⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Reprezentacja
  • Juniorzy
  • PGE Ekstraliga
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Ekstraliga U24
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
  • Metalkas 2. Ekstraliga
    • Składy 
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Krajowa Liga Żużlowa
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • SGP / DPŚ / SON
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP
    • TERMINARZ/WYNIKI SON
  • SGP 2
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP 2
  • TERMINARZ/WYNIKI SEC
    • SEC
  • Inne kraje
    • Anglia
    • Szwecja
    • Dania
    • Rosja
    • Czechy
    • Niemcy
    • Francja
    • Australia
    • Inne
  • Pozostałe turnieje
  • Mini żużel/250cc
  • Inne odmiany żużla
  • Speedrower
  • Detektor Krytyka
  • Formuła 1
  • Relacje LIVE
Zakończona
 Logo FINAŁ Indywidualnego Pucharu Polski 85-140cc w Wawrowie
19.10.2025 12:00
Zakończona
 Logo FINAŁ DMP 85-140cc w Wawrowie
18.10.2025 14:00
Zakończona
 Logo Puchar MACEC w Pardubicach
18.10.2025 12:00
Zakończona
Glasgow Tigers Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-5.png Logo
17.10.2025 20:30
Zakończona
Poole Pirates Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-6.png Logo
15.10.2025 20:30
Zakończona
 Logo 4. runda Extraligi w Žarnovicy
12.10.2025 14:00
zamarle-tory-22-reaktywacja-speedway-u-faraona
zamarle-tory-22-reaktywacja-speedway-u-faraona
Strona główna » Z(a)marłe tory (22 – reaktywacja): Speedway u Faraona

Sport żużlowy. Z(a)marłe tory (22 – reaktywacja): Speedway u Faraona

  • Anglia
  • Inne
  • Inne kraje
  • Pozostałe turnieje
12 listopada 2024 Ten artykuł przeczytasz w 39 minut

Igor Romanow

Z(a)marłe tory (22 – reaktywacja): Speedway u Faraona

Po trzech i pół roku ogłaszamy duży powrót! Zobaczycie u nas ponownie autorską serię portalu speedwaynews.pl poświęconą stadionom, na których w przeszłości odbywał się żużel, a dziś pozostał po nim tylko ślad, bądź odległa historia.

„Z(a)marłe tory” redagowane przez Damiana Kuczyńskiego cieszyły się sporym zainteresowaniem czytelników. Właśnie dlatego postanowiliśmy o reaktywacji tego cyklu. Zapraszamy na część numer 22, która będzie początkiem kolejnych, jakie ukazywać się będą u nas regularnie – co dwa tygodnie. Wszystko dzięki Igorowi Romanowowi z Ukrainy, który we współpracy z autorem poprzednich części dzielić będzie się z Wami swoimi niezwykle ciekawymi materiałami!

Narodziny żużla – praktycznie zaraz po nich pojawił się w Egipcie

Pod koniec lat dwudziestych XX wieku Kair był prawdziwym miastem kontrastów. Dzięki wieloletnim wpływom Imperium Brytyjskiego (od którego Egipt de facto nie uwolnił się nawet po uzyskaniu formalnej niepodległości w 1922 roku) połączenie cywilizacji zachodniej i wschodniej, zestawienie najnowszych osiągnięć techniki z archaicznym dziedzictwem tej starożytnej ziemi tworzyło niezwykłą mieszankę wrażeń dla każdego podróżnika, który miał szansę się tam zjawić.

Dla Brytyjczyków Egipt był niezmiernie ważny, głównie ze względu na możliwość kontrolowania Kanału Sueskiego. To przecież najkrótsza droga morska łącząca Europę z Azją. Pomimo wewnętrznych i globalnych zawirowań w pierwszej połowie XX wieku, Wielka Brytania nadal kontrolowała kanał aż do 1956 roku. Chociaż większość ludności arabskiej nie popierała zależności Egiptu od Wielkiej Brytanii, aktywnie korzystała ze wszystkich nowości, jakie przynosił świat zachodni.

W Kairze nie było problemu z dostępem do niemal każdego towaru z zachodu, a rozwój technologii otwierał wiele nowych możliwości. Zorganizowany rozwój sportów, takich jak wyścigi konne i wyścigi psów, przyczynił się do „boomu” bukmacherskiego w regionie. I nie miało znaczenia, czy ktoś obstawiał swoje ostatnie pieniądze, czy ktoś inny zarabiał na tym miliony – wszyscy byli zadowoleni.

