• O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
  • Reprezentacja
  • Juniorzy
  • PGE Ekstraliga
    • Składy
    • Terminarz/Wyniki
    • Statystyki
  • eWinner 1. LŻ
    • Składy
    • Terminarz/Wyniki
    • Statystyki
  • 2. Liga
    • Składy
    • Terminarz/Wyniki
    • Statystyki
  • SGP / DPŚ / SoN
    • Terminarz/Wyniki SGP
    • Terminarz/Wyniki SoN
  • SGP 2
  • SEC
    • Terminarz/Wyniki SEC/
  • Inne kraje
    • Anglia
    • Szwecja
    • Dania
    • Rosja
    • Czechy
    • Niemcy
    • Francja
    • Australia
    • Inne
  • Pozostałe turnieje
  • Mini żużel
  • Inne odmiany żużla
  • 250cc
  • Speedrower
  • Felietony
  • Detektor krytyka
  • Typer
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Zakończona
Aforti Start Gniezno Logo
45:43
Rybnik.png Logo
23.06.2022 19:00
Zakończona
King's Lynn Stars Logo
41:49
Sheffieldspeedway.png Logo
23.06.2022 20:30
Zakończona
Arged Malesa Ostrów Logo
34:56
betard-sparta.png Logo
24.06.2022 18:00
Zakończona
For Nature Solutions Apator Toruń Logo
56:34
LogoGKM.png Logo
24.06.2022 20:30
Planowana relacja
 Logo Speedway Grand Prix Polski w Gorzowie Wlkp. - kwalifikacje
25.06.2022 13:00
Planowana relacja
OK Bedmet Kolejarz Opole Logo
0:0
Poznań.png Logo
25.06.2022 14:00
Planowana relacja
H. Skrzydlewska Orzeł Łódź Logo
0:0
pixlr-bg-result (15).png Logo
25.06.2022 16:30
Planowana relacja
Trans MF Landshut Devils Logo
0:0
Gniezno.png Logo
25.06.2022 16:30
Planowana relacja
 Logo Speedway Grand Prix Polski w Gorzowie Wlkp.
25.06.2022 19:00
Planowana relacja
ROW Rybnik Logo
0:0
Bydgoszcz.png Logo
26.06.2022 14:00
Planowana relacja
Zdunek Wybrzeże Gdańsk Logo
0:0
Zielona Góra.png Logo
26.06.2022 14:00
Planowana relacja
Budmax-Stal Polonia Piła Logo
0:0
Tarnów.png Logo
26.06.2022 16:00
Planowana relacja
Fogo Unia Leszno Logo
0:0
Lublin.png Logo
26.06.2022 16:30
Planowana relacja
zielona-energia.com Włókniarz Częstochowa Logo
0:0
Gorzów.png Logo
26.06.2022 19:15
Planowana relacja
Texom Stal Rzeszów Logo
0:0
Daugavpils.png Logo
26.06.2022 19:44
Planowana relacja
 Logo Ćwierćfinał DMPJ w Gnieźnie
27.06.2022 00:00
zuzel-okiem-mechanika-wywiad-cz-1 zuzel-okiem-mechanika-wywiad-cz-1
zuzel-okiem-mechanika-wywiad-cz-1 zuzel-okiem-mechanika-wywiad-cz-1
Strona główna » Wywiadownia » Żużel okiem mechanika (wywiad, cz. 1)

Sport żużlowy. Żużel okiem mechanika (wywiad, cz. 1)

  • Wywiadownia
31 maja 2022 Ten artykuł przeczytasz w 12 minut

Magdalena Magdziarz

Żużel okiem mechanika (wywiad, cz. 1)

Nie widać ich z poziomu trybun. Mimo wszystko, są obecni w parkach maszyn, w busach i warsztatach, pełniąc istotną rolę w przedsięwzięciu, jakim jest sport żużlowy. Mechanicy. To oni są odpowiedzialni w znacznej mierze za sukcesy żużlowców. Wiele tajników tej pracy zgłębił między innymi Artur Pisarek, bohater tego artykułu, dzieląc się szczegółami swojego zawodu na łamach naszego portalu.

