⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Reprezentacja
  • Juniorzy
  • PGE Ekstraliga
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Ekstraliga U24
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
  • Metalkas 2. Ekstraliga
    • Składy 
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Krajowa Liga Żużlowa
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • SGP / DPŚ / SON
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP
    • TERMINARZ/WYNIKI SON
  • SGP 2
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP 2
  • TERMINARZ/WYNIKI SEC
    • SEC
  • Inne kraje
    • Anglia
    • Szwecja
    • Dania
    • Rosja
    • Czechy
    • Niemcy
    • Francja
    • Australia
    • Inne
  • Pozostałe turnieje
  • Mini żużel/250cc
  • Inne odmiany żużla
  • Speedrower
  • Detektor Krytyka
  • Formuła 1
  • Relacje LIVE
Zakończona
 Logo FINAŁ Indywidualnego Pucharu Polski 85-140cc w Wawrowie
19.10.2025 12:00
Zakończona
 Logo FINAŁ DMP 85-140cc w Wawrowie
18.10.2025 14:00
Zakończona
 Logo Puchar MACEC w Pardubicach
18.10.2025 12:00
Zakończona
Glasgow Tigers Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-5.png Logo
17.10.2025 20:30
Zakończona
Poole Pirates Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-6.png Logo
15.10.2025 20:30
Zakończona
 Logo 4. runda Extraligi w Žarnovicy
12.10.2025 14:00
Strona główna » Żużel okiem mechanika (wywiad, cz. 3)

Żużel. Żużel okiem mechanika (wywiad, cz. 3)

  • Wywiadownia
2 czerwca 2022 Ten artykuł przeczytasz w 13 minut

Magdalena Magdziarz

Żużel okiem mechanika (wywiad, cz. 3)

Nie widać ich z poziomu trybun. Mimo wszystko, są obecni w parkach maszyn, w busach i warsztatach, pełniąc istotną rolę w przedsięwzięciu, jakim jest sport żużlowy. Mechanicy. To oni są odpowiedzialni w znacznej mierze za sukcesy żużlowców. Wiele tajników tej pracy zgłębił między innymi Artur Pisarek, bohater tego artykułu, dzieląc się szczegółami swojego zawodu na łamach naszego portalu.

Na łamach portalu speedwaynews.pl dostępne są poprzednie części wywiadu z Arturem Pisarkiem, mechanikiem żużlowym. Pierwsza część rozmowy znajduje się TUTAJ. Druga, poprzednia część dostępna jest zaś TUTAJ. Zapraszamy na trzecią, ostatnią odsłonę rozmowy o pracy mechanika. Poruszone zostały w tej części szczegółowe kwestie na temat poszczególnych części budowy motocykla.

Serce motocykla – silnik

W żużlu ważne są szczegóły i detale. Każdy z elementów motocykla pełni dużą rolę. Konkretniejsze pytania o mechanikę poszczególnych rzeczy rozpoczynam od serca wszystkiego – silnika.

Każdy silnik jest nieco inny i nie ma reguły, że jak się kupi od tego czy tego to będą same trójki. Jednemu może pasować, drugiemu w ogóle. Każdy zawodnik, czy cały team dochodzi do wiedzy o silniku metodą prób i błędów. Jeżeli nie potrafią go” rozgryźć”, to idzie on albo na bok, albo pod młotek – na sprzedaż. Nie ma żadnych reguł. Silniki mają różne charaktery. Jeden pasuje lepiej na tor długi, równy, twardy. Inny lepiej odnajdzie się na nawierzchni krótkiej, przyczepnej. Zawodnicy mają też różną wagę i style jazdy.  Mechanicy w żużlowym rozumieniu, czyli ci pracujący przy motocyklach z reguły nie grzebią w silnikach. Jedynie korygują kąt wyprzedzenia zapłonu. Do dopasowania motocykla pozostają im w zasadzie zębatki, ciśnienie w oponach i dysza w gaźnik. Dlatego też moim zdaniem bardzo ważna jest dobra współpraca z tzw. tunerem, który rozumie potrzeby zawodnika i potrafi skonstruować taką jednostkę, jakiej potrzebuje.