Woolf Barnato – pionier speedwaya w Egipcie

Brytyjski biznesmen i wielki entuzjasta sportów technicznych, Woolf Barnato, skończył w 1928 roku 33 lata. To właśnie wtedy odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w legendarnym wyścigu Le Mans 24h. Prowadził wówczas samochód produkowany przez firmę, w której rozwój zainwestował dużą część swojego majątku – Bentley Motors Ltd. Woolf był najmłodszym synem Berniego Barnato, który dorobił się na wydobyciu diamentów i złota w Afryce Południowej i był jednym z największych szczęściarzy tej branży. Bernie zginął w pobliżu wyspy Madera w czerwcu 1897 roku, kiedy Woolf miał niespełna dwa lata. Śledztwo wskazało na samobójstwo jako główną przyczynę tej tragedii. Tak czy inaczej, spory majątek Barnato został przekazany młodszemu synowi, jednak Woolf mógł nim dysponować dopiero po osiągnięciu pełnoletności. Pasja do sportu i wojska znacząco wpłynęła na jego dalsze życie. Służba w Królewskiej Artylerii Polowej, w szczególności na terenie Palestyny i Egiptu, otworzyła przed nim możliwości rozwijania swojego biznesu. Nie dziwi więc, że to właśnie Woolf Barnato umożliwił organizację zawodów żużlowych w egzotycznym nie tylko dla tego sportu Egipcie, pod koniec 1928 roku.

Zamalek – tam wszystko się zaczęło

Klasyczna odmiana żużla pojawiła się oficjalnie w Wielkiej Brytanii w lutym 1928 roku i niemal natychmiast zdobyła ogromną popularność na Wyspach. Już pierwszy wyścig na torze w High Beech zgromadził kilkudziesięciotysięczną widownię (według niektórych źródeł aż 30 000 widzów). Część historyków sportów motorowych uważa, że początki brytyjskiego żużla sięgają 1927 roku, kiedy to odbyły się zawody na torach ziemnych w Camberley i Droylsden. Większość skłania się jednak ku wersji, że historia rozpoczęła się oficjalnie po przyjeździe do Wielkiej Brytanii australijskiej drużyny entuzjastów, na czele z Johnnym Hoskinsem. Wśród nich był także Billy Galloway – motocyklista, który po inauguracyjnym sezonie brytyjskim w 1928 roku, wraz ze szkockim pionierem żużla Ivor Creeke’em, udał się do Afryki Północnej, aby przygotować tor pod pierwsze wyścigi żużlowe w Egipcie. Skąd wziął się ten pomysł? Odpowiedź jest prosta. W sezonie 1929 miały odbyć się pierwsze zawody ligowe, ale zmienna brytyjska pogoda nie gwarantowała dobrych warunków do treningów zimą. Pomocną dłoń wyciągnął znajomy Woolf Barnato, który w tamtym czasie organizował wyścigi psów w Kairze, na wyspie Gezira, w dzielnicy Zamalek.

To miejsce stało się ważnym ośrodkiem sportowym w ówczesnym Kairze, oferującym boiska do różnych dyscyplin, takich jak polo, golf, krykiet, a także tor do wyścigów konnych. Woolf Barnato zaproponował stworzenie toru do wyścigów motocyklowych na wewnętrznym obszarze toru dla psów i sam sfinansował prace budowlane. Ciekawostką była palma, która rosła na środku toru – w związku z czym jej obecność trzeba było uwzględnić podczas budowy żużlowego owalu.

Billy Galloway i Ivor Creek dotarli do Kairu pod koniec września 1928 roku. Prace miały być zakończone w ciągu miesiąca, aby następnie główna grupa zawodników mogła rozpocząć treningi na nowo powstałym torze. Jednak już po kilku dniach okazało się, że jeśli nie zwiększą tempa pracy lokalnych robotników, termin ukończenia budowy trzeba będzie przesunąć o rok. Billy i Ivor nie mogli zawieść reszty zespołu, która już pakowała walizki, więc natychmiast zabrali się za organizację prac. Po tygodniu sytuacja diametralnie się poprawiła. Niezbędna ilość materiału żużlowego została dostarczona z miejscowej elektrowni, a ciężki walec – przeznaczony do ubijania powierzchni – niemalże utknął w piaszczystym podłożu, tworząc wielki dół. Na szczęście udało się go wydobyć i kontynuować pracę. Po miesiącu tor był gotowy, a Billy i Ivor czuli się jak inżynierowie budowlani, gotowi na każde wyzwanie.

Początek ekspansji na Egipt

Główna ekipa, nazwana „zdobywcami żużlowej Afryki”, wyruszyła 24 października na parowcu SS California z portu w Liverpoolu, obierając kurs na Egipt. W jej składzie znaleźli się m.in. Les Blakebrough, Colin Ford, Clem Cort, Tommy Croombs, Allen Kilfoyle, Del Forster, Jim Hayes, Les Barker, Harold Robinson, Wink Rece, Dudley Froy and Jack Adams i inni. Liderem zespołu był Ron Hewitt, który nie tylko zajmował się przygotowaniem drużyny do tournée, ale również jego promocją w mediach. W jednym z wywiadów żartował, że zawody będą odbywać się trzy razy w tygodniu (z niedzielą włącznie), a rozgłos wokół żużla w Egipcie będzie tak wielki, że „dawni faraonowie w swoich grobowcach będą mogli go usłyszeć”.

