⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Reprezentacja
  • Juniorzy
  • PGE Ekstraliga
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Ekstraliga U24
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
  • Metalkas 2. Ekstraliga
    • Składy 
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Krajowa Liga Żużlowa
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • SGP / DPŚ / SON
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP
    • TERMINARZ/WYNIKI SON
  • SGP 2
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP 2
  • TERMINARZ/WYNIKI SEC
    • SEC
  • Inne kraje
    • Anglia
    • Szwecja
    • Dania
    • Rosja
    • Czechy
    • Niemcy
    • Francja
    • Australia
    • Inne
  • Pozostałe turnieje
  • Mini żużel/250cc
  • Inne odmiany żużla
  • Speedrower
  • Detektor Krytyka
  • Formuła 1
  • Relacje LIVE
Zakończona
 Logo FINAŁ Indywidualnego Pucharu Polski 85-140cc w Wawrowie
19.10.2025 12:00
Zakończona
 Logo FINAŁ DMP 85-140cc w Wawrowie
18.10.2025 14:00
Zakończona
 Logo Puchar MACEC w Pardubicach
18.10.2025 12:00
Zakończona
Glasgow Tigers Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-5.png Logo
17.10.2025 20:30
Zakończona
Poole Pirates Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-6.png Logo
15.10.2025 20:30
Zakończona
 Logo 4. runda Extraligi w Žarnovicy
12.10.2025 14:00
zamarle-tory-27-zawodnicy-zelaznego-miasta-czyli-speedway-w-kazachstanie-cz-2
zamarle-tory-27-zawodnicy-zelaznego-miasta-czyli-speedway-w-kazachstanie-cz-2
Strona główna » Z(a)marłe tory (27): Zawodnicy „żelaznego” miasta, czyli speedway w Kazachstanie, cz. 2

Żużel: Z(a)marłe tory (27): Zawodnicy „żelaznego” miasta, czyli speedway w Kazachstanie, cz. 2

  • Inne
  • Inne kraje
  • Inne odmiany żużla
  • Pozostałe turnieje
  • SGP / DPŚ / SoN
18 lutego 2025 Ten artykuł przeczytasz w 23 minuty

Igor Romanow

Z(a)marłe tory (27): Zawodnicy „żelaznego” miasta, czyli speedway w Kazachstanie, cz. 2

Pora na kolejny odcinek autorskiego projektu pt. Z(a)marłe tory. Tym razem nasza klepsydra czasu raz jeszcze przenosi się do wyjątkowego miejsca w Kazachstanie, gdzie kiedyś na speedway przychodziły tu tłumy ludzi. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Żużel na lodzie (ice speedway) pojawił się w Rudnym w drugiej połowie lat 70. XX wieku. Trudno dzisiaj znaleźć kogoś, kto pamięta dzień, kiedy to młode przemysłowe miasto na północy Kazachskiej SRR po raz pierwszy usłyszało huk silników żużlowych motocykli, ale pierwsza oficjalna wzmianka o żużlowcach z Rudnego pojawiła się w protokołach mistrzostw ZSRR w żużlu na lodzie na początku 1979 roku. Pionierami zostali Władimir Jepifanow, Władimir Iwanczenko i Jurij Zenin, którzy reprezentowali Rudny podczas półfinałowych wyścigów w Nowosybirsku. Zresztą jechali całkiem nieźle, zajmując miejsca w środku tabeli podczas obu dni zawodów.

Żużlowe boom w Rudnym nabierało tempa. Duże wsparcie dla sportowców udzielał lokalny zakład górniczo-przeróbczy – główny „żywiciel” regionu. Złoża magnetytowych rud w kopalni, które w 1949 roku odkrył lotnik-geolog, poszukiwacz Surgutanow, okazały się ogromne. Surowce z Rudnego trafiały nie tylko do największych hut w ZSRR, ale i poza granice kraju. Oczywiście otworzyło to nowe możliwości nie tylko dla rozwoju samego zakładu, ale i dla miasta-satelity, którego populacja szybko rosła.

