⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Reprezentacja
  • Juniorzy
  • PGE Ekstraliga
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Ekstraliga U24
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
  • Metalkas 2. Ekstraliga
    • Składy 
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Krajowa Liga Żużlowa
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • SGP / DPŚ / SON
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP
    • TERMINARZ/WYNIKI SON
  • SGP 2
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP 2
  • TERMINARZ/WYNIKI SEC
    • SEC
  • Inne kraje
    • Anglia
    • Szwecja
    • Dania
    • Rosja
    • Czechy
    • Niemcy
    • Francja
    • Australia
    • Inne
  • Pozostałe turnieje
  • Mini żużel/250cc
  • Inne odmiany żużla
  • Speedrower
  • Detektor Krytyka
  • Formuła 1
  • Relacje LIVE
Zakończona
 Logo FINAŁ Indywidualnego Pucharu Polski 85-140cc w Wawrowie
19.10.2025 12:00
Zakończona
 Logo FINAŁ DMP 85-140cc w Wawrowie
18.10.2025 14:00
Zakończona
 Logo Puchar MACEC w Pardubicach
18.10.2025 12:00
Zakończona
Glasgow Tigers Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-5.png Logo
17.10.2025 20:30
Zakończona
Poole Pirates Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-6.png Logo
15.10.2025 20:30
Zakończona
 Logo 4. runda Extraligi w Žarnovicy
12.10.2025 14:00
wielki-powrot-zuzla-na-wembley
wielki-powrot-zuzla-na-wembley
Strona główna » Wielki powrót żużla na Wembley?

Żużel - Wielki powrót żużla na Wembley?

  • Anglia
  • Inne
  • Inne kraje
  • SGP / DPŚ / SoN
19 czerwca 2023 Ten artykuł przeczytasz w 14 minut

Krzysztof Dziamski

Wielki powrót żużla na Wembley?

Świat żużla obiegła ostatnio sensacyjna wieść jakoby istniała możliwość powrotu speedway'a na Wembley. Czy możliwe jest, że wkrótce obejrzymy rundę cyklu Grand Prix na legendarnym Empire Stadium?

Początki Wembley

Sam stadion zostało oficjalnie otwarty sto lat temu, 28. kwietnia 1923 roku, przez króla Jerzego V. Pierwszą rozegraną na nim imprezą był finał piłkarskiego pucharu Anglii pomiędzy ekipami Boltonu i West Hamu, który oglądało zawrotne ponad 126 tysięcy fanów. Szybko jednak okazało się, że obiekt jest nierentowny. Planowano nawet jego wyburzenie. Ostatecznie stadion i otaczające go tereny wykupił w 1927 roku sir Arthur Elvin za 127 tysięcy funtów. Warto zaznaczyć, że wybudowanie Empire Stadium kosztowało 750 tysięcy funtów, co po przeliczeniu po obecnym kursie daje 46 milionów funtów! To doskonale obrazuje jak bardzo spadła wartość obiektu.

Pojawia się żużel

Sir Arthur Elvin postanowił na Empire Stadium zaszczepić żużel. Szybko utworzył drużynę, którą wystawił do ruszających w 1929 roku rozgrywek ligowych na Wyspach. W roli menedżera ekipy obstawił nie byle kogo, bo samego Johnnie Hoskinsa, zwanego ojcem żużla. To Hoskins zorganizował w 1923 roku w West Maitland zawody żużlowe, które po dzisiaj (według niektórych niesłusznie) uznaje się za pierwsze w historii naszej dyscypliny.

Sam tor na Wembley był… czasowy. Usypywano go na początku maja, zaraz po zakończeniu sezonu piłkarskiego (a konkretnie finału FA Cup – Pucharu Anglii), a rozbierano pod koniec października. I tak co roku. Tym samym można było bez problemu łączyć na nim rozgrywki futbolistów i żużlowców.

Sama drużyna w 1929 roku przeżywała trudne chwile. Elvin wpadł jednak na nowatorski pomysł, a mianowicie utworzył klub kibica. Okazało się to strzałem w dziesiątkę. Wkrótce tłumy licznie zaczęły przychodzić na Empire oglądać Wembley Lions. Średnio spotkania ligowe śledziło po kilkadziesiąt tysięcy fanów! A zespół z Wembley okazał się czołową ekipą na Wyspach. „Lwy” wywalczyły mistrzostwo w latach 1930-1932, 1946-1947 i 1949-1953. W roku 1948 tytułu nie było, gdyż remontowano stadion w związku ze zbliżającymi się igrzyskami olimpijskimi. Ostatecznie więc „Lwy” w owym roku swoje mecze domowe rozgrywały na stadionie Wimbledonu.