Już po pierwszych dniach zawodów okazało się, że miękkie podłoże toru na wyspie Gezira nie wytrzymuje obciążenia, dlatego konieczne było wzmocnienie fundamentu dodatkową, kamienną warstwą. Było to równoznaczne z rozpoczęciem prac od podstaw. Brytyjski zawodnik Les Blakebrough wspominał później, że zespół miał ogromną motywację, aby pokazać egipskiej publiczności najwyższy poziom, licząc na wzbudzenie zainteresowania i rozwój żużla w regionie. Jednak zadanie to okazało się niełatwe – widownia reagowała entuzjastycznie głównie na kolizje na torze, a obecność dziur i kolein na torze traktowała jako dodatkową atrakcję. Czysto sportowy aspekt zawodów interesował ją znacznie mniej. W związku z tym Brytyjczycy mieli nadzieję, że w przyszłości uda się przygotować lokalnych rajderów do startów w rozgrywkach.

Zawody odbywały się według formuły dziewięcio biegowej i rozpoczynały się po zakończeniu wyścigów psów. Utrzymanie publiczności na trybunach było wyzwaniem, dlatego organizatorzy zgodzili się na zakłady w systemie totalizatora, co było standardem podczas wyścigów psów i koni. Publiczność tak bardzo przywykła do hazardu, że organizatorzy musieli umożliwić obstawianie również podczas zmagań żużlowych, co na Wyspach Brytyjskich było zabronione. Z czasem zaczęły pojawiać się podejrzenia o manipulowanie wynikami, co doprowadziło do spadku zainteresowania zawodami.

Po kilku miesiącach brytyjscy pionierzy żużla wrócili do swoich domów. Jedynie Ivor Creek i Billy Galloway zostali na jakiś czas w Egipcie, znajdując pracę jako mechanicy w fabrykach samochodowych Jowett i Austin Morris. Plany ponownej kampanii żużlowej w Egipcie w kolejnym sezonie nigdy nie zostały zrealizowane.

Po wojnie żużlowy epizod trwał trochę dłużej

Już na początku II wojny światowej terytoria Bliskiego Wschodu kontrolowane przez Wielką Brytanię stały się ważnym poligonem treningowym dla różnych rodzajów wojsk, a szczególne znaczenie przywiązywano do podnoszenia umiejętności wojskowych w zakresie obsługi różnego sprzętu, w tym motocykli. Oczywiście organizacja zawodów sportowych w warunkach realnych działań wojennych, nie była możliwa. W regionie tym wciąż miały miejsce walki, a Brytyjczycy musieli stawiać czoła włosko-niemieckim siłom w bitwach o tereny Libii i zachodniego Egiptu. Jedną z decydujących była Druga bitwa pod El-Alamein jesienią 1942 roku. W niej brytyjskie wojska pod dowództwem generała Montgomery’ego pokonały włosko-niemiecką armię „Afryki” dowodzoną przez jednego z najskuteczniejszych dowódców III Rzeszy – feldmarszałka Erwina Rommla. Równocześnie w zachodniej części północnej Afryki przeprowadzono skuteczny desant wojsk amerykańskich. Wszystko to przyczyniło się do upadku planów Hitlera na zdobycie całego Bliskiego Wschodu. W połowie maja ostatnia włosko-niemiecka grupa wojsk na terytorium północnej Afryki została otoczona przez wojska alianckie i poddała się.

Oczywiście stabilizacja sytuacji w regionie miała wpływ na dalsze życie brytyjskich żołnierzy, którzy w dużej liczbie pozostawali w Afryce Północnej. Wielu z nich wracało myślami do swoich przedwojennych pasji i osiągnięć, starając się dostosować je do nowych realiów życia codziennego. W obozach wojskowych uprawiano różne dyscypliny sportowe. Wyścigi motocyklowe stały się jedną z głównych dyscyplin. Był to przede wszystkim trening wojskowych motocyklistów, którzy zdobywali w tych zawodach umiejętności jazdy. Z biegiem czasu aspekt sportowy zaczął interesować coraz większą część ludzi zamieszkujących obozy wojskowe.

