⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Reprezentacja
  • Juniorzy
  • PGE Ekstraliga
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Ekstraliga U24
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
  • Metalkas 2. Ekstraliga
    • Składy 
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Krajowa Liga Żużlowa
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • SGP / DPŚ / SON
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP
    • TERMINARZ/WYNIKI SON
  • SGP 2
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP 2
  • TERMINARZ/WYNIKI SEC
    • SEC
  • Inne kraje
    • Anglia
    • Szwecja
    • Dania
    • Rosja
    • Czechy
    • Niemcy
    • Francja
    • Australia
    • Inne
  • Pozostałe turnieje
  • Mini żużel/250cc
  • Inne odmiany żużla
  • Speedrower
  • Detektor Krytyka
  • Formuła 1
  • Relacje LIVE
Zakończona
 Logo FINAŁ Indywidualnego Pucharu Polski 85-140cc w Wawrowie
19.10.2025 12:00
Zakończona
 Logo FINAŁ DMP 85-140cc w Wawrowie
18.10.2025 14:00
Zakończona
 Logo Puchar MACEC w Pardubicach
18.10.2025 12:00
Zakończona
Glasgow Tigers Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-5.png Logo
17.10.2025 20:30
Zakończona
Poole Pirates Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-6.png Logo
15.10.2025 20:30
Zakończona
 Logo 4. runda Extraligi w Žarnovicy
12.10.2025 14:00
czy-zuzlowcy-skrecaja-tylko-w-lewo-obalamy-najpopularniejsze-mity-o-zuzlu
czy-zuzlowcy-skrecaja-tylko-w-lewo-obalamy-najpopularniejsze-mity-o-zuzlu
Strona główna » Czy żużlowcy skręcają tylko w lewo? Obalamy najpopularniejsze mity o żużlu

Czy żużlowcy skręcają tylko w lewo? Obalamy najpopularniejsze mity o żużlu

  • Artykuł sponsorowany
  • Artykuły gościnne
18 grudnia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 10 minut

speedwaynews.pl

Czy żużlowcy skręcają tylko w lewo? Obalamy najpopularniejsze mity o żużlu

Pierwsze spojrzenie na tor żużlowy często wprowadza w błąd, bo wszystko wydaje się oczywiste: spaliny, huk i motocykle znikające w jednym kierunku. A jednak w tej dyscyplinie roi się od błędnych przekonań. Część z nich dotyczy samej techniki jazdy, inne wynikają z dawnych zasad, które już dawno przestały obowiązywać, choć wciąż krążą po trybunach.

Żużel — polskie początki

Za pioniera uchodzi John Hoskins, działający w Anglii, choć pierwsze wyścigi wyrastały z australijskich torów i tamtejszej kultury motocyklowej. Pierwszy pełnoprawny tor żużlowy w Polsce pojawił się w Mysłowicach i od razu wyróżniał się imponującą jak na tamte czasy, długością 800 metrów. To właśnie tam rozegrano jeden z najwcześniejszych udokumentowanych turniejów międzypaństwowych, gdy w 1930 roku na tor wyjechały reprezentacje Polski i Niemiec.

Mysłowice stały się również miejscem narodzin Indywidualnych Mistrzostw Polski, które początkowo dzielono na klasy według pojemności silnika, co pozwalało zawodnikom rywalizować na optymalnym sprzęcie. Kiedy w 1949 roku ustalono jednolitą pojemność 500 cm³, seria zyskała spójność i prestiż, które utrzymują się do dziś.

Dziś dreszczyk emocji towarzyszący rywalizacji nie ogranicza się wyłącznie do sportowych aren, ale przenosi się również do świata wirtualnej rozrywki, gdzie dużą popularnością cieszą się kasyna online. Fani gier losowych, szukając bezpiecznych i atrakcyjnych miejsc do gry, coraz częściej sięgają po fachowe analizy rynku. Warto w tym celu sprawdzić rzetelne Vox Casino opinie od Polskie Sloty, które pomagają graczom wybrać najlepsze platformy hazardowe i uniknąć nieuczciwych ofert.