Finały mistrzostw świata

Arena była tak atrakcyjna, że nie omijały jej najbardziej prestiżowe zawody. Już od 1929 roku rozgrywano na Wembley Star Championship, czyli nieoficjalne finały indywidualnych mistrzostw świata. Oczywiście od 1936 roku mistrza zaczęto wyłaniać też oficjalnie. W tym pierwszym finale triumf zgarnął Australijczyk, który na co dzień ścigał się na Wembley – Lionel Van Praag. I tu również zawody oglądały nadkomplety publiczności. Po wojnie Empire Stadium było areną finałów IMŚ rokrocznie nieprzerwanie aż do roku 1960 włącznie. W sezonie 1961 po raz pierwszy najlepszego zawodnika globu wyłoniono poza Wielką Brytanią, a konkretnie w Malmö. Było to odpowiedzią na doskonałą jazdę Szweda Ove Fundina. Wywalczył on już dwa tytuły mistrzowskie i władze światowego żużla nie mogły już nie dostrzegać, że speedway istnieje również poza wspólnotą brytyjską.

Do Szwedów jako organizatorzy wkrótce dołączyli jeszcze Polacy. I tak w latach 70-tych finały IMŚ naprzemiennie odbywały się w Londynie, Göteborgu i Chorzowie.

Kryzys

Zespół Wembley Lions spisywał się w rozgrywkach ligowych znakomicie. Do tego stopnia, że spotkania drużynowe na Empire często były jednostronne. To z czasem zaczęło odstraszać kibiców. Doszło do tego, że Lions w 1955 zdecydowali, że tylko połowę spotkań domowych będą chcieli rozgrywać u siebie, drugą połowę na torach rywali. To nie przynosiło prestiżu lidze, która pogłębiała się w kryzysie. Ligowy żużel zniknął z Wembley niezwykle szybko. Czwartego lutego 1957 roku Elvin zmarł na statku podróżując do RPA. Pod jego nieobecność z początkiem marca rada nadzorcza stadionu Wembley sprawnie podjęła decyzję o likwidacji tej zasłużonej drużyny żużlowej. Łatwo przyszło, łatwo poszło. W roku 1970 podjęto się reaktywacji drużyny ligowej na Empire, jednak po dwóch sezonach ponownie ją zlikwidowano.

Nie lepiej było w Indywidualnych Mistrzostwach Świata. W roku 1981 zorganizowano po raz ostatni na Wembley zawody wyłaniającego najlepszego żużlowca globu. Triumfował wtedy Bruce Penhall. Zawodnik Cradley Heath, zwany złotym dzieckiem Amerykańskiego żużla, wywalczył czternaście punktów. Było to pierwsze złoto dla reprezentanta USA od roku 1937 i Jacka Milne. Tuż za Penhallem na podium stanęli Ole Olsen i Tommy Knudsen. 

Dlaczego więcej finałów już nie zorganizowano?

Obiekcje przedstawiali reprezentanci środowiska piłkarskiego. Każdorazowe układanie toru wpływało negatywnie na murawę piłkarską, a futbol był oczkiem w głowie Anglików. Zresztą w latach 80-tych żużel wpadł w kryzys. Na Wyspach malała liczba drużyn i widzów, zmniejszyła się również obecność speedway’a w mediach. Finały IMŚ z wielkich stadionów w Chorzowie, Goeteborgu i Londynie przeniesiono na „wioski” w Norden czy Vojens. Negatywnie na świat żużla wpływała też bezwzględna dominacja Duńczyków. Masowo zgarniane przez nich złota IMŚ, DMŚ czy MŚP zniechęcały innych do podjęcia rywalizacji.

Światełko w tunelu

Dawne Wembley zburzono ostatecznie w 2003 roku. Na jego miejscu postawiono nowy stadion, z myślą o Igrzyskach Olimpijskich. Wydawało się, że o żużlu nikt tam nie myśli. Aż tu nagle w jednym z podcastów w ubiegłym miesiącu wypowiadał się Liam Boylan, dyrektor stadionu Wembley. Pełni on swoją rolę od lipca 2020 roku. Zapytany przez prowadzącego jakie imprezy chciałby zobaczyć na zarządzanym przez siebie stadionie odpowiedział: „Pamiętam stare Wembley, więc postawiłbym na żużel. Ten ryk motocykli, ten hałas wewnątrz stadionu, to było coś niesamowitego„.

