⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Reprezentacja
  • Juniorzy
  • PGE Ekstraliga
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Ekstraliga U24
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
  • Metalkas 2. Ekstraliga
    • Składy 
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Krajowa Liga Żużlowa
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • SGP / DPŚ / SON
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP
    • TERMINARZ/WYNIKI SON
  • SGP 2
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP 2
  • TERMINARZ/WYNIKI SEC
    • SEC
  • Inne kraje
    • Anglia
    • Szwecja
    • Dania
    • Rosja
    • Czechy
    • Niemcy
    • Francja
    • Australia
    • Inne
  • Pozostałe turnieje
  • Mini żużel/250cc
  • Inne odmiany żużla
  • Speedrower
  • Detektor Krytyka
  • Formuła 1
  • Relacje LIVE
Zakończona
 Logo FINAŁ Indywidualnego Pucharu Polski 85-140cc w Wawrowie
19.10.2025 12:00
Zakończona
 Logo FINAŁ DMP 85-140cc w Wawrowie
18.10.2025 14:00
Zakończona
 Logo Puchar MACEC w Pardubicach
18.10.2025 12:00
Zakończona
Glasgow Tigers Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-5.png Logo
17.10.2025 20:30
Zakończona
Poole Pirates Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-6.png Logo
15.10.2025 20:30
Zakończona
 Logo 4. runda Extraligi w Žarnovicy
12.10.2025 14:00
silniki-f1-w-xx-wieku-najlepsze-jednostki-bolidow-z-poprzedniego-stulecia
silniki-f1-w-xx-wieku-najlepsze-jednostki-bolidow-z-poprzedniego-stulecia
Strona główna » Silniki F1 w XX wieku – najlepsze jednostki bolidów z poprzedniego stulecia

Silniki F1 w XX wieku – najlepsze jednostki bolidów z poprzedniego stulecia

  • Artykuł sponsorowany
  • Artykuły gościnne
10 września 2025 Ten artykuł przeczytasz w 8 minut

speedwaynews.pl

Silniki F1 w XX wieku – najlepsze jednostki bolidów z poprzedniego stulecia

Silniki montowane w bolidach startujących w Formule 1 nieustannie ewoluują. FIA cały czas wprowadza nowe regulacje, które określają, jakich zasad muszą przestrzegać konstruktorzy jednostek. W efekcie w każdej z epok w historii Królowej Sportów Motorowych można wymienić silniki, które szczególnie przyczyniały się do zwycięstw. Co każdy fan F1 powinien wiedzieć o silnikach wykorzystywanych w ubiegłym stuleciu?

Na początku regulacji nie było zbyt wiele

Wobec silników wykorzystywanych w pierwszych sezonach F1 nie narzucono ograniczeń mocy ani wagi. Dopuszczono silniki wolnossące o pojemności 4,5l oraz jednostki z turbosprężarką o pojemności 1,5 l. Jeżeli preferujesz silniki turbo, to na Deler.pl możesz dobrać nową turbosprężarkę. 

Dwa pierwsze sezony wygrała Alfa Romeo wyposażona właśnie w silnik turbo. Jednostka o pojemności 1479 cm3 była w stanie wygenerować moc 470 KM, a w trakcie wyścigu rozwijała 278 KM z jednego litra pojemności. Najmocniejszym silnikiem dysponował zespół BRM – Type 15 Mark 1 mógł osiągać nawet 525 KM. Alfa Romeo odpuściła starty w F1 po dwóch sezonach. Przez dwa kolejne wykorzystywano bolidy Formuły 2, aby dać teamom czas na stworzenie nowych jednostek – 2,5l lub 0,75l turbo, które pojawiły się w 1954 roku. Przez ograniczenie pojemności skokowej zespoły skupiły się na rozwoju jednostek wolnossących.

Zmiany po kilku latach

Na kolejną zmianę pojemności przyszło czekać do 1961 roku – pojemność jednostek wolnossących zmniejszyła się do 1,5l. Wykorzystało to Porsche, które postanowiło wykorzystać swojego 1,5-litrowego czterocylindrowego boxera i wystartować w całym sezonie – wcześniej marka miała na swoim koncie jedynie starty w pojedynczych Grand Prix. Zmniejszenie pojemności uderzyło najbardziej w zespoły z brytyjskie, które dysponowały dopracowanymi silnikami 2,5l. Sezon 1961 wygrało Ferrari – ten team akurat od jakiegoś czasu pracował nad nowym V6 1,5l.

Brytyjczycy szybko wrócili do gry – zaopatrzeni w jednostki Coventry-Climax V8 skutecznie konkurowali z Ferrari aż do kolejnych regulacji z 1966 roku – 3l lub 1,5l turbo. Coventry-Climax odpuściło sobie tworzenie nowych jednostek dla F1, przez co brytyjczycy zostali bez silników. Brabham wybrał silnik V8 Repco, który zapewnił mu zwycięstwo przez 2 sezony. Cooper zamontował w swoim bolidzie silnik Maserati, a Lotus dostosował stary silnik do nowych przepisów.

Dominator DFV V8

Po dwóch sezonach Lotus zdołał nadrobić zaległości w zakresie silników. Działania założyciela koncernu Colina Chapmana pozwoliły zawrzeć umowę między Fordem i Cosworthem, która zaowocowała powstaniem legendarnej jednostki DFV V8. Lotus co prawda triumfował w 1968 roku, ale inne zespoły szybko zaopatrzyły się w ten sam silnik. Jego era trwała do 1983 roku, gdy został wycofany. W tym okresie bolidy z DFV wygrały 155 z 262 wyścigów.