Do pracy przy żużlu trzeba czuć powołanie. W dużej mierze przypadków trzeba również zadać sobie pytanie, czy to praca, czy obowiązki wykonywane z pasji do tego sportu. – W Krakowie napędzała nas pasja – powiedziała mi niegdyś Magdalena Mikołajczyk, która pracowała w nieistniejącym już na chwilę obecną klubie żużlowym w Krakowie, jako m.in. kierownik zawodów. Sporą dozę pasji i poświęcenia dobrze również czuć, kiedy obiera się ścieżkę pracy w roli mechanika żużlowego. Doba wypełniona ciągłą pracą. Nie spełnia warunków definicji ośmiogodzinnej pracy na etat.

Mechanik – praca 24/h

Mam sporo szczęścia, umawiając się na wywiad z Arturem Pisarkiem, bohaterem tego tekstu. Udaje się mi “złapać” go w międzyczasie, pomiędzy mniej wyjątkowo absorbującą pracą w warsztacie a wyjazdem na kolejny mecz, do Landshut. W tym sezonie przy żużlu klasycznym pracuje wraz z juniorem Wybrzeża Gdańsk – Marcelem Krzykowskim. Po kilku kolejkach dochodzi do tego wszystkiego jeszcze praca ze Stanisławem Burzą. Rozpoczynają się więc przygotowania do zmagań w long tracku i czasu na dłuższą rozmowę Artur by już nie mógł znaleźć. Kiedy zaczynamy rozmawiać, zastaję go oczywiście, nigdzie indziej, jak przy motocyklach. Jak to wszystko się z żużlem się zaczęło w przypadku Artura? Jak mi wyjaśnia, nie miał wyjścia – z czarnym sportem związany był już od narodzin. A nawet i chwilę wcześniej.

Wokół żużla jestem praktycznie od urodzenia. Moi rodzice nawet poznali się na stadionie. Dorastałem w tarnowskich Mościcach, pięćset metrów od stadionu. Mama również udzielała się w klubie w latach 80. Po sąsiedzku mieszkali: Wardzała i Kapała, także ten żużel zawsze był ze mną. Trudno wytyczyć granicę, kiedy dokładnie się to zaczęło. Z czasem stawałem się coraz bliższy temu sportowi. Sąsiad mieszkający piętro wyżej pracował jako rzecznik prasowy Unii Tarnów, wciągnął mnie do tej pracy. Zaczynałem od strony prasowej, marketingowej. Następnie zacząłem pomagać Jakubowi Jamrogowi – najpierw w kwestiach organizacyjnych, menedżerskich. Potem zaczęło się od podania narzędzia, jednego, drugiego. Zatankowania motocykla. Przez przypadek pojechałem również z juniorem Unii na zawody MDMP. Po zakończeniu edukacji stwierdziłem, że to jest to, co chcę dalej w życiu robić. Może nieco później, niż inni, którzy zaczynają zazwyczaj w wieku nastoletnim. Ja miałem wtedy już dwadzieścia kilka lat.

Mechanicy pełnią ważną rolę w karierze żużlowców. Artur Pisarek w trakcie pracy (fot. Matías Ferreras)

Praca mechanika, czyli praca nie do końca „normalna”

Chociaż Artur rozpoczyna pracę później niż z reguły się to robi, mój rozmówca zdążył już poznać bardzo dobrze ten zawód. W swojej pracy mechanicy w pocie czoła robią wszystko, aby tylko współpracujący z nimi sportowcy osiągali najlepsze możliwie wyniki i rezultaty na torze. Stawiając głębszy krok w tajniki tej pracy – jak to wszystko wygląda od środka? Dla Artura ta praca jest już powszechnością, o której kontynuuje swoją opowieść. Jedno jest pewne – trzeba być skoncentrowanym na starannej dokładności w tym wszystkim. 

Nie jest „normalna” praca (śmiech). Nie ma tutaj żadnej regularności. Robi się to, co trzeba w danym momencie. Czasem jest blisko tydzień przerwy w startach, więc można wolny czas poświęcić na “dopieszczenie” motocykli i pozostałego osprzętu, choćby w kwestii estetycznej – zrobić rzeczy, które nie wpływają na jakość prowadzenia pojazdu czy jego osiągi, na które w trakcie “maratonu” nie warto tracić czas. Wtedy względnie jest czas na relaks, można ułożyć plan zajęć do swoich potrzeb i chęci. Wówczas praca mechanika żużlowego może wydawać się sielanką. Nieraz jednak jest tak, że z dnia na dzień są kolejne zawody, na które nie tylko trzeba dojechać, nieraz kilkaset kilometrów, ale również odświeżyć sprzęt. Wówczas kwestie wizualne schodzą na dalszy plan.

