⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Reprezentacja
  • Juniorzy
  • PGE Ekstraliga
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Ekstraliga U24
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
  • Metalkas 2. Ekstraliga
    • Składy 
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Krajowa Liga Żużlowa
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • SGP / DPŚ / SON
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP
    • TERMINARZ/WYNIKI SON
  • SGP 2
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP 2
  • TERMINARZ/WYNIKI SEC
    • SEC
  • Inne kraje
    • Anglia
    • Szwecja
    • Dania
    • Rosja
    • Czechy
    • Niemcy
    • Francja
    • Australia
    • Inne
  • Pozostałe turnieje
  • Mini żużel/250cc
  • Inne odmiany żużla
  • Speedrower
  • Detektor Krytyka
  • Formuła 1
  • Relacje LIVE
Zakończona
 Logo FINAŁ Indywidualnego Pucharu Polski 85-140cc w Wawrowie
19.10.2025 12:00
Zakończona
 Logo FINAŁ DMP 85-140cc w Wawrowie
18.10.2025 14:00
Zakończona
 Logo Puchar MACEC w Pardubicach
18.10.2025 12:00
Zakończona
Glasgow Tigers Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-5.png Logo
17.10.2025 20:30
Zakończona
Poole Pirates Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-6.png Logo
15.10.2025 20:30
Zakończona
 Logo 4. runda Extraligi w Žarnovicy
12.10.2025 14:00
funkcja-komisarza-toru-do-likwidacji-wiecej-zametu-niz-pozytku-komentarz
funkcja-komisarza-toru-do-likwidacji-wiecej-zametu-niz-pozytku-komentarz
Strona główna » Funkcja komisarza toru do likwidacji. Więcej zamętu niż pożytku (komentarz)

Sport żużlowy. Funkcja komisarza toru do likwidacji. Więcej zamętu niż pożytku (komentarz)

  • PGE Ekstraliga
27 lipca 2020 Ten artykuł przeczytasz w 6 minut

Krystian Natoński

Funkcja komisarza toru do likwidacji. Więcej zamętu niż pożytku (komentarz)

Chcesz mieć pracę szybką, lekką i przyjemną? Chcesz spędzać dużo czasu na świeżym powietrzu, a twoim głównym zadaniem będzie jedynie spacerowanie przed dwie godzinny w weekend? Zostań komisarzem toru!

Tak powinno wyglądać ogłoszenie w gazecie dotyczące naboru na komisarzy torów, przyglądając się ich funkcji od wielu, wielu lat. Nie chodzi tu o najświeższe wydarzenia czy jakiś konkretny przypadek. Chodzi o ogół tego, czego doświadczamy z udziałem dżentelmenów sprawujących tę profesję.

Niestety, ale funkcja „komisarz toru” dla większości ludzi zaangażowanych w speedway lub po prostu interesujących się tym sportem – ma pejoratywne znacznie. I nie ma co się dziwić, skoro wielokrotnie komisarze toru zamiast pomagać, błąkają się zagubieni po obiekcie, jakby samemu szukali pomocy.

Z roku na rok przybywa coraz więcej osób funkcyjnych wokół żużlowych imprez, ale w tym przypadku ilość nie idzie w parze z jakością. Powiedzenie „gdzie kucharek sześć, tam…” idealnie wpasowałoby się w świat czarnego sportu w polskim wydaniu. W obliczu jakiejkolwiek „afery” każdy zwala winę na innego, zrzucając odpowiedzialność i umywając ręce.

Odnoszę wrażenie, że komisarze toru od początku istnienia tej funkcji, pracowali na zasadzie – ze skrajności w skrajność. Przypomnijmy sobie jak to było na samym początku, wiele lat temu. Wprowadzono instytucję komisarza, aby ten zapobiegał nieczystym zagraniom gospodarza, który robiąc tor „pod siebie”, przygotowywał nawierzchnię po prostu niebezpieczną. Na straży dobrego i przede wszystkim bezpiecznego widowiska mieli stać właśnie komisarze. Tylko, że oni od samego początku sprawiali kłopoty.

