⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Reprezentacja
  • Juniorzy
  • PGE Ekstraliga
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Ekstraliga U24
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
  • Metalkas 2. Ekstraliga
    • Składy 
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Krajowa Liga Żużlowa
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • SGP / DPŚ / SON
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP
    • TERMINARZ/WYNIKI SON
  • SGP 2
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP 2
  • TERMINARZ/WYNIKI SEC
    • SEC
  • Inne kraje
    • Anglia
    • Szwecja
    • Dania
    • Rosja
    • Czechy
    • Niemcy
    • Francja
    • Australia
    • Inne
  • Pozostałe turnieje
  • Mini żużel/250cc
  • Inne odmiany żużla
  • Speedrower
  • Detektor Krytyka
  • Formuła 1
  • Relacje LIVE
Zakończona
 Logo FINAŁ Indywidualnego Pucharu Polski 85-140cc w Wawrowie
19.10.2025 12:00
Zakończona
 Logo FINAŁ DMP 85-140cc w Wawrowie
18.10.2025 14:00
Zakończona
 Logo Puchar MACEC w Pardubicach
18.10.2025 12:00
Zakończona
Glasgow Tigers Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-5.png Logo
17.10.2025 20:30
Zakończona
Poole Pirates Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-6.png Logo
15.10.2025 20:30
Zakończona
 Logo 4. runda Extraligi w Žarnovicy
12.10.2025 14:00
to-byl-bieg-12-dziekuje-szwecjo-czyli-greg-hancock-powiedzial-pas-cz-3
to-byl-bieg-12-dziekuje-szwecjo-czyli-greg-hancock-powiedzial-pas-cz-3
Strona główna » To był bieg (12): Dziękuję Szwecjo, czyli Greg Hancock powiedział „pas” (cz. 3)

Sport żużlowy. To był bieg (12): Dziękuję Szwecjo, czyli Greg Hancock powiedział „pas” (cz. 3)

  • SGP / DPŚ / SoN
11 marca 2020 Ten artykuł przeczytasz w 11 minut

Grzegorz Drozd

To był bieg (12): Dziękuję Szwecjo, czyli Greg Hancock powiedział „pas” (cz. 3)

W 2003 roku życie Grega Hancocka przewróciło się do góry nogami. Nowym szlakiem okazała się Szwecja, w której rozpoczął nowy rozdział w sportowej karierze. Rozdział, w którym dokonał rzeczy wprost niemożliwych, których nikt przed nim nie dokonał.

Przez dwanaście lat startów na Wyspach Brytyjskich miałem dobre życie, ale wszystko nagle się zmieniło. W 2002 roku nie dostałem angażu w żadnym klubie i musiałem ułożyć sobie życie zawodowe zupełnie od nowa. Nie chciałem tych zmian, ale byłem do nich zmuszony – mówi Greg Hancock. – Stanąłem przed wielkim wyzwaniem i byłem naprawdę spanikowany. Nie wiedziałem, co mam robić. Nie wiedziałem jaki wykonać pierwszy ruch i od czego zacząć. W przypływie emocji zadzwoniłem do swojego szwedzkiego znajomego, Larsa Larssona. Powiedziałem mu krótko i szczerze: stary ratuj, nie wiem co robić – wspomina Amerykanin.

Lars, były zawodnik motocrossu i uczestnik sześciodniówek, był bardzo znaną osobą w świecie motosportu i znał wiele osób o ogromnej wiedzy o motocyklach. Hancock potrzebował właśnie takich ludzi, którzy byli w stanie pomóc mu w ogarnięciu zaplecza sprzętowego. Lars skierował Grega do Billa Nilssona i jego syna, Jeffa. Bill to pierwszy mistrz świata w motocrossie w klasie 500cc z 1957 roku, a Jeff dwa razy wygrał mistrzostwa świata w enduro oraz przez długie lata rywalizował na torach motocrossowych. Z kolei Nilssonowie zaangażowali do zespołu Hancocka, Richarda Larssona, zawodnika enduro i kolejnego motocrossowca, Larsa Bergkvista.

