⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Reprezentacja
  • Juniorzy
  • PGE Ekstraliga
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Ekstraliga U24
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
  • Metalkas 2. Ekstraliga
    • Składy 
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Krajowa Liga Żużlowa
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • SGP / DPŚ / SON
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP
    • TERMINARZ/WYNIKI SON
  • SGP 2
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP 2
  • TERMINARZ/WYNIKI SEC
    • SEC
  • Inne kraje
    • Anglia
    • Szwecja
    • Dania
    • Rosja
    • Czechy
    • Niemcy
    • Francja
    • Australia
    • Inne
  • Pozostałe turnieje
  • Mini żużel/250cc
  • Inne odmiany żużla
  • Speedrower
  • Detektor Krytyka
  • Formuła 1
  • Relacje LIVE
Zakończona
 Logo FINAŁ Indywidualnego Pucharu Polski 85-140cc w Wawrowie
19.10.2025 12:00
Zakończona
 Logo FINAŁ DMP 85-140cc w Wawrowie
18.10.2025 14:00
Zakończona
 Logo Puchar MACEC w Pardubicach
18.10.2025 12:00
Zakończona
Glasgow Tigers Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-5.png Logo
17.10.2025 20:30
Zakończona
Poole Pirates Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-6.png Logo
15.10.2025 20:30
Zakończona
 Logo 4. runda Extraligi w Žarnovicy
12.10.2025 14:00
wkladaja-w-zawod-cale-serce-sa-szalenie-niedoceniani-jak-wyglada-praca-mechanika-zuzlowego-od-kulis
wkladaja-w-zawod-cale-serce-sa-szalenie-niedoceniani-jak-wyglada-praca-mechanika-zuzlowego-od-kulis
Strona główna » Wkładają w zawód całe serce. Są szalenie niedoceniani. Jak wygląda praca mechanika żużlowego od kulis?

Żużel. Wkładają w zawód całe serce. Są szalenie niedoceniani. Jak wygląda praca mechanika żużlowego od kulis?

  • Juniorzy
  • Krajowa Liga Żużlowa
  • Metalkas 2. Ekstraliga
  • PGE Ekstraliga
  • Wywiadownia
5 stycznia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 15 minut

Kacper Sadurski

Wkładają w zawód całe serce. Są szalenie niedoceniani. Jak wygląda praca mechanika żużlowego od kulis?

Mechanicy w żużlu to jedna z najbardziej niedocenianych ról w tej dyscyplinie. Zawodnicy za swoje sukcesy noszeni są na rękach i zdobią okładki gazet. Trenerzy wynagradzani są oklaskami ze strony publiczności. Nawet dziennikarze i komentatorzy są w oczach kibiców jako osoby popularne i lubiane. Jednak o mechanikach nie mówi się wiele, żeby nie powiedzieć wcale. Ich praca jest wymagająca i równie stresująca co zawodnika. Jak wygląda praca z żużlowcami od warsztatu? O tym i więcej w rozmowie z młodym mechanikiem żużlowym.

Mało kto na głos opowiada o trudach i wyzwaniach w pracy mechanika żużlowego. Najlepszym sposobem na to, żeby zrozumieć, jak wygląda praca w takim środowisku i jakie niesie ona ze sobą trudności, jest po prostu zapytać u źródła. Filip Gierula, mechanik wychowanka Wybrzeża Gdańsk – Eryka Kamińskiego, opowie o trudach, wymaganiach oraz realiach pracy mechanika żużlowego.

Kacper Sadurski (speedwaynews.pl): W jaki sposób w ogóle można dostać pracę w takim zawodzie?

Filip Gierula: – Zdecydowana większość osób w tym fachu to byli zawodnicy, którzy nie kontynuowali kariery sportowej na pewnym etapie, ale zostali przy żużlu. Jednak są to również osoby spoza środowiska. Dajmy na to, znajomy żużlowca, który pomaga mu na początku kariery, wkręca się w to otoczenie. Zdarzają się przypadki, gdzie ojciec wspiera rozwój kariery syna, już od etapu szkółki. Z czasem po prostu zostaje jego mechanikiem, by jeszcze bardziej wspierać syna w rozwoju. Często jest to również choćby rodzeństwo. Na przykład Karolina Jasińska, która wspiera brata Wiktora czy Paweł Zmarzlik. Takich historii jest wiele.

