⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Reprezentacja
  • Juniorzy
  • PGE Ekstraliga
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Ekstraliga U24
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
  • Metalkas 2. Ekstraliga
    • Składy 
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Krajowa Liga Żużlowa
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • SGP / DPŚ / SON
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP
    • TERMINARZ/WYNIKI SON
  • SGP 2
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP 2
  • TERMINARZ/WYNIKI SEC
    • SEC
  • Inne kraje
    • Anglia
    • Szwecja
    • Dania
    • Rosja
    • Czechy
    • Niemcy
    • Francja
    • Australia
    • Inne
  • Pozostałe turnieje
  • Mini żużel/250cc
  • Inne odmiany żużla
  • Speedrower
  • Detektor Krytyka
  • Formuła 1
  • Relacje LIVE
Zakończona
 Logo FINAŁ Indywidualnego Pucharu Polski 85-140cc w Wawrowie
19.10.2025 12:00
Zakończona
 Logo FINAŁ DMP 85-140cc w Wawrowie
18.10.2025 14:00
Zakończona
 Logo Puchar MACEC w Pardubicach
18.10.2025 12:00
Zakończona
Glasgow Tigers Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-5.png Logo
17.10.2025 20:30
Zakończona
Poole Pirates Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-6.png Logo
15.10.2025 20:30
Zakończona
 Logo 4. runda Extraligi w Žarnovicy
12.10.2025 14:00
karol-lejman-zuzel-w-chorzowie-nadal-jest-bardzo-potrzebny-wywiad
karol-lejman-zuzel-w-chorzowie-nadal-jest-bardzo-potrzebny-wywiad
Strona główna » Karol Lejman: Żużel w Chorzowie nadal jest bardzo potrzebny (wywiad)

Sport żużlowy. Karol Lejman: Żużel w Chorzowie nadal jest bardzo potrzebny (wywiad)

  • SEC
13 września 2019 Ten artykuł przeczytasz w 12 minut

speedwaynews.pl

Karol Lejman: Żużel w Chorzowie nadal jest bardzo potrzebny (wywiad)

Pod koniec września żużel po raz drugi z rzędu zagości na wyremontowanym Stadionie Śląskim. W legendarnym Kotle Czarownic ponownie odbędzie się wielki finał TAURON SEC. Jednym z najważniejszych elementów tego wydarzenia jest dobrze przygotowany i bezpieczny tor, który zagwarantuje widowisko na wysokim poziomie.

O szczegółach układania jednodniowych nawierzchni, a także o powrotach do Chorzowa opowiada Karol Lejman, Prezes Zarządu firmy One Sport, odpowiedzialnej za organizację żużlowych Mistrzostw Europy.

– Kiedy zapadła decyzja, że w sezonie 2019 ponownie przyjeżdżacie do Chorzowa?
– W zasadzie już po zakończeniu turnieju w zeszłym roku wiedzieliśmy, że musimy kontynuować ten projekt. Poczyniliśmy wiele inwestycji na rzecz wyposażenia niezbędnego do zorganizowania tego typu wydarzenia, dlatego to byłoby nierozsądne z naszej strony, gdybyśmy nie chcieli się tu pojawić. Wiedzieliśmy, że skoro zeszłoroczne zawody okazały się udane, to będziemy chcieli podejść do tego projektu długofalowo i organizować turnieje na Stadionie Śląskim przez dłuższy czas. Przekonaliśmy się, że dzięki naszemu zaangażowaniu i wsparciu odpowiednich osób jest to jak najbardziej możliwe. Rozmowy dotyczące tegorocznych zawodów nie trwały długo. Szybko zawarliśmy porozumienie z przedstawicielami stadionu, a potem czekaliśmy już tylko na potwierdzenie kalendarzy. To było dla nas oczywiście, że będziemy chcieli tu wrócić.

