⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Reprezentacja
  • Juniorzy
  • PGE Ekstraliga
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Ekstraliga U24
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
  • Metalkas 2. Ekstraliga
    • Składy 
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Krajowa Liga Żużlowa
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • SGP / DPŚ / SON
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP
    • TERMINARZ/WYNIKI SON
  • SGP 2
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP 2
  • TERMINARZ/WYNIKI SEC
    • SEC
  • Inne kraje
    • Anglia
    • Szwecja
    • Dania
    • Rosja
    • Czechy
    • Niemcy
    • Francja
    • Australia
    • Inne
  • Pozostałe turnieje
  • Mini żużel/250cc
  • Inne odmiany żużla
  • Speedrower
  • Detektor Krytyka
  • Formuła 1
  • Relacje LIVE
Zakończona
 Logo FINAŁ Indywidualnego Pucharu Polski 85-140cc w Wawrowie
19.10.2025 12:00
Zakończona
 Logo FINAŁ DMP 85-140cc w Wawrowie
18.10.2025 14:00
Zakończona
 Logo Puchar MACEC w Pardubicach
18.10.2025 12:00
Zakończona
Glasgow Tigers Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-5.png Logo
17.10.2025 20:30
Zakończona
Poole Pirates Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-6.png Logo
15.10.2025 20:30
Zakończona
 Logo 4. runda Extraligi w Žarnovicy
12.10.2025 14:00
ulanska-szarza-8-stare-dobre-czasy
ulanska-szarza-8-stare-dobre-czasy
Strona główna » Ułańska szarża (8): Stare dobre czasy

Żużel: Ułańska szarża (8): Stare dobre czasy

  • DETEKTOR KRYTYKA
  • Felietony
11 lipca 2018 Ten artykuł przeczytasz w 10 minut

Joanna Krystyna Radosz

Ułańska szarża (8): Stare dobre czasy

To jeden z tych tekstów, do których pisania zbierałam się znacznie dłużej, niżby wypadało. Niewiele jest bowiem rzeczy bardziej dołujących niż świadomość, że mam pisać o pięknych czasach, które przeminęły i zapewne już nie wrócą.

Zdarzyło mi się ostatnio, po wielu perypetiach i nieudanych próbach, pojechać w końcu na żużel do Bydgoszczy. Pierwszy raz od, bagatela, dziewięciu lat! Wyjazd sam w sobie był niesamowicie udany mimo jednostronnego meczu, ale widok tego, co stało się z bydgoskim żużlem, prześladuje mnie do teraz. Z mojej pierwszej wizyty na stadionie Polonii, wspomnienia mam głównie pozytywne. Fakt, odległość trybun na pierwszym łuku od toru w pierwszej chwili zszokowała, ale szybko okazało się, że tak też można żużel oglądać, a jak czasem nie widać kasków zawodników, to po reakcji reszty kibiców idzie się domyślić, do czego na łuku dochodzi. Stadion był chyba pełen, w każdym razie tętnił życiem, a listę startową przepisywałam od reprezentanta wyspiarskiej braci. Dzisiaj gdyby jakiś Brytyjczyk zabłąkał się w okolice ulicy Sportowej, wywołałby zapewne większe poruszenie niż same zawody, a za jedną z największych atrakcji domowych meczów Polonii można uznać wizyty rosyjskich żużlowców, którzy mimo kiepskiej kondycji bydgoskiego czarnego sportu nadal ochoczo kolonizują to miasto. Nie żebym się dziwiła – blisko na lotnisko, a nawet na dwa, miejscowość duża, ale bez przesady, święty spokój, żyć nie umierać.
Szkoda, że w przypadku czarnego sportu nad Brdą to „nie umierać” jest mocno na wyrost.
Zatem jeden z ikonicznych klubów popada w ruinę i to mimo braku jakiejś szczególnie napiętej czy toksycznej atmosfery. W każdym razie w parku maszyn nie panuje atmosfera, w której można by zawiesić siekierę i by się trzymała. I pośród tego zarastającego stadionu można jeszcze znaleźć nalepki z Drużynowego Pucharu Świata, a jakby się przyjrzeć – to może i z Grand Prix?

