⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Reprezentacja
  • Juniorzy
  • PGE Ekstraliga
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Ekstraliga U24
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
  • Metalkas 2. Ekstraliga
    • Składy 
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Krajowa Liga Żużlowa
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • SGP / DPŚ / SON
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP
    • TERMINARZ/WYNIKI SON
  • SGP 2
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP 2
  • TERMINARZ/WYNIKI SEC
    • SEC
  • Inne kraje
    • Anglia
    • Szwecja
    • Dania
    • Rosja
    • Czechy
    • Niemcy
    • Francja
    • Australia
    • Inne
  • Pozostałe turnieje
  • Mini żużel/250cc
  • Inne odmiany żużla
  • Speedrower
  • Detektor Krytyka
  • Formuła 1
  • Relacje LIVE
Zakończona
 Logo FINAŁ Indywidualnego Pucharu Polski 85-140cc w Wawrowie
19.10.2025 12:00
Zakończona
 Logo FINAŁ DMP 85-140cc w Wawrowie
18.10.2025 14:00
Zakończona
 Logo Puchar MACEC w Pardubicach
18.10.2025 12:00
Zakończona
Glasgow Tigers Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-5.png Logo
17.10.2025 20:30
Zakończona
Poole Pirates Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-6.png Logo
15.10.2025 20:30
Zakończona
 Logo 4. runda Extraligi w Žarnovicy
12.10.2025 14:00
zamarle-tory-26-zawodnicy-zelaznego-miasta-czyli-speedway-w-kazachstanie-cz-1
zamarle-tory-26-zawodnicy-zelaznego-miasta-czyli-speedway-w-kazachstanie-cz-1
Strona główna » Z(a)marłe tory (26): Zawodnicy „żelaznego” miasta, czyli speedway w Kazachstanie, cz. 1

Sport żużlowy. Z(a)marłe tory (26): Zawodnicy „żelaznego” miasta, czyli speedway w Kazachstanie, cz. 1

  • Inne
  • Inne kraje
  • Pozostałe turnieje
28 stycznia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 20 minut

Igor Romanow

Z(a)marłe tory (26): Zawodnicy „żelaznego” miasta, czyli speedway w Kazachstanie, cz. 1

Czas na kolejną część naszego autorskiego projektu pt. Z(a)marłe tory. Tym razem zabieramy Was w podróż do Kazachstanu, gdzie speedway swoją historię miał w niezwykle wyjątkowym miejscu, niezwykle rzadko spotykanym w dzisiejszych czasach. Gorąco zapraszamy do lektury!

Wskaźnik kompasu magnetycznego samolotu zaczął tracić równowagę. 24-letni pilot ekspedycji geologicznej Michał Surgutanov leciał do miasta Kostanaj (wtedy Kustanaj) dobrze znanym szlakiem i do lotniska docelowego pozostało jedynie 50 kilometrów. Tego dnia warunki pogodowe były trudne, dlatego pilot postanowił lecieć na nieco niższej wysokości niż zwykle, aby nie stracić kontaktu wzrokowego z ziemią i nie zbłądzić z kursu. Wszystkie urządzenia w samolocie działały poprawnie, gdy nagle nad miejscem zwanym Sarbajski Karaj, igła kompasu zaczęła gwałtownie odchylać się na bok. Michał Surgutanov nieco obniżył wysokość maszyny, nie spuszczając oczu z wskaźników kompasu. Odchylenie igły od normalnego poziomu wynosiło około 40 stopni. Gdyby nie wąska nitka toru kolejowego w kierunku Kostanaju, którą pilot wziął za główny punkt orientacyjny, samolot mógłby łatwo zabłądzić nad bezkresnymi stepami północnego Kazachstanu. Po kilku minutach wszystkie wskaźniki wróciły do normy. Tak samo nagle. Po lądowaniu Michał Surgutanov natychmiast poinformował swoje kierownictwo o dziwnej anomalii, która miała miejsce w trakcie lotu. Sprawdzenie kompasu wykazało, że urządzenie jest całkowicie sprawne. Główny geolog ekspedycji, Dmytro Toporkow, postanowił na własne oczy zobaczyć dziwne zachowanie techniki i po kilku dniach samolot Surgutanowa ponownie krążył nad Sarbajskim Karajem. Anomalie w urządzeniach lotniczych nie pozostawiły wątpliwości, że w tym miejscu, w głębi ziemi znajduje się duża anomalia magnetyczna, której szczegółowe badanie zlecono później dużej grupie geologów poszukiwaczy. To był początek odkrycia największych w Kazachstanie złóż rudy żelaza – Sarbajskiego i Sokolowskiego. Wokół spokojnego i niemal bezludnego stepu tętniło życie. Namiotowe osiedla pierwszych górników-badaczy wkrótce zostały zastąpione przez solidne budowle, które stały się początkiem nowego miasta o nazwie Rudny. Ciekawe, że wokół tej nazwy toczyły się dość intensywne spory. Jedni uważali ją za mało optymistyczną i proponowali alternatywne imię – Rudnogorsk. Inni w ogóle chcieli nawiązać do liczby namiotów, z których składało się pierwsze górnicze miasteczko. Było ich 70. Dlatego też nazwę, przy tym na dość poważnym poziomie, proponowano dziwaczną – Siedemdziesięciopalatyńsk. Tak czy inaczej, pierwszy wariant wygrał. Od końca sierpnia 1957 roku osiedle typu miejskiego Rudny stało się miastem o znaczeniu obwodowym w składzie Kazachskiej SRR.