Już w 1983 roku Rudny był gotowy pod względem infrastruktury, aby przeprowadzić półfinałowe zawody mistrzostw ZSRR w żużlu na lodzie. 26 i 27 lutego widzowie na wypełnionym po brzegi stadionie „Budowlany” byli świadkami zaciętej walki na lodowej nawierzchni. Naprawdę było komu kibicować. Oprócz wspomnianego wcześniej Władimira Iwanczenki, który teraz reprezentował sąsiedni Kustanaj, publiczność szczególnie gorąco przyjęła swoich zawodników z Rudnego – Serhija Maksymczuka oraz 24-letniego Grigorija Slepuchina, który stawiał pierwsze kroki na swojej jaskrawej, ale niestety bardzo krótkiej karierze.

—> ZOBACZ POZOSTAŁE CZĘŚCI Z(A)MARŁYCH TORÓW ! <—

Stadion

„To właśnie ten stadion” – mówi mi Denis Slepuchin, zwracając w stronę drogi. Jego ojciec był niebywałą gwiazdą w Rudnym w swoim czasie. Oczywiście to właśnie w tym miejscu Denis spędził znaczną część swojego dzieciństwa.
„Tata zawsze dawał nam z bratem zaproszenia na zawody. Ale nam, chłopakom, wcale nie było interesująco wchodzić na stadion. A przejść przez ten wysoki płot – to zupełnie inna sprawa”.

Teraz na stadionie „Budowlany”, który niegdyś był główną areną miasta do organizowania imprez żużlowych na lodzie, trwa wielka budowa. Wkrótce stanie tu duża szkoła podstawowa.
„Miałem pomysł, żeby dogadać się z władzami miasta o przekazanie tej ziemi na własność prywatną. Zrobilibyśmy tutaj nasz klub sportowo-techniczny, na wzór STK Sokol w Ałmatach, ale nie wyszło. Cóż, szkoła też jest potrzebna” – mówi Denis z nutą smutku w głosie.

„Dyrektorem tego stadionu był Iwan Jewgienjewicz Szwab. Bardzo fajny facet. Zawsze nas wspierał. Nawet kiedy po dużej przerwie w 2018 roku przyszedłem do niego z propozycją przeprowadzenia eliminacji do Mistrzostw Świata właśnie na „Budowlanym”, odpowiedział od razu: „Rob, pomogę jak tylko mogę”. I w ogóle kręcił się, jak mógł. Jeszcze w czasach „związkowych” wymyślili z trenerem Jurijem Kożynem organizowanie loterii podczas wyścigów. Ludzie chętnie chodzili na żużel, a potem to już w ogóle zaczęły się tłumy – każdy chciał coś wygrać: rowery, motocykle, a nawet samochody „Zaporoszcze” rozlosowywali. Już w latach 90., kiedy naprawdę zaczęło brakować, Szwab urządził na stadionie rynek. Tak wtedy przetrwali. I tym samym uratowali stadion. Teraz została tylko ta dwupiętrowa budowla w strefie startowej oraz kilka boksów za nią. Do tych, swoją drogą, podczas wyścigów wpuszczano tylko „najmodniejszych”. Inni przygotowywali się do zawodów tutaj, na otwartym placu. W ogóle mieliśmy wielu wspaniałych ludzi. Kiedy w 2018 roku organizowałem eliminacje, była bardzo zimna pogoda. I wtedy chłopaki z warsztatu samochodowego przerwali wszystkie prace i oddali swoje pomieszczenia dla żużlowców, którzy przyjechali z innych miast i musieli przygotować motocykle do turnieju. Jestem im za to niezmiernie wdzięczny”.

Spotkanie z legendą

Jedziemy ulicami współczesnego Rudnego na spotkanie z bez przesady legendarnym kazachstańskim zawodnikiem – Władimirem Czeblokowem. Wpatruję się w zdjęcie, które zachowałem w pamięci mojego telefonu. Lipiec 1986 roku. Moje rodzinne ukraińskie miasto Równe gościło jednocześnie półfinał i finał Spartakiady Ludów ZSRR.

