⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
  • Reprezentacja
  • Juniorzy
  • PGE Ekstraliga
    • Składy
    • Terminarz/Wyniki
    • Statystyki
  • Ekstraliga U24
    • Składy
    • Terminarz/Wyniki
    • Statystyki
  • 1. LIGA
    • Składy
    • Terminarz/Wyniki
    • Statystyki
  • 2. Liga
    • Składy
    • Terminarz/Wyniki
    • Statystyki
  • SGP / DPŚ / SoN
    • Terminarz/Wyniki SGP
    • Terminarz/Wyniki SoN
  • SGP 2
  • SEC
    • Terminarz/Wyniki SEC/
  • Inne kraje
    • Anglia
    • Szwecja
    • Dania
    • Rosja
    • Czechy
    • Niemcy
    • Francja
    • Australia
    • Inne
  • Pozostałe turnieje
  • Mini żużel/250cc
  • Inne odmiany żużla
  • Speedrower
  • Detektor krytyka
  • Typer
  • Relacje live
  • Zaloguj się
Zakończona
 Logo Indywidualne Mistrzostwa Świata Gladiatorów w Inzell - Finał 2
19.03.2023 14:00
Zakończona
 Logo 2. runda Ligue Nationale de Speedway w Marmande
19.03.2023 15:00
Zakończona
Fogo Unia Leszno Logo
50:40
falubaz_zielona_gora.png Logo
23.03.2023 15:30
Zakończona
For Nature Solutions Apator Toruń Logo
51:39
motor_lublin.png Logo
24.03.2023 17:00
Planowana relacja
ROW Rybnik Logo
0:0
stal_rzeszow.png Logo
25.03.2023 12:00
Planowana relacja
 Logo 49. Memoriał Bronisława Idzikowskiego i Marka Czernego
25.03.2023 15:00
Planowana relacja
 Logo Mistrzostwa Piotra Protasiewicza
25.03.2023 15:00
Planowana relacja
 Logo 73. Memoriał Alfreda Smoczyka
26.03.2023 14:00
Planowana relacja
 Logo 34. Kryterium Asów Polskich Lig Żużlowych
26.03.2023 17:00
zuzel-okiem-mechanika-wywiad-cz-1
zuzel-okiem-mechanika-wywiad-cz-1
Strona główna » Wywiadownia » Żużel okiem mechanika (wywiad, cz. 1)

Sport żużlowy. Żużel okiem mechanika (wywiad, cz. 1)

  • Wywiadownia
31 maja 2022 Ten artykuł przeczytasz w 12 minut

Magdalena Magdziarz

Żużel okiem mechanika (wywiad, cz. 1)

Nie widać ich z poziomu trybun. Mimo wszystko, są obecni w parkach maszyn, w busach i warsztatach, pełniąc istotną rolę w przedsięwzięciu, jakim jest sport żużlowy. Mechanicy. To oni są odpowiedzialni w znacznej mierze za sukcesy żużlowców. Wiele tajników tej pracy zgłębił między innymi Artur Pisarek, bohater tego artykułu, dzieląc się szczegółami swojego zawodu na łamach naszego portalu.

Do pracy przy żużlu trzeba czuć powołanie. W dużej mierze przypadków trzeba również zadać sobie pytanie, czy to praca, czy obowiązki wykonywane z pasji do tego sportu. – W Krakowie napędzała nas pasja – powiedziała mi niegdyś Magdalena Mikołajczyk, która pracowała w nieistniejącym już na chwilę obecną klubie żużlowym w Krakowie, jako m.in. kierownik zawodów. Sporą dozę pasji i poświęcenia dobrze również czuć, kiedy obiera się ścieżkę pracy w roli mechanika żużlowego. Doba wypełniona ciągłą pracą. Nie spełnia warunków definicji ośmiogodzinnej pracy na etat.