Wojskowe testy początkiem speedway’a

Wszystko zaczęło się od tzw. „testów niezawodności” – wyścigów na dystansie 10-15 mil, gdzie zwycięzca był określany na podstawie najmniejszej liczby punktów karnych, które mógł zdobyć za błędy podczas pokonywania dystansu. Popularne były także Hill Climbs, czyli wspinaczki na wzgórza, dokładniej mówiąc na piaszczyste wydmy, które można było znaleźć niemal przy każdym obozie. Ogólnie rzecz biorąc, egipski krajobraz idealnie nadawał się do organizacji różnego rodzaju wyścigów motocyklowych, bez dodatkowych kosztów związanych z przygotowaniem toru. Nie były wyjątkiem również owale wyścigowe, z których pierwszym był tor przy bazie wojskowej RAF Almaza. Ta faktycznie znajdowała się na terenie współczesnego Kairu. Długość toru wynosiła 631 metrów. Ciekawe, że pierwsze zawody odbyły się tutaj pod nazwą „piaskowe testy”. Termin „speedway” po raz pierwszy zastosowano do wyścigów w Egipcie w maju 1947 roku w odniesieniu do zawodów na bazie El Ballah, znajdującej się prawie przy Kanale Sueskim, na obrzeżach miasta Ismailia. Podobne wyścigi w Tel-el-Kebir (tak, tam odbyła się decydująca bitwa w 1882 roku) miały trzecią wersję nazwy – „piaskowy speedway”.

Na terytorium Egiptu w okresie końca lat czterdziestych i początku lat pięćdziesiątych XX wieku odbywały się zawody speedway’owe w siedemnastu (!) różnych lokalizacjach. Almaza, El Ballah, Tel-el-Kebir, Shalufa, Suez, El-Firdan, Fayid (dwa tory), Kabrit, Abu Suwir, Shandur i inne. Nazwy większości z tych miejsc niewiele obecnie mówią. Pod koniec II wojny światowej odbywało się tu wiele różnych eventów: drużynowych, indywidualnych, a nawet mistrzostw krajowych. Główną rolę w organizacji zmagań żużlowych w Egipcie odegrał wojskowo-sportowy klub Bar-None MCC, który został założony w Egipcie w celu zrzeszenia tych, którzy chcieli uczestniczyć w zawodach motocyklowych. Pierwszy turniej drużynowy tego okresu odbył się 2 czerwca 1946 roku na bazie RAF Qadima. Drużyna Armii pokonała w nim rywali z Królewskich Sił Powietrznych wynikiem 73:67. W tym samym czasie na bazie w El Ballah została utworzona drużyna „Aces”, która zorganizowała i przeprowadziła kilka spotkań, w tym mecz z drużyną Rest of Egypt.

Coraz więcej drużyn

Otwarcie nowych baz wojskowych sprzyjało powstawaniu nowych żużlowych torów, w szczególności na ogromnej jednostce w Tel-el-Kebir. Speedway stał się tam sportem numer jeden. Baza ta znajdowała się na trasie prowadzącej od Kairu do Kanału Sueskiego. Cała jej powierzchnia była dobrze strzeżona i ogrodzona 40-kilometrowym płotem. Arabskie społeczeństwo w przeważającej większości było przeciwne obecności brytyjskich wojsk na swoim terytorium, dlatego kwestie bezpieczeństwa były niezwykle istotne.

Baza wojskowa w Tel-el-Kebir (lub TEK, jak ją zazwyczaj nazywali brytyjscy żołnierze) była największa na Bliskim Wschodzie. Owal w TEK został zbudowany w 1946 roku z wykorzystaniem technologii maksymalnie zbliżonej do tego, jak to wyglądało na prawdziwych żużlowych stadionach w Wielkiej Brytanii. W szczególności powstały trybuny oraz inna infrastruktura wokół toru. Stadion w TEK i w Fayid (Olympia) przez następne sześć lat stały się głównymi arenami żużlowymi Egiptu – najważniejsze zawody odbywały się właśnie tutaj. Niemal każda baza wojskowa miała swoją własną drużynę: Suez Tigers, Fayid Lions, The Gunners, The Dicers, The Zodiacs, TEK Dons, The Pirates i inne. Każdy zespół miał swoje ambicje turniejowe, swoje gwiazdy w składzie oraz wiernych fanów. Popularne były również międzynarodowe spotkania między drużynami Anglii, Szkocji, Walii i Irlandii.

Niezwykłym zainteresowaniem cieszyło się pojawienie się na torze Billy’ego Baylissa – zawodnika, który w 1949 roku zdobył tytuł Mistrza Wielkiej Brytanii Juniorów. Rok później został powołany do armii i wysłany do Egiptu, dokładnie do bazy RAF Kabrit, gdzie wielokrotnie brał udział w zawodach. Po demobilizacji Billy występował dla Norwich Stars, Sheffield Tigers oraz reprezentacji Anglii. Swoją karierę wyścigową zakończył dopiero w 1969 roku.

