⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Reprezentacja
  • Juniorzy
  • PGE Ekstraliga
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Ekstraliga U24
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
  • Metalkas 2. Ekstraliga
    • Składy 
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Krajowa Liga Żużlowa
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • SGP / DPŚ / SON
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP
    • TERMINARZ/WYNIKI SON
  • SGP 2
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP 2
  • TERMINARZ/WYNIKI SEC
    • SEC
  • Inne kraje
    • Anglia
    • Szwecja
    • Dania
    • Rosja
    • Czechy
    • Niemcy
    • Francja
    • Australia
    • Inne
  • Pozostałe turnieje
  • Mini żużel/250cc
  • Inne odmiany żużla
  • Speedrower
  • Detektor Krytyka
  • Formuła 1
  • Relacje LIVE
Zakończona
 Logo FINAŁ Indywidualnego Pucharu Polski 85-140cc w Wawrowie
19.10.2025 12:00
Zakończona
 Logo FINAŁ DMP 85-140cc w Wawrowie
18.10.2025 14:00
Zakończona
 Logo Puchar MACEC w Pardubicach
18.10.2025 12:00
Zakończona
Glasgow Tigers Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-5.png Logo
17.10.2025 20:30
Zakończona
Poole Pirates Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-6.png Logo
15.10.2025 20:30
Zakończona
 Logo 4. runda Extraligi w Žarnovicy
12.10.2025 14:00
Strona główna » W trakcie sezonu pracują praktycznie 24/7, a ich pensja jest… śmieszna. Zawód mechanika coraz mniej opłacalny

Żużel. W trakcie sezonu pracują praktycznie 24/7, a ich pensja jest… śmieszna. Zawód mechanika coraz mniej opłacalny

  • Krajowa Liga Żużlowa
  • Metalkas 2. Ekstraliga
  • PGE Ekstraliga
  • SGP / DPŚ / SoN
  • Składy
2 lutego 2019 Ten artykuł przeczytasz w 7 minut

Konrad Cinkowski

W trakcie sezonu pracują praktycznie 24/7, a ich pensja jest… śmieszna. Zawód mechanika coraz mniej opłacalny

Z roku na rok ubywa mechaników, którzy specjalizowaliby się w tematyce sprzętu żużlowego. Nie ma czemu się jednak dziwić, jeśli spojrzymy na wynagrodzenie jakie pobierają od swoich pracodawców – zawodników.

Jeszcze jakiś czas temu najlepsi żużlowcy na świecie potrafili mieć u swojego boku nawet czwórkę, a niektórzy trójkę mechaników. Każdy z nich miał określoną rolę w zespole i „zasuwał” przy swoim pracodawcy na pełnych obrotach. W ostatnim czasie już nieliczni mają trzech „majstrów”, a wielu ogranicza się do dwóch osób – tak jest w przypadku np. mistrza Europy Leona Madsena. Są też tacy jak np. Maksym Drabik, którzy w zasadzie mają jednego mechanika i ewentualnie jednego pomocnika. Zdarza się też, że żużlowiec ma jednego opiekuna swojego sprzętu, a druga para rąk to np. adept szkółki żużlowej, który doszkala się z zakresu wiedzy o motocyklu. W kuluarach mówi się, że mechanicy zarabiają od sześciu do nawet dziewięciu, a niektórzy dziesięciu tysięcy miesięcznie.

Skąd więc biorą się problemy z brakiem chętnych do pracy w tym zawodzie? – Owszem, zgodzę się, że wszystko wygląda kolorowo i pięknie, gdy patrzy się na kwotę np. ośmiu tysięcy złotych. Tyle, że jednak większość mechaników nie jest zatrudniona, wobec czego prowadzimy własne działalności, pokrywamy koszty ZUS-u, wystawianych faktur, podatków, księgowych i tak dalej. To są wydatki na poziomie ponad dwóch tysięcy złotych, więc z „ósemki” robi się już „szóstka”. Do tego trzeba dodać jeszcze koszty wyżywienia, a będąc cały czas w trasie, nie da się np. samemu sobie gotować. Niekiedy dochodzą także niestety, ale i mandaty, które opłacamy oczywiście z własnej kieszeni… – mówi nam jeden z mechaników, który prosił jednak o zachowanie anonimowości.

Minusem i to bardzo sporym dla „majstrów” w sporcie żużlowym, jest fakt, że sezon trwa nie dwanaście, a tylko osiem miesięcy i to przy założeniu, że na szczęście „rajdera” omijały różne mniejsze lub poważniejsze kontuzje i było mu dane wystąpić w większości lub wszystkich zakładanych imprezach. Wielu mechaników pozostaje więc bezrobotnym na niemalże pół roku, a o sprzęt w zimie też trzeba dbać oraz przygotować go do pierwszych treningów i zawodów. – Często żużlowcy chcą mechanika, ale tylko na osiem miesięcy – od marca do końca października, czyli na czas trwania sezonu. Zdarzają się zawodnicy, którzy będąc pewni przedłużenia swojej współpracy z danymi mechanikami, wypłacają im pensję w zimie, ale to są kwoty dużo mniejsze. W tym okresie roku można zarobić około trzech tysięcy złotych, a odliczając te koszty, o których wspomniałem wcześniej zostaje… ok. tysiąca, maksymalnie półtora. Zdarzają się mechanicy, którzy zarabiają przez cały rok takie same pieniądze, ale… to są wyjątki – dodaje.

