⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Reprezentacja
  • Juniorzy
  • PGE Ekstraliga
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Ekstraliga U24
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
  • Metalkas 2. Ekstraliga
    • Składy 
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Krajowa Liga Żużlowa
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • SGP / DPŚ / SON
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP
    • TERMINARZ/WYNIKI SON
  • SGP 2
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP 2
  • TERMINARZ/WYNIKI SEC
    • SEC
  • Inne kraje
    • Anglia
    • Szwecja
    • Dania
    • Rosja
    • Czechy
    • Niemcy
    • Francja
    • Australia
    • Inne
  • Pozostałe turnieje
  • Mini żużel/250cc
  • Inne odmiany żużla
  • Speedrower
  • Detektor Krytyka
  • Formuła 1
  • Relacje LIVE
Zakończona
 Logo FINAŁ Indywidualnego Pucharu Polski 85-140cc w Wawrowie
19.10.2025 12:00
Zakończona
 Logo FINAŁ DMP 85-140cc w Wawrowie
18.10.2025 14:00
Zakończona
 Logo Puchar MACEC w Pardubicach
18.10.2025 12:00
Zakończona
Glasgow Tigers Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-5.png Logo
17.10.2025 20:30
Zakończona
Poole Pirates Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-6.png Logo
15.10.2025 20:30
Zakończona
 Logo 4. runda Extraligi w Žarnovicy
12.10.2025 14:00
to-byl-bieg-7-klasyka-kontra-nowoczesny-speedway-wideo
to-byl-bieg-7-klasyka-kontra-nowoczesny-speedway-wideo
Strona główna » To był bieg (7): Klasyka kontra nowoczesny speedway (wideo)

Żużel. To był bieg (7): Klasyka kontra nowoczesny speedway (wideo)

  • Inne
  • Inne kraje
  • SGP / DPŚ / SoN
5 lutego 2020 Ten artykuł przeczytasz w 9 minut

Grzegorz Drozd

To był bieg (7): Klasyka kontra nowoczesny speedway (wideo)

Każdy młody chłopak, gdy dosiada pierwszej małej motorynki, marzy żeby zostać mistrzem świata i żeby dokonać tego w niezapomnianym stylu. Najlepiej by było, aby na słynnym stadionie i przy komplecie publiczności dokopać starym tuzom i wygrać w najbardziej spektakularny sposób. Ta sztuka udaje się nielicznym. Bruce Penhall jest jednym z nich.

Finał indywidualnych mistrzostw świata na Wembley w 1981 roku miał wymiar symboliczny. Był to ostatni finał na słynnym Empire Stadion, na którym rozegrano najwięcej finałów światowych w historii. Był to początek nowej dekady, która była przełomowa w świecie show biznesu, sportu i kultury masowej. Wielkie zmiany zachodziły również i w świecie żużla, który stawał się coraz mniej czarno-biały, a bardziej kolorowy. W tym właśnie okresie nastąpiła największa rewolucja w tym co najważniejsze w żużlu – w technice jazdy. Rewolucji dokonywali amerykańscy zawodnicy, którzy na przełomie lat 70. i 80. w niespotykanej dotąd liczbie przyjeżdżali ścigać się na Stary Kontynent.

Pierwszym, który dał sygnał do ataku był Scott Autrey, który zadebiutował na Wyspach Brytyjskich w 1974 roku. W ślad za prawdziwym kowbojem, który po karierze żużlowca hodował bydło i zaganiał je helikopterem, byli bracia Moranowie, Denis Sigalos i Bruce Penhall. Kelly Moran, starszy z braci, był tym pierwszym szalonym kowbojem, ale na motocyklu. Był facetem, który zrewolucjonizował jazdę na żużlu. Chłodny i do bólu wycyrklowany brytyjski styl jazdy prezentowany przez choćby  Ivana Maugera, Johna Davisa, czy Gordona Kenneta, Moran zastąpił „gorączką na motocyklu”, czyli wierceniem się na siodełku i przechylaniem we wszystkie strony. Te wygibasy szybko nazwano w fachowy sposób – balansem na motocyklu i taką też ksywę dostał Moran – King of Balance. Jazda „Króla balansu” była zupełnym złamaniem standardów, bo nawet najbardziej szaleni, ostrzy i ofensywni zawodnicy lat 70.  jak Ole Olsen, Anders Michanek, czy nasz Józek Jarmuła nie burzyli aż w takim stopniu przyjętych konwenansów w prowadzeniu motocykla. Dlatego przez dziesiątki lat królował styl oparty na dyscyplinie zachowania prostej sylwetki. Styl w którym nie było mowy o wieszaniu się na siodełku i przechylaniu się do granic absurdu w lewą stronę, aż pojawił się renegat z krwi i kości  – Kelly Moran.

