⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Reprezentacja
  • Juniorzy
  • PGE Ekstraliga
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Ekstraliga U24
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
  • Metalkas 2. Ekstraliga
    • Składy 
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Krajowa Liga Żużlowa
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • SGP / DPŚ / SON
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP
    • TERMINARZ/WYNIKI SON
  • SGP 2
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP 2
  • TERMINARZ/WYNIKI SEC
    • SEC
  • Inne kraje
    • Anglia
    • Szwecja
    • Dania
    • Rosja
    • Czechy
    • Niemcy
    • Francja
    • Australia
    • Inne
  • Pozostałe turnieje
  • Mini żużel/250cc
  • Inne odmiany żużla
  • Speedrower
  • Detektor Krytyka
  • Formuła 1
  • Relacje LIVE
Zakończona
 Logo FINAŁ Indywidualnego Pucharu Polski 85-140cc w Wawrowie
19.10.2025 12:00
Zakończona
 Logo FINAŁ DMP 85-140cc w Wawrowie
18.10.2025 14:00
Zakończona
 Logo Puchar MACEC w Pardubicach
18.10.2025 12:00
Zakończona
Glasgow Tigers Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-5.png Logo
17.10.2025 20:30
Zakończona
Poole Pirates Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-6.png Logo
15.10.2025 20:30
Zakończona
 Logo 4. runda Extraligi w Žarnovicy
12.10.2025 14:00
to-byl-bieg-10-goracy-wieczor-na-monmore-green-wideo
to-byl-bieg-10-goracy-wieczor-na-monmore-green-wideo
Strona główna » To był bieg (10): Gorący wieczór na Monmore Green (wideo)

Sport żużlowy. To był bieg (10): Gorący wieczór na Monmore Green (wideo)

  • Anglia
  • Inne kraje
26 lutego 2020 Ten artykuł przeczytasz w 13 minut

Grzegorz Drozd

To był bieg (10): Gorący wieczór na Monmore Green (wideo)

To był gorący wieczór na Monmore. Naprzeciw siebie stanęły dwie ekipy z czuba tabeli, które pomiędzy sobą miały rozstrzygnąć losy tytułu w British League. Stadion wypełnił się po brzegi, a napięcie urosło do tego stopnia, że w powietrzu niemal wybuchały ładunki elektryczne. To była prawdziwa wojna. Wielkie nerwy, kraksy, ścięcia na torze, zatargi z kibicami, a nawet złamany nos duńskiego wojownika.

Dziś pierwszy z trzech odcinków "To był bieg", które będą poświęcone karierze Grega Hancocka, wyjątkowego zjawiska żużlowego. Jedynego w swoim rodzaju. Pierwszy raz Grega Hancocka obejrzałem w akcji w 1991 roku. Oczywiście za pomocą kasety VHS. Był to test mecz Anglików z Amerykanami na torze w Wolverhampton. Greg Hancock wprost szalał na Monmore Green. Taniec Grega na żużlowej ścieżce trwał w najlepsze 40 lat. W końcu – tydzień temu – 4-krotny mistrz świata powiedział pas.

Pod wieloma względami Hancock jest rekordzistą, i wcale nie chodzi tu o kilka wpadek na przestrzeni bardzo długiej kariery. Polscy żurnaliści od tygodnia prześcigają się w wyliczaniu grzechów Hancocka.  Wiedza ich jest na tyle uboga, że nie są w stanie przypomnieć wszystkich wpadek Hancocka w polskiej lidze. Może to i lepiej. Okazji do błędów było sporo, bo jak wspomniałem, to najdłuższa zawodowa kariera w historii tego sportu, i to należałoby przede wszystkim podkreślić w kontekście tego żużlowca. 30 lat zawodowej kariery na europejskich torach, to jest absolutny nokaut wszelkich statystyk. 30 lat na bardzo wysokim międzynarodowym bądź mistrzowskim poziomie. 15 sezonów odjechanych równolegle w trzech najmocniejszych ligach świata, to koleiny rekord wszech czasów Hancocka. Amerykanin ciężko harował na swoje wyniki od najmłodszych lat. Zanim trafił do Europy, siedem sezonów spędził na kalifornijskich torach. Gdy nie miał jeszcze piętnastu lat w zasadzie był już zawodowcem. Jeździł w kilkudziesięciu zawodach i miał całą gromadę sponsorów.

