⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Reprezentacja
  • Juniorzy
  • PGE Ekstraliga
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Ekstraliga U24
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
  • Metalkas 2. Ekstraliga
    • Składy 
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Krajowa Liga Żużlowa
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • SGP / DPŚ / SON
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP
    • TERMINARZ/WYNIKI SON
  • SGP 2
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP 2
  • TERMINARZ/WYNIKI SEC
    • SEC
  • Inne kraje
    • Anglia
    • Szwecja
    • Dania
    • Rosja
    • Czechy
    • Niemcy
    • Francja
    • Australia
    • Inne
  • Pozostałe turnieje
  • Mini żużel/250cc
  • Inne odmiany żużla
  • Speedrower
  • Detektor Krytyka
  • Formuła 1
  • Relacje LIVE
Zakończona
 Logo FINAŁ Indywidualnego Pucharu Polski 85-140cc w Wawrowie
19.10.2025 12:00
Zakończona
 Logo FINAŁ DMP 85-140cc w Wawrowie
18.10.2025 14:00
Zakończona
 Logo Puchar MACEC w Pardubicach
18.10.2025 12:00
Zakończona
Glasgow Tigers Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-5.png Logo
17.10.2025 20:30
Zakończona
Poole Pirates Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-6.png Logo
15.10.2025 20:30
Zakończona
 Logo 4. runda Extraligi w Žarnovicy
12.10.2025 14:00
skoro-ksm-nie-pomogl-moze-czas-na-salary-cap
skoro-ksm-nie-pomogl-moze-czas-na-salary-cap
Strona główna » Skoro KSM nie pomógł, może czas na Salary Cap?

Żużel: Skoro KSM nie pomógł, może czas na Salary Cap?

  • Krajowa Liga Żużlowa
  • Metalkas 2. Ekstraliga
  • PGE Ekstraliga
  • Składy
3 grudnia 2018 Ten artykuł przeczytasz w 5 minut

Dawid Gruntkowski

Skoro KSM nie pomógł, może czas na Salary Cap?

Nie od dziś wiadomo, że zarząd Speedway Ekstraligi chce brać jak najlepsze wzorce z innych ligowych podmiotów. Wprowadzono przepis o gościu, planowano "wymusić" na klubach szkolenie młodzieży oraz do granic możliwości napompowano balon zwany marketingiem. Może teraz czas wziąć się za finanse?

Już nie raz powtarzane było, że finanse w polskim speedwayu odgrywają olbrzymią rolę. Jeden klub co chwila prześciga się z drugim, a "inflacja" w kontraktach przekracza normy rodem z Wenezueli. Aby dać szansę "słabszym" i "biedniejszym", próbowano wykorzystać Kalkulowaną Średnią Meczową. Jak jednak wiadomo, pomysł ten zupełnie nie wypalił, a jedynie znacznie podniósł na rynku znaczenie zawodników mających kiepski sezon czy leczących kontuzję.

W całym zamieszaniu można jednak znaleźć jeden, jak się wydaje "złoty środek", który przy obecnej, stosunkowo równej sytuacji budżetowej poszczególnych podmiotów (w końcu z monopolizacją mistrzowskiego tytułu do czynienia nie mamy), mógłby wyrównać poziom rozgrywek, jednocześnie wykluczając istnienie "dream teamów" lub po prostu obniżając gażę zawodników.

Nawiązując do czerpania wzorców od najlepszych, można z czystym sercem wprowadzić znany z NBA przepis o Salary Cap. Jest on równoznaczny z określeniem przez władze ligi maksymalnym budżetem wydawanym na wynagrodzenia zawodników w danym sezonie. Wydaje się, że w żużlowym światku mogłoby się to przyjąć, ze względu na mocno wygórowane umowy największych gwiazd.