Sprzęgło źródłem energii w motocyklu

Silnik silnikiem, ale ważniejszy może być element, który znajduje się pomiędzy nim a kołem. Sprzęgło. Taką tezę wysuwa Artur.

Jakiś czas temu  pewien znany mechanik, doświadczony mechanik z kilkoma tytułami IMŚ na koncie, powiedział, że sprzęgło jest najważniejsze. Trudno się z nim nie zgodzić. Dlaczego? Łączy silnik, czyli źródło energii, z kołem, które jest narzędziem do napędzenia motocykla. Musi być czyste, nie może być zatłuszczone. Są to elementy cierne, więc jeżeli będą miały one jakiś poślizg, wówczas przekazanie napęd będzie niepełny. Trące o siebie elementy szybciej się zużywają i w skrajnych przypadkach można będzie zobaczyć biały dym wydobywający się z lewej strony motocykla oraz poczuć charakterystyczny swąd spalenizny. Koszt wkładu sprzęgła przekracza 1000zł. Po spaleniu nie nadaje się oczywiście już do niczego. Sposób przygotowania na poziomie wyczynowym musi być oczywiście dopasowany do preferencji zawodnika. Tutaj też znaczenie ma waga i styl jazdy. Jeden będzie wolał łagodniejsze inny bardziej agresywne sprzęgło. Celem jest wygrywanie startów, które we współczesnym żużlu mają ogromne znaczenie. 

Żużel, czyli coś więcej niż tylko moc

Co istotne, nie powinno się kojarzyć sportu żużlowego głównie z mocą. W niektórych sytuacjach torowych przynosi ona więcej szkody niż pożytku. Trzeba być wyczulonym na zmiany i mieć umiejętność dopasowania sprzętu do panujących w danych zawodach, warunków. Ważniejszym elementem w tej układance jest między innymi moment obrotowy.

W żużlu nie chodzi o moc. Jeżeli tor jest przykładowo, śliski, nadmiar mocy szkodzi. Aby wizualizować ten przykład do samochodu – jeżeli ruszymy na pełnym gazie na lodzie bądź śniegu, samochód w praktyce nie ruszy z miejsca. Będzie buksował w miejscu. Chodzi o to, aby mieć jak najlepszą przyczepność, ale druga strona medalu jest taka, by nie była ona zbyt duża. Wtedy nie udałoby się wpuścić motocykla w ślizg kontrolowany i pojechałby on prosto. Należy zatem znaleźć zasadę złotego środka. Ważniejszy jest moment obrotowy i dopasowanie wszystkiego do warunków i geometrii toru.

Do geometrii toru i jego przyczepności w żużlu dopasowuje się niekiedy także opony.

Jedni jeżdżą cały sezon na jednym ciśnieniu w  oponie, inni kombinują w stosunku do geometrii toru i jego przyczepności. W ostatnim czasie mówi się sporo o oponach – moim zdaniem za dużo. Uważam, że na każdej oponie da się jechać. Każda opona ma oczywiście swoje wady i zalety. W żużlu wszystko dzieje się tak szybko, z zawodów na zawody, że ciężko mówić o szukaniu zupełnie nowych ustawień. Jeżeli spadnie deszcz przed meczem, to gościom jest łatwiej się dopasować, niż gospodarzom. Każdy ma już jakiś schemat myślowy i punkt odniesienia. Często jest to zgubne.

Jeżeli cały świat jeździłby na Mitasach i nagle pojawiłaby się nowa marka, to każdy ma ten punkt odniesienia do Mitasa. Anlas może jest miększy, przyczepniejszy niż Mitas, ale komuś może to nie pasować może być zbyt przyczepnie. Uważam, że ważna jest przede wszystkim konsekwentność i jeżeli zawodnik jeździ już na jednej oponie, to jazda na innej mieszałaby mu w głowie. Musiałby obierać inną sylwetką, inny styl jazdy w stosunku do danego modelu. Głowa pracowałaby inaczej i nie można byłoby mówić o automatyce, która jest w żużlu bardzo ważna. Właściwie przeszkadzałoby to nie tylko jemu, ale i mechanikom.

