Sobota 11 marca była bardzo ważnym dniem dla fińskiego ice speedwaya. Tego dnia wyłoniono najlepszych zawodników w kraju, a także powrócono na jeden z najbardziej legendarnych obiektów lodowych w „Krainie Tysiąca Jezior”. Niestety, już definitywnie po raz ostatni.
Stadion Pyynikin w Tampere. Wizytówka lodowego speedwaya w Finlandii
Dyscyplina, jaką jest ice racing ma naprawdę szerokie możliwości, jeśli chodzi o miejsca, gdzie można rozgrywać zawody. Jak wiadomo możliwe jest to na torach sztucznie mrożonych, służących na co dzień do łyżwiarstwa szybkiego. Jeśli dopisują warunki atmosferyczne, czyli ujemne temperatury, areną może być też każdy zamarznięty akwen wodny. W Finlandii jednym z bardziej słynnych miejsc goszczących specjalistów od jazdy na kolcach, jest Stadion Pyynikin w Tampere. Obiekt lekkoatletyczny, który zimą przeobrażał się od lat w lodową arenę. Historia ice speedwaya w tym miejscu sięga lat przedwojennych. Odkąd odbyły się pierwsze zawody, turnieje organizowano niemal corocznie, z małymi wyjątkami. Gościły tam niejednokrotnie zawody rangi FIM, ostatnie w 1989 – eliminacje mistrzostw świata. Bardzo długa passa zakończyła się jednak w 2006 roku. Wtedy to zorganizowano mecz Finlandia kontra Szwecja, który był ostatnim ściganiem aż do… minionej soboty.
Długo wyczekiwana impreza przyciągnęła spragnionych emocji fanów ice speedwaya. Nie przestraszyły nawet wejściówki w cenie 20 euro.
Więcej zawodów tam nie będzie. Jest jednak alternatywa!
Pasjonaci ice speedwaya w Finlandii zrobili wszystko, by w tym roku udało się przeprowadzić pierwsze po siedemnastu latach zawody na stadionie Pyynikin. To była gra „va banque”, gdyż jak się okazało, była to definitywnie ostatnia okazja. W związku z modernizacją całego ośrodka lekkoatletycznego, w następnych latach niemożliwe będzie już w ogóle przeprowadzanie tam motocyklowych imprez. Stracą na tym również organizatorzy wyścigów samochodowych na lodzie, którzy regularnie odwiedzali ten obiekt. Warto dodać, że właśnie takie kilka dni przed ice speedway’owym finałem mistrzostw Finlandii. Na miejscu rozmawialiśmy z przedstawicielami lokalnych mediów, którzy powiedzieli, że jest jednak szansa, że lodowy żużel nie zniknie z Tampere. Alternatywną lokalizacją jest inny, podobny stadion, mieszczący się 15 kilometrów od obiektu Pyynikin. Warunkiem było jednak to, że sobotnie zawody okażą się organizacyjnym sukcesem i będą cieszyły się dużym zainteresowaniem publiczności. Tak też się na szczęście stało!
Tłumy na stadionie i pełen profesjonalizm organizatorów
Podobnie jak pod koniec stycznia w Lahti, tak też w 11 marca w Tampere ilość widzów przekroczyła oczekiwania organizatorów. Na stadionie Pyynikin zjawiło się więcej kibiców, niż możliwa pojemność trybun. „Na oko”, ludzi przybyło 2 tysiące, co i tak jest znacznie większą liczbą dopuszczalną w momencie wyłączenia pierwszego i drugiego łuku ze względów bezpieczeństwa. Było wyraźnie widać, że fani z Tampere „wygłodnieli” ice speedway’owych emocji. Na trybunach słychać było intensywny doping i zafascynowanie zawodami. Organizacyjnie świetnie spisali się miejscowi działacze, którzy zapewnili bardzo sprawne kosmetyki toru w przerwach między biegami. Równanie lodu trwało zwykle około sześciu minut, co jest nieporównywalne z tym, co mieliśmy chociażby w Sanoku.
Sprzętem do kosmetyki toru, a także sprawnością jej przeprowadzania, Finowie biją na głowę pozostałe ośrodki.
Järf nowym mistrzem Finlandii, pechowy występ Koivuli
Do faworytów sobotniego finału należeli bez wątpienia fińscy uczestnicy Indywidualnych Mistrzostw Świata. Mats Järf i Max Koivula typowani byli do głównych pretendentów do zdobycia złota. Na nieszczęście drugiego z wymienionych, posłuszeństwa w Tampere odmówił mu motocykl. Max Koivula dwukrotnie notował defekt sprzętu, raz jadąc na drugiej lokacie, drugi raz jadąc na prowadzeniu. W efekcie końcowym nie zdołał nawet zakwalifikować się do biegu barażowego. Tytułu wywalczonego przed rokiem nie zdołał obronić Aki Ala-Riihimäki. Weteran odpadł w decydującej gonitwie. Nowym czempionem „Krainy Tysiąca Jezior” został Mats Järf. Srebro wywalczył Matti Isoaho, a brązowy medal Christer Biskop. To największe zaskoczenie in plus. Biskop po fazie zasadniczej miał aż czternaście punktów i bezpośredni awans do biegu finałowego. To zdecydowanie najlepszy występ doświadczonego Fina w całym sezonie 2023.
Poniżej prezentujemy wyniki, a także galerię zdjęciową z sobotnich zawodów, które zamknęły ice speedway’ową historię stadionu Pyynikin.
