⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Reprezentacja
  • Juniorzy
  • PGE Ekstraliga
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Ekstraliga U24
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
  • Metalkas 2. Ekstraliga
    • Składy 
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Krajowa Liga Żużlowa
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • SGP / DPŚ / SON
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP
    • TERMINARZ/WYNIKI SON
  • SGP 2
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP 2
  • TERMINARZ/WYNIKI SEC
    • SEC
  • Inne kraje
    • Anglia
    • Szwecja
    • Dania
    • Rosja
    • Czechy
    • Niemcy
    • Francja
    • Australia
    • Inne
  • Pozostałe turnieje
  • Mini żużel/250cc
  • Inne odmiany żużla
  • Speedrower
  • Detektor Krytyka
  • Formuła 1
  • Relacje LIVE
Zakończona
 Logo FINAŁ Indywidualnego Pucharu Polski 85-140cc w Wawrowie
19.10.2025 12:00
Zakończona
 Logo FINAŁ DMP 85-140cc w Wawrowie
18.10.2025 14:00
Zakończona
 Logo Puchar MACEC w Pardubicach
18.10.2025 12:00
Zakończona
Glasgow Tigers Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-5.png Logo
17.10.2025 20:30
Zakończona
Poole Pirates Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-6.png Logo
15.10.2025 20:30
Zakończona
 Logo 4. runda Extraligi w Žarnovicy
12.10.2025 14:00
przyszlosc-zuzla-jak-nowe-technologie-i-analiza-danych-wplywaja-na-wyniki-zawodnikow
przyszlosc-zuzla-jak-nowe-technologie-i-analiza-danych-wplywaja-na-wyniki-zawodnikow
Strona główna » Przyszłość żużla: jak nowe technologie i analiza danych wpływają na wyniki zawodników

Przyszłość żużla: jak nowe technologie i analiza danych wpływają na wyniki zawodników

  • Artykuł sponsorowany
  • Artykuły gościnne
17 grudnia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 9 minut

speedwaynews.pl

Przyszłość żużla: jak nowe technologie i analiza danych wpływają na wyniki zawodników

Jeśli ktoś nigdy nie był na żużlu, trudno mu wytłumaczyć, czym ten sport naprawdę jest. Telewizja oddaje tylko część emocji – nie czuć wtedy zapachu metanolu, drgania trybun ani tego krótkiego, elektrycznego napięcia tuż przed startem.

Żużel to dyscyplina, w której wszystko dzieje się szybciej, niż człowiek zdąży pomyśleć. To też sport, który długo opierał się technologii, bo w wielu środowiskach panowała opinia, że wygrywa tu przede wszystkim charakter i chłodna głowa pod presją. I w pewnym sensie to prawda – bez odwagi nie da się wyjść spod taśmy. Ale ostatnie lata pokazują coś nowego: nawet najbardziej utalentowany zawodnik może popełniać błędy, których sam nie widzi, a technologie pomagają mu je dostrzec.

Właśnie dlatego coraz więcej ekip wykorzystuje analizę danych. Nagle okazuje się, że motocykl „mówi” znacznie więcej, niż wcześniej przypuszczano: jak zmienia się przyczepność, gdzie dokładnie pojawia się strata ułamka sekundy, jak tor pracuje w różnych temperaturach. W rozmowach coraz częściej pojawiają się narzędzia, które ułatwiają porządkowanie i interpretację takich informacji, również takie jak https://spinfin-pl.com, które pokazują, że dane mogą być nie tylko dla inżynierów, ale dla każdego, kto chce widzieć pełniejszy obraz tego, co dzieje się podczas biegu. O tym właśnie jest cały drugi akapit – o roli platform, które nie odbierają zawodnikom instynktu, lecz pomagają spojrzeć na żużel z większą świadomością.

