Żużel we Francji rozwija się z roku na rok. Sześć lat temu utworzono tu rozgrywki ligowe dzięki czemu klasyczny speedway zyskuje na popularności. Położono również nacisk na szkolenie młodzieży.
Pierwsze podsumowania
Jeszcze kilka lat temu Francja była jednym z nielicznych krajów na mapie żużlowego świata bez rozgrywek ligowych. Ten stan rzeczy zmienił się w 2017 roku kiedy to zdecydowano się na utworzenie Ligue Nationale de Speedway. Od tej pory klasyczny speedway zyskuje tu coraz bardziej na popularności. Obecnie ambasadorami kraju „Trójkolorowych” są David Bellego i Dimitri Bergé, którzy z powodzeniem ścigają się na arenie międzynarodowej. Oprócz rozwoju na płaszczyźnie ligowej, położono również nacisk na rozwój młodzieży co ma w niedalekiej przyszłości zaowocować.
– Od czasu stworzenia ligi w 2017 roku wszystko małymi kroczkami rozwija się w dobrym kierunku. Chociaż nasze rozgrywki nie stoją na takim wysokim poziomie jak Polska, Wielka Brytania, Szwecja czy Dania to stale dążymy ku większej profesjonalności. Otworzyliśmy się dla zagranicznych zawodników, ale także skupiamy się na rozwoju młodzieży. Zawodnicy mają okazję startować m.in. w Promo Cup 500cc czy Youth Cup 85-129cc – mówi Thierry Bouin, prezes francuskiej federacji motocyklowej w rozmowie z ffmoto.org.
Potrzebne były zmiany
Dotychczas francuska Ligue Nationale de Speedway miała format spotkań na zasadzie mecz – rewanż. W związku z tym, że w ubiegłym roku w lidze wzięły udział tylko trzy zespoły, potrzebne było odświeżenie i kilka zmian. Od sezonu 2023 w rozgrywkach rywalizować będą cztery zespoły – Morizès, Marmande, La Réole i nowy ośrodek z Miramont-de-Guyenne. Tym razem spotkania przybiorą formę czwórmeczów i takich turniejów będzie cztery (każda ekipa będzie organizatorem jednej rundy). Po ich rozegraniu odbędzie się turniej finałowy, w którym udział wezmą dwie najlepsze ekipy po „fazie zasadniczej”.
– Trudne czasy spowodowane pandemią wymusiły pewne zmiany. Aby poprawić też frekwencję na trybunach i jakość ligi zdecydowaliśmy się opracować nowy format na sezon 2023. Jest on podobny do Drużynowego Pucharu Świata, w którym startują cztery ekipy złożone z pięciu zawodników. Dokładając jeszcze do tego turnieje Promo Cup i Youth Cup mamy jednego dnia kompletne wydarzenie dla wszystkich kibiców.
Mistrzostwa
Największą liczbą tytułów w Ligue Nationale de Speedway może poszczycić się La Réole. Mają oni na swoim koncie sześć medali (po dwa złote, srebrne i brązowe medale). Z kolei Marmande może pochwalić się dwoma złotymi krążkami i jednym brązem. Jedynym klubem, który w swojej kolekcji nie ma jeszcze mistrzostwa jest Lamothe Landerron.
Co ciekawe, zdecydowano się również poszerzyć Indywidualne Mistrzostwa kraju. W tym roku odbędą się dwa turnieje finałowe. Pierwszy z nich zaplanowano na 5 marca w Lamothe Landerron, zaś drugi odbędzie się 16 września w Mâcon. W minionym sezonie był to tylko jeden turniej i zakończył się zwycięstwem Davida Bellego, drugi był Dimitri Bergé, zaś trzeci Mathias Trésarrieu. Zawody miały miejsce w Mâcon.
Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News
Obserwuj nas!