Najważniejsze są filtry powietrza i gaźnik, które są “bramą” do komory spalania w silniku. Wszelkie niepożądane elementy jak ziarenka piasku czy drobne kamyczki niszczą tłok, cylinder, zawory, gniazda zaworowe znacznie skracając przydatność silnika na poziomie wyczynowym.  Po zawodach musi również być wymieniony wkład sprzęgła. Jeśli zawodnik nie posiada zapasu (jeden wkład kosztuje ponad 1000zł!), trzeba odświeżyć to, co się ma. Zazwyczaj polega to na szlifowaniu nieco przypalonych tarczek sprzęgła na papierze ściernym, odtłuszczeniu. Techniki są przeróżne, w zależności od zawodnika czy mechanika, więc trudno wchodzić w szczegóły.  Na koniec pozostaje pobieżne oczyszczenie podwozia z zalegającego błota, które nie tylko brzydko wygląda, ale dodaje motocyklowi zbędne kilogramy. 

Wiadomo, że jak jest mecz ligowy w niedzielę, a kolejne zawody są we wtorek, to właśnie poniedziałek służy ku myciu wszystkiego. Dużo tych części wtedy się wyjmuje, wyjmuje się gaźnik, rozbiera go na części pierwsze i myje dokładnie każdą śrubkę. Jeden motocykl przy dokładnej pracy zajmuje około trzech-czterech godziny pracy dla jednej osoby. Do tego dochodzi polerowanie  i inne zabiegi estetyczne, które w wielu ekipach są nieodzownym elementem mycia motocykli. Ja akurat uważam, że przy tempie pracy w żużlu, jest to zbędne przemęczanie się. Lepiej jest wyspać się i w pełni sił pracować w czasie zawodów, niż całą noc szorować, a mecz przeżyć na “autopilocie”. Podczas zawodów trzeba być skoncentrowanym i gotowym do działania na pełnych obrotach.

Klasyka kontra long track

Przy okazji rozmowy pojawia się również temat Tarnowa, gdzie współpracuje wraz ze Stanisławem Burzą. Trener miejscowej Unii, oprócz pełnienia tej funkcji, startuje również w zawodach w żużlu na długim torze. Jego nazwisko widnieje także na liście reprezentacji Polski. Czy czuć spory przeskok pomiędzy mechaniką w żużlu klasycznym a tą, z którą ma się styczność na long tracku?

Sezon żużlowy między innymi dla Artura oznacza również pracę nie tylko przy żużlu klasycznym, ale też zajmowanie się motocyklami do long tracku. Na zdjęciu Stanisław Burza, reprezentant Polski w żużlu na długim torze

Motocykl różni się nieco w swojej budowie. Głównymi różnicami są: dwustopniowa skrzynia biegów w miejscu tradycyjnego żużlowego sprzęgła. Oprócz tego ruchoma tylna część ramy ograniczona amortyzatorem i rozmiar tylnej felgi, na którą zakłada się oponę z nieco innym bieżnikiem. Nie jest to skomplikowane – kwestia przyzwyczajenia. Jeżeli jest się doświadczonym i wie się, o co chodzi, to te różnice nie stanowią problemu. Jest to tylko delikatny przeskok. Rozmiar tylnego koła ma wpływ na przełożenia. Silniki są te same, paliwo również. Z punktu widzenia mechanika pracującego przy żużlu nie ma więc różnicy. Zabawa zaczyna się przy dostrajaniu amortyzatorów. Jednak tak naprawdę, my Polacy się dopiero tego uczymy. Daleko nam do wiedzy i doświadczenia posiadanych przez fachowców z Niemiec, Francji czy Holandii.

Kolejne części artykułu już wkrótce.

Źródło: inf. własna

Zwrot za pierwszy zakład do 110 PLN z kodem SPEEDWAYNEWS -> sprawdź szczegóły!

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Artur Pisarek
  • Daniel Henderson
  • Jimmy Olsén
  • Marcel Krzykowski
  • Stanisław Burza
  • Zdunek Wybrzeże Gdańsk

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Zdunek Wybrzeże się zbroi!