Wszystko zaczęło się w jego rodzinnym domu, gdzie częstymi gośćmi byli czołowi amerykańscy żużlowcy, których dobrym kumplem był ojciec Grega – Bill.  Hancock senior był pasjonatem żużla i organizatorem zawodów w Kaliforni. Znali go wszyscy. Był człowiekiem – instytucją w amerykańskim żużlu i wodzem zgranej paczki, do której należeli m.in. Boby Schwartz i John Cook. Greg w dzieciństwie nasiąknął speedway’em niczym skorupka. W latach 80. święcił sukcesy na krajowych torach i tylko kwestią czasu było kiedy zawita do Europy.  W 1988 roku finał drużynowych mistrzostw świata odbył się w amerykańskim Long Beach i przy tej okazji kontakt z Hancockiem, a także z drugim utalentowanym Jankesem – Billym Hamillem, nawiązał promotor Cradley Heath, Colin Pratt. Jeszcze tego roku jesienią po raz pierwszy przylecieli do UK by dobić targu na jazdę w Cradley. Hamill postanowił przejechać jeszcze jeden rok na amerykańskich torach, natomiast Greg czuł, że jest już gotów podjąć trudne wyzwanie. W wyniku problemów z formalnościami administracyjnymi i słynnym pozwoleniem na pracę w UK, debiut Grega nastąpił dopiero w maju 1989 roku. Hancock przyleciał do Europy zaledwie na 24 godziny przed swoim inauguracyjnym startem w barwach Cradley. W dwóch biegach nie zdobył punktu, a mecz zakończył na siatce. Podczas oględzin lekarskich przyznał się, że tydzień wcześniej zaliczył poważną kraksę w Costa Mesa i obolałe ramię nie było w stanie utrzymać kierownicy. Debiut Hancocka idealnie ilustruje jego żużlowy charakter. Był twardzielem gotowym do wielkich poświeceń, aby tylko wspiąć się na szczyt. O tym, że kiedyś zostanie mistrzem świata powtarzał przy byle okazji. Nie bał się tej deklaracji i z wielką wiarą każdego dnia pracował, aby kiedyś zostać mistrzem świata. Był w końcu protegowanym samego Bruce Penhalla. W osiągnięciu celu pomagał mu dekalog wzorowego żużlowca.

Tajemną wiedzę jak zostać mistrzem świata przekazał mu jeszcze w okresie startów w Kalifornii znakomity żużlowiec Phil Collins. Oto one:
1. Mądrze dobieraj swoich przyjaciół. Otaczaj się ludźmi, którzy będą dla ciebie pomocni, a nie ściągający cię w dół. Pracuj nad dobrymi relacjami ze swoimi mechanikami, bo oni najciężej pracują na twoje sukcesy, a ich praca nie jest widoczna w blasku fleszy. Im lepiej będziesz traktował mechaników, tym łatwiejsze będziesz miał życie.
2. Wybieraj do współpracy tunera o dobrej renomie i licznych rekomendacjach.  
3. Wyglądaj i zachowuj się jak profesjonalista. Miej świeży wygląd, bądź  ogolony i miej zadbane włosy. Zadbany image lepiej sprzeda się oczach kibiców. Dobry wygląd jest zwłaszcza ważny w kontaktach ze sponsorami. Nikt nie chce robić biznesu z brudasem bądź inwestować swoje pieniądze w źle wyglądający produkt.
4. Zachowuj umiar i niech nie odbija ci woda sodowa. Nie uważaj się za wielką gwiazdę, bądź skromny i nie zgrywaj primadonny. Prawdziwy profesjonalista ma dobre maniery i nie zachowuje się jak gówniarz.  
5. Tak organizuj pracę, żeby mieć czas dla kibiców i sponsorów.
6. Oszczędzaj pieniądze najlepiej jak potrafisz. Kariera nie trwa wiecznie. Znajdź dobrego ubezpieczyciela i dobry pewny bank na przechowywanie oszczędności.  
7. Pamiętaj, że manetka gazu pracuje w obie strony i czasem lepiej ją przymknąć, bo jutro też jest dzień. Nie ryzykuj nadmiernie. Leżąc kontuzjowany na łóżku nie będziesz jeździł, czyli nie będziesz zarabiał. Swoją jazdę dopasowuj do panujących warunków na torze.
8. Odżywiaj się zdrowo. Nie ma mowy o cheeseburgerze na autostradzie o 3 w nocy. 
9. Pracuj ciężko.
10. Jeździj twardo jeśli wymaga tego sytuacja. Gdy wejdziesz na wyższy poziom organizacji kariery zauważysz, że twoja ciężka praca to codzienny rytuał, który daje ci satysfakcję, a nie zmęczenie i frustracje. Dzień nigdy nie jest wystarczająco długi, dlatego pracę zaczynaj wcześnie rano. Taki tryb pracy również stanie się rutyną. Tak organizuj dzień, żeby mieć czas na hobby i wypoczynek, ale pamiętaj, że relaks zawsze jest  po wykonaniu zaplanowanej pracy, a nie odwrotnie.