Jellyman był gościem, który ponad wszelkie medale, tytuły i pieniądze stawiał inne wartości – radość chwili, przyjaźnie i dobrą zabawę na motocyklu. Dlatego nigdy nie zmienił podejścia do życia i dlatego nigdy nie zmienił swojego stylu jazdy na mniej szalony, ale za to bardziej efektywny. Idealnym połączeniem szalonego Morana z jeździecką klasyką był jego następca, Bruce Penhall. Bruce był kolejnym kowbojem, który w drugiej połowie lat 70. przyjechał ze słoneczniej Kalifornii do zimnej,  deszczowej Wielkiej Brytanii produkować żużel jakiego dotąd nie oglądano. W 1975 roku w katastrofie lotniczej stracił oboje rodziców. Miał wtedy zaledwie 18 lat. Przysiągł sobie, że w hołdzie dla nich zostanie kiedyś mistrzem świata. Był sierotą z bogatego domu, ale mimo młodego wieku, możliwości finansowych i uciech z życia, Penhall szalony był tylko na motocyklu. Poza torem był niezwykle odpowiedzialnym, zorganizowanym i dojrzałym człowiekiem.

Materiał, który dzisiaj prezentujemy pochodzi z finału indywidualnych mistrzostw świata w 1981 roku. Przed zawodami Bruce Penhall był gorącym kandydatem do tytułu mistrzowskiego. Miał najwyższą średnią w lidze, produkował bajeczny żużel, był uwielbiany przez fanów, miał niezliczoną ilość wypicowanych na błysk Weslaków, kolorowe skóry i hollywoodzki uśmiech. Rok wcześniej na Ullevi ograł go Michael Lee – cudowne dziecko brytyjskiego żużla. Na twardym i niebotycznie śliskim szwedzkim torze wystarczył jeden moment nieuwagi Penhalla i Lee wejściem pod lewy łokieć Bruce’a pozbawił go złota. Ten rok miał należeć do niego. – Wiem, że jestem w życiowej formie, świetnie jeżdżę w lidze i moje maszyny są fantastyczne. Chcę to zrobić i zostać mistrzem świata – mówił przed zawodami Penhall.

Mimo tych atutów czekało go arcytrudne zadanie bowiem na prezentacji ustawiła się bardzo silna stawka m.in. czwórka mocnych Duńczyków, na czele których stał trzykrotny mistrz świata Ole Olsen. To właśnie Duńczyk wygrał poprzedni finał na Wembley w 1978 roku. W sumie na Wembley triumfował dwa razy i był to jego ulubiony tor. Po triumfie w 1978 roku poważnie myślał o zakończeniu kariery, ale wysokie kontrakty klubowe i lukratywne – jak na żużlowca – umowy reklamowe skusiły Olsena do kontynuowania jazdy. Finał na Wembley był kolejnym bodźcem do trzymania wysokiej formy. – Wiedziałem, że nie jestem już tak dobry jak w latach 70., ale czułem, że na Wembley mogę pokonać każdego i po raz czwarty mogę zostać mistrzem świata – mówi Olsen.

Do starcia tej dwójki doszło w 7. wyścigu dnia. To był piękny finał i elektryzujący bieg. Finał na Wembley w 1981 roku kończył starą epokę w żużlu, a zarazem wchodził w nową erę, gdzie królowała kolorowa telewizja i balans na motocyklu. Liczył się sportowy show, w którym najlepiej sprzedawał się filmowy uśmiech Bruce’a Penhalla z luzem na twarzy i walkmanem Sony na uszach, a nie groźne oblicze Ole Olsena i jego twardy styl jazdy. Pojedynek w 7. wyścigu był ilustracją i symbolem zachodzących zmian. Był pojedynkiem dwóch ścierających się ze sobą epok. Przeszłości z przyszłością.

5 września 1981 roku Bruce Penhall na Wembley został w końcu mistrzem świata i spełnił nie tylko swoje marzenia, ale i tysięcy jego fanów. Na trybunach stadionu Wembley zasiadła także 40 osoba grupa jego przyjaciół i członków najbliżej rodziny. Droga do tytułu wiodła m.in. przez twardy pojedynek z ustępującym pola – Ole Olsenem, który niejako „na pożegnanie” wyszarpał brązowy medal.

