⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Reprezentacja
  • Juniorzy
  • PGE Ekstraliga
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Ekstraliga U24
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
  • Metalkas 2. Ekstraliga
    • Składy 
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Krajowa Liga Żużlowa
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • SGP / DPŚ / SON
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP
    • TERMINARZ/WYNIKI SON
  • SGP 2
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP 2
  • TERMINARZ/WYNIKI SEC
    • SEC
  • Inne kraje
    • Anglia
    • Szwecja
    • Dania
    • Rosja
    • Czechy
    • Niemcy
    • Francja
    • Australia
    • Inne
  • Pozostałe turnieje
  • Mini żużel/250cc
  • Inne odmiany żużla
  • Speedrower
  • Detektor Krytyka
  • Formuła 1
  • Relacje LIVE
Zakończona
 Logo FINAŁ Indywidualnego Pucharu Polski 85-140cc w Wawrowie
19.10.2025 12:00
Zakończona
 Logo FINAŁ DMP 85-140cc w Wawrowie
18.10.2025 14:00
Zakończona
 Logo Puchar MACEC w Pardubicach
18.10.2025 12:00
Zakończona
Glasgow Tigers Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-5.png Logo
17.10.2025 20:30
Zakończona
Poole Pirates Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-6.png Logo
15.10.2025 20:30
Zakończona
 Logo 4. runda Extraligi w Žarnovicy
12.10.2025 14:00
niepokonani-czyli-wiedziec-kiedy-z-toru-zejsc-cz-1
niepokonani-czyli-wiedziec-kiedy-z-toru-zejsc-cz-1
Strona główna » Niepokonani, czyli wiedzieć kiedy z toru zejść (cz. 1)

Żużel: Niepokonani, czyli wiedzieć kiedy z toru zejść (cz. 1)

  • Krajowa Liga Żużlowa
  • Metalkas 2. Ekstraliga
  • PGE Ekstraliga
6 marca 2020 Ten artykuł przeczytasz w 14 minut

Alicja Labrenc

Niepokonani, czyli wiedzieć kiedy z toru zejść (cz. 1)

Jedną z najtrudniejszych decyzji jaką musi podjąć sportowiec jest ta o zakończeniu kariery. Smuci nas zarówno zbyt szybkie odwieszenie na kołek kevlaru przez młodych adeptów jak również pożegnanie z torem doświadczonego i utytułowanego zawodnika.

Bez względu na to do jakiej kategorii sportowiec należy decyzja ta opatrzona jest wieloma dylematami, ale również czynnikami warunkującymi rezygnacje z dalszych startów. Zagadnieniu z żużlowej perspektywy przyjrzała się Alicja Labrenc.

Niedawne wydarzenia, które śmiało można nazwać nieoczekiwanymi zwrotami akcji w postaci pożegnania z torem Grega Hancocka a niedługo po tym powrotu do ścigania Jasona Crumpa skłoniły mnie do przyjrzenia się bliżej kwestiom związanym z kończeniem karier przez sportowców. W celu lepszego zrozumienia podstaw tej niełatwej decyzji postanowiłam zacząć od przybliżenia zagadnień psychologii sportu na ten temat.

Powody, dla których sportowcy decydują się zakończyć karierę, mogą być pozytywne lub negatywne. Pierwsze są rezultatem zaplanowanego, związanego z naturalną konsekwencją starzenia się i obniżenia pewnych kompetencji lub zaangażowaniem się w inne aktywności. Druga z kategorii jest wynikiem nieprzewidywalnego poważnego urazu lub wykluczenia w związku z obniżonym poziomem wykonania (z przyczyn fizycznych, psychicznych lub społecznych) jak również złamaniem przepisów danej federacji lub związku sportowego.

Natomiast silne przywiązanie do korzyści wiążących się z uprawiania sportu, w tym do rywalizacji, odnoszenia sukcesów, jak również unikanie kosztów związanych ze zmianą, takich jak uczenie się nowych umiejętności, utrata pozycji społecznej, mają wpływ na odkładanie w czasie decyzji o zakończeniu kariery.