Dziś po blisko 40 latach przekazania tej tajemnej wiedzy Gregowi Hancockowi przez Phila Collinsa doskonale wiemy, że Greg był wzorowym i zdyscyplinowanym uczniem. Wedle dekalogu żył i postępował przez dziewięciolecia. Od siebie dodałbym punkt jedenasty: posiadaj własnego prawnika i zaufanego lekarza. Mam nadzieję, że ten tekst przeczyta wielu naszych żużlowców, wydrukuje go i powiesi sobie nad łóżkiem. 

Greg Hancock od początku przygody z brytyjską ligą spisywał się w niej znakomicie, i z roku na rok wchodził na wyższy poziom. – Z boku mogłoby się wydawać, że wszystko przychodziło mi łatwo, bo  Amerykanin nie powinien mieć większych problemów z aklimatyzacją w Wielkiej Brytanii. Nic bardziej mylnego. Kalifornia to zupełnie inny świat niż europejska Wielka Brytania. Różnice są w każdym aspekcie życia: pogoda, zwyczaje, kultura, kuchnia, a nawet poczucie humoru jest zupełnie inne. Tego wszystkiego musiałem uczyć się przez lata i przyzwyczajenie się do nowych reguł było bardzo trudne i kosztowało mnie wiele wyrzeczeń, cierpliwości i pracy – przekonuje Greg Hancock. 

Wyścig który dziś pokazujemy rozegrał się w lipcowy wieczór właśnie na Monmore Green. Dokładnie na tym samym stadionie i w tym samym sezonie, w którym miałem okazję oglądać Hancocka po raz pierwszy w życiu. Gdy czarował na torze, a w parkingu energicznie zagrzewał kolegów do boju. Podczas ujęć z parkingu maszyn moją uwagę przykuł jeszcze jeden szczegół. Były to wyszyte na tylnej części kombinezonu Hancocka szczerzące się zęby. Pomyślałem wtedy, że faceci zza oceanu mają w sobie coś unikatowego. Charyzmę, fantazję, poczucie humoru oraz niekończący się wigor i apetyt na adrenalinę. Wtedy jeszcze nie wiedziałem, że to po prostu Grin – dosłownie i w przenośni.

Greg Hancock jednak nie zawsze był do rany przyłóż. Wielka sportowa ambicja powodowała, że czasem puszczały mu nerwy. Dociskał przeciwników do bandy, wykłócał się z sędziami, czy też… pozdrawiał publiczność środkowym palcem. Tak też było podczas wspominanego przez nas gorącego meczu pomiędzy Wolverhampton, a Cradley Heathens w lipcu 1991 roku. W 7. wyścigu dnia Hancock stoczył pasjonującą walkę z Samem Ermolenko. Na torze poszły iskry, a nawet poleciały fucki. Pojedynki pomiędzy Volves, a Heathens należały w tamtym czasie do klasyki gatunku.  Po obu stronach barykady liderami byli znakomici Amerykanie: Ermolenko i Correy kontra Hancock i Hamill. Tego dnia na trybunach Monmore zasiadł komplet widzów, a w powietrzu wyczuwalna była elektryzująca atmosfera. Wszyscy oczekiwali dobrego i zaciętego widowiska. Kibice obu drużyn nie zawiedli się. Było wszystko co potrzeba. Krew, pot i łzy. Trup ścielił się gęsto. Na torze leżało pół stawki, w tym i największa gwiazda przyjezdnych – Jan O. Pedersen. Duńczyk w tamtym czasie był w znakomitej formie, ale zaliczył glebę, złamał nos i nie mógł dokończyć spotkania. Z kolei w obozie gospodarzy  dowodził bojowy Sam Ermolenko. – Ermol tego dnia od początku meczu jeździł zbyt agresywnie i woził nas po płotach. Przed kolejnym wyścigiem powiedziałem sobie, że teraz mu dokopię i wyjechałem bardzo zmobilizowany – opowiada Greg Hancock. Mecz był bardzo zacięty, a zwycięstwo ostatecznie przypadło gospodarzom i to oni w październiku cieszyli się z mistrzostwa ligi. Ale jaki był finał starcia dwóch Kowbojów?