„Czy przylatujesz dzisiaj? O której dokładnie? Postaram się zdążyć, żeby cię przywitać” – poranny telefon kazachstańskiego żużlowca Denisa Slepuchina był trochę zaskakujący, ale dawał nadzieję, że moja nieco awanturnicza idea poświęcenia tego gorącego lipcowego dnia na odwiedzenie miasta, które przez długi czas było centrum kazachstańskiego żużla, okaże się w końcu udana. Wiedziałem, że na miejscu raczej nie zobaczę zbyt wiele. Wiedziałem, że jeden ze stadionów jest całkowicie lub częściowo zabudowany. Rozumiałem, że może nie uda się spotkać z tymi, którzy odkryją przede mną nieznane strony żużlowej przeszłości Rudnego. Może będę musiał włączyć wyobraźnię i spacerować po ulicach miasta, wyobrażając sobie, jak ono kiedyś żyło, czekając na nową bitwę na torze żużlowym lub lodowym. Nawet taki minimalny obrazek byłby lepszy niż nic, ale w końcu wszystko udało się jak najlepiej.

—> ZOBACZ POZOSTAŁE CZĘŚCI Z(A)MARŁYCH TORÓW ! <—

Lokalizacja, których teraz praktycznie nie ma

Rudny to dość wyjątkowe miasto na żużlowej mapie świata. Niewiele jest miejsc, gdzie równocześnie rozwijał się zarówno klasyczny speedway na torze żużlowym, jak i żużel na lodzie. A każda z tych dyscyplin miała swój oddzielny tor. Jeśli chodzi o wyścigi na torze żużlowym, to było to w ogóle jedyne miejsce na ogromnym terytorium Kazachstanu, gdzie były organizowane. W 1984 roku miejscowa drużyna „Magnetit” zgłosiła się do rozgrywek w 2. strefie pierwszej ligi mistrzostw ZSRR w żużlu. Jej rywalami były drużyny ze Sterlitamaku, Saławatu, Fergany, Władywostoku i Tiumeni. Drużyna „Magnetit” istniała do 1988 roku, nie kończąc sezonu – w końcowej tabeli 3. strefy klasy B pierwszej ligi (czyli w zasadzie drugiej ligi ZSRR) drużyna została wykreślona z rozgrywek.

W rzeczywistości historia żużla w ZSRR pełna jest białych plam, a nawet końcowe tabele rozgrywek zawierają niepełne wyniki, nie mówiąc już o wynikach poszczególnych spotkań. Dlatego przed podróżą do Rudnego miałem wiele pytań, które liczyłem na to, że uda mi się zadać tym, którzy mieli bezpośredni związek z żużlem w tym mieście.