Wyniki:
1. Mats Järf (3,2,3,3,3) 14 + 1. miejsce w finale
2. Matti Isoaho (3,2,2,W/U,3) 10 + 2. m-ce w barażu + 2 m-ce finale
3. Christer Biskop (2,3,3,3,3) 14 + 3. miejsce w finale
4. Heikki Huusko (3,3,3,U/1,2) 11 + 1. m-ce w barażu + 4. m-ce w finale
5. Aki Ala-Riihimäki (2,3,2,3,W/2k.) 10 + 3. miejsce w barażu
6. Tomi Norola (2,1,3,2,2) 10 + 4. miejsce w barażu
7. Topi Mustonen (3,2,1,1,1) 8
8. Timo Kankkunen (1,2,1,2,2) 8
9. Atte Suolammi (W/SU,0,2,3,2) 7
10. Max Koivula (D/2,3,D/1,-,3) 6
11. Markku Weckman (2,1,0,2,0) 5
12. Artturi Ervasti (1,1,1,1,1) 5
13. Jukka-Pekka Seppä (1,0,2,0,1) 4
14. Jussi Hulkkonen (0,0,0,2,1) 3
15. Mika Helin (1,1,1,0,0) 3
16. Jani-Pekka Koivula (1) 1
17. Rami Systä (0,W/U,0,0,0) 0
18. Tommi Suolammi NS
Wejście na stadion w Tampere
Rami Systa i Mika Helin
Mats Jarf
Christer Biskop wraz ze swoją córką Sarą i mechanikiem Clausem Forsselem
Matti Isoaho
Rami Systa
Jukka Pekka Seppa
Historyczny motocykl do ice speedwaya
Tomi Norola
Hekki Huusko skupiony przed zawodami
Park maszyn
Rami Systa i Mika Helin
Timo Kankkunen
Tomi Norola
Jukka Pekka Seppa
Tomi Norola
Jukka Pekka Seppa
Motocykl „domowej roboty” Aki Ala Riihimaki

Rami Systa
Hekki Huusko skupiony przed zawodami
Kibice w Tampere
Tor w Tampere
Historyczny motocykl do ice speedwaya
Historyczny motocykl do ice speedwaya
Motocykl Rami Systy
Motocykl Maxa Koivuli
Matti Isoaho
Markku Weckman
Rami Systa
Sędzia zawodów
Kibice w Tampere
Początek prezentacji
Pyynikin Stadion w Tampere
Kibice w Tampere
Pyynikin Stadion w Tampere
Początek prezentacji
Początek prezentacji
Prezentacja – Finał IM Finlandii w Tampere
Kibice w Tampere
Od lewej: Mats Jarf i Atte Suolammi
Kibice w Tampere
Prezentacja – Finał IM Finlandii w Tampere
od lewej: Christer Biskop i Mika Helin
od lewej: Artturi Ervasti, Aki Ala Riihimaki, Jussi Hulkkonen
Christer Biskop
Aki Ala Riihimaki
Mats Jarf
od lewej: Artturi Ervasti, Aki Ala Riihimaki, Jussi Hulkkonen
Heikki Huusko
Artturi Ervasti
Timo Kankkunen
Heikki Huusko
Tomi Norola
Markku Weckman
Jukka Pekka Seppa
Matti Isoaho
Tommi Suolammi
Jani Pekka Koivula
Uczestnicy finału mistrzostw Finlandii w Tampere
od krawężnika: Mustonen, Riihimaki, Hulkkonen, Ervasti
Mustonen i Riihimaki
Mustonen i Riihimaki
Na prowadzeniu Riihimaki, za nim Mustonen i Ervasti
Riihimaki przed Mustonenem
Rami Systa i Jukka Pekka Seppa
Matti Isoaho
Rami Systa i Jukka Pekka Seppa
Matti Isoaho
Jukka Pekka Seppa
Weckman przed Seppą
Na zawodach zjawił się też zawodnik Stali – Timi Salonen
Weckman przed Seppą i Systą
od krawężnika: Systa, Helin, Mustonen, Huusko
Mustonen, za nim Helin
Równania toru zajmowały tylko sześć minut
Pyynikin Stadion w Tampere – ice speedway
Huusko (Ż), Mustonen (B), Helin (N), Systa (CZ)
Pyynikin Stadion w Tampere – ice speedway
Heikki Huusko (kask żółty), Mustonen (biały)
Mustonen (kask biały)
Huusko przed Mustonenem i Helinem
Na stadionie sprzedawano klasyczne fińskie kiełbaski – Makkary
Stadion w Tampere wypełniony był po brzegi
Kibice zgromadzili się nawet w miejscach gdzie nie było trybun
Topi Mustonen startujący w kevlarze Startu Gniezno
Mika Helin
Kosmetyka toru – bardzo sprawna i szybka
Kibice w Tampere
Mika Helin, który startuje w kevlarze Nielsa-Kristiana Iversena z lat w których ten jeździł w Stali Gorzów
Heikki Huusko
Kibice zgromadzili się nawet w miejscach gdzie nie było trybun
Heikki Huusko
Kibice w Tampere
Od krawężnika: Norola, Isoaho, Riihimaki, Suolammi
Norola (CZ), Isoaho (N), Riihimaki (B)
Norola (CZ), Isoaho (N), Riihimaki (B), Suolammi (Ż)
Norola (CZ), Isoaho (N), Riihimaki (B), Suolammi (Ż)
kibice
Isoaho (N), Riihimaki (B)
Park maszyn
Norola (CZ), Isoaho (N), Riihimaki (B)
Riihimaki i Norola
Riihimaki i Norola
Duże hałdy śniegu odgradzały tor od trybun
Ludzie tłumnie gromadzili się, by zjeść coś ciepłego z grilla
Sędzia kilka razy musiał weryfikować, czy zawodnicy przekraczali wewnętrzną linię
Stoisko z „Makkarami”
Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News
Obserwuj nas!