Dlaczego żużlowcy zaczęli ufać danym

Przez wiele lat relacja zawodnika z motocyklem była niemal intymna – każdy dźwięk miał znaczenie, każde drgnięcie było wskazówką. I nadal tak jest, tylko teraz te odczucia mogą być wreszcie potwierdzone faktami.

Wielu zawodników przyznaje, że dane były dla nich początkowo czymś obcym. Jednak po pierwszych analizach zrozumieli, że nie muszą ich traktować jak chłodnej matematyki. To po prostu narzędzie, które pozwala przestać się domyślać. Mechanik „wyczuwa“ już nie, że coś jest nie tak – on to widzi. Zawodnik już nie „ma wrażenia”, że traci prędkość w łuku – on dostaje wykres, który to potwierdza. To nie odbiera instynktu. To go wzmacnia.

Technologie, które już teraz zmieniają żużel

NarzędzieCo wnosi do analizyKorzyść dla zawodnika
Telemetriaśledzi zachowanie motocykla w trakcie jazdyszybsze decyzje o ustawieniach i większa powtarzalność jazdy
Czujniki drgańpokazują obciążenia i pracę elementówmożliwość wychwycenia problemów, zanim wpłyną na wynik
Analiza wideorozkłada jazdę na ułamki sekundprecyzyjne poprawki w technice
Monitoring toruodczytuje zmiany nawierzchni w czasie zawodówlepsze dopasowanie przełożeń
Modele predykcyjneprzewidują zachowanie maszyny w określonych warunkachprzewaga taktyczna i spokój przed startem

Technologia nie zabiera emocji – ona je porządkuje

Żużel jest tak szybki, że zawodnik często nie ma świadomości drobnych błędów, które popełnia. Kiedy jedzie się ponad 100 km/h na nawierzchni, która zmienia się z okrążenia na okrążenie, trudno o chłodną analizę. Dlatego zawodnicy tak chętnie wracają po zawodach do danych.

Można zobaczyć, że na wejściu w drugi łuk motocykl traci ułamek przyczepności. Można zauważyć, że prawa ręka reaguje minimalnie wolniej w sytuacji stresowej. Można wreszcie zrozumieć, że to, co wydawało się błędem motocykla, było jednak reakcją zawodnika. I nagle jazda staje się spokojniejsza. Świadomość daje pewność.

Trening wygląda dziś inaczej niż pięć czy dziesięć lat temu

Zawodnicy mówią, że dzięki technologii trening nie jest już zbiorem przypadkowych prób. Teraz każdy element ma sens. Jeśli dane pokazują, że największe straty pojawiają się na wyjściu z łuku – zawodnik ćwiczy właśnie tę fazę. Jeśli telemetria pokazuje, że motocykl inaczej reaguje po dwóch okrążeniach – przygotowanie obejmuje także pracę z kondycją. Jeśli analiza wideo ujawnia, że zawodnik nieco „zamyka” motocykl w stresie – praca mentalna wchodzi w program treningowy. To nadal sport odwagi. Ale odwagi lepiej poukładanej.

Nowe pokolenie żużlowców ma przewagę

Młodsi zawodnicy weszli do żużla w czasach, w których technologia jest czymś naturalnym. Dla nich obsługa telemetrii to nic dziwnego, a praca na danych jest częścią normalnej rutyny. Dlatego uczą się szybciej – i szybciej eliminują błędy. Starszym zajęło to trochę czasu, ale większość z nich przyznaje dziś, że dane nie zastępują „czucia motocykla”. Pomagają je wytłumaczyć.

Dokąd zmierza żużel?

Wszystko wskazuje na to, że dane będą jeszcze bardziej obecne. Telemetria w czasie rzeczywistym, analizy dla kibiców czy symulacje toru powstające tuż przed wyścigami mogą stać się rzeczywistością w przyszłości. Nikt nie chce, aby sport stracił swój charakter. To tu jest kluczowa równowaga: żadna technologia może zastąpić decyzję zawodnika, którą ten w ułamku sekundy podejmuje.