Najlepsi żużlowcy z różnych „związkowych” republik zebrali się na żużlowym torze w Równem, aby powalczyć o prestiżowy trofeum. Reprezentacja Kazachstanu była reprezentowana przez dwóch żużlowców z rudyńskiego „Magnetitu” – Grigorija Slepuchina i Władimira Czeblokowa. Mistrzostwa Spartakiady w Równem rozciągnęły się na dwa weekendy. 19 lipca odbyły się drużynowe półfinały, w których kazachstańscy zawodnicy pokazali się świetnie, zajmując trzecie miejsce, przegrywając tylko z silnymi drużynami RSFSR i Ukraińskiej SRR, a wyprzedzając reprezentantów Azerbejdżanu, Gruzji i Białorusi. Drzwi do finału drużynowego zostały więc otwarte.

Następnego dnia odbył się indywidualny półfinał, w którym Grigorij Slepuchin zajął siódme miejsce, a Władimir Czeblokow jedenaste spośród szesnastu uczestników. Tym samym drużyna Kazachstanu miała możliwość przez kolejny tydzień dobrze poznać charakterystyczne miejsca Równego: przejść się po „stometrówce” od hotelu „Mir” do kina „Żowtien”, odwiedzić park Szewczenki, wypić piwo w browarze lub kawę w kafeterii centralnego sklepu spożywczego, który znajdował się w budynku, gdzie wówczas mieszkał 10-letni autor tego materiału (niech czytelnicy wybaczą tę nostalgiczną dygresję).

W Równem wtedy panował prawdziwy żużlowy boom, a lokalny „Sygnal” po raz pierwszy został mistrzem ZSRR w klasycznym żużlu. Tak więc kazachstańscy sportowcy mieli na co popatrzeć. Jednak finał drużynowy okazał się dla nich trudny. Wynik: taka sama liczba punktów jak drużyna Armenii i przedostatnie, szóste miejsce. Ponadto, podczas zderzenia z kolegą z drużyny, Władimir Czeblokow doznał kontuzji. W indywidualnych zmaganiach następnego dnia kazachstańscy sportowcy nie brali udziału.

„Denisie, weź karasie. Dużo przywiozłem” – chwali się dobrym łowem 63-letni Władimir Czeblokow. „Wchodźcie, wchodźcie. Herbaty będziecie?” – zaprasza żona Władimira, Iryna. „Już za chwilę będą gotowe pączki. Przegryziecie coś. Siadajcie, nie krępujcie się”

Na zewnątrz panuje prawdziwe lipcowe upały, więc chowamy się w cieniu i zaczynamy rozmowę. Opowiadam o tym, jak niezwykle fascynujące jest odkrywać zapomniane lub zupełnie nieznane karty historii żużla. Władimir zapala papierosa, a jego myśli przenoszą się do czasów, kiedy historia rudyńskiego żużla dopiero się zaczynała.

„Mieliśmy trenera – Jurija Mykołajowycza Kożyna, a on miał brata, Walerija Mykołajowycza. Brat pracował jako mechanik w fabryce. Zadzwonili do chłopaków z Nowosybirska, a w efekcie przywieźli nam cały samochód pełen złomu metalowego. W tamtym czasie była normalna drużyna. Oczywiście naprawiali sprzęt, coś wymieniali, udoskonalali. I zostawało dużo różnego metalu. Całe to wszystko przywiózł „KamAZ” z przyczepą. Nigdy wcześniej nie widzieliśmy tylu różnych kawałków metalu. Rozładowaliśmy to wszystko i zaczęliśmy składać. Niektóre części okazały się zupełnie nowe. To był koniec lat 70-tych. Własnymi siłami zrobiliśmy tor na Sokolowce (jedna z dzielnic Rudnego). Ale zanim zdążyliśmy się pościgać, zabrali mnie do wojska. Po powrocie od razu zacząłem trenować. Głównie był to żużel na lodzie, a w cieplejsze dni żużel na normalnym torze i motocross. Z techniką było oczywiście trudno. Jakoś naszej sekcji motocyklowej dali 250-ccm „czezet” (CZ). Zamieniliśmy go na prawdziwy motocykl do żużla na lodzie. Na szczęście kierownictwo fabryki rozumiało, że wyścigi motocyklowe cieszą się dużym zainteresowaniem wśród mieszkańców Rudnego. Sami zaproponowali, żeby kupować nam po dwa motocykle rocznie, jeśli będziemy zajmować się także klasycznym żużlem. No i powoli wspólnymi siłami udało się coś stworzyć. Zatrudniliśmy dzieciaki do sekcji, dla nich przeznaczyliśmy motocykle 125-ccm. Potem oddali nam ten stadion nad rzeką, gdzie byliście dzisiaj z Denisem. Faktycznie budowaliśmy tor własnymi siłami, ale fabryka oczywiście pomagała materiałami. I tak zaczęliśmy jeździć, trenować. I dorośli, i dzieciaki. Było dużo młodzieży. Oto Żenia Jepanczycew, którego nie ma już w tym roku – nasz. Mogę jeszcze wspomnieć Wowię Mieszczenkę, Andrieja Nakończennego, Olega Dosaewa. Wszyscy potem się rozjechali. Fajni chłopcy byli”.