Aby porównać sytuację, czas przedstawić, jak wygląda to w Stanach Zjednoczonych. Mianowicie salary cap na sezon 2018/2019 wynosi dokładnie 101,869,000$. Oznacza to, że kontraktując nowych zawodników, klub nie może przekroczyć tej bariery (choć oczywiście się to zdarza). Przy sumie gaż wynoszących 123,733,000$, klub przekracza próg "podatku od luksusu" oznaczającego konieczność płacenia około 4 milionów dolarów podatku do każdego miliona przeznaczonego na zawodników.

Spróbujmy to teraz przenieść na nasz krajowy grunt. Tutaj należałoby "zabawić się" nieco w kalkulowanie przewidywanych zarobków każdego z zawodników. Sytuacja byłaby jednak prosta. W zależności od kwoty za punkt znajdującej się na kontrakcie, mnożyłoby się ją przez średnią meczową zawodnika z ubiegłego sezonu oraz przez ilość spotkań. 

Dla przykładu, załóżmy, że Bartosz Zmarzlik zarabia 3500 zł za punkt. Mnożąc to przez 13,17 punktu na mecz w sezonie i 14 spotkań fazy zasadniczej, daje to wartość kontraktu wynoszącą 645 330 zł. Niewiele mniej warte byłyby umowy Krzysztofa Kasprzaka i Szymona Woźniaka. Tym samym salary cap w wysokości 2 milionów złotych byłoby już bardzo trudne do utrzymania. W ten sposób przedłużający kontrakty zawodnicy musieliby nieco obniżyć wymagania finansowe, bądź nowi w zespole Anders Thomsen i Peter Kildemand byliby zmuszeni do zaakceptowania bardzo niskiego wynagrodzenia lub też poszukaliby kontraktu gdzie indziej, choćby w Speed Car Motorze Lublin, który w obecnej sytuacji wydaje się mieć bardzo duży zapas do granicy salary cap.

Jednocześnie należy pamiętać, że salary cap "nie dotyczy" przedłużanych kontraktów (umowy z dotychczasowymi zawodnikami musiałyby być podpisywane przed otwarciem okienka transferowego). Tym samym, w przypadku Fogo Unii Leszno, zatrzymanie całego zespołu nie byłoby problemem. Z taką siłą rażenia jest jednak prawie pewne, że klub z Wielkopolski wtoczyłby się w sidła podatku od luksusu, którego próg zostałby ustalony na granicy 2,250,000 zł. 

Co taki podatek oznaczałby dla klubów? Oczywiście, podobnie jak w NBA, konieczność "tankowania". Jak wiadomo, klubowe kasy nie są z gumy i czasem muszą odpocząć. Tym samym klub z Leszna, za 2 lub 3 lata, musiałby nieco "odpuścić" i postarać się o zamknięcie budżetu w salary cap. W ten sposób obecny dream team sam, na krótki czas, oddałby koronę. Jednocześnie, co naturalne, podobny przepis zostałby wprowadzony w niższych ligach, co też uatrakcyjniłoby walkę o awanse.

Oczywiście, co naturalne, przed wprowadzeniem takiej reformy należałoby bardzo dokładnie przeanalizować, czy pomysł ma prawo bytu. Oczywiście przeciwko niemu stanęliby zawodnicy, lecz dalsza "inflacja" w speedwayu może doprowadzić do jego upadku.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Speedway Ekstraliga

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Ekstraliga mówi wprost o Stali Gorzów. „Los klubu zależy od zarządu”

Żużel - Ekstraliga mówi wprost o Stali Gorzów. „Los klubu zależy od zarządu”

Rafał Drabiniok

  • PGE Ekstraliga
12 listopada 2025

Speedway Ekstraliga ogłosiła decyzję w sprawie licencji na sezon 2026. Stal Gorzów wypełniła wymogi finansowe i zaciągnęła kredyt konsolidacyjny, który pozwolił klubowi wyjść na prostą.

Speedway Ekstraliga ogłosiła decyzję. Co ze Stalą i Włókniarzem?

Żużel - Speedway Ekstraliga ogłosiła decyzję. Co ze Stalą i Włókniarzem?