Tutaj dochodzimy do kwestii zasadniczej. Naszło mnie na bydgoskie wspominki nie bez przyczyny. Ostatnio w ramach akcji „w wolnym czasie oglądam stare turnieje Grand Prix” odświeżyłam sobie Bydgoszcz 2013. Chociaż na dobrą sprawę mogłaby to być i Bydgoszcz 2005, 2006, 2008, wątpię, czy dałoby się odczuć dużą różnicę poza nazwiskami na podium. O rany, jakie to było dobre ściganie! Po pięciu latach na nowo obudziło ekscytację. Mijanki w każdym biegu, cała szerokość toru do dyspozycji zawodników, a nie jak w komputerowych „kreskach” – zejście do kredy i pilnować tego toru jazdy, i tak przez cztery okrążenia.
Smutno się zrobiło na sercu. Taka dobra jazda była w tej Bydgoszczy, a z Bydgoszczy niewiele zostało. Gdzie się podziały te wszystkie ekscytujące turnieje Grand Prix? Ściganie jak nie przymierzając z meczu Włókniarza Częstochowa z Unią Leszno? Czyżbyśmy doczekali czasów, gdy na powierzchni utrzymują się w większości lokalizacje z nudną jazdą bez ścigania?
Można było mieć niewesołe myśli po pierwszych trzech turniejach Grand Prix. Warszawa jak zwykle lepiej wygląda na trybunach niż na torze, ale umówmy się, w tym roku było więcej mijanek niż kiedykolwiek wcześniej. W porównaniu z Pragą (białe pole ponad życie) oraz Horsens (czerwone pole ponad życie) GP na Narodowym wyglądało jak wspomniana Częstochowa przy standardowym torze we Wrocławiu (możecie sobie dopisać, że z ubiegłego roku; po tegorocznym nejszyns of nejszyns muszę się z Wrocławiem przeprosić). Dopiero maleńkie Hallstavik, wyśmiewane przez fanów wielkiego żużla na wielkich stadionach, dało promyk nadziei, że można inaczej, że na Grand Prix wciąż można się ścigać, a nie tylko jeździć w kółko. Byłam sceptyczna wobec turnieju na tej arenie, zwłaszcza jako zamiennika dla Sztokholmu, który może nie powalał widowiskowością czy frekwencją, ale którego obecność w kalendarzu nadal nobilitowała żużel. Hallstavik udowodniło, że jest mocnym punktem tegorocznego cyklu. Obawiam się nawet, że może się znaleźć wśród najmocniejszych.

Ten fakt dość trafnie oddaje kondycję Grand Prix i ogólnie imprez spod znaku BSI (choć nie tylko – po SEC-u w Gnieźnie nie sposób się oprzeć wrażeniu, że i mistrzostwa Europy zaczęły niebezpiecznie ciążyć w kierunku torów do jeżdżenia, nie do walki; zaczekajmy jednak na Chorzów). Coś się psuje – i to od dawna. Tylko jak to naprawić? Czy wrócić do wspominanych z taką nostalgią jednodniowych finałów? Tej machiny już nie odkręcimy, powiedzmy sobie wprost. Za duża kasa od sponsorów, za dużo wsparcia marketingowego dla cyklu jako cyklu, żeby BSI ryzykowało powrót do jednego wielkiego finału. Zresztą, biorąc pod uwagę, jak polskie areny zabijają się o prawo do organizacji Grand Prix, jednodniowy finał musiałby się rokrocznie odbywać w Polsce. Na pytanie: i komu by to przeszkadzało?, stanowczo odpowiadam: na przykład mnie, ponieważ poznawanie świata poprzez żużel jest cudowne, polecam. Wracając do meritum: co innego można/trzeba zrobić, zanim i tak już niedochodowy dla organizatorów cykl posypie się ostatecznie?
BSI powinno szukać nowych aren, to zdecydowanie. I to nie w Polsce, ponieważ w Polsce i tak panuje już przesyt wielkich imprez. Obił mi się wczoraj o uszy kierunek egzotyczny – Kazachstan. Pierwsza fala entuzjazmu („coś nowego! Astana! Jedźmy na żużel do Astany!”) przeminęła i zostało ponure pytanie: a po co? W Kazachstanie nie ma żużla, a ice racing dopiero się rozwija. Niech sobie będą sponsorzy, nie będzie gwarancja kasy, ale jeżeli nie ma stadionu i lokalnych kibiców, to nawet najlepsze chęci nie wystarczą. O wiele więcej sensu miałoby w moim odczuciu, gdyby BSI – czy ktokolwiek po nim przejmie organizację tego cyrku – zaoferowało potencjalnemu organizatorowi pomoc w znalezieniu sponsorów i udźwignięciu imprezy od strony finansowej. Wtedy możemy myśleć o Grand Prix Rosji czy Francji, a to o wiele ciekawsze i bardziej obiecujące kierunki niż niepewny od każdej strony poza finansową Kazachstan. Żużel to nie piłka nożna, a BSI to nie FIFA, żeby sobie mundial w Katarze organizować.
Niestety, BSI woli pławić się w luksusie i zostawiać organizatorów rund Grand Prix z dziurą w budżecie. A zostawiają, skoro nawet Grand Prix na Narodowym przyniosło ponoć więcej strat niż zysków…
Dobre wiadomości? Znalazłam jedną. Kiedyś bańka musi pęknąć – organizatorzy turniejów zbuntują się przeciwko polityce BSI. Może dojdzie do rewolucji. Może do władzy nad Grand Prix przyjdzie ktoś, komu naprawdę zależy na dobru żużla – i to bardziej niż na wielkich pieniądzach czy urlopach w Australii w środku października. A w skali mikro: może Polonia Bydgoszcz odbije się od dna, poczuwszy, że gorzej już nie będzie.

