W sobotę, 5 sierpnia, w niemieckim Güstrow odbędzie się druga runda indywidualnych mistrzostw Europy. Po pierwszym turnieju na przedzie stawki znajdują się m.in. Leon Madsen, Mikkel Michelsen oraz Kacper Woryna. Teraz jednak rywalizacja nie będzie miała miejsca na ich domowym torze. Jak poradzą sobie w Niemczech? Kto ubył, a kto przybył w stawce turnieju? Zapraszamy do przeczytania zapowiedzi drugiej rundy Speedway Euro Championship.
Zeszły rok
Tegoroczna runda mistrzostw Europy z Güstrow odbędzie się dokładnie 364 dni po zeszłorocznej edycji zmagań z tego miasta. Były to zawody szczególnie owocne dla Biało-Czerwonych, gdyż Janusz Kołodziej zwyciężył bieg finałowy, a za jego plecami do mety dojechał Patryk Dudek. Oprócz nich w wielkim finale pojechali także Daniel Bewley (3. miejsce) i Leon Madsen. Szczególnie niepocieszony po tych zawodach mógł być Piotr Pawlicki, którego dorobek wyniósł jedynie 6 punktów (2,1,1,0,2). Szczególnie niepocieszony, ponieważ rok wcześniej to właśnie on triumfował w Meklemburgii. Czy w sobotę po raz trzeci z rzędu pierwsze miejsce zdobędzie Polak? Na pewno będzie komu o to powalczyć, gdyż do Niemiec jedzie aż pięciu naszych reprezentantów.
Trzech Polaków wraca do ścigania
Podczas częstochowskiej rundy SEC na torze walczyło pięciu Biało-Czerwonych. Mowa tu o Szymonie Woźniaku, Kacprze Worynie, Maksymie Drabiku, Patryku Dudku oraz Kacprze Halkiewiczu (częstochowski junior jechał za Andreasa Lyagera). Z wymienionego kwartetu seniorów tylko wychowankowie rybnickiego ROWu i Falubazu Zielona Góra są stałymi uczestnikami cyklu. Drabik jechał jako dzika karta, a Szymon Woźniak jest jednym z rezerwowych. Właśnie, rezerwowych.
Z rywalizacji w pierwszej rundzie wypadło aż trzech żużlowców, los chciał, że było to trzech Polaków. Chodzi tu o Janusza Kołodzieja, Grzegorza Zengotę i Dominika Kuberę. Cała trójka jest w tym sezonie w niezwykłym gazie, a na dodatek Janusz Kołodziej to zeszłoroczny triumfator z Güstrow. Być może jest już dla nich za późno na walkę o medale, ale w zeszłym roku Dominik Kubera pokazał, że trzy rundy to też dużo, gwarantując sobie miejsce w cyklu na obecny sezon. Nie mielibyśmy nic przeciwko, gdyby w tym roku powtórzył ten wyczyn wraz z Kołodziejem i popularnym Zengim.
SEC-owy Güstrow
Wyłączając rok covidowy 2020, Niemcy nieprzerwanie od 2014 roku organizowały jeden turniej z cyklu Speedway Euro Chmapionship. W sezonie 2015 organizacja przypadła bawarskiemu Landshut, a pozostałe siedem turniejów odbyło się w Güstrow. Tor ten jest znany kibicom przede wszystkim przez swoją długość i geometrię. Żużlowcy podczas każdego okrążenia pokonują dystans jedynie 298 metrów. Istotną z punktu widzenia rywalizacji cechą jest usytuowanie linii start-meta, która znajduje się praktycznie na wyjściu z drugiego łuku. Z atakami lepiej nie zwlekać zatem do ostatnich metrów. Z lotu ptaka tor przypomina nieco spłaszczone, świeżo zalane betonem rondo. Obiekt przez swoje parametry, stromość oraz bliskość trybun do toru doczekał się przydomku Hexelkessel, co w wolnym tłumaczeniu oznacza kocioł czarownic.