– Osobiście u mnie wyszło to z przypadku. Zamieniłem parę zdań z mechanikiem jednego zawodnika i jakoś tak się wkręciłem w jego team. Zaczynałem od czyszczenia motocykli. Sprawdzali, czy ogarniam budowę motocykla. Później miałem pierwszy sezon, gdzie jeździłem z zawodnikiem na zawody młodzieżowe. Następnie już nawiązałem współpracę z zawodnikiem na stałe. Trzeba się po prostu nie bać. Należy pytać po ludziach, można przyjść na trening szkółki. Trzeba wykazać inicjatywę. Jest to taki zawód gdzie potrzeba rąk do pracy. Każda para rąk się przyda.

Ścieżka kariery

To w sumie jest taki zawód, który nie ma kierunku w szkole czy jakichś kursów. Skąd czerpiecie wiedzę i doświadczenie w tym zawodzie?

– Orientuje się, że bodajże w Lublinie ma ruszyć kierunek w szkole mechanik żużlowy. Natomiast najważniejsze jest to, żeby się zakręcić wokół odpowiednich ludzi. Kluby raczej nie dają żadnych ogłoszeń typu: poszukujemy mechanika. Rzadko się zdarza, że dorosły bez doświadczenia przyjdzie i okaże się, że ogarnia temat. Większość zaczyna od młodego wieku.

Mówiłeś, że większość zaczyna w młodym wieku. Jak wiemy, taka praca jest bardzo wymagająca pod względem logistycznym. Jeździcie po całej Polsce, często również za granice. Nie koliduje ci to z obowiązkami na co dzień?

– Klub jest w stanie pomóc zawodnikowi. Może skontaktować się ze szkołą. Często to rozumieją, że uczeń jest sportowcem. Natomiast no my tak nie mamy. Nasza praca jest na równi z każdą inną pracą np. praca w piekarni. Szkoła nie przymknie na to oka, bo praca nie jest powodem do usprawiedliwiania nieobecności w szkole. Nie jest to super komfortowa sytuacja, ale trzeba sobie jakoś radzić.

Czy tak intensywne podróżowanie nie jest dla ciebie męczące?

– Ja po sobie nie odczuwam, żeby to było trudne. Zwiedzam sobie nowe tory. Zyskuje bardzo fajne doświadczenie. Każdy tor jest inny. Natomiast słyszałem, że to głównie w młodym wieku jest fajne. Kiedy dopiero poznajesz ten świat. Z wiekiem może się to zmienić, ale to zależy od osoby.

Fot. Tomasz Roschacki
Eryk Kamiński || Fot. Tomasz Roschacki

Człowiek kontra motocykl

Wiele dyskutuje się ile w żużlu oraz innych sportach motorowych procent sukcesu to sprzęt a ile to sam zawodnik. Twoim zdaniem jak duże znaczenie ma cały sprzęt a jak duże zawodnik?

– Bardzo ciężko mi to ocenić. Dużo zależy od doświadczenia zawodnika. Natomiast jeśli chodzi o cały motocykl, to myślę, że sprzęt w danym biegu to około 65% sukcesu. W żużlu nie zawsze wygrywa szybszy. Jeśli zawodnik nie będzie spasowany, to nie ważne jak będzie się starał, nic nie wskóra.

Jeśli chodzi o przygotowanie sprzętu, czy jesteś w 100% odpowiedzialny za motocykl, czy zawodnik ci jakoś pomaga?

– Wygląda to w ten sposób, że już w drodze na zawody w głowie mamy wstępny plan. Zależy czy jest to tor długi, krótki, jest twardy, przyczepny? Czy jest ciepło, zimno? Wszystkie te czynniki są istotne. Przed zawodami na obchodzie toru naradzamy się z całą drużyną, mniej więcej jakie ustawienia wybrać. Zawodnik w trakcie zawodów mówi, co odczuwa. Ja dziele się tym, co widziałem. Wspólnie dochodzimy do konsensusu i idziemy w tym kierunku. Często pomaga mi np. zmienić dyszę, kiedy ja jestem zajęty czymś innym. Może wydawać się to trywialne, ale taka pomoc bardzo ułatwia nam pracę, ze względu na bardzo cenny czas. Choć wiadomo, nie chcę go obarczać moimi obowiązkami, bo on ma się skupić na wyścigu a ja na wykonaniu swojej roboty.