Mechanik, czyli ciężki kawałek chleba

Praca mechanika żużlowego niesie za sobą sporo czasu, energii i poświęcenia. Wszystkie te cechy przekładają się na to, że nie jest to odpowiedni zawód dla każdego. U każdego łatwo jednak o opinie, które, jak opowiada Artur, są niekiedy nieodpowiednie do rzeczywistości pracy, którą on zna od przysłowiowej kuchni. 

Na pewno nie jest to łatwy kawałek chleba. Nieraz można przeczytać różne opinie na temat zawodników, ich dopasowania, i różne inne laickie teorie. Są one nieco raniące. Chciałbym zaprosić każdą z osób, które nie miał z tą pracą do czynienia, aby zobaczyły wszystko to od środka. Ile to wysiłku, nie tylko fizycznego, ale i psychicznego stanowi, aby znaleźć te “złote środki”, o których wcześniej wspomniałem.

Na pewno życzyłbym sobie tego, aby ta praca cieszyła się wśród kibiców większym respektem. Trzeba robić swoje, ale prawda jest jednak taka, że zawodnicy, jak i ich sztaby, robią wszystko dla kibiców, bo kibic przychodzi na mecz, zostawia pieniądze za bilety, tworzy wartość marketingową sportu, który jest naszą pracą. Chcemy, aby mieli radość i szukali tej radości, a nie powodów do krytyki. Często jest tak, że pomimo dobrego wyniku, zawsze się trafi rodzynek, że zamiast czternastu punktów zawodnika, mógł być komplet.

Mechanik żużlowy. Na podsumowanie, dla kogo jest to zatem praca? Zapytany o cechy potrzebne w tym zawodzie, Artur, wymienia przede wszystkim pracowitość. 

Upór, zawziętość i dokładność. Istotna jest także chęć pracy. Bez tego trudno jest do czegokolwiek dojść. Nie chcę oceniać, po młodzieży widać jednak, że chęć do pracy jest coraz mniejsza. Każdy szuka relaksu i pójścia na przysłowiową łatwiznę. To na pewno nie jest droga do sukcesu w żadnej dziedzinie życia. Należy najpierw dać coś od siebie na początku, aby później z tego czerpać. Co więcej – pewność siebie, ale i pokora zarazem. Nie można bać się również zadawać pytań.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Artur Pisarek

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Stanisław Burza: Trzeba jechać i walczyć (wywiad)

Żużel: Stanisław Burza: Trzeba jechać i walczyć (wywiad)

Magdalena Magdziarz

  • Inne odmiany żużla
17 czerwca 2022

Po raz kolejny święto żużla na długim torze zawita do Rzeszowa. Już jutro tegoroczna stawka będzie walczyć o punkty, które otworzą przed nimi drogę do złotego medalu i miana mistrza świata w Long Tracku. Wywiadu, przed pierwszą z sześciu rund w ramach tegorocznego cyklu, udzielił naszemu portalowi jeden z jego uczestników - Stanisław Burza.

Żużel okiem mechanika (wywiad, cz. 3)

Żużel. Żużel okiem mechanika (wywiad, cz. 3)

Magdalena Magdziarz

  • Wywiadownia
2 czerwca 2022

Nie widać ich z poziomu trybun. Mimo wszystko, są obecni w parkach maszyn, w busach i warsztatach, pełniąc istotną rolę w przedsięwzięciu, jakim jest sport żużlowy. Mechanicy. To oni są odpowiedzialni w znacznej mierze za sukcesy żużlowców. Wiele tajników tej pracy zgłębił między innymi Artur Pisarek, bohater tego artykułu, dzieląc się szczegółami swojego zawodu na łamach naszego portalu.

Żużel okiem mechanika (wywiad, cz. 2)

Żużel - Żużel okiem mechanika (wywiad, cz. 2)

Magdalena Magdziarz

  • Wywiadownia
1 czerwca 2022

Nie widać ich z poziomu trybun. Mimo wszystko, są obecni w parkach maszyn, w busach i warsztatach, pełniąc istotną rolę w przedsięwzięciu, jakim jest sport żużlowy. Mechanicy. To oni są odpowiedzialni w znacznej mierze za sukcesy żużlowców. Wiele tajników tej pracy zgłębił między innymi Artur Pisarek, bohater tego artykułu, dzieląc się szczegółami swojego zawodu na łamach naszego portalu.