„Teraz wszystko ci pokażę. Już niedługo dojedziemy do miasta” – mówi mi spokojnym głosem Denis Slepuchin. Ojciec Denisa, Grigorij, był jednym z pionierów żużla w Rudnym. Udzielał się zarówno w zawodach „letniego”, jak i „zimowego” żużla. Niestety życie Grigorija Slepuchina zakończyło się pod koniec 1992 roku. Miał tylko 34 lata. Denis kontynuował dzieło ojca, przez wiele lat wkładając ogromny wysiłek, aby kazachstański żużel lodowy nadal istniał. „Jednym z głównych problemów jest wychowanie młodzieży. Nie każdy jest gotów pracować, słuchać i osiągać wyniki. A poza tym bardzo trudno kogoś utrzymać. Znalazłem perspektywicznego chłopaka w Ridderze (miasto na wschodzie Kazachstanu). Jego imię to Anton Moisejew. Już do mnie dzwonili z sąsiedniego kraju. Proponowali, żebym go zabrał do nich. Ale nie, on jest nam tu potrzebny. Ciężko znaleźć możliwości. Zwłaszcza teraz. Ale dobrze, że są ludzie, do których można się zwrócić. Teraz jedyny klub sportowo-techniczny jest w Ałmaty. Nazywa się „Sokół”. Pod ich flagą wielokrotnie występowaliśmy. Więc nawet jeśli mówią, że teraz jest bardzo ciężko z finansami, to nadal walczę o swoje. Najważniejsze to się nie poddawać. Dlatego Anton to nasza przyszłość. Dla niego warto nie rezygnować z tej pracy.”

Rudny to typowe postradzieckie miasto przemysłowe. Znajdziesz tu zarówno tradycyjną dla takich miejsc zniszczoność, jak i złe drogi, ale mimo to w takich miastach często czuć jakąś specyficzną magię. Może sekret tkwi w poczuciu czasu, który jakby się porusza, ale nieco wolniej niż zwykle. W takich miasteczkach jest jakiś magnetyzm, jak ten, który w 1949 roku przyciągał igłę kompasu lotniczego.

– „Dojchaliśmy, to stadion „Hirnyk” – mówi Denys.
– „A nie jest to ten w centrum?” – pytam.
– „Nie, tam jest piłkarski. A tutaj był tor żużlowy.”

Przypominam sobie jedyne zdjęcie z Rudnego z połowy lat 80., które widziałem przed podróżą tutaj, i staram się włączyć wyobrażoną maszynę czasu, by połączyć dwa absolutnie przeciwstawne obrazy w jeden.

„Było tu wszystko: trybuny, wieża sędziowska. Ogólnie, wokół był wspaniały kompleks sportowy. Różne sekcje. Gimnastycy tu trenowali. A w ogóle to, kogo tu nie było. O, to pozostałości strzelnicy, na przykład. A zaraz obok rzeka. Tam kajaki, łodzie. Wspaniałe miejsce.”

Sama droga, swoją drogą, całkiem dobrze się zachowała. Teraz uczą tu podstaw jazdy samochodem. Albo motocyklem. Kto co woli. „A w ogóle, gdyby trochę skrócić owal, to można by tu wyścigi zrobić. Ile to miało metrów?” – pytam.

„Z 350. Dokładniej to Władek wie” – odpowiada Denys.

O legendzie słów kilka

Władek – Władimir Czeblokow. Faktycznie, bez przesady, absolutnie legendarna postać w historii żużla nie tylko Rudnego, ale i całego Kazachstanu. Zaczął uprawiać sport motorowy jeszcze pod koniec lat 70. i robi to do dziś. I to na dość wysokim poziomie. Władimir Czeblokow w składzie drużyny Kazachstanu dwukrotnie z rzędu zdobywał brązowy medal Mistrzostw Świata (1995 i 1996 rok), brał udział w niezliczonych wyścigach na różnych lodowych torach świata, a także jest jednym z tych, którzy przeszli całą drogę z „Magnetitem” w latach 80-tych.

„Władek jest na rybach. Ale obiecał przyjechać. Za godzinę powinien być w domu. Zobaczymy. Władek nigdy się nie spóźnia w życiu, tylko na ryby i na wyścigi. Więc może trzeba będzie trochę poczekać” – słowa Denysa dają nadzieję na kolejne niezwykle interesujące spotkanie.

„Początkowo chcieli tu zbudować garażowy kooperatyw. Garaże zamiast stadionu. Wyobrażasz to sobie? Potem zaczęli budować domki. Zbudowali tylko dwa. O, patrz, kawałek naszej drogi zabrali. Oczywiście były próby, by to wszystko choćby na treningi reaktywować, ale do tego potrzebne było nie tylko wsparcie moralne, ale i materialne tych, którzy mogą coś załatwić w tym mieście. I tak to wszystko stoi. Pamiętam, kiedy tata przyjeżdżał, to atmosfera była tu wspaniała. Szczególnie cieszyliśmy się, gdy przyjeżdżała drużyna z Ferghana. Byli tacy „spakowani”, w „Ikarusie”. A tam, patrz, rzeka, gdzie łodzie pływały. Ludzie spędzali czas dobrze. A teraz łatwiej napisać „Zakaz kąpieli. Mandat.” I można nic nie robić. Dobrze, jedźmy teraz poznać jeszcze jedną interesującą osobę.”