Radość nie trwała długo

W połowie lat pięćdziesiątych sytuacja w regionie stawała się coraz bardziej napięta. W 1954 roku podpisano anglo-egipską umowę, zgodnie z którą brytyjska armia miała być całkowicie wycofana z Egiptu w ciągu 20 miesięcy. 24 marca 1956 roku 2. batalion Gwardii Grenadierów Wielkiej Brytanii opuścił Port-Said. Egipski okres, który trwał dla brytyjskiej armii niemal 74 lata, dobiegł końca.

Speedway w Egipcie końca lat czterdziestych. i początku lat pięćdziesiątych XX wieku stał się rzeczywiście unikalnym zjawiskiem, pozostając w zasadzie sportem amatorskim. Miał natomiast wyraźne zasady oraz krótką, ale niesamowicie interesującą historią, z której wiele faktów być może nigdy nie uda się odkryć. Jednak jeśli myślicie, że ta historia nie ma kontynuacji, to się mylicie.

Historia już nie tak bardzo odległa…

Tłumy wdzierały się z każdej strony. Wydawało się, że ani policja, ani obawy przed urazami podczas pokonywania płotu otaczającego tor nie są w stanie nikogo powstrzymać. Całość przypominała jakiś bunt i wyglądała na sytuację, która całkowicie wymknęła się spod kontroli. Uczestnicy ostatniego wyścigu nie zdążyli wjechać do zamkniętego parku maszyn, ponieważ każdy z tych „buntowników”, którzy znaleźli się na stadionie, starał się wyrazić swoje entuzjastyczne uczucia wobec każdego z zawodników.

Swoich nowych bohaterów tłum był gotów nieść na rękach na podium, lub gdziekolwiek indziej, aby świętować zakończenie pierwszego dnia zawodów na stadionie „Zamalek” w Kairze. Mieście, do którego speedway po długiej przerwie zagościł po raz trzeci.

Boom na żużel w Egipcie

Peter Collins, 25-letnia gwiazda Belle Vue Aces, był delikatnie mówiąc w szoku: „Coś takiego mieliśmy chyba tylko podczas wyjazdu do Australii, na przykład w Brisbane. Natomiast publiczność w Kairze przewyższyła australijską chyba dziesiątki, a nawet setki razy.” |
„Myślałem, że nas po prostu rozerwą na kawałki. Po finiszu zawodów nie zdążyłem nawet zrozumieć, jak tak wiele ludzi znalazło się na stadionie. W ciągu najbliższych minut otrzymałem chyba sto całusów od egipskich chłopaków, którzy byli opanowani przez jakąś niesamowitą euforię z powodu tego, co zobaczyli” – wspominał później zwycięzca turnieju, Chris Morton. Była środa, 7 listopada 1979 roku.

Rothmans w sporcie zaczynał od speedway’a

W latach siedemdziesiatych XX wieku wielu promotorów sportowych próbowało osiągnąć sukces komercyjny właśnie w krajach Bliskiego Wschodu. „Naftowe” dolary otwierały nowe możliwości i stawały się podstawą różnorodnych pomysłów. Ich realizacja nie zawsze kończyła się sukcesem, biorąc pod uwagę mentalność miejscowej ludności oraz zmieniającą się sytuację polityczną w regionie. Nie byli wyjątkiem także promotorzy speedwaya. Reg Fearman, znany niegdyś zawodnik, który występował w lidze brytyjskiej, następnie stał się jednym z najsłynniejszych promotorów w historii brytyjskiego speedwaya. Pod koniec lat siedemdziesiątych napłynęły informacje z różnych krajów Półwyspu Arabskiego, że miejscowi „naftowi” szejkowie zaczęli inwestować pieniądze w rozwój sportu, a w szczególności w budowę stadionów. Reg postanowił wysłać jednego ze swoich pracowników, by lepiej poznał sytuację na miejscu i zorientował się, czy teoretycznie możliwy jest rozwój speedwaya w tym bogatym regionie. Pozytywne wiadomości nie kazały na siebie długo czekać. Reg nawet ogłosił przyszłą ekspansję speedwaya na Wschód w jednym ze swoich wywiadów. Efekt publikacji w gazetach okazał się jeszcze większy, niż spodziewał się brytyjski promotor. W ciągu kilku dni otrzymał telefon od przedstawiciela koncernu tytoniowego Rothmans z propozycją współpracy podczas nadchodzącej podróży na Bliski Wschód. Ciekawostka: to właśnie ta współpraca otworzyła drogę do długotrwałej obecności „Rothmans” w różnych projektach związanych z motoryzacją i sportami motocyklowymi. Można wspomnieć o samochodach w barwach tej marki, które w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych triumfowały w wyścigach Le Mans, na torach Formuły 1, w rajdowych mistrzostwach czy w moto GP. Tak naprawdę wszystko zaczęło się właśnie od speedwaya.