Mechanik – praca 24/h

Mam sporo szczęścia, umawiając się na wywiad z Arturem Pisarkiem, bohaterem tego tekstu. Udaje się mi “złapać” go w międzyczasie, pomiędzy mniej wyjątkowo absorbującą pracą w warsztacie a wyjazdem na kolejny mecz, do Landshut. W tym sezonie przy żużlu klasycznym pracuje wraz z juniorem Wybrzeża Gdańsk – Marcelem Krzykowskim. Po kilku kolejkach dochodzi do tego wszystkiego jeszcze praca ze Stanisławem Burzą. Rozpoczynają się więc przygotowania do zmagań w long tracku i czasu na dłuższą rozmowę Artur by już nie mógł znaleźć. Kiedy zaczynamy rozmawiać, zastaję go oczywiście, nigdzie indziej, jak przy motocyklach. Jak to wszystko się z żużlem się zaczęło w przypadku Artura? Jak mi wyjaśnia, nie miał wyjścia – z czarnym sportem związany był już od narodzin. A nawet i chwilę wcześniej.

Wokół żużla jestem praktycznie od urodzenia. Moi rodzice nawet poznali się na stadionie. Dorastałem w tarnowskich Mościcach, pięćset metrów od stadionu. Mama również udzielała się w klubie w latach 80. Po sąsiedzku mieszkali: Wardzała i Kapała, także ten żużel zawsze był ze mną. Trudno wytyczyć granicę, kiedy dokładnie się to zaczęło. Z czasem stawałem się coraz bliższy temu sportowi. Sąsiad mieszkający piętro wyżej pracował jako rzecznik prasowy Unii Tarnów, wciągnął mnie do tej pracy. Zaczynałem od strony prasowej, marketingowej. Następnie zacząłem pomagać Jakubowi Jamrogowi – najpierw w kwestiach organizacyjnych, menedżerskich. Potem zaczęło się od podania narzędzia, jednego, drugiego. Zatankowania motocykla. Przez przypadek pojechałem również z juniorem Unii na zawody MDMP. Po zakończeniu edukacji stwierdziłem, że to jest to, co chcę dalej w życiu robić. Może nieco później, niż inni, którzy zaczynają zazwyczaj w wieku nastoletnim. Ja miałem wtedy już dwadzieścia kilka lat.

Mechanicy pełnią ważną rolę w karierze żużlowców. Artur Pisarek w trakcie pracy (fot. Matías Ferreras)

Praca mechanika, czyli praca nie do końca „normalna”

Chociaż Artur rozpoczyna pracę później niż z reguły się to robi, mój rozmówca zdążył już poznać bardzo dobrze ten zawód. W swojej pracy mechanicy w pocie czoła robią wszystko, aby tylko współpracujący z nimi sportowcy osiągali najlepsze możliwie wyniki i rezultaty na torze. Stawiając głębszy krok w tajniki tej pracy – jak to wszystko wygląda od środka? Dla Artura ta praca jest już powszechnością, o której kontynuuje swoją opowieść. Jedno jest pewne – trzeba być skoncentrowanym na starannej dokładności w tym wszystkim. 

Nie jest „normalna” praca (śmiech). Nie ma tutaj żadnej regularności. Robi się to, co trzeba w danym momencie. Czasem jest blisko tydzień przerwy w startach, więc można wolny czas poświęcić na “dopieszczenie” motocykli i pozostałego osprzętu, choćby w kwestii estetycznej – zrobić rzeczy, które nie wpływają na jakość prowadzenia pojazdu czy jego osiągi, na które w trakcie “maratonu” nie warto tracić czas. Wtedy względnie jest czas na relaks, można ułożyć plan zajęć do swoich potrzeb i chęci. Wówczas praca mechanika żużlowego może wydawać się sielanką. Nieraz jednak jest tak, że z dnia na dzień są kolejne zawody, na które nie tylko trzeba dojechać, nieraz kilkaset kilometrów, ale również odświeżyć sprzęt. Wówczas kwestie wizualne schodzą na dalszy plan.

