Mimo że w Polsce już dawno zapomnieliśmy o ostatnim oknie transferowym, to w Danii kluby cały czas kontraktują zawodników na tegoroczne rozgrywki. W nich natomiast doszło do kilku istotnych zmian.
Już nie klasy
Jedną z charakterystycznych cech dla żużla w Danii były klasy. Każdy z zawodników na podstawie wyników był przydzielony to jednej z klas A-D. To właśnie na ich podstawie menadżerowie budowali zestawienia na pojedynki w lidze. Mogło się ono składać z jednego zawodnika z klasą A, maksymalnie trzech z B, oraz jednym z D lub młodzieżowcem rodem z Danii. Teraz jednak się to zmieni. DMU odeszło od tego pomysłu, a w zamian zastosowany będzie system znany ze Szwecji czy Wielkiej Brytanii. Każdy z zawodników ma przydzieloną średnią na podstawie jego startów w najlepszych ligach w Europie, a klub musi zmieścić się w odgórnie ustalonym limicie. Jego dolna granica wynosi 5 punktów, a górna 6.7.
Składy drużyn w dalszym ciągu będą składać się z pięciu zawodników. Obowiązkiem każdego klubu jest wystawienie co najmniej dwóch reprezentantów Danii. Zawodnik, który znalazł się pod „piątką” jest rezerwowym i oprócz biegów z urzędu może trzy razy pojechać w ramach rezerwy zwykłej bądź taktycznej. Ta druga może być użyta dopiero po trzecim biegu zawodów oraz dwukrotnie przez danego zawodnika.
O złocie decyduje dyspozycja dnia
Mecz w SpeedwayLigaen składa się z 14, a nie jak w innych krajach 15 wyścigów. Dwa ostatnie natomiast tak jak w Polsce są biegami nominowanymi. W pierwszym z nich udział bierze dwóch z trzech zawodników o najmniejszej ilości punktów, a spotkanie kończą najlepsi w obu zespołach. W obu przypadkach do dorobku zawodnika wlicza się także punkty bonusowe.
Faza play-off w Danii także jest charakterystyczna w porównaniu do innych krajów. Chociaż runda zasadnicza odbywa się na zasadzie pojedynków każdy z każdym wraz z rewanżami, to zarówno półfinał, jak i finał jest czwórmeczem. Dwie najlepsze drużyny po fazie zasadniczej przechodzą od razu do wielkiego finału, a te z miejsc 3-6 rywalizują w półfinale. Dwie najlepsze kontynuują walkę o miano najlepszej ekipy w kraju Hamleta.
SpeedwayLigaen była pierwszymi rozgrywkami w Europie, która pochwaliła się terminarzem na rok 2023. Pierwszy mecze odbędą się 19 kwietnia, zaś mistrza poznamy pięć miesięcy później – 20 września. Już na „dzień dobry” zmierzą się ze sobą złoci z brązowymi medalistami z roku 2022 – Vojens z Holsted. W lipcu natomiast zawodników czeka przerwa wakacyjna i nie zaplanowano ani jednego spotkania. Kliknij, aby poznać pełen kalendarz.
Wagi poszczególnych lig:
Polska:
– PGE Ekstraliga -0%
– 1. Liga Żużlowa -20%
– 2. liga Żużlowa -30%
Dania:
– SpeedwayLigaen -20%
– Division 1 -50%
– Division 2 -60%
Szwecja:
– Bauhaus-Ligan -10%
Wielka Brytania:
– Premiership -20%
– Championship -25%
Składy drużyn w SpeedwayLigaen na rok 2023:
Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News
Obserwuj nas!