Zapraszamy do obejrzenia materiału.

źródło: inf. własna

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Greg Hancock
  • To był bieg
  • Wolverhampton Wolves

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Nostalgiczna podróż na koniec sezonu. Błąd kosztował go zwycięstwo

Żużel - Nostalgiczna podróż na koniec sezonu. Błąd kosztował go zwycięstwo

Hubert Furmaniak

  • Anglia
30 października 2025

Wolverhampton Wolves wygrali czwórmecz na zakończenie sezonu w Oksfordzie. Drużyna z Monmore Green zakończyła nostalgiczny powrót z uśmiechem na twarzy. Indywidualnym zwycięzcą turnieju został jednak Chris Harris, który wygrał wyścig finałowy.

72-letnia legenda chce wrócić! Nie może wytrzymać w domu

Żużel - 72-letnia legenda chce wrócić! Nie może wytrzymać w domu

Hubert Furmaniak

  • Anglia
25 października 2025

Peter Adams wylicza, że mógłby zdobyć znacznie więcej tytułów. 72-letni menedżer właśnie dlatego chciałby wrócić do prowadzenia zespołów w brytyjskim żużlu. Przyznaje, że bardzo ciężko mu uciec od zgiełku, który towarzyszył mu przez 40 lat.

Legendarne ośrodki wrócą na jeden wieczór!

Żużel - Legendarne ośrodki wrócą na jeden wieczór!

Hubert Furmaniak

  • Anglia
14 października 2025

Oxford Speedway zorganizuje specjalny czwórmecz. Na torze pojawią się niedziałające ośrodki z Coventry, Swindon i Wolverhampton. Celem będzie kultywowanie żużlowych tradycji.

Pod tym względem Stal jest najlepsza! Inni mają czego zazdrościć

Żużel - Pod tym względem Stal jest najlepsza! Inni mają czego zazdrościć

Hubert Czaja

  • SGP / DPŚ / SoN
20 września 2025

Ostatnumi czasy Stal Gorzów kojarzy się przede wszystkim z problemami finansowymi i zawirowaniami wokół klubu, ale pod względem medali zdobytych w IMŚ gorzowski klub wciąż jest na topie. W tym tekście prezentujemy klasyfikację medalową indywidualnych mistrzostw świata według przynależności klubowej w Polsce.

Legenda pod wrażeniem ich jazdy. „Poczyniły postępy”

Sport żużlowy. Legenda pod wrażeniem ich jazdy. „Poczyniły postępy”

Przemek Krukowski

  • SGP / DPŚ / SoN
18 lipca 2025

Greg Hancock ponownie był częścią projektu FIM Women's Speedway Academy, który niedawno miał miejsce w Goričan. Legendarny zawodnik był pod wrażeniem poziomu, jaki prezentowały uczestniczki.

Zero punktów nowego zawodnika Falubazu. Legenda komentuje

Żużel: Zero punktów nowego zawodnika Falubazu. Legenda komentuje

Hubert Czaja

  • Ekstraliga U24
2 lipca 2025

W miniony wtorek swój pierwszy mecz U24 Ekstraligi w barwach Falubazu Zielonej Góry odjechał brytyjski 16-latek i medalista SGP3 sprzed roku, William Cairns. Niestety debiut nie poszedł po jego myśli. Po spotkaniu wypowiedzi na jego temat udzielił nam Greg Hancock.

Spektakularny powrót! Falubaz już witał się z gąską i został sprowadzony na ziemię

Żużel: Spektakularny powrót! Falubaz już witał się z gąską i został sprowadzony na ziemię

Dariusz Jagła

  • PGE Ekstraliga
27 czerwca 2025

Zapraszamy na kolejną podróż wehikułem czasu. Przenosimy się do 2016, gdy drużyny z Zielonej Góry i Torunia rywalizowały o wielki finał rozgrywek.