Sport żużlowy. Zdunek Wybrzeże się zbroi!

Rafał Drabiniok

  • eWinner 1. LŻ
24 czerwca 2022

Przed nami najważniejsze rozstrzygnięcia w dolnych partiach tabeli w eWinner 1. Lidze Żużlowej. Tuż przed kolejnymi spotkaniami doszło do wzmocnienia jednej z ekip.

Falubaz z nowym ustawieniem. Gryszpiński w składzie (składy)

Sport żużlowy. Falubaz z nowym ustawieniem. Gryszpiński w składzie (składy)

Hubert Furmaniak

  • eWinner 1. LŻ
23 czerwca 2022

Zdunek Wybrzeże Gdańsk musi sobie radzić bez Wiktora Trofimowa. Stelmet Falubaz Zielona Góra ma nowe ustawienie. Poznaliśmy awizowane składy.

Stanisław Burza: Drejera podsunął nam Kenneth Hansen

Sport żużlowy. Stanisław Burza: Drejera podsunął nam Kenneth Hansen

Karol Garncarz

  • 2. Liga
23 czerwca 2022

Unia Tarnów w świetnym stylu zaprezentowała się w niedzielnych Derbach Południa. „Jaskółki" źle rozpoczęły spotkanie, ale z biegiem czasu dogoniły gości z Rzeszowa i zdołały wygrać bardzo ważny mecz 52:37.

Rospiggarna zminimalizowała straty. Udany powrót Woźniaka

Sport żużlowy. Rospiggarna zminimalizowała straty. Udany powrót Woźniaka

Joachim Piwek

  • Szwecja
21 czerwca 2022

Ekipa Vastervik Speedway zanotowała kolejne zwycięstwo w tym sezonie BAUHAUS-ligan. W Hallstavik okazała się minimalnie lepsza od Rospiggarny i wygrała 46:44. Liderem gospodarzy był Szymon Woźniak.

Jakub Jamróg: jedynie mogę przeprosić Wiktora (komentarz)

Żużel - Jakub Jamróg: jedynie mogę przeprosić Wiktora (komentarz)

Marcin Kowalik

  • eWinner 1. LŻ
21 czerwca 2022

W niedzielnym meczu Zdunek Wybrzeże Gdańsk pokonało na własnym torze ekipę Trans MF Landshut Devils, zgarniając przy okazji punkt bonusowy.

Znamy informacje nt. stanu zdrowia Wiktora Trofimowa

Żużel: Znamy informacje nt. stanu zdrowia Wiktora Trofimowa

Konrad Klusak

  • eWinner 1. LŻ
20 czerwca 2022

Klub Wiktora Trofimowa, Zdunek Wybrzeże Gdańsk przekazał najnowsze informacje dotyczące stanu zdrowia zawodnika po upadku w spotkaniu z Trans MF Landshut Devils.

Wybrzeże „za trzy” z Diabłami. Wiktor Trofimow zabrany do szpitala

Żużel. Wybrzeże „za trzy” z Diabłami. Wiktor Trofimow zabrany do szpitala

Konrad Klusak

  • eWinner 1. LŻ
19 czerwca 2022

Zdunek Wybrzeże Gdańsk pokonało 48:42 Trans MF Landshut Devils. Gospodarzy do wygranej poprowadził Timo Lahti, zaś wśród gości najskuteczniejsi byli Kai Huckenbeck oraz Norick Blödorn.

Makabryczny wypadek w Gdańsku. Trofimow odwieziony do szpitala

Żużel. Makabryczny wypadek w Gdańsku. Trofimow odwieziony do szpitala

Rafał Drabiniok

  • eWinner 1. LŻ
19 czerwca 2022

Trwa spotkanie w Gdańsku gdzie miejscowy Zdunek Wybrzeże rywalizuje z Trans MF Landshut Devils. W jednym z wyścigów doszło do okropnie wyglądającego upadku zawodników gospodarzy.

[NA ŻYWO] eWinner 1. Liga rozpoczyna żużlową niedzielę

Żużel: [NA ŻYWO] eWinner 1. Liga rozpoczyna żużlową niedzielę

speedwaynews.pl

  • eWinner 1. LŻ
19 czerwca 2022

To eWinner 1. Liga rozpocznie niedzielne ściganie w Polsce. O godzinie 14:00, rozpoczną się dwa spotkania na tym szczeblu rozgrywkowym.

