Przebieg samochodu to główny kryterium, które kupujący bierze pod uwagę przy ocenie używanego pojazdu. Przeciętny samochód przejeżdża od 10 do 30 tysięcy kilometrów rocznie.
Jeśli więc samochód ma około 3 lat i przebieg 30 tysięcy kilometrów, to znalazłeś idealną opcję do zakupu. Ale nie zawsze tak jest.
Czy warto kupować samochód z dużym przebiegiem
Nie ma jasnych granic, powyżej których samochód nie powinien być brany pod uwagę przy zakupie. Stan używanego samochodu będzie zależał od wielu czynników:
- marki samochodu i kraju producenta;
- dróg, na których samochód był eksploatowany;
- warunków eksploatacji;
- stylu jazdy i regularnej konserwacji samochodu.
Przy wyborze samochodu warto porównać rok produkcji z przebiegiem. Zdarza się jednak, że niedoświadczony kierowca samochodu z przebiegiem 20 tys. km zdążył wpaść w taką liczbę wypadków drogowych, że jazda nim jest już niebezpieczna. Bardzo często takie pojazdy są sprzedawane po kosmetycznym remoncie i stają się problemem dla nowego właściciela w przyszłości. Bywa też odwrotnie. Istnieją samochody, które należały do perfekcjonistów, u których nawet 10-letni samochód wygląda i jest w stanie charakterystycznym dla samochodów, które dopiero co zjechały z taśmy produkcyjnej.
Kraj produkcji również odgrywa dużą rolę. Młode chińskie firmy nie zawsze oferują niezawodne samochody. W takich egzemplarzach już w pierwszym roku może ulec awarii elektronika, a następnie cierpi układ jezdny i karoseria. Jeśli chodzi o samochody niemieckie i japońskie, to przy regularnej konserwacji technicznej i wymianie materiałów eksploatacyjnych mogą służyć przez lata.
Bardzo ważne jest, aby wiedzieć, w jakich warunkach eksploatowano samochód. 50 tys. km w terenie bezdrożnym powinno wzbudzić czujność. Inaczej wygląda sytuacja, jeśli samochód był eksploatowany na autostradach, w warunkach miejskich. Jeśli samochód został sprowadzony z Europy lub USA, taki przebieg praktycznie nie wpłynie na jego stan, pod warunkiem, że samochód był regularnie serwisowany. Bardzo ważne jest, aby wiedzieć, czy samochód nie był używany w taksówkach lub do transportu towarów. Takie samochody mają zazwyczaj duży przebieg, a warunki eksploatacji są bardziej ekstremalne niż w przypadku zwykłego samochodu.
Kupując używany samochód, należy wziąć pod uwagę następujące kwestie:
- Jeśli samochód wygląda na zużyty, ale na liczniku widnieje przebieg 30-40 tys. km, należy zapytać właściciela o przyczyny takiej rozbieżności.
- Sprawdź, w jaki sposób samochód był eksploatowany. Jeśli był używany jako taksówka, przebieg może być bardzo duży. Jeśli samochód był używany do jazdy do sklepu i na działkę, to nawet przebieg 100 tys. km będzie sporym wynikiem dla 8-10-letniego samochodu.
- Sprawdź, jak często samochód był eksploatowany w warunkach bezdrożnych, czy przeprowadzano regularne przeglądy techniczne, zapytaj o styl i staż jazdy właściciela.
Dobrze byłoby poznać wszystkich poprzednich właścicieli samochodu i historię użytkowania pojazdu. Takie informacje można uzyskać dzięki bezpłatnemu raportowi Carfax, który udostępnia serwis checkcar.vin, gdzie wyświetlane są wszystkie niezbędne dane.
Czy wskazania licznika kilometrów są prawdziwe
Manipulowanie licznikiem kilometrów to działanie mające na celu zmniejszenie przebiegu w używanych samochodach. Po manipulacji licznikiem rzeczywiste informacje są usuwane, a na desce rozdzielczej wyświetlany jest fałszywy przebieg. Oszustwo związane z licznikiem kilometrów, znane również jako „kręcenie licznika”, może być realizowane różnymi metodami.
Manipulacje z licznikiem kilometrów to poważny problem, w wyniku którego oszukani nabywcy tracą tysiące dolarów. Według statystyk, tylko w Unii Europejskiej 15% osób kupujących używane samochody spotyka się z fałszowaniem wskazań licznika kilometrów. Straty w Europie spowodowane „przekręcaniem” odczytów licznika kilometrów mogą sięgać 10 miliardów euro rocznie, a w Stanach Zjednoczonych wskaźniki te są jeszcze wyższe. Zazwyczaj „ofiarami” padają samochody z cyfrowym licznikiem kilometrów – znacznie łatwiej je zhakować.
W nowoczesnych samochodach najczęściej montowane są liczniki cyfrowe, które określają przebieg za pomocą czujników optycznych lub magnetycznych zainstalowanych w skrzyni biegów. Nie ma linek, a informacje są przekazywane przewodowo. Dlatego odczyty mogą być korygowane podczas diagnostyki komputerowej. Wymaga to „dealerskiego” skanera, który może zmieniać odczyty bloku sterującego silnikiem. Procedura jest znacznie prostsza niż cofanie przebiegu w licznikach mechanicznych, ale ma też swoje specyficzne cechy.
Jak sprawdzić rzeczywisty przebieg samochodu
Najprostszym i najbardziej wiarygodnym sposobem sprawdzenia odczytów licznika jest skorzystanie z specjalnej usługi online. W tym celu potrzebny jest unikalny identyfikator samochodu – kod VIN.
Wprowadzasz kod VIN, a system generuje raport, w którym podane są przebiegi samochodu w określonych datach. Oprócz tego otrzymujesz dane dotyczące przeglądów technicznych, napraw, warunków eksploatacji, ubezpieczenia, zastawów, aresztów, kredytów itp.
Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News
Obserwuj nas!