Co za jazda zawodników Włókniarza i Apatora! Drużyna Iversena wygrywa

Sport żużlowy. Co za jazda zawodników Włókniarza i Apatora! Drużyna Iversena wygrywa

Przemek Krukowski

  • Anglia
17 marca 2025

Pierwsza poważna impreza sezonu 2025 za nami. W King's Lynn rozegrano Testimonial Nielsa-Kristiana Iversena.

Co dziś w żużlu? Sezon rusza na poważnie!

Żużel - Co dziś w żużlu? Sezon rusza na poważnie!

Krzysztof Grzęda

  • Anglia
16 marca 2025

Sezon żużlowy 2025 rusza na poważnie. Już dziś (niedziela 16 marca) pierwsze zawody w doborowej obsadzie.

Zmiana last minute! Duńczyk zastąpi Duńczyka

Żużel. Zmiana last minute! Duńczyk zastąpi Duńczyka

Dariusz Jagła

  • Anglia
11 marca 2025

Już w nadchodzący weekend w angielskim King's Lynn odbędzie się testimonial Nielsa Kristiana Iversena. Doszło do korekty w obsadzie.

Galeria

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)


9 listopada 2025, zdjęć: 0

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)


18 października 2025, zdjęć: 0

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką


5 października 2025, zdjęć: 0

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle


6 września 2025, zdjęć: 0

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle

Zobacz wszystkie galerie

Patronat medialny - zawodnicy

  • Adam Bednář

  • Mateusz Bartkowiak

  • Wiktor Lampart

  • Krystian Pieszczek

  • Michał Knapp

  • Mateusz Cierniak

  • Tobiasz Musielak

Urodziny obchodzą dziś

  • Andrij Rozaliuk

    Andrij Rozaliuk

    05.12.2000r. (25l.)
  • Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

    Nicolai Heiselberg

    05.12.2005r. (20l.)

PGE EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Orlen Oil Motor Lublin 14 33 7 260
Betard Sparta Wrocław 14 26 6 115
KS Apator Toruń 0 0 0 0
Gezet Stal Gorzów 14 10 1 -118
Bayersystem GKM Grudziądz 14 18 4 56
Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 15 3 -108
Krono-Plast Włókniarz Częstochowa 14 7 1 -111
INNPRO ROW Rybnik 14 4 0 -205
PRES Grupa Deweloperska Toruń 14 26 5 111

METALKAS 2. EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Fogo Unia Leszno 14 33 7 274
Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 28 6 177
Moonfin Malesa Ostrów Wielkopolski 14 8 1 -91
Hunters PSŻ Poznań 14 17 4 -42
Cellfast Wilki Krosno 14 21 4 31
Orzeł Łódź 0 0 0 0
Texom Stal Rzeszów 14 18 3 -23
Autona Unia Tarnów 14 6 1 -197
H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 9 2 -129

KRAJOWA LIGA ŻUŻLOWA

Drużyny M PKT B +/-
Wybrzeże Gdańsk 12 28 6 134
Ultrapur Start Gniezno 12 23 5 119
PKS Polonia Piła 0 0 0 0
OK Kolejarz Opole 12 5 1 -74
Trans MF Landshut Devils 12 10 2 -30
Optibet Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0
Speedway Kraków 12 4 0 -192
Lokomotiv Daugavpils 12 15 3 -39
Pronergy Polonia Piła 12 20 4 82

PARTNERZY

PARTNERZY

PARTNERZY

SpeedwayNews Logo

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione

Na portalu speedwaynews.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Ustawienia plików cookiesZgadzam się
Zarządzaj polityką cookies

Polityka prywatności

Serwis speedwaynews.pl zaktualizował swój Regulamin i Politykę prywatności w związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE (RODO).

W związku z powyższym chcielibyśmy poinformować Cię o kilku istotnych informacjach związanych z przetwarzaniem Twoich danych. Pod adresem Informacje o RODO dowiesz się więcej na temat sposobu gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych przez nasz serwis. Prosimy zapoznaj się z opisanymi zasadami i zaakceptuj je poprzez zaznaczenie pola „zgadzam się”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
Wymagane
Always Enabled
Nie wymagane
SAVE & ACCEPT