„Rothmans” pragnął zwiększyć swoją obecność na wschodnim rynku, a w zapowiedzi prasowej Reg’a Fearmana dostrzegli ogromny potencjał. Pierwsze próbne zawody postanowiono zorganizować pod koniec listopada 1978 roku w Kuwejcie na stadionie Al Qadsia, gdzie tor żużlowy stworzono, kładąc warstwę piasku na standardowej bieżni. Zwycięzcą tych zawodów, które trwały dwa dni, został Peter Collins. Próba ekspansji speedwaya na Półwysep Arabski została uznana za udaną, pomimo niewielkiej liczby widzów na trybunach (około 1500 w każdy dzień zawodów). Po powrocie na Wyspy Brytyjskie organizatorzy od razu ogłosili nowe cele na następny rok z szerszymi horyzontami niż w 1978 roku. Oprócz Kuwejtu do programu dołączyły Zjednoczone Emiraty Arabskie i Egipt. Ten ostatni, choć nie należał do „naftowego” klubu, miał ogromny potencjał turystyczny. Po podpisaniu traktatu pokojowego z Izraelem w marcu 1979 roku stał się jeszcze bardziej atrakcyjny do odwiedzenia i inwestowania. To właśnie Kair, z jego wielomilionową populacją, magiczną Nilen, wspaniałą historią i niepowtarzalnym kolorytem, został wybrany na miasto, w którym miała rozpocząć się druga seria ekspansji speedwaya na Wschód.

Najpierw Rothmans, później Craven A

Tym razem główną marką tytoniową żużlowego tournee stała się od dawna znana marka Craven A, którą koncern Rothmans wykupił na początku lat siedemdziesiątych. Brytyjski cykl zawodów na Bliskim Wschodzie nosił nazwę „Craven A Masters”.

Brytyjski żużlowiec Peter Jarmen, który zakończył swoją karierę w 1977 roku, został odpowiedzialny za przygotowanie torów.

Główna grupa menedżerów na czele z Regiem Fearmanem oraz zawodników przyleciała do Kairu 4 listopada. Szesnastu rajderów reprezentowało aż 11 brytyjskich klubów:

– Chris Morton – Belle Vue Aces
– Peter Collins – Belle Vue Aces
– Jim McMillan – Wolverhampton Wolves
– Dave Morton – Wolverhampton Wolves
– Phil Collins – Cradley Heathens
– Joe Owen – Hull Vikings
– Dave Jessup – King’s Lynn Stars
– Les Collins – Belle Vue Aces
– Bernie Leigh – Reading Racers
– John Davis – Reading Racers
– Barry Thomas – Hackney Hawks
– Richard Greer – Peterborough Panthers
– Craig Pendlebury – Sheffield Tigers
– Ian Cartwright – Halifax Dukes
– Reg Wilson – Sheffield Tigers
– Neil Middleditch – Poole Pirates

Chętnych dwa razy więcej niż miejsc

Pierwszy turniej na stadionie klubu „Zamalek” zaplanowano na środę, 7 listopada. Niewiele brakowało, a nie doszedłby do skutku. Sprawa w tym, że egipscy celnicy nie chcieli przepuścić ładunku z motocyklami, żądając za to dużych pieniędzy. Udało się wynegocjować zwolnienie sprzętu dosłownie na godzinę przed ogłoszonym rozpoczęciem zmagań — o 15:00. Na szczęście zawody rozpoczęły się na czas, a organizatorzy uniknęli konfrontacji z rozwścieczonym tłumem.

Na trybunach tego dnia zgromadziło się znacznie więcej widzów niż rok temu w Kuwejcie — do 10 tysięcy według różnych danych szacunkowych. Następnego dnia stadion odnotował nawet rekord frekwencji, czyli dosłownie komplet! Po pokonaniu zabezpieczeń na torze pod koniec pierwszego dnia egipska policja wysłała na stadion wzmocnione jednostki ochrony, które z tarczami, pałkami i gazem łzawiącym czuwały przez cały wyścig w wewnętrznej części stadionu. Tym razem udało się uniknąć przerwania imprezy, ale widzowie szaleli z powodu tego, co zobaczyli, tworząc odpowiednią atmosferę w mieście nawet po zakończeniu zawodów.

Brytyjscy żużlowcy dosłownie w ciągu dwóch dni stali się bohaterami narodowymi dla egipskiej publiczności, a kierownictwo klubu sportowego „Zamalek” również nie ukrywało swojego podziwu. Zauważyli, że na speedway przyszło więcej ludzi niż na mecz piłkarski. Przy okazji, stadion ten pięć lat wcześniej przeszedł straszną tragedię, kiedy 48 osób zginęło w tłumie przed towarzyskim meczem piłkarskim między lokalnym klubem a praską „Duklą”. Po tym wydarzeniu wyciągnięto wnioski, a organizatorzy zawodów ściśle dbali o to, by na stadion wpuszczano nie więcej widzów niż ten może pomieścić. Mówi się, że przed drugim turniejem w Kairze poza stadionem pozostało jeszcze 10 tysięcy chętnych oglądania ścigania w lewo. Takiego szalonego sukcesu nie spodziewali się nawet najwięksi optymiści. Wszystko wskazywało na to, że przyszłość żużla w Egipcie rysuje się w kolorowych barwach.