– To oznacza, że Stadion Śląski na stałe zagości w Waszym kalendarzu?
– W tym momencie trudno mi powiedzieć. Nie wybiegamy jeszcze tak daleko w przyszłość. Musimy poczekać i wtedy zobaczymy jak sprawy się poukładają. Na pewno pojawimy się w tym roku i mam nadzieję, że impreza ponownie zakończy się sukcesem. Naprawdę bardzo mocno wierzymy, że będziemy w stanie kontynuować projekt w Chorzowie. Taki mamy cel na najbliższe lata. Stadion Śląski to jest świetna wizytówka sportu żużlowego. W przeszłości odbywały się tu wielkie żużlowe święta. Chcemy, żeby teraz było tak samo. Zależy nam, by chorzowska runda jak najdłużej gościła w naszym kalendarzu. 

– Czy ekspansja na wielkie stadiony jest dla Was wyznacznikiem rozwoju żużla?
– Zdecydowanie tak, ale nie powiedziałbym, że to jest jedyny kierunek rozwoju. Myślę, że znacznie ważniejsze jest poszerzanie geografii tego sportu. Moimi zdaniem, największą bolączką żużla w ujęciu globalnym jest ograniczanie się do coraz mniejszej liczby krajów. Nad tym na pewno trzeba popracować. Oczywiście musimy organizować imprezy w miejscach, gdzie żużel cieszy się dużym zainteresowaniem, ale my staramy się docierać również do miejsc, którym możemy dać szansę na rozwój i zrobienie jakiegoś kroku naprzód.

– Chorzów jest jednym z nich?
– To nawet nie podlega dyskusji, ale mam na myśli również chociażby świetny SEC Challenge w Nagyhalasz, którego świadkami byliśmy w tym roku. Sami jesteśmy bardzo ciekawi, jak będzie wyglądać przyszłość tego ośrodka, bo na pewno ma spory potencjał. Musimy sobie otwarcie powiedzieć, że na sztucznie układanych torach nie zawsze udaje się zagwarantować fantastyczne emocje sportowe. Wynika to z różnych względów, ale nam bardzo zależy na tych zawodach i zrobimy wszystko, żeby wypadły jak najlepiej. Uważam, że takie wydarzenia są nam bardzo potrzebne. Dzięki nim mamy do czynienia z niepowtarzalnym świętem żużla i możemy pokazać wielkość tej dyscypliny.

– Tor na Stadionie Śląskim będzie taki sam, jak przed rokiem?
– Na pewno będzie delikatnie zmieniony. Zamierzamy poszerzyć proste, ponieważ uznaliśmy, że przed rokiem były zbyt wąskie i nie dawały możliwości wyboru tylu linii jazdy, ilu w teorii powinny. Planujemy również jeszcze bardziej podnieść łuki. Wiemy, że nachylenie powinno być dużo większe, co spowoduje, że zewnętrzna część toru będzie dużo bardziej dostępna dla zawodników. Mamy nadzieję, że to zagwarantuje znacznie więcej walki na dystansie, a zawody będą o wiele ciekawsze pod względem sportowym.

– Jak zabrać się do układania toru żużlowego na Stadionie Śląskim?
– Pierwsze zadanie polega na tym, żeby odpowiednio zabezpieczyć bieżnię lekkoatletyczną. Musimy zapobiec jej uszkodzeniom oraz ubrudzeniom. Na Stadionie Narodowym w Warszawie niecka stadionu jest betonowa, natomiast w Chorzowie wchodzimy na tartan. To wiąże się z potężnym ryzykiem i stanowi dla nas największe wyzwanie. Spoczywa na nas wielka odpowiedzialność. Na szczęście przed rokiem udało się zrobić to bez żadnego problemu, więc teraz wiemy już jak to powinno wyglądać. Potem bierzemy się za przygotowanie band zewnętrznych. Następnie układamy krawężnik i wysypujemy nawierzchnię. Zwozimy ponad sześć tysięcy ton materiału, który trzeba odpowiednio ułożyć, wyrównać i przygotować do jazdy.

– Czy z Waszej strony były jakieś telefony po porady do Ole Olsena, który zajmuje się układaniem sztucznych torów na potrzeby cyklu Grand Prix?
– Nie, działaliśmy na własną rękę. Mieliśmy koncepcję nakreśloną od początku do końca i nie było potrzeby kontaktować się z kimkolwiek z zewnątrz. Przygotowanie toru na Stadionie Śląskim rozłożyliśmy na czynniki pierwsze. Mieliśmy rozpisane poszczególne kroki i dzięki temu wiedzieliśmy co należy robić. Bardzo dobrze rozpracowaliśmy to zadanie i kontrowaliśmy cały ten proces na każdym jego etapie. Sprawdzaliśmy czy wszystko jest w porządku, a jeżeli pojawiały się jakieś problemy, to analizowaliśmy je w swoim gronie i próbowaliśmy znaleźć odpowiednie rozwiązanie.