Brudna strona fachu

Jakie są twoim zdaniem największe wady w tym zawodzie?

– To wszystko zależy od tego ile startów w sezonie ma zawodnik. Jest to praca bardzo intensywna. Nie opiera się tylko na meczach. Jeśli np. trening jest w piątek a mecz w niedzielę. Wtedy w piątek jest trening, w sobotę myje się motocykle i przygotowuje na mecz. W niedzielę jedziemy mecz. W poniedziałek robi się to samo. Potem, jeśli zawodnik jeździ w Szwecji, to tego samego dnia pakuje się busa. Jedzie się na prom. Płynie do Szwecji. Po wtorkowym meczu się wraca, myje motocykle. Potem za chwilę znowu mamy piątek i kółko się zamyka. Jest sporo ślęczenia nad częściami. Mamy bardzo dużo obowiązków, których kibice oglądający same mecze nie widzą. Sam mecz jest tylko kroplą w morzu w naszej pracy. Jednak fajne wyniki rekompensują ilość przepracowanych godzin.

Rutyna meczowa

Jak wygląda dzień waszej pracy w dniu meczowym?

– Przeważnie staramy się być tak minimum 2 godziny przed zawodami. Rozpakowujemy motocykle, ustawiamy wszystko w boskie, obchód toru, próba toru. Same zawody mijają nam bardzo szybko, to jest dla nas moment. Tempo jest bardzo wysokie i czas leci błyskawicznie. Ja skupiam się tylko na biegach mojego zawodnika. Jeśli dajmy na to, jedzie pięć biegów, to oglądam tylko te pięć biegów. Po prostu nie mam czasu. W trakcie meczu skupiam się na nim i jego sprzęcie. Następnie powrót na warsztat. Mycie motocykli i przygotowanie do następnej sesji. Nie raz myjemy motocykle do późnych godzin wieczornych.

Jak to wygląda z obciążeniem psychicznym? Wiadomo, że zawodnicy stresują się każdym biegiem. Wy chyba również jesteście w ciągłym stresie w trakcie zawodów?

– Presja i stres towarzyszą mi podczas każdego meczu. Natomiast to dobrze. To znak, że zależy mi na tym i przejmuje się tym, jak nam pójdzie. Najtrudniejsze jest to, że człowiek się stara. Godziny na treningach, mnóstwo pracy przy sprzęcie, a i tak czasami nie wyjdzie. Wtedy pojawia się frustracja. Zaczynamy się zastanawiać, co zawiodło. Zawodnik szuka winy w swojej jeździe. My szukamy błędów w ustawieniach motocykla. Trudność w dopasowaniu motocykla polega na zgraniu odpowiednich ustawień. Nie ma może tych kombinacji wiele, ale bardzo ciężko je zgrać tak, żeby dawały, jak najlepszy efekt.

Kto zawinił

Po biegu kibice często zastanawiają się, ile winy w słabym występie zawodnika wynika z jego jazdy, a ile zależy od jego sprzętu. Jak odczuwacie to z zawodnikiem? Czy od razu po słabym biegu wiecie, co poszło nie tak? Czy musicie na bieżąco, szukać co zawiodło?

– Czasami jest tak, że zawodnik już zjeżdżając do parku maszyn, wie co, jest nie tak. Od razu mówi wtedy, co należy zmienić. Wtedy natychmiast działamy. Jednak czasami wydaje nam się, że trafiliśmy z ustawieniami, a okazuje się, że kompletnie nic to nie dało. Wtedy ważna jest narada z drużyną. Pytamy starszych i bardziej doświadczonych o radę.

Co jest dla ciebie najfajniejsze w tym wszystkim? Co cię motywuję, by mimo wszystko dalej się w tym realizować?

– Na pewno pasja do żużla. Również pasja w motoryzacji. Odpowiada mi bardzo podróżowanie z przyjacielem. Mam bardzo dobre relacje z moim zawodnikiem. Spędzam z nim bardzo dużo czasu i jest to fajne, kiedy możesz spędzić z przyjacielem tyle czasu, podróżując po świecie. Atmosfera w teamie jest bardzo dobra. W tym zawodzie musi być pasja, bo bez niej długo w tym fachu nie wytrzymasz. Trzeba to po prostu kochać.