Rychły koniec

Zwycięzcą drugiego dnia był znów Chris Morton. Z czasem zajął on pierwsze miejsce w ogólnej klasyfikacji cyklu „Craven A Masters”. Kolejne zawody w Kuwejcie i Abu Zabi odbyły się z dużo mniejszym entuzjazmem widzów, ale to nie przeszkodziło organizatorom ogłosić dużego sukcesu po zakończeniu tournee i zapowiedzieć ambitne plany na kolejny, 1980 rok. Niestety, te pokrzyżowała wojna między Iranem a Irakiem, która rozpoczęła się we wrześniu 1980 roku i zasadniczo zmieniła sytuację w całym regionie Bliskiego Wschodu na wiele lat.

Żużel już nigdy nie powrócił do Egiptu ani w ogóle do tego regionu. Jedynym wyjątkiem mogą być nieliczne pokazowe wyścigi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich na lodzie w zamkniętych halach na początku lat dziewięćdziesiątych.

Czy będzie czwarta próba ekspansji żużla do Egiptu? Biorąc pod uwagę współczesne realia, trudno w to uwierzyć, ale kto wie, może pewnego dnia silniki żużlowe znów spróbują zakłócić sen starożytnych egipskich faraonów…

—> POZOSTAŁE CZĘŚCI <—

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Belle Vue Aces
  • Egipt
  • King’s Lynn Stars
  • Peterborough Panthers
  • Poole Pirates
  • Sheffield Tigers
  • Wolverhampton Wolves
  • Z(a)marłe tory

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Miał być zawodnikiem Unii. Mistrzowie go zatrzymali

Żużel. Miał być zawodnikiem Unii. Mistrzowie go zatrzymali

Hubert Furmaniak

  • Anglia
2 grudnia 2025

Poole Pirates ogłosili czwarte nazwisko w kadrze na sezon 2026. 35-letni Lewis Kerr przedłużył umowę i pozostanie w składzie mistrzów Cab Direct Championship.

Gwiazda nie gryzie się w język! Tego chce od władz

Sport żużlowy. Gwiazda nie gryzie się w język! Tego chce od władz

Hubert Furmaniak

  • Anglia
1 grudnia 2025

Brady Kurtz apeluje do działaczy brytyjskiego żużla, aby nie próbowali tworzyć jednej ligi. Australijczyk w ostateczności spróbuje się w innej lidze zagranicznej, ale sam nie chce zmieniać otoczenia.

Znalazł nowy klub. Tego nikt się nie spodziewał

Żużel. Znalazł nowy klub. Tego nikt się nie spodziewał

Hubert Furmaniak

  • Anglia
26 listopada 2025

Australijczyk znalazł nowy klub. Fraser Bowes podpisał umowę z Poole Pirates na sezon 2026. Dla 24-latka to być może jeden z ważniejszych kontraktów w karierze.

Zawodnik Falubazu podsumował sezon. Czeka na kolejny rok

Żużel. Zawodnik Falubazu podsumował sezon. Czeka na kolejny rok

Hubert Furmaniak

  • Anglia
26 listopada 2025

William Cairns wreszcie zadebiutował w rozgrywkach ligowych. 16-letni Brytyjczyk ma za sobą ciężką połowę sezonu, kiedy to startował dla Stelmet Falubazu Zielona Góra i Poole Pirates. Żużlowiec wyciąga wnioski i jedzie dalej.

Dobre wieści. Tutaj stadion (jeszcze) uratowano

Żużel. Dobre wieści. Tutaj stadion (jeszcze) uratowano

Hubert Furmaniak

  • Anglia
21 listopada 2025

Poole Pirates mają pewność, że w sezonie 2026 nadal pojadą przy Wimborne Road. Umowa jest podpisywana z sezonu na sezon i nadal istnieje ryzyko, że klub zostanie wyrzucony na bruk.

Czasu coraz mniej. Ośrodek zamknie się na cztery spusty?

Sport żużlowy. Czasu coraz mniej. Ośrodek zamknie się na cztery spusty?

Hubert Furmaniak

  • Anglia
21 listopada 2025

Sheffield Tigers czekają na nowego właściciela. Speedway Star donosi, że jest kilku zainteresowanych, ale oficjalnej oferty jeszcze nie przedstawiono. Nowych włodarzy czeka jednak zalezienie kluczowego sponsora.

