W niedzielne popołudnie w Gislaved zainagurowany został nowy cykl. Pod taśmą stanęli młodzi reprezentanci Szwecji. Wśród uczestników byli zawodnicy Stali Gorzów i Włókniarza Częstochowa.
Pomysł na rozwój szwedzkiego żużla
Niedzielna impreza to pierwsza runda z pięciu nowego cyklu poświęconemu zawodnikom do lat 19. Swedish Speedway Academy, bo taką nosi nazwę, została zapoczątkowana przez byłego żużlowca, którego kibice w Polsce na pewno pamiętają. Mowa tutaj o Linusie Sundströmie – złotym medaliście Drużynowych Mistrzostw Polski ze Stalą Gorzów z 2014 roku. To właśnie między innymi 33-latek wziął na swoje barki rozwój żużla w kraju Trzech Koron. W projekcie bierze udział także absolutna legenda sportu żużlowego i aktualny ambasador cyklu Speedway Grand Prix – Tony Rickardsson.
Pierwsze zmagania rozegrane zostały na torze w Gislaved. Co ważne, punktacja w tych zawodach wygląda identycznie jak w cyklu o Indywidualne Mistrzostwo Świata, lecz zmagania kończą się po dwudziestu gonitwach. O godzinie 10:00 odbyły się zawody w klasie 250cc. W nich triumfował Casper Appelgren przed Leo Klassonem i Oskarem Ekwertssonem. Punktualnie o 14:00 rozpoczęły się natomiast zmagania na klasycznych motocyklach. Już w pierwszej serii startów doszło do pojedynku Antona Janssona i Rasmusa Karlssona, czyli aktualnego mistrza świata SGP3 i nowego zawodnika Stali Gorzów. Górą w tym pojedynku był 17-latek.
Walka do ostatniego wyścigu (i nie tylko)
Jansson jednak już w kolejnej serii startów musiał uznać wyższość Theo Bergqvista, który przed tym sezonem zakontraktowany został przez Włókniarza Częstochowa. Bergqvist po świetnych dwóch pierwszych seriach, notował już same dwójki, które finalnie pozwoliły mu uplasować się na najniższym stopniu podium. Bieg piętnasty to potknięcie Indywidualnego Mistrza Świata w klasie 250cc. Karlsson musiał dość niespodziewanie uznać wyższość Aleksa Lundquista. Przed ostatnią serią startów faworyci mieli po dziesięć „oczek”.
Na zakończenie zmagań Jansson oraz Karlsson wygrali swoje gonitwy i to pojedynek z samego początku zawodów był kluczowy w kontekście końcowej klasyfikacji. – Tego dnia w Gislaved tor był gładki, podobny do polskich torów. Bardzo ważne były starty. Znaleźliśmy całkiem niezłe ustawienia, które przełożyły się na dobre momenty startowe, co pomogło mi odnieść zwycięstwo. Moim celem jest wygranie całego cyklu, więc cieszę się z dobrego początku – skomentował dla naszego portalu swoją postawę Anton Jansson.
Kalendarz pozostałych rund cyklu Swedish Speedway Academy:
25/26.05 – Eskilstuna
29/30.06 – Kumla
24/25.08 – Västervik
21/22.09 – Norrköping
Wyniki 1. Rundy Swedish Speedway Academy w Gislaved:
1. Anton Jansson (3,2,2,3,3) 13
2. Ramsus Karlsson (2,3,3,2,3) 13
3. Theo Bergqvist (3,3,2,2,2) 12
4. Aleks Lundquist (2,3,0,3,2) 10
5. Eddie Bock (D,2,3,1,3) 9
6. Sammy van Dyck (3,2,1,D,3) 9
7. Alfons Wiltander (1,2,1,3,2) 9
8. Jonny Eriksson (3,1,3,1,W) 8
9. Alfred Åberg (2,0,3,2,0) 7
10. Dante Johansson (0,1,1,3,2) 7
11. Erik Persson (D,3,2,1,1) 7
12. Sebastian Glimfjäll-Johansson (1,1,1,2,1) 6
13. Isak Lundqvist (1,1,2,0,0) 4
14. Alexander J. Sundkvist (2,0,0,1,D) 3
15. Albin Sigvardsson (1,0,0,0,1) 2
16. Felix Woentin NS
Co ciekawe, 30 minut po zawodach odbyły się ćwiczenia psychologiczne dla zawodników, które również były punktowane. Zwycięzca dostawał dodatkowe 10 punktów do klasyfikacji generalnej, drugi zawodnik dziewięć, trzeci osiem itd. W nich najlepszy okazał się Erik Persson. Na pewno jest to bardzo ciekawa i innowacyjna forma rywalizacji, która być może za jakiś czas odbije się szerokim echem w środowisku żużlowym.
Klasyfikacja generalna Swedish Speedway Academy:
1. Anton Jansson (20+3) 23
2. Aleks Lundquist (14+8) 22
3. Rasmus Karlsson (18+2) 20
4. Alfons Wiltander (10+9) 19
5. Theo Bergqvist (16+2) 18
6. Eddie Bock (12+6) 18
7. Erik Persson (6+10) 16
8. Jonny Eriksson (9+4) 13
9. Sammy Van Dyck (11+0) 11
10. Alfred Åberg (8+2) 10
11. Sebastian Glimfjäll-Johansson (5+5) 10
12. Albin Sigvardsson (2+7) 9
13. Dante Johansson (7+1) 8
14. Isak Lundqvist (4+2) 6
15. Alexander J. Sundkvist (3+1) 4
Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News
Obserwuj nas!