– Dzięki Larsowi poznałem tych wszystkich niesamowitych facetów i postanowiłem zbudować bazę w Szwecji. To była prawdziwa mieszanka wybuchowa, jeśli chodzi o pomysły i kreatywność w zakresie przygotowania sprzętu. Ci ludzie pokazali mi nowy świat motosportu. To było niezwykle ekscytujące. Dali mi nowe żużlowe życie. Byłem po trzydziestce, miałem tytuł mistrza świata, a miałem wrażenie, jakbym był na początku żużlowej drogi i dopiero uczył się speedway’a. Jeśli myślisz, że już wszystko wiesz, to lepiej rzuć ten biznes, bo szybko przepadniesz – podkreśla Greg.

– Nawiązaliśmy współpracę z niemieckim tunerem, Otto Weissem. Łącznikami we wszelkich sprawach z Niemcem byli Bill i Jeff. Weiss ponadto pomógł mi w ułożeniu lepszych stosunków w polskim klubie we Wrocławiu i wszystko zaczęło iść w dobrym kierunku. Miałem wtedy dwie bazy. Jedną w Szwecji, a drugą w Niemczech, niedaleko Hamburga. Wszystko działało jak w zegarku. W tamtym czasie dokonałem wielu testów, jak nigdy dotąd i wszystko było perfekcyjnie zorganizowane. Ja tylko wskakiwałem na motocykl i miałem jechać. Lars nie tylko zorganizował grupę ludzi wokół mnie, ale także dzięki jego staraniom nawiązaliśmy współpracę z firmami: System Edstrom, Red Line Oil Motion Pro, czy TAG Metals. Mogliśmy próbować nowych technicznych rozwiązań, a także była to pomoc materialna – przyznaje.

W 2004 do obozu Hancocka dołączył były wrocławski żużlowiec, Rafał Haj. Jak czas pokazał był to kolejny punkt zwrotny w karierze Herbiego. – Greg do zespołu wdrożył mnie w bardzo prosty sposób. Przyszedłem do parkingu maszyn, a Hancock stanął przede mną, wręczył mi kluczyki do busa i powiedział, że on nic więcej nie będzie mi tłumaczył, ani o nic prosił, a robota ma być zrobiona. Powiedział, że oddaje w moje ręce busa z całym sprzętem i widzimy się na kolejnych zawodach. Mam się stawić w nowym miejscu i na czas, a zaplecze sprzętowe ma być w takim stanie, w jakim mi go daje – opowiada Rafał Haj. – To jest najlepszy sposób by wypróbować mechanika. Jeśli ma wiedzę, zaangażowanie i naprawdę chce znaleźć się w żużlu, to da sobie radę. Na nic moja pomoc, doglądanie i martwienie się o szczegóły. Tak to nie może działać – tłumaczy Hancock.

Nowy szwedzki szlak powiódł go na same szczyty. Po wielu latach ciężkiej pracy znów został mistrzem. Wrześniowego wieczora w 2011 roku we włoskim Terenzano po raz drugi mógł cieszyć się z tytułu mistrza świata. Sukces powtórzył jeszcze dwukrotnie. W 2014 i w 2016 roku!

Dzisiaj w trzeciej i ostatniej części historii o karierze Grega Hancocka w ramach serii „to był bieg”, przypominamy jego ostatni wielki moment w sportowym życiorysie tj. zwycięstwo w Grand Prix Szwecji w Malilli z sierpnia 2016 roku. Hancock walczył wtedy o swój czwarty tytuł mistrza świata. W biegu finałowym Greg Hancock za rywali miał polskie objawienie na arenie międzynarodowej, Piotra Pawlickiego, byłego championa Chrisa Holdera i rewelację sezonu, Jasona Doyle’a.