Kiedyś komisarze za bardzo ingerowali w przygotowany tor. Teraz za rzadko. Wielokrotnie pamiętam jak trenerzy poszczególnych drużyn – w wywiadach lub prywatnie narzekali, że tor był dobrze przygotowany, ale przyjechał komisarz i mówił co należy zmienić wedle jego upodobań. Po fali krytyki jaka przeszła w ich stronę, komisarze zamieniali się w obserwatorów, którzy budzili się do życia dopiero wtedy, kiedy w trakcie zawodów dochodziło do rozsypywania się nawierzchni. Komisarze mieli odciążyć sędziów od pilnowania  tego, co dzieje się z „agrafką”, podczas gdy często to arbitrzy obrywali za nich.

Przyglądając się często z boku pracy komisarzy, odnoszę wrażenie, że ich rolą jest ładnie wyglądać, spacerować po torze, wyciągać telefon i zrobić kilka zdjęć do protokołu. Takich komisarzy nie potrzebujemy. Sama idea istnienia tej funkcji jest jak najbardziej słuszna, ale panowie, którzy dzierżą to miano muszą wiedzieć, kiedy tor jest w porządku i nie wymaga interwencji, a kiedy trzeba po prostu „walnąć pięścią w stół” i mimo nacisków gospodarzy lub gości, nie ulegać presji i podjąć decyzję wedle własnego sumienia. Tymczasem komisarze to marionetki w rękach menadżerów, a przecież mówimy najczęściej o byłych żużlowcach, którzy pełnią te rolę. Oczekiwałbym zatem, że komisarz vel ex-rajder nie tylko wie, kiedy trzeba podjąć stanowczą decyzję lub dać zielone światło na jazdę po torze, ale będzie także umiał przewidywać jak dany tor zachowa się pod wpływem warunków atmosferycznych.

I patrząc na obecne realia dotyczące komisarzy toru, przypomina mi się scena z filmu Stanisława Barei, „Miś”. Oto mała parafraza:
– Powiedz, po co jest ten komisarz toru?
– Właśnie, po co?
– Otóż to, nikt nie wie po co, więc nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robi ten komisarz toru? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest komisarz toru na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym komisarzem toru? My otwieramy oczy niedowiarkom. „Patrzcie”, mówimy, „To nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo!”. I nikt nie ma prawa się przyczepić. Bo to jest komisarz toru społeczny, w oparciu o część instytucji, który sobie zgnije do jesieni na świeżym powietrzu. I co się wtedy zrobi?
– Protokół zniszczenia

I jeszcze jedno. Chciałbym, aby komisarz toru był człowiekiem, który w razie potrzeby usuwa się w cień, ale gdy dzieje się coś złego, bierze sprawy w swoje ręce i nie boi się odważnych decyzji. Może i tak jest, ale problem polega na tym, że kiedy jest potrzebny, wówczas usuwa się w cień, a kiedy wszytko jest w porządku, próbuje niepotrzebnie zaistnieć. Taka oto analogia. W takiej sytuacji mocno zastanawiam się nad sensem istnienia tej funkcji…

źródło: inf. własna

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Speedway Ekstraliga

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Ekstraliga mówi wprost o Stali Gorzów. „Los klubu zależy od zarządu”

Żużel - Ekstraliga mówi wprost o Stali Gorzów. „Los klubu zależy od zarządu”

Rafał Drabiniok

  • PGE Ekstraliga
12 listopada 2025

Speedway Ekstraliga ogłosiła decyzję w sprawie licencji na sezon 2026. Stal Gorzów wypełniła wymogi finansowe i zaciągnęła kredyt konsolidacyjny, który pozwolił klubowi wyjść na prostą.

Speedway Ekstraliga ogłosiła decyzję. Co ze Stalą i Włókniarzem?

Żużel - Speedway Ekstraliga ogłosiła decyzję. Co ze Stalą i Włókniarzem?