– Macie ochotę rywalizować z jednodniowymi torami, które oglądamy podczas Grand Prix?
– Nie, absolutnie. Każdy tor musi być przede wszystkim bezpieczny, a przy okazji ma gwarantować dobre widowisko. Nie ma znaczenia jaką drogą ktoś do tego dojdzie. Myślę, że one są podobne, ponieważ tak naprawdę niewiele może się zmienić w zakresie przygotowania toru. Nie ma sensu kombinować, bo tor musi przejść odbiór i uzyskać licencję. Na pewno nie oglądamy się na innych. Skupiamy się na tym, żeby nasze imprezy kończyły się sukcesem frekwencyjnym i sportowym. Nie ma mowy o żadnym wyścigu zbrojeń i porównywaniu się z innymi. Zależy nam, żeby żużel się rozwijał i zachęcał kibiców do pojawienia się na stadionie. Patrzymy na siebie i to jest dla nas najważniejsze.

– Czy w przyszłości będziecie chcieli organizować zawody na sztucznie układanych torach także w innych krajach?
– Trudno rozpatrywać to w ten sposób. Sam fakt, że mamy doświadczenie i zorganizowaliśmy zawody na sztucznie układanym torze w Chorzowie nie oznacza, że teraz możemy zrobić to samo w Szwecji, Niemczech, Wielkiej Brytanii czy jakimkolwiek innym kraju, a przy okazji wybrać sobie dowolny stadion. To nie jest takie łatwe, bo nie wszędzie mamy tak duży popyt na żużel, jak na przykład w Chorzowie. Wydaje mi się, że dobrze czujemy rynek i wiemy gdzie pojawia się zapotrzebowanie na tego typu imprezy. Na razie nie planujemy zawodów na sztucznie układanych torach w innych krajach, bo zdajemy sobie sprawę, jak wygląda sytuacja. Może kiedyś to się zmieni, dlatego musimy poczekać co przyniesie przyszłość. Teraz nie ma sensu snuć tak daleko idących planów.

– Czyli musieliście mieć absolutną pewność, że warto przyjechać do Chorzowa.
– Przyciągnęła nas magia Stadionu Śląskiego. To jest wyjątkowe miejsce dla polskiego żużla, ponieważ właśnie tutaj świętowano jedne z największych sukcesów, na czele z pierwszym tytułem Mistrza Świata Jerzego Szczakiela. Wydaje mi się, że w tym miejscu nadal bije serce dla czarnego sportu. W zeszłym roku mogliśmy bawić się przy żużlu w obecności ponad 30 tysięcy kibiców, czego nie zapewniłby nam żaden inny stadion żużlowy w Polsce. Przekonaliśmy się, że żużel w Chorzowie nadal jest bardzo potrzebny i chcemy trwać w tym układzie tak długo, jak to będzie możliwe.

– Czego można życzyć przed tegorocznymi zawodami w Chorzowie?
– Myślę, że pogody. Nic więcej nie potrzeba nam do szczęścia. W tym wypadku to chyba jedyny czynnik, którego nie możemy być do końca pewni. O resztę spraw jesteśmy spokojni. Wiele rzeczy możemy przewidzieć i odpowiednio się do nich przygotować. Przyda się nam dużo słońca, żebyśmy mogli zrealizować wszystko zgodnie z naszą wizją i przygotowanym wcześniej planem.

Wielki finał TAURON Speedway Euro Championship 2019 odbędzie się 28 września, na Stadionie Śląskim w Chorzowie. Bilety na to wydarzenie dostępne są  od 19 zł na eBilet.pl.