Żużlowiec skręca tylko w lewo, bo inaczej się nie da

To jedno z tych uproszczeń, które powtarza się częściej niż wynik meczu. Motocykl faktycznie jest ustawiony pod jazdę w lewo, ale sam ruch nie polega na zwykłym „skręcaniu”.

Zawodnik prowadzi maszynę przede wszystkim balansem i kontrolowanym uślizgiem tylnego koła. Gdy trzeba, potrafi wyprostować motocykl w ułamku sekundy, zmienić linię i wejść w zakręt pod innym kątem, choć laikowi wydaje się, że jedzie po sznurku. W praktyce to bardziej taniec z fizyką niż jazda na jednym łuku.

Zapach na stadionie to metanol

Wielu kibiców zakłada, że charakterystyczny aromat unoszący się nad stadionem to metanol, ale ta teza nie trzyma się faktów. Ten rodzaj paliwa spala się praktycznie bez zapachu, więc nawet stojąc przy samym parku maszyn, nie wyczujesz go w powietrzu. Tym, co dociera do nosa, jest efekt uboczny pracy silników na ekstremalnych obrotach: drobiny niespalonej mieszanki, nagrzane elementy układu wydechowego i charakterystyczny rezonans olejów technicznych, które wchodzą w reakcję przy wysokiej temperaturze. To właśnie ta kombinacja tworzy zapach kojarzony z żużlem bardziej niż barwy klubowe.

Warto to wiedzieć, bo dzięki temu łatwiej zrozumieć, jak bardzo ta dyscyplina opiera się na fizyce i precyzyjnej mechanice. Każdy skład zapachowy, który czujesz podczas zawodów, daje wskazówki o stanie toru, obciążeniu silnika czy nawet agresywności ustawień. Dla uważnych kibiców to dodatkowa warstwa wiedzy, która pozwala patrzeć na sport głębiej niż tylko przez wynik biegu.

Start decyduje o wszystkim

Mit o wszechmocy startu powraca przy każdym biegu, choć rzeczywistość bywa znacznie bardziej złożona. Wyjście spod taśmy daje przewagę wyłącznie wtedy, gdy tor pozostaje przewidywalny, a linie jazdy nie zmieniają się po pierwszym okrążeniu. W praktyce wielu zawodników traci prowadzenie, bo nie potrafi szybko reagować na zmieniającą się przyczepność albo wybiera zbyt zachowawcze kąty wejścia w łuk.

Szeroka potrafi otworzyć się nagle, a wtedy przewaga startującego topnieje szybciej, niż kibic zdąży mrugnąć. Kierowca, który lepiej czyta tor, często nadrabia stratę dwoma odważnymi manewrami, bo uślizg i balans pozwalają mu zbudować prędkość tam, gdzie lider zaczyna się dusić. Start bywa ważny, ale nie jest wyrokiem.

Silnik robi wszystko

Mit o tym, że „silnik robi wszystko”, brzmi wygodnie, bo pozwala zrzucić odpowiedzialność na sprzęt, ale w żużlu taka logika szybko się sypie. Dwie jednostki o niemal identycznych parametrach potrafią dać skrajnie różny efekt, jeśli jeden zawodnik wcześniej wyczuje, gdzie tor zaczyna łapać, a gdzie traci się trakcję. Moc bez umiejętności prowadzenia uślizgu jest tylko hałasem.

Najlepsi wygrywają nie dlatego, że mają „mocniejszy” silnik, lecz dlatego, że precyzyjnie dobierają przełożenia, potrafią dostosować charakterystykę pracy pod zmieniającą się nawierzchnię i wiedzą, kiedy przenieść ciężar, by motocykl wszedł w łuk szybciej niż rywal. Sprzęt wspiera, ale to ręka zawodnika nadaje mu sens.

Ciemna Strona Toru

Określenie „czarny sport” brzmi jak metafora, ale jego korzenie są znacznie bardziej dosłowne. Dawne tory budowano z żużla przemysłowego, czyli twardych, czarnych grudek popiołu, które rozsypywały się pod kołami i tworzyły charakterystyczną chmurę. Dzisiejsze nawierzchnie z granitu i mączki ceglanej wyglądają inaczej, lecz sama nazwa przetrwała, bo mocno wrosła w historię i opowieści kibiców.