Niesamowite opowieści

Andrzej Leongard to człowiek, który zakochany jest we wszystkim, co związane z motocyklową techniką, a szczególnie w motosporcie. Jego pasja nie została nawet zmieniona przez poważną kontuzję, którą doznał podczas treningu na torze crossowym. Kiedyś, w latach 90-tych, postanowił wrócić z Niemiec do rodzinnego Rudnego. Otworzył warsztat, zaczął zajmować się restauracją i naprawą motocykli.

„Zobacz, jaka tu piękność. Zobacz w jakim stanie wszystko. Estończycy proponowali zabrać część do muzeum, ale na razie nic z tego nie wyszło. Tak żyjemy: jak mamy wolny czas, to zajmujemy się odnawianiem rarytasów. A teraz pokażę Ci coś jeszcze. To nasz Rudny.”

Patrzę na czarno-białe fotografie, które zostały zrobione na stadionie, który właśnie odwiedziliśmy.

Znowu próbuję uruchomić wyimaginowaną maszynę czasu, ale jak na razie bezskutecznie. „Oto ojciec Denisa – Grigorij. To takie dyplomy dawali. A to wyścig z Feragany. Wtedy Armenin jeździł za nich (Kamo Sarkisjan). Jeździł bardzo dobrze. Fajne zdjęcia, prawda?” Te zdjęcia są naprawdę bezcenne. Jak i wspomnienia tych, którzy widzieli te wydarzenia na własne oczy. „Często wspominamy jeden ciekawy przypadek” – Andrzej wyraźnie przygotowuje się do opowiedzenia jakiejś zabawnej historii.

„Pojechali nasi do Estonii na wyścig. Tam w Tallinnie organizowali na długim torze. Pojechali na ZIŁ-ie. W czterech: trener Kożin i trzech zawodników. Wtedy internetu oczywiście nie było. Ktoś się z nimi skontaktował, umówili. Załadowali wszystko do naczepy ZIŁ-a, wrzucili materace i pojechali. Jechali długo. W końcu dotarli do Tallinna, przyjechali pod stadion i zaczęli wołać kogoś, żeby otworzył bramę. Po chwili wyszedł zdziwiony i śpiący strażnik i pyta: „Po co przyjechaliście, chłopcy?” „Na wyścig przyjechaliśmy – otwórz”.

„Ale wyścig był tydzień temu” – odpowiedział strażnik, zamykając skrzypiące metalowe wrota. Musieli wracać do Rudnego.” Andrzej z pasją dzieli się wspomnieniami i z lekkim smutkiem patrzy w przyszłość. „Mam nadzieję, że tej zimy znajdziemy możliwość, żeby chłopaki chociaż na kilka zawodów wyjechali. W tym styczniu nie zdążyliśmy wrócić z Mordowii, gdzie odbywał się wyścig „Legendy Speedway”, jak Denis przyszedł do mnie i mówi, że jest zaproszenie na kolejne zawody. I jakby nie było trudno, ale trzeba jechać. Zawsze można się normalnie dogadać z ludźmi, znaleźć transport, paliwo. Ważne, żeby było chęć.”

Dziękuję Andrzejowi za bezcenne zdjęcia i wspomnienia, a razem z Denisem wyruszamy na stadion „Budowlany”, który kiedyś był głównym ośrodkiem speedway’a na lodzie w Rudnym. Jak to miejsce wygląda teraz, a także czy udało się spotkać z legendarnym rudzinnym zawodnikiem Włodzimierzem Czeblokowym – przeczytacie w drugiej części.

—> ZOBACZ POZOSTAŁE CZĘŚCI Z(A)MARŁYCH TORÓW ! <—

źródło: inf. własna

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Historia
  • Kazachstan
  • Z(a)marłe tory

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Z(a)marłe tory (28): Western Springs Speedway. Koniec historii czy początek nowej drogi?

Sport żużlowy. Z(a)marłe tory (28): Western Springs Speedway. Koniec historii czy początek nowej drogi?