Start wygrał stary mistrz Olsen i zamknął Penhalla w 1 łuku. Ale upływającego czasu i żywiołu młodości nic i nikt nie zatrzyma. Nawet taki stary, twardy wilk jak Ole Olsen. Dlatego 7. bieg na Wembley musiał zakończyć się się tylko w jeden sposób – zwycięstwem przyszłości.

Wyścig ten po raz pierwszy obejrzałem w 1996 roku, gdy zdobyłem kasetę z nagraniem z Wembley. Zakochałem się od pierwszego wejrzenia, a  teraz Wy popatrzcie. Zapraszam.

źródło: inf. własna

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Grzegorz Drozd
  • Speedway Grand Prix
  • To był bieg

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Będzie wielki powrót do Polski i Grand Prix! Szwed ma jasny cel

Żużel: Będzie wielki powrót do Polski i Grand Prix! Szwed ma jasny cel

Rafał Drabiniok

  • Dania
4 grudnia 2025

Tomas H. Jonasson wraca z mocnymi planami. Szwed chce jeździć więcej niż kiedykolwiek, myśli o mistrzostwie kraju i śni o powrocie do Grand Prix. Czy ponownie trafi do Polski?

Bewley i Holder pojechali w wielkim wydarzeniu

Sport żużlowy. Bewley i Holder pojechali w wielkim wydarzeniu

Hubert Furmaniak

  • SGP / DPŚ / SoN
2 grudnia 2025

11. La 100km dei Campioni za nami. Tym razem wystartowali żużlowcy spod znaku firmy Monster. Daniel Bewley i Chris Holder przedłużyli sobie sezon, startując w ważnym wydarzeniu.

Jest pod wrażeniem syna. Wspomina dawne dzieje

Sport żużlowy. Jest pod wrażeniem syna. Wspomina dawne dzieje

Hubert Furmaniak

  • Anglia
1 grudnia 2025

Brian Andersen jest pod wrażeniem jazdy swojego syna. Duńczyk wspomina również zostanie mistrzem świata juniorów, gdzie musiał utrzymać nerwy na wodzy.

Mistrz świata miał otrzymać przepustkę do cyklu!

Żużel - Mistrz świata miał otrzymać przepustkę do cyklu!

Hubert Furmaniak

  • SGP / DPŚ / SoN
30 listopada 2025

Richard Coleman z Mayland Sports Events przyznaje, że Nazar Parnicki znajdował się na liście życzeń pod kątem stałych "dzikich kart" na sezon 2026. Ostatecznie działacze uznali, że to zbyt za wcześnie dla młodego Ukraińca.

Woffinden ma dać znać. Jego udział nie jest potwierdzony

Żużel - Woffinden ma dać znać. Jego udział nie jest potwierdzony

Hubert Furmaniak

  • SGP / DPŚ / SoN
27 listopada 2025

Richard Coleman zdecydował się wyjaśnić, dlaczego Tai Woffinden otrzymał przepustkę do cyklu Speedway Grand Prix. Założyciel Mayfield Sports Events przyznał, że nadal wierzy w umiejętności Brytyjczyka na światowej scenie. Ponadto Woffinden nadal skupia się na powrocie do zdrowia, a w marcu ma dać odpowiedź na temat udziału w cyklu Speedway Grand Prix.

Trzy nowe kraje w cyklu? Promotor niczego nie obiecuje

Żużel - Trzy nowe kraje w cyklu? Promotor niczego nie obiecuje

Hubert Furmaniak

  • SGP / DPŚ / SoN
26 listopada 2025

Trzy nowe lokacje w Speedway Grand Prix? Mayfield Sports Evens rozmawia z przedstawicielami, ale nie chce niczego obiecać. Kalendarz na sezon 2027 mają zamiar planować na początku przyszłego roku.

Gorzów walczył do samego końca. Promotor tłumaczy wybór

Żużel. Gorzów walczył do samego końca. Promotor tłumaczy wybór

Hubert Furmaniak

  • SGP / DPŚ / SoN
25 listopada 2025

Richard Coleman, założyciel Mayfield Sports Events, tłumaczy wybór Łodzi na miejsce przyszłorocznego cyklu Speedway Grand Prix. Gorzów Wielkopolski do samego końca walczył o zorganizowanie rundy, ale promotorzy musieli myśleć o finansowym zapleczu.

Trener wierzy w Woffindena! Brytyjczyk wróci na szczyt?!

Żużel: Trener wierzy w Woffindena! Brytyjczyk wróci na szczyt?!