Rafał Drabiniok

  • Metalkas 2. Ekstraliga
12 listopada 2025

Speedway Ekstraliga ogłosiła wstępną ocenę klubów PGE Ekstraligi i Metalkas 2. Ekstraligi przed sezonem 2026. Z niepokojem czekano na decyzję w sprawie Gorzowa i Częstochowy, ale ostatecznie wszystkie kluby otrzymały zielone światło do złożenia wniosku licencyjnego.

W Gorzowie czekają na decyzję Ekstraligi. To może być przełom

Żużel: W Gorzowie czekają na decyzję Ekstraligi. To może być przełom

Rafał Drabiniok

  • PGE Ekstraliga
11 listopada 2025

W Gorzowie atmosfera jest napięta. Po otrzymaniu miejskiego poręczenia na kilkumilionowy kredyt, Stal nie może spać spokojnie. Krono-Plast Włókniarz Częstochowa kusi ich zawodników, a najbliższa decyzja PGE Ekstraligi może znacząco wpłynąć na ich sytuację.

Nowy regulamin licencyjny wywołał burzę. Mamy wyjaśnienia władz

Żużel - Nowy regulamin licencyjny wywołał burzę. Mamy wyjaśnienia władz

Rafał Drabiniok

  • Metalkas 2. Ekstraliga
17 października 2025

Nowy regulamin licencyjny na sezon 2026 wzbudził sporo emocji. Okazuje się, że sam awans do ligi może nie wystarczyć, by w niej wystartować. Ryszard Kowalski tłumaczy, dlaczego wprowadzono kontrowersyjny zapis.

Spore zmiany w procesie licencyjnym. Kary dla dłużników!

Żużel - Spore zmiany w procesie licencyjnym. Kary dla dłużników!

Hubert Furmaniak

  • Metalkas 2. Ekstraliga
14 października 2025

Spore zmiany w procesach licencyjnych. Ryszard Kowalski, wiceprezes Speedway Ekstraligi, poszerzył wiedzę kibiców o kolejne mankamenty. Przede wszystkim kluby muszą wpierw uzyskać licencję, aby móc budować składy w okienku transferowym.

Zmiany w polskich ligach! Stal i Włókniarz nie pojadą w PGE Ekstralidze?

Żużel: Zmiany w polskich ligach! Stal i Włókniarz nie pojadą w PGE Ekstralidze?

Rafał Drabiniok

  • PGE Ekstraliga
13 października 2025

Nowy regulamin licencyjny Speedway Ekstraligi na sezon 2026 może wywrócić polski żużel do góry nogami. Kluby, które wywalczą awans sportowo, mogą nie otrzymać zgody na start w wyższej lidze, jeśli ich skład zostanie uznany za zbyt słaby. To odpowiedź na słabe występy niektórych beniaminków w ostatnich latach.

Koniec z dodatkowymi startami? Ważna zmiana w regulaminie

Żużel. Koniec z dodatkowymi startami? Ważna zmiana w regulaminie

Hubert Furmaniak

  • Anglia
13 października 2025

Koniec nagłych kontraktów w ligach zagranicznych? GKSŻ dodało regulamin przynależności klubowych, gdzie od 2027 dojdzie do zmiany w limitach lig. Zawodnicy znowu będą mogli startować maksymalnie w jednej lidze zagranicznej.

Prezes PSŻ ostro krytykuje Unię Tarnów. Zaapelował do władz

Żużel - Prezes PSŻ ostro krytykuje Unię Tarnów. Zaapelował do władz

Rafał Drabiniok

  • Metalkas 2. Ekstraliga
17 sierpnia 2025

Prezes Hunters PSŻ Poznań zaapelował do władz ligi o brak zgody na ewentualne transfery Autona Unii Tarnów. Klub z Małopolski musi bowiem uzyskać akceptację Speedway Ekstraligi, a obecne problemy finansowe i rozwiązanie kontraktu z Matejem Žagarem budzą wątpliwości.