Najważniejsze są filtry powietrza i gaźnik, które są “bramą” do komory spalania w silniku. Wszelkie niepożądane elementy jak ziarenka piasku czy drobne kamyczki niszczą tłok, cylinder, zawory, gniazda zaworowe znacznie skracając przydatność silnika na poziomie wyczynowym.  Po zawodach musi również być wymieniony wkład sprzęgła. Jeśli zawodnik nie posiada zapasu (jeden wkład kosztuje ponad 1000zł!), trzeba odświeżyć to, co się ma. Zazwyczaj polega to na szlifowaniu nieco przypalonych tarczek sprzęgła na papierze ściernym, odtłuszczeniu. Techniki są przeróżne, w zależności od zawodnika czy mechanika, więc trudno wchodzić w szczegóły.  Na koniec pozostaje pobieżne oczyszczenie podwozia z zalegającego błota, które nie tylko brzydko wygląda, ale dodaje motocyklowi zbędne kilogramy. 

Wiadomo, że jak jest mecz ligowy w niedzielę, a kolejne zawody są we wtorek, to właśnie poniedziałek służy ku myciu wszystkiego. Dużo tych części wtedy się wyjmuje, wyjmuje się gaźnik, rozbiera go na części pierwsze i myje dokładnie każdą śrubkę. Jeden motocykl przy dokładnej pracy zajmuje około trzech-czterech godziny pracy dla jednej osoby. Do tego dochodzi polerowanie  i inne zabiegi estetyczne, które w wielu ekipach są nieodzownym elementem mycia motocykli. Ja akurat uważam, że przy tempie pracy w żużlu, jest to zbędne przemęczanie się. Lepiej jest wyspać się i w pełni sił pracować w czasie zawodów, niż całą noc szorować, a mecz przeżyć na “autopilocie”. Podczas zawodów trzeba być skoncentrowanym i gotowym do działania na pełnych obrotach.

Klasyka kontra long track

Przy okazji rozmowy pojawia się również temat Tarnowa, gdzie współpracuje wraz ze Stanisławem Burzą. Trener miejscowej Unii, oprócz pełnienia tej funkcji, startuje również w zawodach w żużlu na długim torze. Jego nazwisko widnieje także na liście reprezentacji Polski. Czy czuć spory przeskok pomiędzy mechaniką w żużlu klasycznym a tą, z którą ma się styczność na long tracku?

Sezon żużlowy między innymi dla Artura oznacza również pracę nie tylko przy żużlu klasycznym, ale też zajmowanie się motocyklami do long tracku. Na zdjęciu Stanisław Burza, reprezentant Polski w żużlu na długim torze

Motocykl różni się nieco w swojej budowie. Głównymi różnicami są: dwustopniowa skrzynia biegów w miejscu tradycyjnego żużlowego sprzęgła. Oprócz tego ruchoma tylna część ramy ograniczona amortyzatorem i rozmiar tylnej felgi, na którą zakłada się oponę z nieco innym bieżnikiem. Nie jest to skomplikowane – kwestia przyzwyczajenia. Jeżeli jest się doświadczonym i wie się, o co chodzi, to te różnice nie stanowią problemu. Jest to tylko delikatny przeskok. Rozmiar tylnego koła ma wpływ na przełożenia. Silniki są te same, paliwo również. Z punktu widzenia mechanika pracującego przy żużlu nie ma więc różnicy. Zabawa zaczyna się przy dostrajaniu amortyzatorów. Jednak tak naprawdę, my Polacy się dopiero tego uczymy. Daleko nam do wiedzy i doświadczenia posiadanych przez fachowców z Niemiec, Francji czy Holandii.

Kolejne części artykułu już wkrótce.

Źródło: inf. własna

Zwrot za pierwszy zakład do 110 PLN z kodem SPEEDWAYNEWS -> sprawdź szczegóły!

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Artur Pisarek
  • Daniel Henderson
  • Jimmy Olsén
  • Marcel Krzykowski
  • Stanisław Burza
  • Zdunek Wybrzeże Gdańsk

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Ta strata boli ich najmocniej. Trener liczy jednak na niespodziankę

Żużel - Ta strata boli ich najmocniej. Trener liczy jednak na niespodziankę

Rafał Drabiniok

  • 2. Liga
24 marca 2023

Drużyna Unii Tarnów nie jest wskazywana w gronie zespołów, które będą liczyć się w walce o awans. Spotęgował to fakt straty Piotra Świercza.