„My z Griszą, ojcem Denisa, w porównaniu z nimi już byliśmy uznawani za dziadków. Zgłosiliśmy się do pierwszej „sojuszniczej” ligi. Jeździliśmy do Sterlitamaku, Meleuza, Saławat, do Ferhany i innych miast. Jak się tam dostawaliśmy? Ha! Na przykład do Ferhany wzięliśmy Kamaza, koła poza burtą, żeby było więcej miejsca, nałożyliśmy materace i pojechaliśmy. Oczywiście jechaliśmy długo. Czasami kombinaty dawały nam samochód. Mieli IFA, półbudka. A czasem jechaliśmy pociągiem, a motocykle osobno samochodem. Już w czasach „przebudowy”, w drugiej połowie lat 80-tych zaczęliśmy mieć problemy ze stadionem. Odcięli nam wodę, prąd. A do tego chłopcy zaczęli wchodzić i łamać wszystko. Stadion był na skraju miasta, więc trudno było go pilnować. Niestety, nie można było na to wpłynąć. Tym bardziej, że w głowach włodarzy miasta pojawiła się idea zabudowania terenu stadionu domami. I tak został nam tylko żużel na lodzie. Dopóki Grisza Sliepuchin był żywy, organizowaliśmy kilka zawodów każdej zimy. Wszystko skończyło się w Rudnym, kiedy Grisza odszedł. To zdjęcie zostało zrobione po ostatnich zawodach. Kilka miesięcy po jego śmierci. Oczywiście znajdowaliśmy sposób, by trenować, jeździliśmy za granicę. Byliśmy w Niemczech, Szwecji, Finlandii. Występowaliśmy nieźle, nawet dwa razy zdobyliśmy drużynowe brązowe medale Mistrzostw Świata. Z wieloma z nich przyjaźnimy się do dzisiaj. Na przykład Harald Simon zadzwonił w zeszłą zimę, oferując motocykl, żebyśmy tylko przyjechali do Szwecji na eliminacje Mistrzostw Świata. Bo jakie to Mistrzostwa Świata bez nas? Tylko Europejczycy tam.”

„Właśnie Włodku, idź do łaźni, przynieś stare zdjęcia” – przerywa monolog Włodzimiera Denis.

„A ja nie pamiętam, gdzie one są. Może gdzieś w rurze schowane” – śmieje się szczerze Włodzimier Czeblokow. Oczywiście, że pamięta, gdzie znajduje się ten bezcenny archiwum. Wszystkie zdjęcia są starannie przechowywane w albumie fotograficznym, obok ogromnej ilości nagród i odznaczeń.

„Denisie, weź karasie!” „A gdzie ja je wezmę? Chyba tylko w postaci smażonej”. „Nie, to nie przejdzie”. Patrzymy na zdjęcia, a każde z nich ma swoją historię. Jeden z podpisów na odwrocie zdjęcia jest szczególnie niezapomniany: „Rudny 1988. Sportowiec przegrał i prawie płacze. Motocykl zawiódł”.