Warto jednak pamiętać, że za nazwą „czarny sport” kryje się również druga warstwa skojarzeń, wyrastająca z dawnych realiów torów i ryzyka, które wtedy towarzyszyło każdemu biegowi:

  • część osób kojarzy „czarny sport” z serią wypadków z minionych dekad, gdy drewniane bandy nie wybaczały błędów;
  • pamięć o tamtych zdarzeniach jest żywa, choć pneumatyczne bandy Tony’ego Briggsa znacząco ograniczyły liczbę poważnych kontuzji;
  • współczesny tor to znacznie bezpieczniejsza przestrzeń, ale nadal wymagająca refleksu, odwagi i kontroli nad maszyną bez hamulców.

Całe określenie można więc czytać podwójnie: jako ślad dawnych nawierzchni i świadectwo sportu, który mimo modernizacji wciąż trzyma adrenaliny więcej niż większość dyscyplin.

Osoby poniżej 18 roku życia nie mogą brać udziału w grach hazardowych. Pamiętaj, że hazard/kasyna stwarzają wysokie ryzyko straty finansowej, a nadmierna gra może powodować zagrożenie dla zdrowia.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Galeria

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)


9 listopada 2025, zdjęć: 0

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)


18 października 2025, zdjęć: 0

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką


5 października 2025, zdjęć: 0

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle


6 września 2025, zdjęć: 0

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle

Zobacz wszystkie galerie

Patronat medialny - zawodnicy

  • Adam Bednář

  • Mateusz Bartkowiak

  • Wiktor Lampart

  • Krystian Pieszczek

  • Michał Knapp

  • Mateusz Cierniak

  • Tobiasz Musielak

Urodziny obchodzą dziś

  • Mateusz Malinowski

    19.12.2007r. (18l.)

PGE EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Orlen Oil Motor Lublin 14 33 7 260
Betard Sparta Wrocław 14 26 6 115
KS Apator Toruń 0 0 0 0
Gezet Stal Gorzów 14 10 1 -118
Bayersystem GKM Grudziądz 14 18 4 56
Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 15 3 -108
Krono-Plast Włókniarz Częstochowa 14 7 1 -111
INNPRO ROW Rybnik 14 4 0 -205
PRES Grupa Deweloperska Toruń 14 26 5 111

METALKAS 2. EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Fogo Unia Leszno 14 33 7 274
Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 28 6 177
Moonfin Malesa Ostrów Wielkopolski 14 8 1 -91
Hunters PSŻ Poznań 14 17 4 -42
Cellfast Wilki Krosno 14 21 4 31
Orzeł Łódź 0 0 0 0
Texom Stal Rzeszów 14 18 3 -23
Autona Unia Tarnów 14 6 1 -197
H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 9 2 -129

KRAJOWA LIGA ŻUŻLOWA

Drużyny M PKT B +/-
Wybrzeże Gdańsk 12 28 6 134
Ultrapur Start Gniezno 12 23 5 119
PKS Polonia Piła 0 0 0 0
OK Kolejarz Opole 12 5 1 -74
Trans MF Landshut Devils 12 10 2 -30
Optibet Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0
Speedway Kraków 12 4 0 -192
Lokomotiv Daugavpils 12 15 3 -39
Pronergy Polonia Piła 12 20 4 82

PARTNERZY

PARTNERZY

PARTNERZY

SpeedwayNews Logo

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione

Na portalu speedwaynews.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Ustawienia plików cookiesZgadzam się
Zarządzaj polityką cookies

Polityka prywatności

Serwis speedwaynews.pl zaktualizował swój Regulamin i Politykę prywatności w związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE (RODO).

W związku z powyższym chcielibyśmy poinformować Cię o kilku istotnych informacjach związanych z przetwarzaniem Twoich danych. Pod adresem Informacje o RODO dowiesz się więcej na temat sposobu gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych przez nasz serwis. Prosimy zapoznaj się z opisanymi zasadami i zaakceptuj je poprzez zaznaczenie pola „zgadzam się”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
Wymagane
Always Enabled
Nie wymagane
SAVE & ACCEPT