Igor Romanow

  • Inne
18 marca 2025

Jeszcze kilka lat temu odbywały się tu pojedyncze turnieje cyklu Speedway Grand Prix. Teraz miejscowe władze miasta zdecydowały się zamknąć ten tor i jednocześnie zakończyć pewien etap tej bogatej historii. Jednak jak to wszystko się zaczęło? Zapraszamy na kolejny odcinek Z(a)marłych torów, gdzie tym razem na tapet bierzemy Nową Zelandię.

Z(a)marłe tory (27): Zawodnicy „żelaznego” miasta, czyli speedway w Kazachstanie, cz. 2

Żużel: Z(a)marłe tory (27): Zawodnicy „żelaznego” miasta, czyli speedway w Kazachstanie, cz. 2

Igor Romanow

  • Inne
18 lutego 2025

Pora na kolejny odcinek autorskiego projektu pt. Z(a)marłe tory. Tym razem nasza klepsydra czasu raz jeszcze przenosi się do wyjątkowego miejsca w Kazachstanie, gdzie kiedyś na speedway przychodziły tu tłumy ludzi. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Z(a)marłe tory (26): Zawodnicy „żelaznego” miasta, czyli speedway w Kazachstanie, cz. 1

Sport żużlowy. Z(a)marłe tory (26): Zawodnicy „żelaznego” miasta, czyli speedway w Kazachstanie, cz. 1

Igor Romanow

  • Inne
28 stycznia 2025

Czas na kolejną część naszego autorskiego projektu pt. Z(a)marłe tory. Tym razem zabieramy Was w podróż do Kazachstanu, gdzie speedway swoją historię miał w niezwykle wyjątkowym miejscu, niezwykle rzadko spotykanym w dzisiejszych czasach. Gorąco zapraszamy do lektury!

Z(a)marłe tory (25): Żużel był też na Malcie. Nawet 8-zespołowa liga!

Żużel - Z(a)marłe tory (25): Żużel był też na Malcie. Nawet 8-zespołowa liga!

Igor Romanow

  • Anglia
31 grudnia 2024

W kolejnej części autorskiego cyklu portalu speedwaynews.pl zabieramy Was w podróż na Maltę! To popularny dziś kierunek wakacyjny oraz turystyczny, ale mało kto wie, że w przeszłości również żużlowy! Zapraszamy do przeczytania kolejnej części Z(a)marłych torów!

Z(a)marłe tory (24): Awantura „Wielkiego Levante”, czyli żużel w Szanghaju

Żużel. Z(a)marłe tory (24): Awantura „Wielkiego Levante”, czyli żużel w Szanghaju

Igor Romanow

  • Anglia
10 grudnia 2024

Kolejna część autorskiego cyklu speedwaynews.pl poświęconego stadionom żużlowym, na których w przeszłości ścigano się w lewo. Tym razem zabieramy Was w podróż w odległą historię do Szanghaju, gdzie epizod speedwaya był dość krótki, ale za to niezwykle ciekawy. Zapraszamy!

Z(a)marłe tory (23): Żużel Ziemi Obiecanej

Żużel - Z(a)marłe tory (23): Żużel Ziemi Obiecanej

Igor Romanow

  • Anglia
26 listopada 2024

Zapraszamy na kolejną część autorskiego cyklu speedwaynews.pl poświęconego stadionom żużlowym, na którym kiedyś ścigano się lewo. W pierwszym odcinku po reaktywacji mogliście przeczytać historię speedwaya w Egipcie. Dziś zabieramy Was zaś w podróż do... Ziemi Obiecanej. Polecamy!

Z(a)marłe tory (22 – reaktywacja): Speedway u Faraona

Sport żużlowy. Z(a)marłe tory (22 – reaktywacja): Speedway u Faraona

Igor Romanow

  • Anglia
12 listopada 2024

Po trzech i pół roku ogłaszamy duży powrót! Zobaczycie u nas ponownie autorską serię portalu speedwaynews.pl poświęconą stadionom, na których w przeszłości odbywał się żużel, a dziś pozostał po nim tylko ślad, bądź odległa historia.