Eryk Kamiński

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Eryk Kamiński
  • Krajowa Liga Żużlowa
  • Zdunek Wybrzeże Gdańsk

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Nie otrzymał wsparcia od federacji. Zmienił licencję i szykuje się do debiutu w Polsce (wywiad)

Żużel - Nie otrzymał wsparcia od federacji. Zmienił licencję i szykuje się do debiutu w Polsce (wywiad)

Rafał Drabiniok

  • Krajowa Liga Żużlowa
5 grudnia 2025

Matteo Boncinelli szykuje się do debiutu w polskiej lidze i mówi wprost: nie boi się presji, bo lubi, gdy trybuny żyją. W szczerej rozmowie opowiada o powodach transferu do Śląska Świętochłowice, problemach z włoskim żużlem, jeździe z duńską licencją oraz o tym, dlaczego część jego przygotowań i… tunerów pozostaje tajemnicą.

Wrócił z żużlowego niebytu i został prawdziwą rewelacją ligi!

Sport żużlowy. Wrócił z żużlowego niebytu i został prawdziwą rewelacją ligi!

Dawid Dukiewicz

  • Krajowa Liga Żużlowa
4 grudnia 2025

Sezon ligowy dobiegł końca, co też oznacza czas na podsumowania. Oto nasz cykl w którym opiszemy dokonania każdego sklasyfikowanego zawodnika w polskich rozgrywkach ligowych, rozpoczynając od dołu KLŻ, a kończąc na czołówce PGE Ekstraligi.

Będzie wielki powrót do Polski i Grand Prix! Szwed ma jasny cel

Żużel: Będzie wielki powrót do Polski i Grand Prix! Szwed ma jasny cel

Rafał Drabiniok

  • Dania
4 grudnia 2025

Tomas H. Jonasson wraca z mocnymi planami. Szwed chce jeździć więcej niż kiedykolwiek, myśli o mistrzostwie kraju i śni o powrocie do Grand Prix. Czy ponownie trafi do Polski?

Ma okazję zaistnieć. Pomóc w tym ma Tim Sorensen

Sport żużlowy. Ma okazję zaistnieć. Pomóc w tym ma Tim Sorensen

Wojciech Jagodziński

  • Krajowa Liga Żużlowa
4 grudnia 2025

Ekipa znad morza praktycznie zbudowała skład na sezon 2026. Wśród zakontraktowanych zawodników znalazł się obiecujący młody duńczyk - Nicklas Holm Jakobsen. To dla niego ogromna szansa, aby poważnie zaistnieć w polskiej lidze. Podoła zadaniu?

Wiele od niego zależy. Wszyscy w klubie liczą na jego dobrą dyspozycję.

Żużel. Wiele od niego zależy. Wszyscy w klubie liczą na jego dobrą dyspozycję.

Wojciech Jagodziński

  • Krajowa Liga Żużlowa
4 grudnia 2025

Jeśli ktoś kazałby wskazać jedno z największych pechowców ostatnich lat to z pewnością na liście znalazłoby się nazwisko Vaclava Milika. Kontuzje spowodowały, że musiał on szukać zatrudnienia w Krajowej Lidze Żużlowej. Spędzi tam jednak tylko rok?

Statystyki są po jego stronie. Będzie liderem?

Sport żużlowy. Statystyki są po jego stronie. Będzie liderem?

Wojciech Jagodziński

  • Krajowa Liga Żużlowa
4 grudnia 2025

Gdańszczanie po odejściu Nielsa Kristiana Iversena mieli spory orzech do zgryzienia. Musieli znaleźć nowego lidera. W tym celu nad morze po kilku latach wrócił Jacob Thorssell, ma przed sobą bardzo trudne zadanie.

Czas na przegląd tegorocznych debiutantów! Było wiele ciekawych nazwisk (cz. 5)

Sport żużlowy. Czas na przegląd tegorocznych debiutantów! Było wiele ciekawych nazwisk (cz. 5)

Krzysztof Grzęda

  • Krajowa Liga Żużlowa
4 grudnia 2025

W sezonie 2025 w polskich rozgrywkach ligowych zadebiutowało 33 zawodników. Przyjrzyjmy się wszystkim tym nazwiskom!