Jest więc ochota, a czy jest taka możliwość? Zdecydowanie. Na nowym Wembley istnieje system murawy zwany „Lay and Play”. Polega on na tym, że trawa rośnie na stadionie dwa razy w roku: zimą i latem. Taki cykl wzrostu trwa 90 dni. Boisko musi być gotowe na lutowe finały piłkarskiego Carabao Cup (Pucharu Ligi Angielskiej). To oznacza, że murawy nie ma w listopadzie, więc nic nie stoi na przeszkodzie aby rozegrać wtedy tam Grand Prix. „To daje nam możliwości zrobienia dziwnych i nowych rzeczy. Byłbym wniebowzięty, gdybym mógł sprowadzić na ten stadion zawody żużlowe„, dodaje Boylan.

Piłka po stronie Discovery. Wembley wróci do kalendarza?

Co dalej? Piłka teraz jest zdecydowanie po stronie Discovery. Dyrektor zarządzający ikonicznego stadionu wyraża chęć zorganizowania turnieju Grand Prix. Teraz nowy promotor żużla musi pokazać, że chęć rozwoju dyscypliny to nie są tylko czcze, marketingowe gadki. Discovery już podpadło kibicom nie organizując rundy Grand Prix na Antypodach w tym roku. A dodajmy, że okazja była doskonała – stulecie żużla.

Teraz panowie z globalnego konsorcjum powinni stanąć na rzęsach, aby doprowadzić tematu powrotu żużla na Wembley do końca. Zwłaszcza, że brytyjski żużel na swoje „Wembley” czeka od dawna. Poza Empire Stadium finały IMŚ (a potem turnieje Grand Prix) odbywały się w Bradford, Hackney czy Coventry. W końcu namiastka dawnych dobrych czasów pojawiła się, gdy BSI zaczęło organizować zawody na Millenium Stadium w Cardiff. Pełne trybuny, świetna atmosfera, wspomnienia odżyły. Nic dziwnego, że zawody w stolicy Walii były oczkiem w głowie Brytyjczyków.

Wydaje się jednak, że formuła Cardiff już się wyczerpała. Pokazały to zawody w ubiegłym sezonie, gdzie frekwencja była mizerna. Droga baza hotelowa w stolicy Walii, oraz całkiem spory dystans. Przestała to być dla kibiców atrakcyjna lokalizacja. Wiele mówi to, że Anglicy boją się organizować drugi turniej Grand Prix w sezonie u siebie (choćby na National Speedway Stadium w Manchesterze), gdyż twierdzą, że to mogłoby wpłynąć negatywnie na frekwencję w… Cardiff. To tylko pokazuje, że runda na Millenium Stadium okazuje się kolosem na glinianych nogach. Gdyby ją zastąpić turniejem na Wembley, to z pewnością nikt by po niej nie płakał. Wszyscy by się za to zachwycali.

Co dalej z Wembley?

Runda na Wembley musiałaby się więc odbyć w listopadzie. Nie jest to jednak problemem. W przeszłości mieliśmy już zawody w Australii rozgrywane po sezonie. Poza tym choćby w ubiegłym sezonie rozgrywki na Wyspach zahaczyły o listopad. Jest to więc całkowicie wykonalne. Oczywiście Wembley przejęłoby od Torunia pałeczkę w postaci rozgrywania decydujących o podziale medali zawodów. Myślę jednak, że gra jest warta świeczki. Zwłaszcza, że Discovery ma okazję wywiązać się ze swoich obietnic. „Możemy sprowadzić duże wydarzenia ze świata motorsportu. Zobaczmy co się da z tym zrobić” dodaje Boylan. Grzechem byłoby nie wykorzystać takiego nastawienia, w sytuacji kryzysu w światowym żużlu, gdzie areny raczej zamykają swoje podwoje dla spedway’a, niż je otwierają.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Bruce Penhall
  • Ole Olsen
  • Stadion Wembley
  • Tommy Knudsen
  • Wembley Lions

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Przerażające dane. Brytyjczycy stracili 94 ligowe tory w 75 lat

Żużel - Przerażające dane. Brytyjczycy stracili 94 ligowe tory w 75 lat

Hubert Czaja

  • Anglia
10 lutego 2024

Sympatycy speedway'a są niestety przyzwyczajeni do zamykania torów w Wielkiej Brytanii. Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę ze skali tego zjawiska. W ciągu ostatnich 75 lat, z żużlowej mapy zniknęły 94 ligowe obiekty.