Krzysztof Choroszy

  • Metalkas 2. Ekstraliga
21 listopada 2025

Tai Woffinden w 2026 roku powróci do rozgrywek ligowych w barwach Moonfin Malesy Ostrów Wielkopolski. W ponowne wejście na szczyt 35-latka wierzy nowy trener ostrowskiej ekipy Tomasz Bajerski.

Ogłosili prawdziwą bombę! Woffinden wystartuje w kolejnej lidze

Żużel: Ogłosili prawdziwą bombę! Woffinden wystartuje w kolejnej lidze

Krzysztof Choroszy

  • Szwecja
21 listopada 2025

Dackarna Malilla ogłosiła prawdziwą transferową bombę. Tai Woffinden w 2026 roku wysartuje w kolejnych rozgrywkach ligowych!

Wyjątkowy rok dla łódzkiego żużla. Padły ważne deklaracje. Podziękowano miastu i sponsorom

Sport żużlowy. Wyjątkowy rok dla łódzkiego żużla. Padły ważne deklaracje. Podziękowano miastu i sponsorom

Konrad Klusak

  • Metalkas 2. Ekstraliga
20 listopada 2025

H.Skrzydlewska Orzeł Łódź ma za sobą trudny sezon. Zespół ten utrzymał się w Metalkas 2. Ekstralidze dopiero ostatnim epizodem, podczas bezpośredniego starcia z Autona Unią Tarnów. Niedawno ogłosili oni skład na nadchodzące rozgrywki.

Galeria

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)


9 listopada 2025, zdjęć: 0

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)


18 października 2025, zdjęć: 0

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką


5 października 2025, zdjęć: 0

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle


6 września 2025, zdjęć: 0

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle

Zobacz wszystkie galerie

Patronat medialny - zawodnicy

  • Adam Bednář

  • Mateusz Bartkowiak

  • Wiktor Lampart

  • Krystian Pieszczek

  • Michał Knapp

  • Mateusz Cierniak

  • Tobiasz Musielak

Urodziny obchodzą dziś

  • Andrij Rozaliuk

    Andrij Rozaliuk

    05.12.2000r. (25l.)
  • Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

    Nicolai Heiselberg

    05.12.2005r. (20l.)

PGE EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Orlen Oil Motor Lublin 14 33 7 260
Betard Sparta Wrocław 14 26 6 115
KS Apator Toruń 0 0 0 0
Gezet Stal Gorzów 14 10 1 -118
Bayersystem GKM Grudziądz 14 18 4 56
Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 15 3 -108
Krono-Plast Włókniarz Częstochowa 14 7 1 -111
INNPRO ROW Rybnik 14 4 0 -205
PRES Grupa Deweloperska Toruń 14 26 5 111

METALKAS 2. EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Fogo Unia Leszno 14 33 7 274
Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 28 6 177
Moonfin Malesa Ostrów Wielkopolski 14 8 1 -91
Hunters PSŻ Poznań 14 17 4 -42
Cellfast Wilki Krosno 14 21 4 31
Orzeł Łódź 0 0 0 0
Texom Stal Rzeszów 14 18 3 -23
Autona Unia Tarnów 14 6 1 -197
H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 9 2 -129

KRAJOWA LIGA ŻUŻLOWA

Drużyny M PKT B +/-
Wybrzeże Gdańsk 12 28 6 134
Ultrapur Start Gniezno 12 23 5 119
PKS Polonia Piła 0 0 0 0
OK Kolejarz Opole 12 5 1 -74
Trans MF Landshut Devils 12 10 2 -30
Optibet Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0
Speedway Kraków 12 4 0 -192
Lokomotiv Daugavpils 12 15 3 -39
Pronergy Polonia Piła 12 20 4 82

PARTNERZY

PARTNERZY

PARTNERZY

SpeedwayNews Logo

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione

Na portalu speedwaynews.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Ustawienia plików cookiesZgadzam się
Zarządzaj polityką cookies

Polityka prywatności

Serwis speedwaynews.pl zaktualizował swój Regulamin i Politykę prywatności w związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE (RODO).

W związku z powyższym chcielibyśmy poinformować Cię o kilku istotnych informacjach związanych z przetwarzaniem Twoich danych. Pod adresem Informacje o RODO dowiesz się więcej na temat sposobu gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych przez nasz serwis. Prosimy zapoznaj się z opisanymi zasadami i zaakceptuj je poprzez zaznaczenie pola „zgadzam się”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
Wymagane
Always Enabled
Nie wymagane
SAVE & ACCEPT