Rafał Drabiniok

  • Metalkas 2. Ekstraliga
12 listopada 2025

Speedway Ekstraliga ogłosiła wstępną ocenę klubów PGE Ekstraligi i Metalkas 2. Ekstraligi przed sezonem 2026. Z niepokojem czekano na decyzję w sprawie Gorzowa i Częstochowy, ale ostatecznie wszystkie kluby otrzymały zielone światło do złożenia wniosku licencyjnego.

W Gorzowie czekają na decyzję Ekstraligi. To może być przełom

Żużel: W Gorzowie czekają na decyzję Ekstraligi. To może być przełom

Rafał Drabiniok

  • PGE Ekstraliga
11 listopada 2025

W Gorzowie atmosfera jest napięta. Po otrzymaniu miejskiego poręczenia na kilkumilionowy kredyt, Stal nie może spać spokojnie. Krono-Plast Włókniarz Częstochowa kusi ich zawodników, a najbliższa decyzja PGE Ekstraligi może znacząco wpłynąć na ich sytuację.

Nowy regulamin licencyjny wywołał burzę. Mamy wyjaśnienia władz

Żużel - Nowy regulamin licencyjny wywołał burzę. Mamy wyjaśnienia władz

Rafał Drabiniok

  • Metalkas 2. Ekstraliga
17 października 2025

Nowy regulamin licencyjny na sezon 2026 wzbudził sporo emocji. Okazuje się, że sam awans do ligi może nie wystarczyć, by w niej wystartować. Ryszard Kowalski tłumaczy, dlaczego wprowadzono kontrowersyjny zapis.

Spore zmiany w procesie licencyjnym. Kary dla dłużników!

Żużel - Spore zmiany w procesie licencyjnym. Kary dla dłużników!

Hubert Furmaniak

  • Metalkas 2. Ekstraliga
14 października 2025

Spore zmiany w procesach licencyjnych. Ryszard Kowalski, wiceprezes Speedway Ekstraligi, poszerzył wiedzę kibiców o kolejne mankamenty. Przede wszystkim kluby muszą wpierw uzyskać licencję, aby móc budować składy w okienku transferowym.

Zmiany w polskich ligach! Stal i Włókniarz nie pojadą w PGE Ekstralidze?

Żużel: Zmiany w polskich ligach! Stal i Włókniarz nie pojadą w PGE Ekstralidze?

Rafał Drabiniok

  • PGE Ekstraliga
13 października 2025

Nowy regulamin licencyjny Speedway Ekstraligi na sezon 2026 może wywrócić polski żużel do góry nogami. Kluby, które wywalczą awans sportowo, mogą nie otrzymać zgody na start w wyższej lidze, jeśli ich skład zostanie uznany za zbyt słaby. To odpowiedź na słabe występy niektórych beniaminków w ostatnich latach.

Koniec z dodatkowymi startami? Ważna zmiana w regulaminie

Żużel. Koniec z dodatkowymi startami? Ważna zmiana w regulaminie

Hubert Furmaniak

  • Anglia
13 października 2025

Koniec nagłych kontraktów w ligach zagranicznych? GKSŻ dodało regulamin przynależności klubowych, gdzie od 2027 dojdzie do zmiany w limitach lig. Zawodnicy znowu będą mogli startować maksymalnie w jednej lidze zagranicznej.

Prezes PSŻ ostro krytykuje Unię Tarnów. Zaapelował do władz

Żużel - Prezes PSŻ ostro krytykuje Unię Tarnów. Zaapelował do władz

Rafał Drabiniok

  • Metalkas 2. Ekstraliga
17 sierpnia 2025

Prezes Hunters PSŻ Poznań zaapelował do władz ligi o brak zgody na ewentualne transfery Autona Unii Tarnów. Klub z Małopolski musi bowiem uzyskać akceptację Speedway Ekstraligi, a obecne problemy finansowe i rozwiązanie kontraktu z Matejem Žagarem budzą wątpliwości.