Prawdziwy weteran KLŻ. Kolejny raz był gwarancją solidności

Sport żużlowy. Prawdziwy weteran KLŻ. Kolejny raz był gwarancją solidności

Dawid Dukiewicz

  • Krajowa Liga Żużlowa
3 grudnia 2025

Sezon ligowy dobiegł końca, co też oznacza czas na podsumowania. Oto nasz cykl w którym opiszemy dokonania każdego sklasyfikowanego zawodnika w polskich rozgrywkach ligowych, rozpoczynając od dołu KLŻ, a kończąc na czołówce PGE Ekstraligi.

Stal wypożycza kolejnego juniora. Trafi do Wybrzeża

Żużel. Stal wypożycza kolejnego juniora. Trafi do Wybrzeża

Przemek Krukowski

  • Krajowa Liga Żużlowa
3 grudnia 2025

Wybrzeże Gdańsk pozyskało nowego zawodnika. Do ich drużyny dołączy wychowanek Stali Gorzów.

Kolejny zawodnik w Kolejarzu Opole potwierdzony!

Sport żużlowy. Kolejny zawodnik w Kolejarzu Opole potwierdzony!

Przemek Krukowski

  • Krajowa Liga Żużlowa
3 grudnia 2025

Środa jest istnym wysypem informacji. Tym razem to Kolejarz Opole przedstawił kolejnego zawodnika w kadrze na sezon 2026.

Galeria

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)


9 listopada 2025, zdjęć: 0

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)


18 października 2025, zdjęć: 0

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką


5 października 2025, zdjęć: 0

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle


6 września 2025, zdjęć: 0

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle

Zobacz wszystkie galerie

Patronat medialny - zawodnicy

  • Adam Bednář

  • Mateusz Bartkowiak

  • Wiktor Lampart

  • Krystian Pieszczek

  • Michał Knapp

  • Mateusz Cierniak

  • Tobiasz Musielak

Urodziny obchodzą dziś

  • Andrij Rozaliuk

    Andrij Rozaliuk

    05.12.2000r. (25l.)
  • Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

    Nicolai Heiselberg

    05.12.2005r. (20l.)

PGE EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Orlen Oil Motor Lublin 14 33 7 260
Betard Sparta Wrocław 14 26 6 115
KS Apator Toruń 0 0 0 0
Gezet Stal Gorzów 14 10 1 -118
Bayersystem GKM Grudziądz 14 18 4 56
Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 15 3 -108
Krono-Plast Włókniarz Częstochowa 14 7 1 -111
INNPRO ROW Rybnik 14 4 0 -205
PRES Grupa Deweloperska Toruń 14 26 5 111

METALKAS 2. EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Fogo Unia Leszno 14 33 7 274
Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 28 6 177
Moonfin Malesa Ostrów Wielkopolski 14 8 1 -91
Hunters PSŻ Poznań 14 17 4 -42
Cellfast Wilki Krosno 14 21 4 31
Orzeł Łódź 0 0 0 0
Texom Stal Rzeszów 14 18 3 -23
Autona Unia Tarnów 14 6 1 -197
H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 9 2 -129

KRAJOWA LIGA ŻUŻLOWA

Drużyny M PKT B +/-
Wybrzeże Gdańsk 12 28 6 134
Ultrapur Start Gniezno 12 23 5 119
PKS Polonia Piła 0 0 0 0
OK Kolejarz Opole 12 5 1 -74
Trans MF Landshut Devils 12 10 2 -30
Optibet Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0
Speedway Kraków 12 4 0 -192
Lokomotiv Daugavpils 12 15 3 -39
Pronergy Polonia Piła 12 20 4 82

PARTNERZY

PARTNERZY

PARTNERZY

SpeedwayNews Logo

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione

Na portalu speedwaynews.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Ustawienia plików cookiesZgadzam się
Zarządzaj polityką cookies

Polityka prywatności

Serwis speedwaynews.pl zaktualizował swój Regulamin i Politykę prywatności w związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE (RODO).

W związku z powyższym chcielibyśmy poinformować Cię o kilku istotnych informacjach związanych z przetwarzaniem Twoich danych. Pod adresem Informacje o RODO dowiesz się więcej na temat sposobu gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych przez nasz serwis. Prosimy zapoznaj się z opisanymi zasadami i zaakceptuj je poprzez zaznaczenie pola „zgadzam się”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
Wymagane
Always Enabled
Nie wymagane
SAVE & ACCEPT