„A oto zdjęcie, kiedy po raz pierwszy wyjechaliśmy za granicę. W RAF-ie z przyczepą. Tam motocykle, a między nimi beczka z paliwem”. „Tak, chłopaki, chodźcie napić się herbaty” – woła nas żona Włodzimiera – Irina. „Herbata z mlekiem? Po kazachsku? I ciasto, proszę, gorące. Mówię mu, no dość już tego startowania. Nie jest już młody. A kontuzje leczą się coraz gorzej. Bardzo się martwię, ale czy można go powstrzymać?”

—> ZOBACZ POZOSTAŁE CZĘŚCI Z(A)MARŁYCH TORÓW ! <—

Podsumowanie

Kiedy jechałem do Rudnego, nawet nie wyobrażałem sobie, że wszystko pójdzie tak. Spotkanie z zawodnikami „żelaznego” miasta dało tyle emocji i wrażeń, że naprawdę trudno je przekazać w pełnym zakresie w ramach krótkiego artykułu.

„Jestem najbardziej wdzięczny STK Sokol za to, że nie pozwala umierać sportom technicznym w Kazachstanie. Zawsze zwracam się do nich o wsparcie i zawsze cieszę się, że mogę występować z ich logo na zawodach różnych szczebli. I teraz jest nadzieja, że uda nam się dotrzeć na następne eliminacje Mistrzostw Świata w żużlu na lodzie. Niech więc czekają na nas już tej zimy. Bardzo chcę spotkać się ze starymi znajomymi i pokazać, że jeszcze na coś nas stać. Będziemy wierzyć, że wszystko pójdzie jak najlepiej” – mówi Denis Sliepuchin odwożąc mnie na główny stadion w Kostanaju. Teraz gra tu miejscowy klub piłkarski „Tobol” w wyższej lidze mistrzostw Kazachstanu, a kiedyś Denis organizował w tym miejscu turnieje żużlowe na lodzie.

Do samolotu mam jeszcze sporo czasu, więc chcę po prostu uporządkować wszystkie te niesamowicie interesujące informacje, które otrzymałem tego dnia. A także włączyć wyimaginowaną maszynę czasu, żeby przenieść się w przyszłość, gdzie podczas jednego z wyścigów na lodzie znów zmierzą się starzy przyjaciele-rywale Kazach Włodzimierz Czeblokow i Szwed Stefan Svensson.

P.S. Włodzimierz Czeblokow definitywnie zakończył karierę zawodnika w styczniu 2025 roku. Po ostatnich zawodach podarował swój motocykl głównej nadziei kazachskiego żużla – Antonowi Moisejewowi. Żużlowcy z Kazachstanu nie zdołali wziąć udziału w eliminacjach do Mistrzostw Świata w 2025 roku, ale mają nadzieję, że w przyszłym (2026) na pewno im się to uda!

—> ZOBACZ POZOSTAŁE CZĘŚCI Z(A)MARŁYCH TORÓW ! <—

źródło: inf. własna

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Historia
  • Kazachstan
  • Z(a)marłe tory

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Z(a)marłe tory (28): Western Springs Speedway. Koniec historii czy początek nowej drogi?

Sport żużlowy. Z(a)marłe tory (28): Western Springs Speedway. Koniec historii czy początek nowej drogi?

Igor Romanow

  • Inne
18 marca 2025

Jeszcze kilka lat temu odbywały się tu pojedyncze turnieje cyklu Speedway Grand Prix. Teraz miejscowe władze miasta zdecydowały się zamknąć ten tor i jednocześnie zakończyć pewien etap tej bogatej historii. Jednak jak to wszystko się zaczęło? Zapraszamy na kolejny odcinek Z(a)marłych torów, gdzie tym razem na tapet bierzemy Nową Zelandię.