Gdzie trafi Musielak? Żużlowiec zdradził, z jakim klubem rozmawia

Sport żużlowy. Gdzie trafi Musielak? Żużlowiec zdradził, z jakim klubem rozmawia

Antek Lehmann

  • Metalkas 2. Ekstraliga
4 sierpnia 2025

Cellfast Wilki Krosno bardzo boleśnie przegrały w Lesznie z miejscową Fogo Unią 60:30. Po tym spotkaniu wiemy na pewno, że to leszczyńskie "Byki" wybiorą sobie przeciwnika na nadchodzącą fazę play-off. Po spotkaniu na kilka pytań odpowiedział wychowanek klubu z Leszna - Tobiasz Musielak.

Australijczyk po kontuzji wraca do Torunia. Imponujące słowa!

Żużel - Australijczyk po kontuzji wraca do Torunia. Imponujące słowa!

Dariusz Jagła

  • Australia
2 lipca 2025

Alexander Adamson wraca do Torunia po dwóch latach przerwy i poważnej kontuzji. Jak czuje się wracając na Motoarenę?

Galeria

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)


9 listopada 2025, zdjęć: 0

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)


18 października 2025, zdjęć: 0

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką


5 października 2025, zdjęć: 0

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle


6 września 2025, zdjęć: 0

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle

Zobacz wszystkie galerie

Patronat medialny - zawodnicy

  • Adam Bednář

  • Mateusz Bartkowiak

  • Wiktor Lampart

  • Krystian Pieszczek

  • Michał Knapp

  • Mateusz Cierniak

  • Tobiasz Musielak

Urodziny obchodzą dziś

  • Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

    William Drejer

    18.12.2005r. (20l.)

PGE EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Orlen Oil Motor Lublin 14 33 7 260
Betard Sparta Wrocław 14 26 6 115
KS Apator Toruń 0 0 0 0
Gezet Stal Gorzów 14 10 1 -118
Bayersystem GKM Grudziądz 14 18 4 56
Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 15 3 -108
Krono-Plast Włókniarz Częstochowa 14 7 1 -111
INNPRO ROW Rybnik 14 4 0 -205
PRES Grupa Deweloperska Toruń 14 26 5 111

METALKAS 2. EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Fogo Unia Leszno 14 33 7 274
Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 28 6 177
Moonfin Malesa Ostrów Wielkopolski 14 8 1 -91
Hunters PSŻ Poznań 14 17 4 -42
Cellfast Wilki Krosno 14 21 4 31
Orzeł Łódź 0 0 0 0
Texom Stal Rzeszów 14 18 3 -23
Autona Unia Tarnów 14 6 1 -197
H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 9 2 -129

KRAJOWA LIGA ŻUŻLOWA

Drużyny M PKT B +/-
Wybrzeże Gdańsk 12 28 6 134
Ultrapur Start Gniezno 12 23 5 119
PKS Polonia Piła 0 0 0 0
OK Kolejarz Opole 12 5 1 -74
Trans MF Landshut Devils 12 10 2 -30
Optibet Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0
Speedway Kraków 12 4 0 -192
Lokomotiv Daugavpils 12 15 3 -39
Pronergy Polonia Piła 12 20 4 82

PARTNERZY

PARTNERZY

PARTNERZY

SpeedwayNews Logo

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione

Na portalu speedwaynews.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Ustawienia plików cookiesZgadzam się
Zarządzaj polityką cookies

Polityka prywatności

Serwis speedwaynews.pl zaktualizował swój Regulamin i Politykę prywatności w związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE (RODO).

W związku z powyższym chcielibyśmy poinformować Cię o kilku istotnych informacjach związanych z przetwarzaniem Twoich danych. Pod adresem Informacje o RODO dowiesz się więcej na temat sposobu gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych przez nasz serwis. Prosimy zapoznaj się z opisanymi zasadami i zaakceptuj je poprzez zaznaczenie pola „zgadzam się”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
Wymagane
Always Enabled
Nie wymagane
SAVE & ACCEPT