Gdzie trafi Musielak? Żużlowiec zdradził, z jakim klubem rozmawia

Sport żużlowy. Gdzie trafi Musielak? Żużlowiec zdradził, z jakim klubem rozmawia

Antek Lehmann

  • Metalkas 2. Ekstraliga
4 sierpnia 2025

Cellfast Wilki Krosno bardzo boleśnie przegrały w Lesznie z miejscową Fogo Unią 60:30. Po tym spotkaniu wiemy na pewno, że to leszczyńskie "Byki" wybiorą sobie przeciwnika na nadchodzącą fazę play-off. Po spotkaniu na kilka pytań odpowiedział wychowanek klubu z Leszna - Tobiasz Musielak.

Australijczyk po kontuzji wraca do Torunia. Imponujące słowa!

Żużel - Australijczyk po kontuzji wraca do Torunia. Imponujące słowa!

Dariusz Jagła

  • Australia
2 lipca 2025

Alexander Adamson wraca do Torunia po dwóch latach przerwy i poważnej kontuzji. Jak czuje się wracając na Motoarenę?

Galeria

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)


9 listopada 2025, zdjęć: 0

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)


18 października 2025, zdjęć: 0

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką


5 października 2025, zdjęć: 0

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle


6 września 2025, zdjęć: 0

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle

Zobacz wszystkie galerie

Patronat medialny - zawodnicy

  • Adam Bednář

  • Mateusz Bartkowiak

  • Wiktor Lampart

  • Krystian Pieszczek

  • Michał Knapp

  • Mateusz Cierniak

  • Tobiasz Musielak

Urodziny obchodzą dziś

  • Mateusz Malinowski

    19.12.2007r. (18l.)

PGE EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Orlen Oil Motor Lublin 14 33 7 260
Betard Sparta Wrocław 14 26 6 115
KS Apator Toruń 0 0 0 0
Gezet Stal Gorzów 14 10 1 -118
Bayersystem GKM Grudziądz 14 18 4 56
Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 15 3 -108
Krono-Plast Włókniarz Częstochowa 14 7 1 -111
INNPRO ROW Rybnik 14 4 0 -205
PRES Grupa Deweloperska Toruń 14 26 5 111

METALKAS 2. EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Fogo Unia Leszno 14 33 7 274
Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 28 6 177
Moonfin Malesa Ostrów Wielkopolski 14 8 1 -91
Hunters PSŻ Poznań 14 17 4 -42
Cellfast Wilki Krosno 14 21 4 31
Orzeł Łódź 0 0 0 0
Texom Stal Rzeszów 14 18 3 -23
Autona Unia Tarnów 14 6 1 -197
H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 9 2 -129

KRAJOWA LIGA ŻUŻLOWA

Drużyny M PKT B +/-
Wybrzeże Gdańsk 12 28 6 134
Ultrapur Start Gniezno 12 23 5 119
PKS Polonia Piła 0 0 0 0
OK Kolejarz Opole 12 5 1 -74
Trans MF Landshut Devils 12 10 2 -30
Optibet Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0
Speedway Kraków 12 4 0 -192
Lokomotiv Daugavpils 12 15 3 -39
Pronergy Polonia Piła 12 20 4 82

PARTNERZY

PARTNERZY

PARTNERZY

SpeedwayNews Logo

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione

Na portalu speedwaynews.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Ustawienia plików cookiesZgadzam się
Zarządzaj polityką cookies

Polityka prywatności

Serwis speedwaynews.pl zaktualizował swój Regulamin i Politykę prywatności w związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE (RODO).

W związku z powyższym chcielibyśmy poinformować Cię o kilku istotnych informacjach związanych z przetwarzaniem Twoich danych. Pod adresem Informacje o RODO dowiesz się więcej na temat sposobu gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych przez nasz serwis. Prosimy zapoznaj się z opisanymi zasadami i zaakceptuj je poprzez zaznaczenie pola „zgadzam się”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
Wymagane
Always Enabled
Nie wymagane
SAVE & ACCEPT