Albowiem kiedy gorzej być nie może, należy z optymizmem patrzeć w przyszłość – może być tylko lepiej.
Joanna Krystyna Radosz

 

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Abramczyk Polonia Bydgoszcz
  • BSI
  • Speedway of Nations
  • Ułańska szarża

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Nowy kapitan w Polonii? „Tego jeszcze nie wiem”

Sport żużlowy. Nowy kapitan w Polonii? „Tego jeszcze nie wiem”

Dawid Dukiewicz

  • Metalkas 2. Ekstraliga
19 grudnia 2025

Szymon Woźniak w minionym sezonie był kapitanem bydgoskiej Polonii. 32-latek w rozmowie dla klubowych mediów opowiedział o przygotowaniach do kolejnej kampanii, a także czy będzie sprawować tę funkcję w kolejnych rozgrywkach.

Mamy terminarz Metalkas 2. Ekstraligi! Hit już w pierwszej kolejce

Żużel. Mamy terminarz Metalkas 2. Ekstraligi! Hit już w pierwszej kolejce

Krzysztof Choroszy

  • Metalkas 2. Ekstraliga
18 grudnia 2025

W czwartkowy wieczór poznaliśmy cały terminarz Metalkas 2. Ekstraligi. Już w pierwszej kolejce dojdzie do hitowego starcia między kandydatami do awansu.

Wiktor Przyjemski pojedzie jako zawodnik U24?! Żużlowiec komentuje

Żużel. Wiktor Przyjemski pojedzie jako zawodnik U24?! Żużlowiec komentuje

Krzysztof Choroszy

  • Metalkas 2. Ekstraliga
18 grudnia 2025

Wiktor Przyjemski powrócił po dwóch latach do Abramczyk Polonii Bydgoszcz. Żużlowiec nie wie jeszcze, jaką rolę będzie pełnił w składzie.

Bajerski wprost o finale w Bydgoszczy! Wskazał powód utraty przewagi

Żużel. Bajerski wprost o finale w Bydgoszczy! Wskazał powód utraty przewagi

Krzysztof Choroszy

  • Metalkas 2. Ekstraliga
18 grudnia 2025

Tomasz Bajerski jasno wypowiedział się na temat pierwszego meczu finałowego. To dlatego według byłego trenera Polonia utraciła przewagę nad Unią.

To dla niego ostatnia szansa? Ten rok przeważy o jego karierze

Żużel: To dla niego ostatnia szansa? Ten rok przeważy o jego karierze

Kacper Sadurski

  • Krajowa Liga Żużlowa
15 grudnia 2025

Bartosz Nowak wchodzi w nowy etap w swojej karierze. Przed nim trudna przeprawa, która nie zależy w pełni od niego.

Polonia Bydgoszcz z licencją warunkową! Znamy powód

Żużel: Polonia Bydgoszcz z licencją warunkową! Znamy powód

Krzysztof Choroszy

  • Metalkas 2. Ekstraliga
13 grudnia 2025

W ostatnich dniach ogłaszane są decyzje podejmowane w ramach procesu licencyjnego. Z licencją warunkową spotkała się Abramczyk Polonia Bydgoszcz. Wiemy, jaki jest warunek postawiony klubowi z Bydgoszczy.

Trzy kluby z problemami finansowymi. Proces licencyjny nadal trwa

Żużel: Trzy kluby z problemami finansowymi. Proces licencyjny nadal trwa

Rafał Drabiniok

  • Krajowa Liga Żużlowa
13 grudnia 2025

Zespół ds. Licencji opublikował kolejne decyzje na sezon 2026. Znamy już komplet drużyn w Metalkas 2. Ekstralidze oraz nowych licencjonowanych w KLŻ. Wciąż czekamy na pełne rozstrzygnięcia.

