Na stronie Polskiego Związku Motorowego pojawił się manual dla sędziów. Ma on pomóc arbitrom w sprawnym przeprowadzaniu zawodów i uniknięciu niepotrzebnego bałaganu. To coś w rodzaju listy kontrolnej dotyczącej podejmowanych działań. Pojawiły się tam też przykłady sytuacji torowych i optymalnych decyzji.
Niestety, ubiegły rok był na torach żużlowych bardzo bogaty, jeśli chodzi o kontrowersyjne decyzje sędziów. Weryfikacja wyniku w Lesznie, bo niepoprawnym werdykcie Artura Kuśmierza, wykluczenie Patryka Dudka przez Krzysztofa Meyze czy też starcie Patricka Hansena i Kacpra Woryny i wykluczenie Duńczyka podczas półfinału w Częstochowie to tylko pojedyncze przykłady z PGE Ekstraligi. Cały sezon był pod tym względem wyjątkowo bogaty i nie jest to bynajmniej dobra wiadomość.
Manual dla sędziów
Kibice, zawodnicy, ale przede wszystkim sędziowie liczą z pewnością, że arbitrzy nie będą już głównymi bohaterami spotkań. Pomóc ma w tym przygotowany przez zespół Leszka Demskiego manual. To zbiór zasad, o których muszą pamiętać sędziowie. Składa się on z dwóch części – listy kontrolnej dotyczącej działań przed i po meczu. Bardziej interesujący jest jednak fragment poświęcony decyzjom torowym. W nim znajdziemy filmy z poszczególnymi sytuacjami i opisami poprawnych decyzji wraz z uzasadnieniem.
—> ZOBACZ MANUAL DLA POLSKICH SĘDZIÓW ŻUŻLOWYCH
Część poświęcona czynnościom przed zawodami i po ich zakończeniu to zwyczajna check lista. Każdy arbiter może wydrukować manual i na bieżąco go wypełniać, odhaczając kolejne zadania. Przypomina to pilota samolotu sprawdzającego niezbędne elementy przed startem. Znajdziemy tam wskazówki dotyczące działania po przybyciu na stadion, a także dotyczące zawodów, sprawdzenia toru i dokumentów. Manual to efekt pracy Leszka Demskiego oraz polskich sędziów.
Z zimną głową
W rozmowie z polskizuzel.pl „szef” polskich arbitrów podkreśla jednak, że da się stworzyć zbioru zasad dla sędziów, który będzie uniwersalny. Autorzy instrukcji zaznaczają to także w swoim dokumencie. – Generalnie dużo zdarzeń na wejściach w łuki jest takich, gdzie decydują niuanse i trudno jest opisać to
w sztywnych ramach. Sytuacje są bardzo podobne, ale różne są geometrie torów, różne optymalne tory
jazdy; to wszystko ma wpływ na „unikalność” sytuacji – czytamy w manualu. Do każdego nagrania z przykładową sytuacją torową przypisane zostało usprawiedliwienie poprawnej decyzji.
Nie możemy więc raczej spodziewać się, że manual rozwiąże problem wszystkich kontrowersji i będzie receptą na zdrowie polskiego żużla. Zawodnicy mogą jednak liczyć, że „instrukcja obsługi zawodów” pozwoli na zwiększenie spójności decyzji. Arbitrzy mają jednak pamiętać o tym, że ocena sytuacji musi być indywidualna. – Sytuacje mogą być podobne, ale nie takie same. Nie należy podchodzić do tego schematycznie, a każdą analizować z „zimną głową” – zaznaczają autorzy.
Oferta na żużel -> sprawdź szczegóły!
Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News
Obserwuj nas!