źródło: inf. prasowa

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Karol Lejman
  • Stadion Śląski (Chorzów)
  • TAURON Speedway Euro Championship

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Zielona Góra z dużą imprezą? Działacz potwierdza

Żużel - Zielona Góra z dużą imprezą? Działacz potwierdza

Hubert Furmaniak

  • SEC
25 listopada 2025

Zielona Góra może trafić do kalendarza cyklu Speedway European Championship. Potwierdza to Jacek Frątczak, który mówi o trwających rozmowach. Piłeczka jest teraz po stronie prezydenta Zielonej Góry.

Historyczny moment i powód do dumy. Polska bije kolejny rekord

Żużel - Historyczny moment i powód do dumy. Polska bije kolejny rekord

Hubert Czaja

  • SGP / DPŚ / SoN
16 listopada 2025

W sezonie 2026 Grand Prix pierwszy raz zawita do Łodzi, a to oznacza, że Polska pierwszy raz stanie się jedynym krajem z największą liczbą torów, na których rozgrywano cykl. Od kilku lat rekord dzierżyliśmy wspólnie ze Szwecją, a teraz wychodzimy na samodzielne prowadzenie.

Zmarzlik jednym z faworytów. Dudek pominięty! Dlaczego nie mamy dwóch przedstawicieli?

Sport żużlowy. Zmarzlik jednym z faworytów. Dudek pominięty! Dlaczego nie mamy dwóch przedstawicieli?

Konrad Klusak

  • PGE Ekstraliga
16 listopada 2025

Patryk Dudek i Bartosz Zmarzlik zdominowali krajowe podwórko w sezonie 2025. Łącznie zdobyli wszystkie możliwe tytuły mistrzostw Polski. Także na arenie międzynarodowej nie mieli sobie równych.

Świetnie zakończył Tauron SEC, ale w Łodzi nie pojedzie. „Robię wszystko, co się da”

Żużel - Świetnie zakończył Tauron SEC, ale w Łodzi nie pojedzie. „Robię wszystko, co się da”

Hubert Czaja

  • SEC
20 września 2025

Václav Milík z niezłej strony pokazał się w pardubickiej rundzie Tauron SEC, ale do udziału w biegu barażowym przed własną publicznością trochę mu zabrakło. Czech skomentował występ, a także odniósł się do swojej sytuacji w polskiej lidze. Mimo udanego turnieju w Pardubicach nie pojedzie do Łodzi.

Co ze zdrowiem Szymona Woźniaka? Polak zabrał głos

Sport żużlowy. Co ze zdrowiem Szymona Woźniaka? Polak zabrał głos

Dawid Dukiewicz

  • Metalkas 2. Ekstraliga
19 września 2025

Szymon Woźniak za pośrednictwem swoich mediów społecznościowych poinformował o swoim stanie zdrowia po wypadku w piątkowej rundzie SEC w Pardubicach.

Woryna stracił szansę o punkt. Znamy pierwsze nazwiska na przyszły sezon

Sport żużlowy. Woryna stracił szansę o punkt. Znamy pierwsze nazwiska na przyszły sezon

Hubert Furmaniak

  • SEC
19 września 2025

Kacper Woryna był naprawdę blisko brązowego medalu w TAURON Speedway European Championship. Patryk Dudek wygrał aż trzy rundy, a Michael Jepsen Jensen zdołał utrzymać się w cyklu na przyszły rok.

Dudek bierze komplet. Woryna o włos od brązowego medalu

Żużel. Dudek bierze komplet. Woryna o włos od brązowego medalu

Hubert Furmaniak

  • Czechy
19 września 2025

Patryk Dudek bierze wszystko! Polak wygrał 4. rundę Tauron SEC w Pardubicach, pieczętując tytuł z przytupem. Kacper Woryna przegrał walkę o brązowy medal na samym końcu. Na podium pardubickich zawodów stanęli również Timo Lahti oraz srebrny medalista - Andrzej Lebiediew.

Dudek zrobił to! Polak wraca do Speedway Grand Prix

Żużel: Dudek zrobił to! Polak wraca do Speedway Grand Prix

Hubert Furmaniak

  • SEC
19 września 2025

Patryk Dudek zrobił to! Polak został nowym mistrzem Europy i awansował do cyklu Speedway Grand Prix 2026. Mistrzostwo zapewnił on sobie po dwudziestu biegach fazy zasadniczej.