Żużel okiem mechanika (wywiad, cz. 1)

Sport żużlowy. Żużel okiem mechanika (wywiad, cz. 1)

Magdalena Magdziarz

  • Wywiadownia
31 maja 2022

Nie widać ich z poziomu trybun. Mimo wszystko, są obecni w parkach maszyn, w busach i warsztatach, pełniąc istotną rolę w przedsięwzięciu, jakim jest sport żużlowy. Mechanicy. To oni są odpowiedzialni w znacznej mierze za sukcesy żużlowców. Wiele tajników tej pracy zgłębił między innymi Artur Pisarek, bohater tego artykułu, dzieląc się szczegółami swojego zawodu na łamach naszego portalu.

Galeria

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)


9 listopada 2025, zdjęć: 0

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)


18 października 2025, zdjęć: 0

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką


5 października 2025, zdjęć: 0

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle


6 września 2025, zdjęć: 0

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle

Zobacz wszystkie galerie

Patronat medialny - zawodnicy

  • Adam Bednář

  • Mateusz Bartkowiak

  • Wiktor Lampart

  • Krystian Pieszczek

  • Michał Knapp

  • Mateusz Cierniak

  • Tobiasz Musielak

Urodziny obchodzą dziś

  • Andrij Rozaliuk

    Andrij Rozaliuk

    05.12.2000r. (25l.)
  • Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

    Nicolai Heiselberg

    05.12.2005r. (20l.)

PGE EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Orlen Oil Motor Lublin 14 33 7 260
Betard Sparta Wrocław 14 26 6 115
KS Apator Toruń 0 0 0 0
Gezet Stal Gorzów 14 10 1 -118
Bayersystem GKM Grudziądz 14 18 4 56
Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 15 3 -108
Krono-Plast Włókniarz Częstochowa 14 7 1 -111
INNPRO ROW Rybnik 14 4 0 -205
PRES Grupa Deweloperska Toruń 14 26 5 111

METALKAS 2. EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Fogo Unia Leszno 14 33 7 274
Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 28 6 177
Moonfin Malesa Ostrów Wielkopolski 14 8 1 -91
Hunters PSŻ Poznań 14 17 4 -42
Cellfast Wilki Krosno 14 21 4 31
Orzeł Łódź 0 0 0 0
Texom Stal Rzeszów 14 18 3 -23
Autona Unia Tarnów 14 6 1 -197
H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 9 2 -129

KRAJOWA LIGA ŻUŻLOWA

Drużyny M PKT B +/-
Wybrzeże Gdańsk 12 28 6 134
Ultrapur Start Gniezno 12 23 5 119
PKS Polonia Piła 0 0 0 0
OK Kolejarz Opole 12 5 1 -74
Trans MF Landshut Devils 12 10 2 -30
Optibet Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0
Speedway Kraków 12 4 0 -192
Lokomotiv Daugavpils 12 15 3 -39
Pronergy Polonia Piła 12 20 4 82

PARTNERZY

PARTNERZY

PARTNERZY

SpeedwayNews Logo

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione

Na portalu speedwaynews.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Ustawienia plików cookiesZgadzam się
Zarządzaj polityką cookies

Polityka prywatności

Serwis speedwaynews.pl zaktualizował swój Regulamin i Politykę prywatności w związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE (RODO).

W związku z powyższym chcielibyśmy poinformować Cię o kilku istotnych informacjach związanych z przetwarzaniem Twoich danych. Pod adresem Informacje o RODO dowiesz się więcej na temat sposobu gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych przez nasz serwis. Prosimy zapoznaj się z opisanymi zasadami i zaakceptuj je poprzez zaznaczenie pola „zgadzam się”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
Wymagane
Always Enabled
Nie wymagane
SAVE & ACCEPT