Brennan szczery do bólu. To jego najważniejsze wspomnienie

Żużel: Brennan szczery do bólu. To jego najważniejsze wspomnienie

Hubert Furmaniak

  • Anglia
11 grudnia 2025

Tom Brennan wspomina sezon 2021 z uśmiechem na twarzy. To właśnie wtedy sprawił, że walcząca z nowotworem mama była dumna z syna. Pamięcią wraca on do wyścigu w Speedway of Nations.

Przyjemski podsumowuje sezon. To dlatego wrócił do Bydgoszczy

Żużel: Przyjemski podsumowuje sezon. To dlatego wrócił do Bydgoszczy

Przemek Krukowski

  • Metalkas 2. Ekstraliga
9 grudnia 2025

Wiktor Przyjemski po dwóch latach spędzonych na obczyźnie wraca do domu. 20-latek podsumował swój sezon i zdradził powód, dla którego zdecydował się ponownie przywdziać barwy macierzystego klubu.

Wilki Krosno pokrzyżują plany Polonii?! Prezes nie pozostawia złudzeń

Sport żużlowy. Wilki Krosno pokrzyżują plany Polonii?! Prezes nie pozostawia złudzeń

Krzysztof Choroszy

  • Metalkas 2. Ekstraliga
6 grudnia 2025

Cellfast Wilki Krosno przeprowadziły prawdziwą ofensywę transferową. Po wzmocnieniu swojego składu krośnianie chcą powalczyć o awans do PGE Ekstraligi i pokrzyżować plany Abramczyk Polonii Bydgoszcz.

Galeria

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)


9 listopada 2025, zdjęć: 0

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)


18 października 2025, zdjęć: 0

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką


5 października 2025, zdjęć: 0

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle


6 września 2025, zdjęć: 0

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle

Zobacz wszystkie galerie

Patronat medialny - zawodnicy

  • Adam Bednář

  • Mateusz Bartkowiak

  • Wiktor Lampart

  • Krystian Pieszczek

  • Michał Knapp

  • Mateusz Cierniak

  • Tobiasz Musielak

Urodziny obchodzą dziś

  • Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

    Adam Putkowski

    21.12.2008r. (17l.)
  • Valentin Grobauer

    Valentin Grobauer

    21.12.1994r. (31l.)
  • Krzysztof Harendarczyk

    Krzysztof Harendarczyk

    21.12.2010r. (15l.)

PGE EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Orlen Oil Motor Lublin 14 33 7 260
Betard Sparta Wrocław 14 26 6 115
KS Apator Toruń 0 0 0 0
Gezet Stal Gorzów 14 10 1 -118
Bayersystem GKM Grudziądz 14 18 4 56
Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 15 3 -108
Krono-Plast Włókniarz Częstochowa 14 7 1 -111
INNPRO ROW Rybnik 14 4 0 -205
PRES Grupa Deweloperska Toruń 14 26 5 111

METALKAS 2. EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Fogo Unia Leszno 14 33 7 274
Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 28 6 177
Moonfin Malesa Ostrów Wielkopolski 14 8 1 -91
Hunters PSŻ Poznań 14 17 4 -42
Cellfast Wilki Krosno 14 21 4 31
Orzeł Łódź 0 0 0 0
Texom Stal Rzeszów 14 18 3 -23
Autona Unia Tarnów 14 6 1 -197
H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 9 2 -129

KRAJOWA LIGA ŻUŻLOWA

Drużyny M PKT B +/-
Wybrzeże Gdańsk 12 28 6 134
Ultrapur Start Gniezno 12 23 5 119
PKS Polonia Piła 0 0 0 0
OK Kolejarz Opole 12 5 1 -74
Trans MF Landshut Devils 12 10 2 -30
Optibet Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0
Speedway Kraków 12 4 0 -192
Lokomotiv Daugavpils 12 15 3 -39
Pronergy Polonia Piła 12 20 4 82

PARTNERZY

PARTNERZY

PARTNERZY

SpeedwayNews Logo

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione

Na portalu speedwaynews.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Ustawienia plików cookiesZgadzam się
Zarządzaj polityką cookies

Polityka prywatności

Serwis speedwaynews.pl zaktualizował swój Regulamin i Politykę prywatności w związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE (RODO).

W związku z powyższym chcielibyśmy poinformować Cię o kilku istotnych informacjach związanych z przetwarzaniem Twoich danych. Pod adresem Informacje o RODO dowiesz się więcej na temat sposobu gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych przez nasz serwis. Prosimy zapoznaj się z opisanymi zasadami i zaakceptuj je poprzez zaznaczenie pola „zgadzam się”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
Wymagane
Always Enabled
Nie wymagane
SAVE & ACCEPT