Woryna nagle pozbawiony punktów! Sędzia naprawia błąd

Żużel. Woryna nagle pozbawiony punktów! Sędzia naprawia błąd

Hubert Furmaniak

  • SEC
19 września 2025

Jesper Steentoft ze znacznym opóźnieniem podjął trudną decyzję. Przed dziewiątym biegiem, Kacper Woryna został wykluczony z... pierwszego wyścigu. Polak dotknął taśmy startowej, ale wcześniej Duńczyk nie przerwał biegu.

(NA ŻYWO) Dudek walczy o mistrzostwo!

Żużel - (NA ŻYWO) Dudek walczy o mistrzostwo!

Hubert Furmaniak

  • PLANOWANY LIVE
19 września 2025

Patryk Dudek staje przed szansą, aby wrócić do cyklu Speedway Grand Prix na sezon 2026. Polak musi obronić sześć punktów przewagi nad Andrzejem Lebiediewem, aby zakończyć piątkowy wieczór jako najlepszy żużlowiec na Starym Kontynencie.

Galeria

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)


9 listopada 2025, zdjęć: 0

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)


18 października 2025, zdjęć: 0

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką


5 października 2025, zdjęć: 0

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle


6 września 2025, zdjęć: 0

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle

Zobacz wszystkie galerie

Patronat medialny - zawodnicy

  • Adam Bednář

  • Mateusz Bartkowiak

  • Wiktor Lampart

  • Krystian Pieszczek

  • Michał Knapp

  • Mateusz Cierniak

  • Tobiasz Musielak

Urodziny obchodzą dziś

  • Andrij Rozaliuk

    Andrij Rozaliuk

    05.12.2000r. (25l.)
  • Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

    Nicolai Heiselberg

    05.12.2005r. (20l.)

PGE EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Orlen Oil Motor Lublin 14 33 7 260
Betard Sparta Wrocław 14 26 6 115
KS Apator Toruń 0 0 0 0
Gezet Stal Gorzów 14 10 1 -118
Bayersystem GKM Grudziądz 14 18 4 56
Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 15 3 -108
Krono-Plast Włókniarz Częstochowa 14 7 1 -111
INNPRO ROW Rybnik 14 4 0 -205
PRES Grupa Deweloperska Toruń 14 26 5 111

METALKAS 2. EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Fogo Unia Leszno 14 33 7 274
Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 28 6 177
Moonfin Malesa Ostrów Wielkopolski 14 8 1 -91
Hunters PSŻ Poznań 14 17 4 -42
Cellfast Wilki Krosno 14 21 4 31
Orzeł Łódź 0 0 0 0
Texom Stal Rzeszów 14 18 3 -23
Autona Unia Tarnów 14 6 1 -197
H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 9 2 -129

KRAJOWA LIGA ŻUŻLOWA

Drużyny M PKT B +/-
Wybrzeże Gdańsk 12 28 6 134
Ultrapur Start Gniezno 12 23 5 119
PKS Polonia Piła 0 0 0 0
OK Kolejarz Opole 12 5 1 -74
Trans MF Landshut Devils 12 10 2 -30
Optibet Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0
Speedway Kraków 12 4 0 -192
Lokomotiv Daugavpils 12 15 3 -39
Pronergy Polonia Piła 12 20 4 82

PARTNERZY

PARTNERZY

PARTNERZY

SpeedwayNews Logo

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione

Na portalu speedwaynews.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Ustawienia plików cookiesZgadzam się
Zarządzaj polityką cookies

Polityka prywatności

Serwis speedwaynews.pl zaktualizował swój Regulamin i Politykę prywatności w związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE (RODO).

W związku z powyższym chcielibyśmy poinformować Cię o kilku istotnych informacjach związanych z przetwarzaniem Twoich danych. Pod adresem Informacje o RODO dowiesz się więcej na temat sposobu gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych przez nasz serwis. Prosimy zapoznaj się z opisanymi zasadami i zaakceptuj je poprzez zaznaczenie pola „zgadzam się”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
Wymagane
Always Enabled
Nie wymagane
SAVE & ACCEPT