Mistrzostwa świata jednak europejskie

Sport żużlowy. Mistrzostwa świata jednak europejskie

Wojciech Banaszkiewicz

  • Inne
18 stycznia 2024

Na 27 stycznia zaplanowana jest runda kwalifikacyjna do Indywidualnych Mistrzostw Świata na lodzie w Örnskoldsvik. Przed paroma dniami przydzielono numery startowe poszczególnym krajom. Niestety w zawodach nie ujrzymy zawodnika z Kazachstanu

Sceny z życia legendy żużla, absurdy PRL-u i uroki dawnej dyscypliny

Żużel: Sceny z życia legendy żużla, absurdy PRL-u i uroki dawnej dyscypliny

Konrad Marzec

  • PGE Ekstraliga
22 grudnia 2023

Daniel Ludwiński to dziennikarz, ale przede wszystkim wielki pasjonat żużla z Torunia. To właśnie on jest autorem książki „Rose. Legenda żużla”, w której znajdziemy mnóstwo ciekawostek z życia patrona Motoareny. Ludwiński zdradził nam, co znajdziemy w środku i jak powstawała książka.

Jeździli w Argentynie by uzbierać na… pogrzeb kolegi

Żużel: Jeździli w Argentynie by uzbierać na… pogrzeb kolegi

Krzysztof Dziamski

  • Anglia
17 lutego 2023

Wielka Brytania to państwo z niezwykle bogatą żużlową historią i najstarszymi rozgrywkami na świecie. Felietonista speedwaynews.pl, Krzysztof Dziamski, przybliża niezwykle barwną historię żużla na wyspach w swojej książce. Przeczytajcie niezwykły fragment poświęcony heroicznej postawie zawodników Belle Vue Aces.

Galeria

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)


9 listopada 2025, zdjęć: 0

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)


18 października 2025, zdjęć: 0

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką


5 października 2025, zdjęć: 0

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle


6 września 2025, zdjęć: 0

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle

Zobacz wszystkie galerie

Patronat medialny - zawodnicy

  • Adam Bednář

  • Mateusz Bartkowiak

  • Wiktor Lampart

  • Krystian Pieszczek

  • Michał Knapp

  • Mateusz Cierniak

  • Tobiasz Musielak

Urodziny obchodzą dziś

  • Andrij Rozaliuk

    Andrij Rozaliuk

    05.12.2000r. (25l.)
  • Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

    Nicolai Heiselberg

    05.12.2005r. (20l.)

PGE EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Orlen Oil Motor Lublin 14 33 7 260
Betard Sparta Wrocław 14 26 6 115
KS Apator Toruń 0 0 0 0
Gezet Stal Gorzów 14 10 1 -118
Bayersystem GKM Grudziądz 14 18 4 56
Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 15 3 -108
Krono-Plast Włókniarz Częstochowa 14 7 1 -111
INNPRO ROW Rybnik 14 4 0 -205
PRES Grupa Deweloperska Toruń 14 26 5 111

METALKAS 2. EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Fogo Unia Leszno 14 33 7 274
Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 28 6 177
Moonfin Malesa Ostrów Wielkopolski 14 8 1 -91
Hunters PSŻ Poznań 14 17 4 -42
Cellfast Wilki Krosno 14 21 4 31
Orzeł Łódź 0 0 0 0
Texom Stal Rzeszów 14 18 3 -23
Autona Unia Tarnów 14 6 1 -197
H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 9 2 -129

KRAJOWA LIGA ŻUŻLOWA

Drużyny M PKT B +/-
Wybrzeże Gdańsk 12 28 6 134
Ultrapur Start Gniezno 12 23 5 119
PKS Polonia Piła 0 0 0 0
OK Kolejarz Opole 12 5 1 -74
Trans MF Landshut Devils 12 10 2 -30
Optibet Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0
Speedway Kraków 12 4 0 -192
Lokomotiv Daugavpils 12 15 3 -39
Pronergy Polonia Piła 12 20 4 82

PARTNERZY

PARTNERZY

PARTNERZY

SpeedwayNews Logo

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione

Na portalu speedwaynews.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Ustawienia plików cookiesZgadzam się
Zarządzaj polityką cookies

Polityka prywatności

Serwis speedwaynews.pl zaktualizował swój Regulamin i Politykę prywatności w związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE (RODO).

W związku z powyższym chcielibyśmy poinformować Cię o kilku istotnych informacjach związanych z przetwarzaniem Twoich danych. Pod adresem Informacje o RODO dowiesz się więcej na temat sposobu gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych przez nasz serwis. Prosimy zapoznaj się z opisanymi zasadami i zaakceptuj je poprzez zaznaczenie pola „zgadzam się”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
Wymagane
Always Enabled
Nie wymagane
SAVE & ACCEPT