Utytułowany klub dostał zaproszenie. Oto co odpowiedział

Żużel - Utytułowany klub dostał zaproszenie. Oto co odpowiedział

Hubert Furmaniak

  • Anglia
20 listopada 2025

Poole Pirates, jak co roku, otrzymali zaproszenie do jazdy w Rowe Motor Oil Premiership. Danny Ford dla Bournemouth Echo przyznał, że klub nie jest w stanie udźwignąć finansowo najwyższej klasy rozgrywkowej.

Znowu skradną show? Bilety po nowym roku

Żużel: Znowu skradną show? Bilety po nowym roku

Hubert Furmaniak

  • Anglia
19 listopada 2025

Manchester ponownie na żużlowej mapie Speedway Grand Prix. W czerwcu odbędą się dwie rundy na jednym z najbardziej atrakcyjnych torów na świecie. Mark Lemon zapewnia, że bilety będą gotowe do nabycia po nowym roku.

To będzie powrót na mapę? Otrzymali propozycję!

Żużel: To będzie powrót na mapę? Otrzymali propozycję!

Hubert Furmaniak

  • Anglia
18 listopada 2025

Nowe konsorcjum Peterborough Panthers otrzymało propozycje powrotu do Premiership na sezon 2026. Takie informacje przekazał Carl Johnson, czyli osoba odpowiadająca za powrót żużla na Showground. Jeżeli to dojdzie do skutku, mielibyśmy naprawdę zaskakujący obrót spraw.

Koniec kariery? Dla niego to awykonalne

Żużel - Koniec kariery? Dla niego to awykonalne

Hubert Furmaniak

  • Anglia
18 listopada 2025

Chris Harris nawet nie myśli o zakończeniu kariery. 42-latek przyznaje, że rywalizacja z młodszymi od niego go motywuje do dalszej jazdy na ligowych torach.

Galeria

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)


9 listopada 2025, zdjęć: 0

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)


18 października 2025, zdjęć: 0

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką


5 października 2025, zdjęć: 0

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle


6 września 2025, zdjęć: 0

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle

Zobacz wszystkie galerie

Patronat medialny - zawodnicy

  • Adam Bednář

  • Mateusz Bartkowiak

  • Wiktor Lampart

  • Krystian Pieszczek

  • Michał Knapp

  • Mateusz Cierniak

  • Tobiasz Musielak

Urodziny obchodzą dziś

  • Andrij Rozaliuk

    Andrij Rozaliuk

    05.12.2000r. (25l.)
  • Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

    Nicolai Heiselberg

    05.12.2005r. (20l.)

PGE EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Orlen Oil Motor Lublin 14 33 7 260
Betard Sparta Wrocław 14 26 6 115
KS Apator Toruń 0 0 0 0
Gezet Stal Gorzów 14 10 1 -118
Bayersystem GKM Grudziądz 14 18 4 56
Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 15 3 -108
Krono-Plast Włókniarz Częstochowa 14 7 1 -111
INNPRO ROW Rybnik 14 4 0 -205
PRES Grupa Deweloperska Toruń 14 26 5 111

METALKAS 2. EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Fogo Unia Leszno 14 33 7 274
Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 28 6 177
Moonfin Malesa Ostrów Wielkopolski 14 8 1 -91
Hunters PSŻ Poznań 14 17 4 -42
Cellfast Wilki Krosno 14 21 4 31
Orzeł Łódź 0 0 0 0
Texom Stal Rzeszów 14 18 3 -23
Autona Unia Tarnów 14 6 1 -197
H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 9 2 -129

KRAJOWA LIGA ŻUŻLOWA

Drużyny M PKT B +/-
Wybrzeże Gdańsk 12 28 6 134
Ultrapur Start Gniezno 12 23 5 119
PKS Polonia Piła 0 0 0 0
OK Kolejarz Opole 12 5 1 -74
Trans MF Landshut Devils 12 10 2 -30
Optibet Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0
Speedway Kraków 12 4 0 -192
Lokomotiv Daugavpils 12 15 3 -39
Pronergy Polonia Piła 12 20 4 82

PARTNERZY

PARTNERZY

PARTNERZY

SpeedwayNews Logo

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione

Na portalu speedwaynews.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Ustawienia plików cookiesZgadzam się
Zarządzaj polityką cookies

Polityka prywatności

Serwis speedwaynews.pl zaktualizował swój Regulamin i Politykę prywatności w związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE (RODO).

W związku z powyższym chcielibyśmy poinformować Cię o kilku istotnych informacjach związanych z przetwarzaniem Twoich danych. Pod adresem Informacje o RODO dowiesz się więcej na temat sposobu gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych przez nasz serwis. Prosimy zapoznaj się z opisanymi zasadami i zaakceptuj je poprzez zaznaczenie pola „zgadzam się”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
Wymagane
Always Enabled
Nie wymagane
SAVE & ACCEPT