Mimo dużego zaangażowania w organizację Speedway Euro Championship Niemcy nie doczekały się w tej formule żadnego triumfu. Jak do tej pory jedyny medal indywidualnych mistrzostw Starego Kontynentu dla naszych zachodnich sąsiadów w XXI wieku wywalczył Christian Hefenbrock. W 2006 roku w węgierskim Miskolcu stanął on na trzecim stopniu podium. W ubiegłym stuleciu, w latach 60. dwa srebrne oraz jeden brązowy krążek zdobył Josef Hofmeister. I to tyle. Najbardziej utalentowanym reprezentantem Niemiec wydaje się być na chwilę obecną Kai Huckenbeck, jednak ten podczas częstochowskiej rundy zajął odległe 11. miejsce, więc o walkę o medale będzie bardzo ciężko. W klasyfikacji generalnej SEC jego rekordowa pozycja to 9. w 2018 oraz w 2021 roku.
Dzika karta
Uzupełnieniem stawki na sobotni turniej został wybrany Norick Blödorn. O talencie młodego Niemca słychać już od kilku sezonów. Jako junior potrafi dorzucać cenne punkty w lidze, jednak jego kariera zdaje się przeżywać pewien zastój. Owszem, wciąż jest trzecim najskuteczniejszym juniorem 1 ligi (po Przyjemskim i Krawczyku), ale w jego wynikach nie widać progresu względem roku ubiegłego. Teraz średnia Blödorna to 1,625, podczas gdy rok temu wyniosła ona 1,645. Różnica niewielka, chociaż to właśnie młodzieżowców powinien charakteryzować bardziej dynamiczny rozwój. W juniorskich mistrzostwach świata radzi sobie za to przyzwoicie i po dwóch rundach zajmuje 7. pozycję.
Jeszcze niedawno można było stwierdzić, że młody Blödorn pójdzie śladami legendarnego rodaka, Egona Müllera. Teraz znowu musi pokazać coś ekstra, na przykład namieszać w turnieju SEC, jeśli chce, by czekała go droga inna niżeli ligowego średniaka. Z drugiej strony warto pamiętać, że zawodnik ten ma dopiero 19 lat, więc jeszcze dużo nauki przed nim. Pod numerami 17. i 18. znaleźli się odpowiednio Lukas Baumann i Ben Ernst.
Zapraszamy na relację LIVE
W Polsce wiele meczów żużlowych staje obecnie pod znakiem zapytania ze względu na niekorzystne warunki atmosferyczne. Prognozy pogody dla północno-wschodnich Niemiec są jednak optymistyczne i nic nie wskazuje na to, iż turniej SEC miałby się nie odbyć. Czy Kacper Woryna utrzyma się w walce o czołowe pozycje? Jak bardzo powracający rekonwalescenci zmienią układ sił w klasyfikacji generalnej? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań poznamy już w sobotę.
Portal speedwaynews.pl przeprowadzi relację LIVE z tego wydarzenia. ->Kliknij, aby zobaczyć układ biegów<-. Początek rywalizacjo o godzinie 19:00. Serdecznie zapraszamy!
Lista startowa:
1. Dominik Kubera (Polska)
2. Andreas Lyager (Dania)
3. Janusz Kołodziej (Polska)
4. Grzegorz Zengota (Polska)
5. Jan Kvěch (Czechy)
6. Adam Ellis (Wielka Brytania)
7. Dimitri Bergé (Francja)
8. Antonio Lindbäck (Szwecja)
9. Mikkel Michelsen (Dania)
10. Andrzej Lebiediew (Łotwa)
11. Václav Milík (Czechy)
12. Kacper Woryna (Polska)
13. Patryk Dudek (Polska)
14. Leon Madsen (Dania)
15. Kai Huckenbeck (Niemcy)
16. Norick Blödorn (Niemcy)
17. Lukas Baumann (Niemcy)
18. Ben Ernst (Niemcy)
Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News
Obserwuj nas!