Najczęściej jednak, nawet jeśli sportowiec zakończył karierę z własnej woli to i tak decyzja poprzedzona była urazami, obniżeniem wyników, rezygnacją lub niewypełnianiem w sposób satysfakcjonujący innych ważnych ról społecznych (męża, ojca, itp.) Niezależnie od przyczyn, zakończenie kariery zawsze wiąże się z koniecznością zmiany podstawowych założeń dotyczących siebie, świata, celów, zachowań i relacji. Jak zauważają badacze sportu jedna z ważniejszych zmian dokonuje się w odniesieniu do tożsamości. Stopień identyfikowania się z rolą sportową, nazywany jest tożsamością sportową. Rozwija się ona w okresie intensywnego zaangażowania w role związane ze sportem, często kosztem innych ról społecznych. W wyniku tak silnego oddania a co za tym idzie koncentracji na celach sportowych tożsamość takiej osoby staje się jednowymiarowa i powoduje ograniczenie rozwoju innych obszarów. Tożsamość ta obejmuje zarówno aspekt społeczny jak i personalny. W pierwszym z nich mamy do czynienia z giętkością zawodową (spostrzeganie siebie jako kogoś więcej niż tylko „zwykłego” pracownika), zaangażowanie w sport (koncentracja na osiągnięciach sportowych), inni sportowcy, stanowiący grupę odniesienia, ale również sieć wsparcia oraz uznanie społeczne wiążące się z wysokim statusem, popularnością, byciem przykładem dla innych. Natomiast obszar osobisty dotyczy specyficznego rytmu życia, który wiąże się z wysokim poziomem stresu, uzależnieniem sensu życia od zaangażowania i osiągnięć sportowych.

Tym samym decyzja o zakończeniu kariery ma wpływ na zmianę tożsamości zawodnika, która w dużej mierze wiązała się ze sportem właśnie. Tak wysoki poziom zaangażowania, przez lata w uprawianie dyscypliny powoduje większą ilość problemów psychologicznych i społecznych w okresie do czterech lat po zakończeniu kariery. Dużo łatwiej adaptują się do nowej roli i odczuwają większa satysfakcję osoby, które dobrowolnie podjęły taką decyzje.
Natomiast sportowcy kończący karierę z powodów negatywnych mogą przeżywać silny dystres, podobny do tego odczuwanego przez osoby ciepiące na zespół stresu pourazowego (PTSD). Brak wsparcia np. ze strony środowiska podczas kończenia kariery powodowało, że cierpieli oni z powodu nadmiernego pobudzania, odtwarzali sytuacje związane z jej zakończeniem, unikając bodźców, które mogłyby o niej przypominać. Inną negatywną konsekwencją, na którą badacze zwracają uwagę jest izolacja społeczna.

Mimo, że większość sportowców deklaruje, że podjęła decyzje z własnej woli, duża część ma trudności z zaplanowaniem swojego dalszego życia. Tylko 53% rozważa alternatywne ścieżki kariery przed zakończeniem sportowej rywalizacji, a 39% szczegółowo planuje swoją przyszłość. Druga grupa ponosi dzięki temu mniejsze koszty związane z rozwojem „nowej”, już pozasportowej, tożsamości.

Przyjrzyjmy się teraz żużlowej rzeczywistości przez pryzmat opisanych powyżej mechanizmów warunkujących decyzje o zakończeniu kariery i jej późniejszych konsekwencji. Który moment wybrać na zakończenie, nawet najwspanialszej drogi sportowej? Najlepiej gdy jest się jeszcze u szczytu sławy, formy, jednak póki osiąga się bardzo dobre wyniki trudno jest z tego zrezygnować. Greg Hancock jeszcze 6 lat temu, w wieku 43 lat,  był uboższy o dwa złote medale IMŚ. Kto wtedy mógł przewidzieć, że po raz kolejny będzie sięgał po najwyższe laury? Decyzja ta jest tym trudniejsza, że nieodwracalna, gdyż powroty ze „sportowej emerytury” rzadko kiedy okazują się efektywne, tym bardziej w późniejszym wieku.

De facto trudno tu jednak mówić o emeryturze w dosłownym znaczeniu. Niestety żużlowcy nie są w tak komfortowej sytuacji jak np. koszykarze NBA, którzy po zakończeniu kariery są objęci specjalnym systemem emerytalnym. Osobiście uważam, że każda dyscyplina powinna mieć podobny system wsparcia zawodników po odejściu na zasłużony odpoczynek.