Hansen najlepszy w Rzeszowie! Burza drugi!

Żużel. Hansen najlepszy w Rzeszowie! Burza drugi!

Rafał Drabiniok

  • Inne odmiany żużla
18 czerwca 2022

Kenneth Hansen okazał się najlepszy w rozegranym w sobotę 1. finale Indywidualnych Mistrzostw Świata na długim torze. Duńczyk został także pierwszym liderem klasyfikacji generalnej a tuż za nim sklasyfikowany jest Stanisław Burza! Na najniższym stopniu podium zawody ukończył Chris Harris.

Galeria

Młodzież Polonii najlepsza u siebie (galeria)


24 czerwca 2022, zdjęć:

Młodzież Polonii najlepsza u siebie (galeria)

Kolejne zwycięstwo wrocławian (galeria)


24 czerwca 2022, zdjęć:

Kolejne zwycięstwo wrocławian (galeria)

Pewna wygrana Stali z Spartą (galeria)


24 czerwca 2022, zdjęć:

Pewna wygrana Stali z Spartą (galeria)

Pierwsze zwycięstwo Włókniarza (galeria)


23 czerwca 2022, zdjęć:

Pierwsze zwycięstwo Włókniarza (galeria)

Zobacz wszystkie galerie

REKLAMA

Patronat medialny

  • EUROSPORT EXTRA

  • eWinner

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

  • zakręceni w lewo

Patronat medialny - zawodnicy

  • Mateusz Bartkowiak

  • Wiktor Lampart

  • Krystian Pieszczek

  • Michał Knapp

  • Mateusz Cierniak

  • Tobiasz Musielak

REKLAMA

REKLAMA

PGE EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
zielona-energia.com Włókniarz Częstochowa 9 10 2 42
Fogo Unia Leszno 9 12 0 -16
Moje Bermudy Stal Gorzów 9 14 2 75
Motor Lublin 9 19 2 104
Arged Malesa Ostrów 10 0 0 -181
ZOOleszcz GKM Grudziądz 10 9 1 -60
Betard Sparta Wrocław 10 10 1 22
For Nature Solutions Apator Toruń 10 12 2 14

EWINNER 1. LIGA ŻUŻLOWA

Drużyny M PKT B +/-
Zdunek Wybrzeże Gdańsk 9 7 1 -28
Cellfast Wilki Krosno 8 10 0 47
H. Skrzydlewska Orzeł Łódź 10 8 1 -48
ROW Rybnik 9 6 1 -38
Stelmet Falubaz Zielona Góra 10 18 2 114
Aforti Start Gniezno 9 7 0 -75
Trans MF Landshut Devils 9 9 1 -25
Abramczyk Polonia Bydgoszcz 10 18 3 53

2. LIGA ŻUŻLOWA

Drużyny M PKT B +/-
Texom Stal Rzeszów 7 7 1 15
OK Bedmet Kolejarz Opole 8 14 2 133
Unia Tarnów 8 6 0 -95
SpecHouse PSŻ Poznań 7 8 0 51
Metalika Recycling Kolejarz Rawicz 9 15 3 38
Optibet Lokomotiv Daugavpils 7 7 0 8
Budmax-Stal Polonia Piła 8 3 0 -150

PARTNERZY

PARTNERZY

PARTNERZY

Rozliczenia transakcji kartą płatniczą i e-przelewem przeprowadzane są za pośrednictwem Dotpay.pl

2022 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione

Na portalu speedwaynews.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Ustawienia plików cookiesZgadzam się
Zarządzaj polityką cookies

Polityka prywatności

Serwis speedwaynews.pl zaktualizował swój Regulamin i Politykę prywatności w związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE (RODO).

W związku z powyższym chcielibyśmy poinformować Cię o kilku istotnych informacjach związanych z przetwarzaniem Twoich danych. Pod adresem Informacje o RODO dowiesz się więcej na temat sposobu gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych przez nasz serwis. Prosimy zapoznaj się z opisanymi zasadami i zaakceptuj je poprzez zaznaczenie pola „zgadzam się”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
Wymagane
Always Enabled
Nie wymagane
SAVE & ACCEPT