Z(a)marłe tory (27): Zawodnicy „żelaznego” miasta, czyli speedway w Kazachstanie, cz. 2

Żużel: Z(a)marłe tory (27): Zawodnicy „żelaznego” miasta, czyli speedway w Kazachstanie, cz. 2

Igor Romanow

  • Inne
18 lutego 2025

Pora na kolejny odcinek autorskiego projektu pt. Z(a)marłe tory. Tym razem nasza klepsydra czasu raz jeszcze przenosi się do wyjątkowego miejsca w Kazachstanie, gdzie kiedyś na speedway przychodziły tu tłumy ludzi. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Z(a)marłe tory (26): Zawodnicy „żelaznego” miasta, czyli speedway w Kazachstanie, cz. 1

Sport żużlowy. Z(a)marłe tory (26): Zawodnicy „żelaznego” miasta, czyli speedway w Kazachstanie, cz. 1

Igor Romanow

  • Inne
28 stycznia 2025

Czas na kolejną część naszego autorskiego projektu pt. Z(a)marłe tory. Tym razem zabieramy Was w podróż do Kazachstanu, gdzie speedway swoją historię miał w niezwykle wyjątkowym miejscu, niezwykle rzadko spotykanym w dzisiejszych czasach. Gorąco zapraszamy do lektury!

Z(a)marłe tory (25): Żużel był też na Malcie. Nawet 8-zespołowa liga!

Żużel - Z(a)marłe tory (25): Żużel był też na Malcie. Nawet 8-zespołowa liga!

Igor Romanow

  • Anglia
31 grudnia 2024

W kolejnej części autorskiego cyklu portalu speedwaynews.pl zabieramy Was w podróż na Maltę! To popularny dziś kierunek wakacyjny oraz turystyczny, ale mało kto wie, że w przeszłości również żużlowy! Zapraszamy do przeczytania kolejnej części Z(a)marłych torów!

Z(a)marłe tory (24): Awantura „Wielkiego Levante”, czyli żużel w Szanghaju

Żużel. Z(a)marłe tory (24): Awantura „Wielkiego Levante”, czyli żużel w Szanghaju

Igor Romanow

  • Anglia
10 grudnia 2024

Kolejna część autorskiego cyklu speedwaynews.pl poświęconego stadionom żużlowym, na których w przeszłości ścigano się w lewo. Tym razem zabieramy Was w podróż w odległą historię do Szanghaju, gdzie epizod speedwaya był dość krótki, ale za to niezwykle ciekawy. Zapraszamy!

Z(a)marłe tory (23): Żużel Ziemi Obiecanej

Żużel - Z(a)marłe tory (23): Żużel Ziemi Obiecanej

Igor Romanow

  • Anglia
26 listopada 2024

Zapraszamy na kolejną część autorskiego cyklu speedwaynews.pl poświęconego stadionom żużlowym, na którym kiedyś ścigano się lewo. W pierwszym odcinku po reaktywacji mogliście przeczytać historię speedwaya w Egipcie. Dziś zabieramy Was zaś w podróż do... Ziemi Obiecanej. Polecamy!

Z(a)marłe tory (22 – reaktywacja): Speedway u Faraona

Sport żużlowy. Z(a)marłe tory (22 – reaktywacja): Speedway u Faraona

Igor Romanow

  • Anglia
12 listopada 2024

Po trzech i pół roku ogłaszamy duży powrót! Zobaczycie u nas ponownie autorską serię portalu speedwaynews.pl poświęconą stadionom, na których w przeszłości odbywał się żużel, a dziś pozostał po nim tylko ślad, bądź odległa historia.

Mistrzostwa świata jednak europejskie

Sport żużlowy. Mistrzostwa świata jednak europejskie

Wojciech Banaszkiewicz

  • Inne
18 stycznia 2024

Na 27 stycznia zaplanowana jest runda kwalifikacyjna do Indywidualnych Mistrzostw Świata na lodzie w Örnskoldsvik. Przed paroma dniami przydzielono numery startowe poszczególnym krajom. Niestety w zawodach nie ujrzymy zawodnika z Kazachstanu

Sceny z życia legendy żużla, absurdy PRL-u i uroki dawnej dyscypliny

Żużel: Sceny z życia legendy żużla, absurdy PRL-u i uroki dawnej dyscypliny

Konrad Marzec

  • PGE Ekstraliga
22 grudnia 2023

Daniel Ludwiński to dziennikarz, ale przede wszystkim wielki pasjonat żużla z Torunia. To właśnie on jest autorem książki „Rose. Legenda żużla”, w której znajdziemy mnóstwo ciekawostek z życia patrona Motoareny. Ludwiński zdradził nam, co znajdziemy w środku i jak powstawała książka.