Niewiarygodna moc

W połowie lat 70. silnik DFV odniósł swoje setne zwycięstwo. W tym samym czasie Renault wprowadziło swoją 1,5-litrową jednostkę V6 turbo zdolną osiągać 500 KM – silniki wolnossące miały wówczas problemy z przekroczeniem 400 km. Przeszkodą była jednak spora turbodziura. Na przełomie lat 70. i 80. Renault zastosowało podwójne turbodoładowanie, co rozwiązało ten problem. Moc jednostek z doładowaniem przekraczała 600 KM i coraz bardziej górowała nad silnikami wolnossącymi. 

W połowie lat 80. team Renault opuścił F1, ale pozostał dostawcą silników dla innych drużyn. Ten okres należał jednak do teamu McLaren z silnikiem TAG-Porsche. To okres, gdy jednostki bolidów generowały około 1000 KM – w 1986 roku Benetton dysponował najmocniejszym silnikiem w historii F1. Była to czterocylindrowa jednostka BMW, która w trybie kwalifikacyjnym osiągała moc na poziomie 1500 KM. 

Możliwości silników z turbo próbowano ograniczać poprzez zmniejszanie pojemności baku – początkowo do 220l a w 1988 roku do 150l. Kierowcy oszczędzali paliwo, a wyścigi stały się mniej widowiskowe. Mimio to końcówka lat 80. wciąż należała do silników turbo – triumfy święcił silnik V6 RA 168-E 80° od Hondy, wykorzystywany przez Ayrtona Sennę i McLarena. Gdy w 1989 roku zakazano turbo, McLaren wciąż wygrywał z silnikami V10 od Hondy.

Era Schumachera i silników V10

Honda zrezygnowała z produkcji silników dla F1 w 1991 roku. Wówczas triumfy zaczęły święcić bolidy z silnikami V10 od Renault – moc jednostek wynosiła około 700 KM. Jedynie Michael Schumacher był w stanie z nimi zwyciężyć w sezonie 1994, pomimo iż korzystał z silnika od Forda o niższej mocy. Rok później zdobył swój drugi tytuł z teamem Benetton, ale miał już wówczas silnik Renault. Na początku XXI wieku Michael Schumacher oczywiście zdominował F1 wraz z Ferrari. Gdy zakończył karierę, silniki przechodziły kolejne zmiany – m.in. wprowadzenie systemu KERS i układów hybrydowych. Mimo to dyskusje o powrocie V10 dają nadzieję na to, że ich charakterystyczne brzmienie ponownie ucieszy uszy kibiców.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Galeria

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)


9 listopada 2025, zdjęć: 0

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)


18 października 2025, zdjęć: 0

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką


5 października 2025, zdjęć: 0

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle


6 września 2025, zdjęć: 0

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle

Zobacz wszystkie galerie

Patronat medialny - zawodnicy

  • Adam Bednář

  • Mateusz Bartkowiak

  • Wiktor Lampart

  • Krystian Pieszczek

  • Michał Knapp

  • Mateusz Cierniak

  • Tobiasz Musielak

Urodziny obchodzą dziś

  • Andrij Rozaliuk

    Andrij Rozaliuk

    05.12.2000r. (25l.)
  • Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

    Nicolai Heiselberg

    05.12.2005r. (20l.)

PGE EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Orlen Oil Motor Lublin 14 33 7 260
Betard Sparta Wrocław 14 26 6 115
KS Apator Toruń 0 0 0 0
Gezet Stal Gorzów 14 10 1 -118
Bayersystem GKM Grudziądz 14 18 4 56
Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 15 3 -108
Krono-Plast Włókniarz Częstochowa 14 7 1 -111
INNPRO ROW Rybnik 14 4 0 -205
PRES Grupa Deweloperska Toruń 14 26 5 111

METALKAS 2. EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Fogo Unia Leszno 14 33 7 274
Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 28 6 177
Moonfin Malesa Ostrów Wielkopolski 14 8 1 -91
Hunters PSŻ Poznań 14 17 4 -42
Cellfast Wilki Krosno 14 21 4 31
Orzeł Łódź 0 0 0 0
Texom Stal Rzeszów 14 18 3 -23
Autona Unia Tarnów 14 6 1 -197
H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 9 2 -129

KRAJOWA LIGA ŻUŻLOWA

Drużyny M PKT B +/-
Wybrzeże Gdańsk 12 28 6 134
Ultrapur Start Gniezno 12 23 5 119
PKS Polonia Piła 0 0 0 0
OK Kolejarz Opole 12 5 1 -74
Trans MF Landshut Devils 12 10 2 -30
Optibet Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0
Speedway Kraków 12 4 0 -192
Lokomotiv Daugavpils 12 15 3 -39
Pronergy Polonia Piła 12 20 4 82

PARTNERZY

PARTNERZY

PARTNERZY

SpeedwayNews Logo

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione

Na portalu speedwaynews.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Ustawienia plików cookiesZgadzam się
Zarządzaj polityką cookies

Polityka prywatności

Serwis speedwaynews.pl zaktualizował swój Regulamin i Politykę prywatności w związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE (RODO).

W związku z powyższym chcielibyśmy poinformować Cię o kilku istotnych informacjach związanych z przetwarzaniem Twoich danych. Pod adresem Informacje o RODO dowiesz się więcej na temat sposobu gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych przez nasz serwis. Prosimy zapoznaj się z opisanymi zasadami i zaakceptuj je poprzez zaznaczenie pola „zgadzam się”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
Wymagane
Always Enabled
Nie wymagane
SAVE & ACCEPT