Zarząd Polskiej Federacji Klubów Speedrowerowych dał klubom możliwość wypowiedzenia się w temacie kształtu rozgrywek ligowych w sezonie 2020. Kluby wybrały metodą głosowania wariant, w którym pojedzie Ekstraliga.
Stosunkiem głosów 3-1-2 wybrano opcję ze składami sześcioosobowymi (więcej na ten temat TUTAJ). Po tej informacji kolejny klub zadeklarował, że wystartuje w Drużynowych Mistrzostwach Polski w sezonie 2020 i tym samym wiemy już, że w przyszłorocznej Ekstralidze pojechać ma osiem zespołów. Została jedna niewiadoma – ZKS Zielona Góra.
Doniesienia z centrali jednak mocno rozbudziły środowisko speedrowerowe. W mediach społecznościowych wywiązało się sporo dyskusji na temat zmian, a część zawodników pisała, że zmuszą one zawodników do zakończenia karier lub ograniczenia się do minimalnej liczby startów w rozgrywkach – np. pierwszoligowych. Polska Federacja Klubów Speedrowerowych zdecydowała się odpowiedzieć wszystkim, którzy mają jeszcze jakiekolwiek wątpliwości dotyczące nowego regulaminu.
Po ogłoszeniu wyników głosowania na temat opcji składów ligowych w sezonie 2020, do Zarządu PFKS spłynęło kilka uwag zarówno ze strony klubów jak i osób indywidualnych (zawodników i działaczy). Zarząd postanowił wyjść naprzeciw oczekiwaniom i w trybie pilnym przeprowadził dodatkowe zebranie opinii. Efektem tego są kosmetyczne zmiany polegające na zwiększeniu liczby seniorów (kategoria open) w składzie kosztem juniora starszego w wariantach I i III oraz dodanie młodzieżowca kosztem juniora w wariancie II; wobec tych zmian warianty I i II stały się tożsame, wobec czego do złożenia składu na mecz pozostaną dwa, a nie jak wcześniej, trzy. Po wyżej opisanych zmianach warianty składu wyglądają następująco:
Wariant I
Senior (open) – bez ograniczeń wiekowych
Senior (open) – bez ograniczeń wiekowych
Senior (open) – bez ograniczeń wiekowych
Młodzieżowiec – U23
Junior – U18
Kadet – U16
Wariant II
Senior (open) – bez ograniczeń wiekowych
Senior (open) – bez ograniczeń wiekowych
Młodzieżowiec – U23
Młodzieżowiec – U23
Junior – U18
Junior – U18
Padały również pytania o kwestię rezerwowych. Będzie ich maksymalnie czterech; z racji tego, że w składzie pojawia się więcej kategorii (wcześniej były tylko dwie – junior i senior/open) zmieni się regulaminowy zapis dotyczący stosowania rezerwy na bardziej uogólniający obecne realia – było “12.21.3.10. Zawodnika z numerem 6 lub 7 ma prawo zastąpić tylko junior startujący z numerem 8–10.”, będzie “Zawodnik zastępujący musi spełniać wymogi kategorii wiekowej zawodnika zastępowanego.”. Ponieważ może się zdarzyć, że wpisze się “młodszego” zawodnika jako “starszego”, a numery startowe w nowym schemacie nie determinują kategorii, gdzieś w rozdziale 12.21.3. pojawi się zapis: “W przypadku większej liczby zawodników danej kategorii wiekowej niż liczba określona w wybranym wariancie składu, należy przed zawodami jednoznacznie wskazać którzy zawodnicy są wyznaczeni do spełnienia obowiązku jazdy jako zawodnik danej kategorii.”. Przykładowo – drużyna jedzie w składzie: jeden O, trzech Mc i dwóch J, a w zastosowanym tu wariancie II mógłby być drugi senior i tylko dwóch Mc; kierownik drużyny wskazuje którzy dwaj z trzech mają spełniać obowiązek startu Mc, co daje możliwość zastępowania tego trzeciego dowolnym zawodnikiem (open).
Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News
Obserwuj nas!