Zdarza się jednak, że zawodnicy postanawiają wrócić na tor, niedawno Jason Crump, a wcześniej decydowali się na podobny ruch, m.in. : jego rodak Ryan Sullivan, Billy Hamill, czy Roonie Moore. Również Antonio Lindbäck miał już rozbrat z motocyklem, jednak w jego przypadku wiązało się to z przeżywanymi wówczas przez Szweda trudnościami.

Wracając jeszcze na chwilę do kwestii Grega Hancocka, większość z kibiców ubolewa, że żużlowy świat, przynajmniej ten na najwyższym poziomie rozgrywkowym, został pozbawiony jakiegokolwiek przedstawiciela z USA.  Na dodatek tak utytułowanego i lubianego. Nie każdemu jest jednak dane i tylko pozostaje podziwiać styl, ale również zazdrościć szczęścia, jakie miał odchodzący na zasłużoną emeryturę Amerykanin. Chociaż jego wcześniejsza decyzja o zawieszeniu kariery podyktowana była wielkim nieszczęściem, poważną chorobą żony, to jednak spowodowała, że mógł sprawdzić się w innej niż dotychczas roli i niejako zasmakować życia po żużlu właśnie. Chociaż ścigał się na wysokim poziomie przez wiele lat, ze spokojem mógł wreszcie powiedzieć „pas mam już wszystko” i z czystym sumieniem zająć się swoim „drugim życiem”. Rzadko się jednak zdarza, aby żużlowiec doszedł do takich wniosków na dość wczesnym etapie kariery, po zdobyciu określonej ilości tytułów, medali. 

Tai Woffinden zapowiedział w 2018 roku, że daje sobie jeszcze 5 lat i zakończy karierę. Wszystko wskazywało, więc na to, że będzie nie lada ewenementem i zniknie z żużlowych torów niemal tak szybko jak się na nich pojawił, osiągając przy tym najwyższe cele. Jak na razie jego historia zdaje się układać nieco inaczej niż to „planował” kilka lat temu, ale jak będzie przyszłość pokaże.

Poniekąd w pełni zaplanowany sposób zakończył karierę Tony Rickardsson i Ove Fundin, którzy podjęli decyzję przed 40, będąc wciąż u szczytu sławy. Pierwszy z nich podjął decyzję poniekąd z powodów zdrowotnych, po wielokrotnych urazach głowy, ale sam przyznał kiedyś, że jeszcze w 2005 roku postanowił, że kolejny sezon będzie jego ostatnim. Mimo niesłabnącej miłości do tego sportu poczuł, że nadszedł czas, by zająć się czymś innym, bo jak sam powiedział: chciał odejść jako mistrz i tak właśnie zostać zapamiętanym, co niezaprzeczalnie mu się udało.

Nie wszyscy mieli tyle szczęścia, choćby lubiany i ceniony w środowisku Leigh Adams, który podjął decyzje o zakończeniu kariery po czym przewrotny los niespełna rok później podczas przygotowań do rajdu Finke Desert Rally  spowodował, że uległ on poważnemu wypadkowi, przez który porusza się od tego czasu na wózku. Wypadek, który przerwał karierę Tomasza Golloba, był przez niektórych postrzegany w kategoriach pokłosia wielokrotnego odkładania decyzji o definitywnym zakończeniu kariery. Gdyby jednak poddał się on już podczas pierwszego, czy nawet drugiego fatalnego wypadku (również poza torem) historia czarnego sportu potoczyłaby się zapewne zgoła inaczej. Oczywiście w  żużlu jest dużo więcej przykładów nagle przerwanych przez poważną kontuzję karier, m.in. Krzysztofa Cegielskiego,  Andrzeja Szymańskiego, Rafała Wilka, Darcy Warda, Pera Jonssona, Erika Gundersena, co dotkliwsze często na wczesnym etapie życia. Trudno, więc rozpatrywać pod kątem czyjejś błędnej decyzji, na niektóre kwestie po prostu nie mamy wpływu i bez względu na podjętą decyzje z czasem może okazać się ona błędna lub trafiona.