Wybrał trzech rywali, z którymi chciałby się zmierzyć. Ward zaskoczony

Żużel. Wybrał trzech rywali, z którymi chciałby się zmierzyć. Ward zaskoczony

Rafał Drabiniok

  • PGE Ekstraliga
5 grudnia 2023

Zawodnicy chętnie korzystają ze swoich social mediów do kontaktu z fanami. Ostatnio ciekawe pytanie otrzymał Daniel Bewley, a odpowiedź zaskoczyła nawet Darcy'ego Warda.

Wembley? Nic z tych rzeczy. Żużel pozostaje w Cardiff

Żużel: Wembley? Nic z tych rzeczy. Żużel pozostaje w Cardiff

Hubert Furmaniak

  • SGP / DPŚ / SoN
3 września 2023

Nie będzie powrotu żużla na Wembley Stadium. Speedway Grand Prix w sezonie 2024 ponownie odbędzie się w Cardiff.

Wielki powrót żużla na Wembley?

Żużel - Wielki powrót żużla na Wembley?

Krzysztof Dziamski

  • Anglia
19 czerwca 2023

Świat żużla obiegła ostatnio sensacyjna wieść jakoby istniała możliwość powrotu speedway'a na Wembley. Czy możliwe jest, że wkrótce obejrzymy rundę cyklu Grand Prix na legendarnym Empire Stadium?

Hans Nielsen: Gdyby SGP było wcześniej, wygrałbym więcej razy

Sport żużlowy. Hans Nielsen: Gdyby SGP było wcześniej, wygrałbym więcej razy

Joachim Piwek

  • Dania
1 marca 2023

Hans Nielsen to jeden z najbardziej utytułowanych i najlepszych żużlowców w historii. Nikt nie ma na koncie więcej medali IMŚ niż znakomity przed laty Duńczyk. 63-latek w rozmowie z fimspeedway.com wspominał dawne czasy i stwierdził, że mógł zdobyć więcej tytułów.

Równo 99 lat temu ścigano się w West Maitland! Początek żuzla?

Żużel. Równo 99 lat temu ścigano się w West Maitland! Początek żuzla?

Krzysztof Dziamski

  • Anglia
15 grudnia 2022

Równo 99 lat temu odbyły się zawody w West Maitland. Mimo, że nie były to pierwsze tego typu wyścigi motocyklowe w historii, to uznaje się je za początek żużla. Dlaczego?

Gang Olsena. Zobacz kolejny odcinek „Z Żużlowej Teczki”!

Sport żużlowy. Gang Olsena. Zobacz kolejny odcinek „Z Żużlowej Teczki”!

speedwaynews.pl

  • Dania
7 kwietnia 2022

Zapraszamy na kolejny odcinek z naszej serii "Z Żużlowej Teczki". Krzysztof Dziamski opowiada w nim o złotych czasach duńskiego speedwaya, których przodownikiem był Ole Olsen. Nie zabrakło również wzmianek o mniej pozytywnych zdarzeniach, jak chociażby feralny upadek Erika Gundersena, który zakończył jego karierę. Zapraszamy do oglądania.

Tomasz Lorek: Ole Olsen – wizjoner, który nie bał się strzyc trawy

Żużel - Tomasz Lorek: Ole Olsen – wizjoner, który nie bał się strzyc trawy

Tomasz Lorek

  • Dania
2 października 2021

Ruchome schody pędzące przez zakamarki lotniska Barajas w Madrycie nabrały blasku. Pomimo listopadowej pory, słońce nie oszczędzało przestronnego gmachu. Znajoma twarz uśmiechnęła się i zagadnęła mnie: „Hej Tomasz, tylko nie mów mi, że pracujesz dla motorowej federacji. Z tego nie da się wyżyć, do stu diabłów!”