Znamy rozkład kolejnych dwóch rund w 1. Lidze!

Sport żużlowy. Znamy rozkład kolejnych dwóch rund w 1. Lidze!

Rafał Drabiniok

  • 1 liga żużlowa
23 marca 2023

Na początku ubiegłego tygodnia poznaliśmy rozkład jazdy na inaugurację sezonu. Teraz znamy terminy spotkań w kolejnych dwóch rundach.

Rzeszowianie zmieniają sparingowe plany

Żużel: Rzeszowianie zmieniają sparingowe plany

Adrian Niemczak

  • 1 liga żużlowa
22 marca 2023

Plany jedno, a pogoda drugie - taki wniosek bez wątpienia nasuwa się kibicom z Rzeszowa. Texom Stal, ze względu na niekorzystne warunki atmosferyczne zmuszona jest zmienić swoje sparingowe plany.

Niesamowity weekend w Inzell! Szwed Mistrzem Świata!

Żużel: Niesamowity weekend w Inzell! Szwed Mistrzem Świata!

Damian Kuczyński

  • Inne kraje
19 marca 2023

Dwa dni i dwa bezbłędne występy. Ani razu z nikim nie przegrał. Martin Haarahiltunen zdominował finał Indywidualnych Mistrzostw Świata w ice speedwayu i w pełni zasłużenie zdobywa drugi w karierze złoty medal!

Inzell zabrzmiało ice speedwayem. Tak wyglądał pierwszy dzień walki o tytuł (galeria)

Sport żużlowy. Inzell zabrzmiało ice speedwayem. Tak wyglądał pierwszy dzień walki o tytuł (galeria)

speedwaynews.pl

  • Galeria
19 marca 2023

Mnóstwo emocji dostarczył pierwszy dzień finału Indywidualnych Mistrzostw Świata w Inzell. Wypełniona po brzegi Max Aicher Arena była w sobotni wieczór stolicą ice speedwaya na najwyższym światowym poziomie.

Haarahiltunen SHOW! Szwed blisko złotego medalu!

Żużel. Haarahiltunen SHOW! Szwed blisko złotego medalu!

Przemek Krukowski

  • Inne
18 marca 2023

Pierwszy dzień Indywidualnych Mistrzostw Świata gladiatorów na lodzie za nami. Niepokonany w sobotnim turnieju był Martin Haarahiltunen, który jest na dobrej drodze, by wywalczyć złoty medal.

Wybrzeże Gdańsk zdradza plany na najbliższe dni

Żużel - Wybrzeże Gdańsk zdradza plany na najbliższe dni

Joachim Piwek

  • 1 liga żużlowa
18 marca 2023

Pogoda nie ułatwia życia zawodnikom Zdunek Wybrzeża Gdańsk. Ekipa znad morza po raz kolejny była zmuszona do przełożenia pierwszych treningów na Stadionie im. Zbigniewa Podleckiego. Kibice na jazdy przy ul. Zawodników muszą poczekać do środy, 22 marca.

[NA ŻYWO] Finał Indywidualnych Mistrzostw Świata Gladiatorów w Inzell – dzień 1.

Sport żużlowy. [NA ŻYWO] Finał Indywidualnych Mistrzostw Świata Gladiatorów w Inzell – dzień 1.

speedwaynews.pl

  • Inne
18 marca 2023

Czas na pierwszy dzień rywalizacji o Mistrzostwo Świata w ice speedwayu. Najlepsi jeźdźcy globu powalczą w pięknej Max Aicher Arenie w Inzell.

To oni wygrają walkę o juniora Unii? Ogłoszenie już niebawem!

Żużel: To oni wygrają walkę o juniora Unii? Ogłoszenie już niebawem!

Rafał Drabiniok

  • 1 liga żużlowa
16 marca 2023

Wygląda na to, że Zdunek Wybrzeże Gdańsk będzie mogło cieszyć się z juniora Fogo Unii Leszno. Już niebawem poznamy nazwisko nowego młodzieżowca gdańszczan.