Wielokrotnie wracając na tor ryzykował również Rafał Dobrucki, którego lekarze po dwóch operacjach kręgosłupa ostrzegali, że każdy następny uraz może spowodować nieodwracalne skutki. Po fatalnym upadku podczas derbów lubuskich, w wyniku, którego doznał pęknięcia dwóch kręgów obawa o zdrowie i życie zwyciężyła i 21.09.2011 ogłosił koniec kariery.

Natomiast pod koniec sezonu 2019 Andreas Jonsson, który próbował wielokrotnie wrócić po kontuzjach do ścigania ostatecznie postanowił z powodów zdrowotnych odejść na „sportową emeryturę.” Poruszył wtedy ważny wątek na temat bariery psychicznej jaka w związku z odniesionymi urazami zaczęła pojawiać się w jego głowie. Myślenie o możliwych feralnych konsekwencjach wyjazdu na tor jest bowiem w pewnym momencie blokadą nie do przezwyciężenia i przesłanką do tego, aby zakończyć karierę. Sześć lat wcześniej z torem pożegnał się, wracający teraz do ściągania, Jason Crump, decyzja podyktowana była głównie zdrowiem, ale również kwestiami rodzinnymi i trudnymi do pogodzenia wyjazdami, w związku z jego startami w Europie, z edukacją dzieci.

cdn.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Galeria

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)


9 listopada 2025, zdjęć: 0

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)


18 października 2025, zdjęć: 0

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką


5 października 2025, zdjęć: 0

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle


6 września 2025, zdjęć: 0

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle

Zobacz wszystkie galerie

Patronat medialny - zawodnicy

  • Adam Bednář

  • Mateusz Bartkowiak

  • Wiktor Lampart

  • Krystian Pieszczek

  • Michał Knapp

  • Mateusz Cierniak

  • Tobiasz Musielak

Urodziny obchodzą dziś

  • Andrij Rozaliuk

    Andrij Rozaliuk

    05.12.2000r. (25l.)
  • Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

    Nicolai Heiselberg

    05.12.2005r. (20l.)

PGE EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Orlen Oil Motor Lublin 14 33 7 260
Betard Sparta Wrocław 14 26 6 115
KS Apator Toruń 0 0 0 0
Gezet Stal Gorzów 14 10 1 -118
Bayersystem GKM Grudziądz 14 18 4 56
Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 15 3 -108
Krono-Plast Włókniarz Częstochowa 14 7 1 -111
INNPRO ROW Rybnik 14 4 0 -205
PRES Grupa Deweloperska Toruń 14 26 5 111

METALKAS 2. EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Fogo Unia Leszno 14 33 7 274
Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 28 6 177
Moonfin Malesa Ostrów Wielkopolski 14 8 1 -91
Hunters PSŻ Poznań 14 17 4 -42
Cellfast Wilki Krosno 14 21 4 31
Orzeł Łódź 0 0 0 0
Texom Stal Rzeszów 14 18 3 -23
Autona Unia Tarnów 14 6 1 -197
H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 9 2 -129

KRAJOWA LIGA ŻUŻLOWA

Drużyny M PKT B +/-
Wybrzeże Gdańsk 12 28 6 134
Ultrapur Start Gniezno 12 23 5 119
PKS Polonia Piła 0 0 0 0
OK Kolejarz Opole 12 5 1 -74
Trans MF Landshut Devils 12 10 2 -30
Optibet Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0
Speedway Kraków 12 4 0 -192
Lokomotiv Daugavpils 12 15 3 -39
Pronergy Polonia Piła 12 20 4 82

PARTNERZY

PARTNERZY

PARTNERZY

SpeedwayNews Logo

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione

Na portalu speedwaynews.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Ustawienia plików cookiesZgadzam się
Zarządzaj polityką cookies

Polityka prywatności

Serwis speedwaynews.pl zaktualizował swój Regulamin i Politykę prywatności w związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE (RODO).

W związku z powyższym chcielibyśmy poinformować Cię o kilku istotnych informacjach związanych z przetwarzaniem Twoich danych. Pod adresem Informacje o RODO dowiesz się więcej na temat sposobu gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych przez nasz serwis. Prosimy zapoznaj się z opisanymi zasadami i zaakceptuj je poprzez zaznaczenie pola „zgadzam się”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
Wymagane
Always Enabled
Nie wymagane
SAVE & ACCEPT