Podsumowanie: choć technologia może dawać przewagę, to człowiek jest zwycięzcą wyścigu

Nie ulega wątpliwości, że dane, czujniki, wykresy oraz analizy są dzisiaj na czołowej pozycji. Wspierają w treningu, rozwoju i doskonaleniu. Lecz żadna liczba nie doda odwagi, której potrzeba, by wykonać pierwszy strzał. Żadna analiza nie jest w stanie w pełni przewidzieć, jak zareaguje przeciwnik. Technologia może przygotować zawodnika de najlepszego sposobu. Jednak wciąż to jego ręka, jego decyzja i jego odwaga decydują o tym, kto jako pierwszy przekroczy linię mety.

Osoby poniżej 18 roku życia nie mogą brać udziału w grach hazardowych. Pamiętaj, że hazard/kasyna stwarzają wysokie ryzyko straty finansowej, a nadmierna gra może powodować zagrożenie dla zdrowia.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Galeria

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)


9 listopada 2025, zdjęć: 0

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)


18 października 2025, zdjęć: 0

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką


5 października 2025, zdjęć: 0

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle


6 września 2025, zdjęć: 0

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle

Zobacz wszystkie galerie

Patronat medialny - zawodnicy

  • Adam Bednář

  • Mateusz Bartkowiak

  • Wiktor Lampart

  • Krystian Pieszczek

  • Michał Knapp

  • Mateusz Cierniak

  • Tobiasz Musielak

Urodziny obchodzą dziś

  • Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

    William Drejer

    18.12.2005r. (20l.)

PGE EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Orlen Oil Motor Lublin 14 33 7 260
Betard Sparta Wrocław 14 26 6 115
KS Apator Toruń 0 0 0 0
Gezet Stal Gorzów 14 10 1 -118
Bayersystem GKM Grudziądz 14 18 4 56
Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 15 3 -108
Krono-Plast Włókniarz Częstochowa 14 7 1 -111
INNPRO ROW Rybnik 14 4 0 -205
PRES Grupa Deweloperska Toruń 14 26 5 111

METALKAS 2. EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Fogo Unia Leszno 14 33 7 274
Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 28 6 177
Moonfin Malesa Ostrów Wielkopolski 14 8 1 -91
Hunters PSŻ Poznań 14 17 4 -42
Cellfast Wilki Krosno 14 21 4 31
Orzeł Łódź 0 0 0 0
Texom Stal Rzeszów 14 18 3 -23
Autona Unia Tarnów 14 6 1 -197
H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 9 2 -129

KRAJOWA LIGA ŻUŻLOWA

Drużyny M PKT B +/-
Wybrzeże Gdańsk 12 28 6 134
Ultrapur Start Gniezno 12 23 5 119
PKS Polonia Piła 0 0 0 0
OK Kolejarz Opole 12 5 1 -74
Trans MF Landshut Devils 12 10 2 -30
Optibet Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0
Speedway Kraków 12 4 0 -192
Lokomotiv Daugavpils 12 15 3 -39
Pronergy Polonia Piła 12 20 4 82

PARTNERZY

PARTNERZY

PARTNERZY

SpeedwayNews Logo

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione

Na portalu speedwaynews.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Ustawienia plików cookiesZgadzam się
Zarządzaj polityką cookies

Polityka prywatności

Serwis speedwaynews.pl zaktualizował swój Regulamin i Politykę prywatności w związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE (RODO).

W związku z powyższym chcielibyśmy poinformować Cię o kilku istotnych informacjach związanych z przetwarzaniem Twoich danych. Pod adresem Informacje o RODO dowiesz się więcej na temat sposobu gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych przez nasz serwis. Prosimy zapoznaj się z opisanymi zasadami i zaakceptuj je poprzez zaznaczenie pola „zgadzam się”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
Wymagane
Always Enabled
Nie wymagane
SAVE & ACCEPT