Ten wyścig jest wizytówką stylu jazdy czterokrotnego mistrza świata. Ilustruje skalę i wachlarz umiejętności technicznych i taktycznych Hancocka. Od początku wyścigu potrafił znaleźć się w odpowiednim miejscu na torze. Jednocześnie atakował i bronił się przed naporem rywali. Szybko i pewnie odczytał sytuację na torze oraz umiejętnie dobierał ścieżki przez pełne cztery okrążenia. Najpierw umiejętnie środkiem toru idealnie ciasno za kołem „poszedł” za Jasona Doyle’a i zmusił Australijczyka do błędu. Gdy Doyle „otworzył bramę” po małej, aby zablokować Hancocka, ten momentalnie przeszedł za koło Kangura i na wyjściu z drugiego łuku trzeciego okrążenia był już przed rywalem. 

Ten wyścig jest symboliczny i magiczny. Jest to ostatni finał Grand Prix, który wygrał w swojej karierze Greg Hancock. Ostatni sezon w którym został mistrzem świata oraz ostatni rok, w którym zdobył medal indywidualnych mistrzostw świata. Dokonał tego na szwedzkiej ziemi, która okazała się szalenie ważna w całym jego życiu. Nie tylko sportowym, ale i prywatnym. To Szwecja, gdy był po trzydziestce i na zakręcie, dała mu nowe życie. Nowy team i nową miłość. Nic więc dziwnego, że na gorąco na podium Hancock wzruszony powiedział do publiczności: dziękuję Szwecjo. – Greg Hancock to najlepszy żużlowiec z jakim miałem okazję i przyjemność współpracować w mojej karierze tunera. Był najlepszy pod względem wyczucia motocykla i dobraniu odpowiednich parametrów motocykla do panujących warunków torowych. Hancock był w tym mistrzem. Poprzez idealne operowanie manetką gazu potrafił maksymalnie wykorzystać zalety silnika. Dlatego był tak dobry i tak długowieczny – wyjaśnia topowy tuner Ryszard Kowalski, który współpracował również z Hancockiem.

W ciągu ostatnich kilku lat skład teamu Hancocka nieco się zmienił. Odeszli Nilssonowie, a doszedł m.in. Bodzio Spólny, a także Stefan Andersson. Z byłym szwedzkim zawodnikiem o klasie międzynarodowej rozpoczął współpracę przy okazji startów w Piraternie Motala. Andersson został mentorem Grega podczas zawodów Grand Prix. Wspólnie ze Stefanem poprowadzili „piratów” z Motali do kilku tytułów mistrza Elitserien. Andersson w roli managera, a Hancock w roli zawodnika i mentora kolegów z zespołu. Z jego wiedzy czerpało wielu młodszych zawodników: Luke Becker, Chris Holder, Darcy Ward, bracia Pawliccy, Jonas Davidsson, Artiom Łaguta i inni. Greg przekazywał wiedzę, którą kiedyś dostał od Erika Gundersena, Bruce’a Penhalla, czy Pera Jonssona. Tych trzech zawodników cenił najbardziej. – Życie żużlowca jest krótkie. To nie jest całe twoje życie. Dopóki jeździłem na żużlu chciałem w nim odnosić sukcesy, a zakończyć wtedy, kiedy ja zadecyduje, a nie kiedy zmuszą mnie do tego przeciwnicy – zaznaczał Amerykanin. To mu się udało.

My dziś mówimy: dziękujemy Greg. Dziękujemy za te wszystkie chwile. Dziękujemy za piękną żużlową historię. Za piękny speedway. Za przykład jak nie poddawać się przeciwnościom losu i jak dążyć do realizacji własnych marzeń. Dziękujemy za szczery uśmiech i świadectwo jakie dawałeś nam wszystkim, jakim warto być sportowcem, profesjonalistą, a przede wszystkim człowiekiem. Otwartym, życzliwym i serdecznym. Dziękujemy.

źródło: inf. własna

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Greg Hancock
  • Jason Doyle
  • To był bieg

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Mistrz świata miał otrzymać przepustkę do cyklu!

Żużel - Mistrz świata miał otrzymać przepustkę do cyklu!

Hubert Furmaniak

  • SGP / DPŚ / SoN
30 listopada 2025

Richard Coleman z Mayland Sports Events przyznaje, że Nazar Parnicki znajdował się na liście życzeń pod kątem stałych "dzikich kart" na sezon 2026. Ostatecznie działacze uznali, że to zbyt za wcześnie dla młodego Ukraińca.