To był bieg (32): Tak śmigał Henka Gustafsson

Żużel: To był bieg (32): Tak śmigał Henka Gustafsson

Grzegorz Starzec

  • PGE Ekstraliga
9 grudnia 2020

Pojedynek między Morawskim Zielona Góra a Spartą Polsat Wrocław było otwarciem sezonu 1994 dla obu ekip. "Śmigus Dyngus" był dużym świętem dla katolików, ale chyba większym dla fanów czarnego sportu. Nieoficjalnie, wręcz tradycyjnie właśnie ten dzień Wielkanocy uważany był za początek ligowego ścigania w Polsce.

Tomasz Lorek: Trzeci na Wembley

Żużel. Tomasz Lorek: Trzeci na Wembley

Tomasz Lorek

  • Dania
4 września 2020

W wieku 19 lat stanąć na podium na legendarnym stadionie Wembley… Marzenie każdego ambitnego żużlowca, który wyrastał w erze jednodniowych finałów światowych rozgrywanych na gigantycznych obiektach. Tommy Knudsen omal nie posiadał się z radości… – To były najpiękniejsze zawody w mojej karierze. Atmosfera na trybunach była wyjątkowa. Wembley to obiekt o niezwykłej akustyce. Do dziś mam ciarki, kiedy pomyślę, co przeżywało się wychodząc na murawę stadionu w Londynie. Finał IMŚ 1981 z pewnością jest najcenniejszym zawodowym doświadczeniem – wspomina Tommy.

Galeria

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)


9 listopada 2025, zdjęć: 0

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)


18 października 2025, zdjęć: 0

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką


5 października 2025, zdjęć: 0

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle


6 września 2025, zdjęć: 0

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle

Zobacz wszystkie galerie

Patronat medialny - zawodnicy

  • Adam Bednář

  • Mateusz Bartkowiak

  • Wiktor Lampart

  • Krystian Pieszczek

  • Michał Knapp

  • Mateusz Cierniak

  • Tobiasz Musielak

Urodziny obchodzą dziś

  • Andrij Rozaliuk

    Andrij Rozaliuk

    05.12.2000r. (25l.)
  • Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

    Nicolai Heiselberg

    05.12.2005r. (20l.)

PGE EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Orlen Oil Motor Lublin 14 33 7 260
Betard Sparta Wrocław 14 26 6 115
KS Apator Toruń 0 0 0 0
Gezet Stal Gorzów 14 10 1 -118
Bayersystem GKM Grudziądz 14 18 4 56
Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 15 3 -108
Krono-Plast Włókniarz Częstochowa 14 7 1 -111
INNPRO ROW Rybnik 14 4 0 -205
PRES Grupa Deweloperska Toruń 14 26 5 111

METALKAS 2. EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Fogo Unia Leszno 14 33 7 274
Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 28 6 177
Moonfin Malesa Ostrów Wielkopolski 14 8 1 -91
Hunters PSŻ Poznań 14 17 4 -42
Cellfast Wilki Krosno 14 21 4 31
Orzeł Łódź 0 0 0 0
Texom Stal Rzeszów 14 18 3 -23
Autona Unia Tarnów 14 6 1 -197
H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 9 2 -129

KRAJOWA LIGA ŻUŻLOWA

Drużyny M PKT B +/-
Wybrzeże Gdańsk 12 28 6 134
Ultrapur Start Gniezno 12 23 5 119
PKS Polonia Piła 0 0 0 0
OK Kolejarz Opole 12 5 1 -74
Trans MF Landshut Devils 12 10 2 -30
Optibet Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0
Speedway Kraków 12 4 0 -192
Lokomotiv Daugavpils 12 15 3 -39
Pronergy Polonia Piła 12 20 4 82

PARTNERZY

PARTNERZY

PARTNERZY

SpeedwayNews Logo

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione

Na portalu speedwaynews.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Ustawienia plików cookiesZgadzam się
Zarządzaj polityką cookies

Polityka prywatności

Serwis speedwaynews.pl zaktualizował swój Regulamin i Politykę prywatności w związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE (RODO).

W związku z powyższym chcielibyśmy poinformować Cię o kilku istotnych informacjach związanych z przetwarzaniem Twoich danych. Pod adresem Informacje o RODO dowiesz się więcej na temat sposobu gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych przez nasz serwis. Prosimy zapoznaj się z opisanymi zasadami i zaakceptuj je poprzez zaznaczenie pola „zgadzam się”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
Wymagane
Always Enabled
Nie wymagane
SAVE & ACCEPT