Jeździli w Argentynie by uzbierać na… pogrzeb kolegi

Żużel: Jeździli w Argentynie by uzbierać na… pogrzeb kolegi

Krzysztof Dziamski

  • Anglia
17 lutego 2023

Wielka Brytania to państwo z niezwykle bogatą żużlową historią i najstarszymi rozgrywkami na świecie. Felietonista speedwaynews.pl, Krzysztof Dziamski, przybliża niezwykle barwną historię żużla na wyspach w swojej książce. Przeczytajcie niezwykły fragment poświęcony heroicznej postawie zawodników Belle Vue Aces.

Galeria

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)


9 listopada 2025, zdjęć: 0

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)


18 października 2025, zdjęć: 0

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką


5 października 2025, zdjęć: 0

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle


6 września 2025, zdjęć: 0

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle

Zobacz wszystkie galerie

Patronat medialny - zawodnicy

  • Adam Bednář

  • Mateusz Bartkowiak

  • Wiktor Lampart

  • Krystian Pieszczek

  • Michał Knapp

  • Mateusz Cierniak

  • Tobiasz Musielak

Urodziny obchodzą dziś

  • Andrij Rozaliuk

    Andrij Rozaliuk

    05.12.2000r. (25l.)
  • Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

    Nicolai Heiselberg

    05.12.2005r. (20l.)

PGE EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Orlen Oil Motor Lublin 14 33 7 260
Betard Sparta Wrocław 14 26 6 115
KS Apator Toruń 0 0 0 0
Gezet Stal Gorzów 14 10 1 -118
Bayersystem GKM Grudziądz 14 18 4 56
Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 15 3 -108
Krono-Plast Włókniarz Częstochowa 14 7 1 -111
INNPRO ROW Rybnik 14 4 0 -205
PRES Grupa Deweloperska Toruń 14 26 5 111

METALKAS 2. EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Fogo Unia Leszno 14 33 7 274
Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 28 6 177
Moonfin Malesa Ostrów Wielkopolski 14 8 1 -91
Hunters PSŻ Poznań 14 17 4 -42
Cellfast Wilki Krosno 14 21 4 31
Orzeł Łódź 0 0 0 0
Texom Stal Rzeszów 14 18 3 -23
Autona Unia Tarnów 14 6 1 -197
H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 9 2 -129

KRAJOWA LIGA ŻUŻLOWA

Drużyny M PKT B +/-
Wybrzeże Gdańsk 12 28 6 134
Ultrapur Start Gniezno 12 23 5 119
PKS Polonia Piła 0 0 0 0
OK Kolejarz Opole 12 5 1 -74
Trans MF Landshut Devils 12 10 2 -30
Optibet Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0
Speedway Kraków 12 4 0 -192
Lokomotiv Daugavpils 12 15 3 -39
Pronergy Polonia Piła 12 20 4 82

PARTNERZY

PARTNERZY

PARTNERZY

SpeedwayNews Logo

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione

Na portalu speedwaynews.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Ustawienia plików cookiesZgadzam się
Zarządzaj polityką cookies

Polityka prywatności

Serwis speedwaynews.pl zaktualizował swój Regulamin i Politykę prywatności w związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE (RODO).

W związku z powyższym chcielibyśmy poinformować Cię o kilku istotnych informacjach związanych z przetwarzaniem Twoich danych. Pod adresem Informacje o RODO dowiesz się więcej na temat sposobu gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych przez nasz serwis. Prosimy zapoznaj się z opisanymi zasadami i zaakceptuj je poprzez zaznaczenie pola „zgadzam się”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
Wymagane
Always Enabled
Nie wymagane
SAVE & ACCEPT