Uczestnicy Grand Prix regularnie na zapleczu. To nie są wyjątkowe przypadki

Żużel - Uczestnicy Grand Prix regularnie na zapleczu. To nie są wyjątkowe przypadki

Konrad Klusak

  • Metalkas 2. Ekstraliga
24 listopada 2025

Metalkas 2. Ekstraliga będzie mieć w cyklu Grand Prix dwóch przedstawicieli. Jason Doyle i Tai Woffinden otrzymali dziką kartę od organizatorów. W przeszłości już jednak regularnie zdarzało się, że żużlowcy z zaplecza ścigali się w cyklu wyłaniającym indywidualnego mistrza świata

Szok! Finansowe szaleństwo w polskim żużlu. Gwiazda zgarnie trzy miliony na zapleczu?!

Żużel: Szok! Finansowe szaleństwo w polskim żużlu. Gwiazda zgarnie trzy miliony na zapleczu?!

Konrad Klusak

  • Metalkas 2. Ekstraliga
19 listopada 2025

Największe gwiazdy wcale nie zamierzają "schodzić z ceny", a dla niektórych przejście do Metalkas 2. Ekstraligi to istne rozbicie banku. Te kwoty mogą naprawdę zszokować.

Cios w kibiców Wilków Krosno. Zmiana planów

Żużel: Cios w kibiców Wilków Krosno. Zmiana planów

Rafał Drabiniok

  • Metalkas 2. Ekstraliga
13 listopada 2025

Kibice Cellfast Wilków Krosno muszą uzbroić się w cierpliwość. W tym roku prezentacja drużyny odbędzie się później niż zwykle, gdyż dopiero na przełomie lutego i marca. Powodem przesunięcia jest nieobecność Luke’a Beckera, który po sezonie wrócił do Stanów Zjednoczonych.

Jason Doyle podjął decyzję. Ambitny cel na przyszły rok

Sport żużlowy. Jason Doyle podjął decyzję. Ambitny cel na przyszły rok

Rafał Drabiniok

  • Dania
3 listopada 2025

Jason Doyle pozostaje w Esbjerg Vikings na sezon 2026. Australijczyk, który w minionych rozgrywkach był liderem duńskiej drużyny, jasno stawia cel na przyszły rok – chce wprowadzić swój zespół do finału SpeedwayLigaen.

Kto zasługuje na dziką kartę w Grand Prix? Stępniewski wskazuje kierunek zmian

Żużel: Kto zasługuje na dziką kartę w Grand Prix? Stępniewski wskazuje kierunek zmian

Rafał Drabiniok

  • SGP / DPŚ / SoN
29 października 2025

Kontrowersje wokół dzikich kart w Speedway Grand Prix nie milkną. Tai Woffinden i inni budzą wątpliwości, a Wojciech Stępniewski proponuje nowe zasady rotacji zawodników w cyklu.

Do Krosna nie przyjechał żaden szejk. Finfa szczerze o budowie składu

Żużel. Do Krosna nie przyjechał żaden szejk. Finfa szczerze o budowie składu

Rafał Drabiniok

  • Metalkas 2. Ekstraliga
26 października 2025

Cellfast Wilki Krosno mają duże ambicje przed sezonem 2026. W klubie pojawiły się znane nazwiska, w tym mistrz świata Jason Doyle, ale też ryzykowny transfer Marcusa Birkemose. Jak zapowiada Michał Finfa, Wilki stawiają na rozsądną politykę i nie boją się odważnych decyzji.

Zrealizowali przedsezonowy cel. Za rok będzie zdecydowanie trudniej

Żużel - Zrealizowali przedsezonowy cel. Za rok będzie zdecydowanie trudniej

Sebastian Senderowski

  • PGE Ekstraliga
21 października 2025

Krono-Plast Włókniarz Częstochowa przed sezonem skazywany był na walkę o utrzymanie. Pomimo kontuzji i problemów finansowych biało-zieloni zdali egzamin i to w pierwszym terminie.

