Twoich danych. Pod adresem Informacje o RODO dowiesz się więcej na temat sposobu gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych przez nasz serwis. Prosimy zapoznaj się z opisanymi zasadami i zaakceptuj je poprzez zaznaczenie pola „zgadzam się”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
    Wymagane
    Always Enabled
    Nie wymagane
    SAVE & ACCEPT