Start Gniezno przedstawia plan. Wyjazd w nadchodzący weekend?

Żużel - Start Gniezno przedstawia plan. Wyjazd w nadchodzący weekend?

Hubert Furmaniak

  • 2. Liga
16 marca 2023

Start Gniezno liczy, że w nadchodzący weekend uda się wyjechać na tor. Aura pogodowa krzyżowała plany zespołowi z pierwszej stolicy. Poznaliśmy również zaktualizowany plan sparingów.

Galeria

Apator Toruń nieustannie szlifuje formę (galeria)


22 marca 2023, zdjęć:

Apator Toruń nieustannie szlifuje formę (galeria)

Zobacz drogę Szweda po tytuł Mistrza Świata! (galeria + wideo)


21 marca 2023, zdjęć:

Zobacz drogę Szweda po tytuł Mistrza Świata! (galeria + wideo)

Stal Gorzów trenowała u Martina Vaculíka (galeria)


20 marca 2023, zdjęć:

Stal Gorzów trenowała u Martina Vaculíka (galeria)

Niedzielne ściganie w Bydgoszczy (galeria)


20 marca 2023, zdjęć:

Niedzielne ściganie w Bydgoszczy (galeria)

Zobacz wszystkie galerie

REKLAMA

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Patronat medialny - zawodnicy

  • Mateusz Bartkowiak

  • Wiktor Lampart

  • Krystian Pieszczek

  • Michał Knapp

  • Mateusz Cierniak

  • Tobiasz Musielak

Urodziny obchodzą dziś

  • Lewis Kerr

    Lewis Kerr

    25.03.1990r. (33l.)
  • Marcel Juskowiak

    Marcel Juskowiak

    25.03.2008r. (15l.)

PGE EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Platinum Motor Lublin 0 0 0 0
ebut.pl Stal Gorzów 0 0 0 0
Włókniarz Częstochowa 0 0 0 0
For Nature Solutions Apator Toruń 0 0 0 0
Betard Sparta Wrocław 0 0 0 0
Fogo Unia Leszno 0 0 0 0
ZOOleszcz GKM Grudziądz 0 0 0 0
Cellfast Wilki Krosno 0 0 0 0

1. LIGA ŻUŻLOWA

Drużyny M PKT B +/-
Arged Malesa Ostrów Wielokopolski 0 0 0 0
Enea Falubaz Zielona Góra 0 0 0 0
Abramczyk Polonia Bydgoszcz 0 0 0 0
Trans MF Devils Landshut 0 0 0 0
H. Skrzydlewska Orzeł Łódź 0 0 0 0
Zdunek Wybrzeże Gdańsk 0 0 0 0
ROW Rybnik 0 0 0 0
ebebe PSŻ Poznań 0 0 0 0

2. LIGA ŻUŻLOWA

Drużyny M PKT B +/-
Start Gniezno 0 0 0 0
OK Bedmet Kolejarz Opole 0 0 0 0
Metalika Recycling Kolejarz Rawicz 0 0 0 0
Optibet Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0
Texom Stal Rzeszów 0 0 0 0
Unia Tarnów 0 0 0 0
PKS Polonia Piła 0 0 0 0

PARTNERZY

PARTNERZY

PARTNERZY

SpeedwayNews Logo

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Typer Ligowy i SGP
  • Galerie zdjęć

2022 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione

Na portalu speedwaynews.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Ustawienia plików cookiesZgadzam się
Zarządzaj polityką cookies

Polityka prywatności

Serwis speedwaynews.pl zaktualizował swój Regulamin i Politykę prywatności w związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE (RODO).

W związku z powyższym chcielibyśmy poinformować Cię o kilku istotnych informacjach związanych z przetwarzaniem Twoich danych. Pod adresem Informacje o RODO dowiesz się więcej na temat sposobu gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych przez nasz serwis. Prosimy zapoznaj się z opisanymi zasadami i zaakceptuj je poprzez zaznaczenie pola „zgadzam się”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
Wymagane
Always Enabled
Nie wymagane
SAVE & ACCEPT