Wielki wieczór Fricke! Decydował bieg dodatkowy!

Żużel. Wielki wieczór Fricke! Decydował bieg dodatkowy!

Krzysztof Choroszy

  • Metalkas 2. Ekstraliga
10 października 2025

Max Fricke zwyciężył w 73. turnieju o Łańcuch Herbowy miasta Ostrowa Wielkopolskiego. Zawody kończyły się w deszczowej aurze.

Drugie podejście w Ostrowie! Kto sięgnie po Łańcuch Herbowy?

Żużel - Drugie podejście w Ostrowie! Kto sięgnie po Łańcuch Herbowy?

Krzysztof Choroszy

  • Pozostałe turnieje
10 października 2025

Przed nami druga odsłona turnieju o Łańcuch Herbowy miasta Ostrowa Wielkopolskiego. Kto zwycięży w prestiżowych zawodach rozgrywanych na Stadionie Miejskim?

Galeria

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)


9 listopada 2025, zdjęć: 0

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)


18 października 2025, zdjęć: 0

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką


5 października 2025, zdjęć: 0

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle


6 września 2025, zdjęć: 0

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle

Zobacz wszystkie galerie

Patronat medialny - zawodnicy

  • Adam Bednář

  • Mateusz Bartkowiak

  • Wiktor Lampart

  • Krystian Pieszczek

  • Michał Knapp

  • Mateusz Cierniak

  • Tobiasz Musielak

Urodziny obchodzą dziś

  • Andrij Rozaliuk

    Andrij Rozaliuk

    05.12.2000r. (25l.)
  • Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

    Nicolai Heiselberg

    05.12.2005r. (20l.)

PGE EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Orlen Oil Motor Lublin 14 33 7 260
Betard Sparta Wrocław 14 26 6 115
KS Apator Toruń 0 0 0 0
Gezet Stal Gorzów 14 10 1 -118
Bayersystem GKM Grudziądz 14 18 4 56
Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 15 3 -108
Krono-Plast Włókniarz Częstochowa 14 7 1 -111
INNPRO ROW Rybnik 14 4 0 -205
PRES Grupa Deweloperska Toruń 14 26 5 111

METALKAS 2. EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Fogo Unia Leszno 14 33 7 274
Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 28 6 177
Moonfin Malesa Ostrów Wielkopolski 14 8 1 -91
Hunters PSŻ Poznań 14 17 4 -42
Cellfast Wilki Krosno 14 21 4 31
Orzeł Łódź 0 0 0 0
Texom Stal Rzeszów 14 18 3 -23
Autona Unia Tarnów 14 6 1 -197
H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 9 2 -129

KRAJOWA LIGA ŻUŻLOWA

Drużyny M PKT B +/-
Wybrzeże Gdańsk 12 28 6 134
Ultrapur Start Gniezno 12 23 5 119
PKS Polonia Piła 0 0 0 0
OK Kolejarz Opole 12 5 1 -74
Trans MF Landshut Devils 12 10 2 -30
Optibet Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0
Speedway Kraków 12 4 0 -192
Lokomotiv Daugavpils 12 15 3 -39
Pronergy Polonia Piła 12 20 4 82

PARTNERZY

PARTNERZY

PARTNERZY

SpeedwayNews Logo

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione

Na portalu speedwaynews.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Ustawienia plików cookiesZgadzam się
Zarządzaj polityką cookies

Polityka prywatności

Serwis speedwaynews.pl zaktualizował swój Regulamin i Politykę prywatności w związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE (RODO).

W związku z powyższym chcielibyśmy poinformować Cię o kilku istotnych informacjach związanych z przetwarzaniem Twoich danych. Pod adresem Informacje o RODO dowiesz się więcej na temat sposobu gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych przez nasz serwis. Prosimy zapoznaj się z opisanymi zasadami i zaakceptuj je poprzez zaznaczenie pola „zgadzam się”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
Wymagane
Always Enabled
Nie wymagane
SAVE & ACCEPT