Często mówi się, że sukces żużlowca to spora zasługa jego sprzętu, który tego dnia był bardzo szybki i pomógł zdobyć np. piętnaście punktów. Mechanicy żyją nieco w cieniu całej tej otoczki i pozostają „cichymi bohaterami”, aczkolwiek z pewnością każdy docenia ich pracę. A to oni odgrywają sporą rolę, bowiem jadą z miejsca „A” do miejsca „B” z całym sprzętem, by potem znów przemieścić się z punktu „B” do następnej lokalizacji. Są przecież również tacy, którzy na brak jazdy nie narzekają i często widujemy ich w Polsce, Anglii, Szwecji czy Danii, Niemczech i różnego rodzaju turniejach rangi FIM lub FIM Europe oraz towarzyskich. Niektórzy są naprawdę gośćmi w domu, odwiedzając swoje „cztery ściany” sporadycznie lub dosłownie na chwilę. A zerkając na ogrom pracy i poświęcenia robią to za naprawdę śmieszne pieniądze. – Podliczając to wszystko, dzieląc przez liczbę miesięcy, wychodzi nam kwota rzędu czterech tysięcy złotych na rękę na cały rok! Wliczam w to oczywiście brak pracy w zimie, a za coś trzeba żyć. I niech każdy przemyśli czy są to pieniądze godne osoby, która tak jak mówisz, bywa w domu tylko gościem, przez osiem miesięcy, pokonuje dziesiątki tysięcy kilometrów, a niektórzy nawet setki. Często przecież zarywamy też noce, bowiem trzeba przemieścić się ze sprzętem na kolejne zawody, które są na drugim końcu albo w innym kraju. Ciągle żyjemy też w stresie, bowiem wynik zawodnika jest brany jako wykładnik tego, czy wykonujemy swoją pracę należycie.

Podsumowując więc, nikogo nie dziwi, że wśród mechaników pojawia się coraz więcej nowych twarzy. Część z nich po prostu decyduje się nieco przystopować i skupić się na czymś innym. Przecież oni też mają swoje życie, rodziny, dzieci… – Jest to po prostu styl życia, który staje się coraz mniej opłacalny. Dlatego też wielu mechaników nie widzi sensu dalszego uganiania się, tym bardziej, że zawsze znajdzie się młody chłopak, który zrobi to samo, ale za mniejsze pieniądze.

źródło: inf. własna

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Galeria

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)


9 listopada 2025, zdjęć: 0

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)


18 października 2025, zdjęć: 0

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką


5 października 2025, zdjęć: 0

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle


6 września 2025, zdjęć: 0

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle

Zobacz wszystkie galerie

Patronat medialny - zawodnicy

  • Adam Bednář

  • Mateusz Bartkowiak

  • Wiktor Lampart

  • Krystian Pieszczek

  • Michał Knapp

  • Mateusz Cierniak

  • Tobiasz Musielak

Urodziny obchodzą dziś

  • Mateusz Malinowski

    19.12.2007r. (18l.)

PGE EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Orlen Oil Motor Lublin 14 33 7 260
Betard Sparta Wrocław 14 26 6 115
KS Apator Toruń 0 0 0 0
Gezet Stal Gorzów 14 10 1 -118
Bayersystem GKM Grudziądz 14 18 4 56
Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 15 3 -108
Krono-Plast Włókniarz Częstochowa 14 7 1 -111
INNPRO ROW Rybnik 14 4 0 -205
PRES Grupa Deweloperska Toruń 14 26 5 111

METALKAS 2. EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Fogo Unia Leszno 14 33 7 274
Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 28 6 177
Moonfin Malesa Ostrów Wielkopolski 14 8 1 -91
Hunters PSŻ Poznań 14 17 4 -42
Cellfast Wilki Krosno 14 21 4 31
Orzeł Łódź 0 0 0 0
Texom Stal Rzeszów 14 18 3 -23
Autona Unia Tarnów 14 6 1 -197
H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 9 2 -129

KRAJOWA LIGA ŻUŻLOWA

Drużyny M PKT B +/-
Wybrzeże Gdańsk 12 28 6 134
Ultrapur Start Gniezno 12 23 5 119
PKS Polonia Piła 0 0 0 0
OK Kolejarz Opole 12 5 1 -74
Trans MF Landshut Devils 12 10 2 -30
Optibet Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0
Speedway Kraków 12 4 0 -192
Lokomotiv Daugavpils 12 15 3 -39
Pronergy Polonia Piła 12 20 4 82

PARTNERZY

PARTNERZY

PARTNERZY

SpeedwayNews Logo

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione

Na portalu speedwaynews.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Ustawienia plików cookiesZgadzam się
Zarządzaj polityką cookies

Polityka prywatności

Serwis speedwaynews.pl zaktualizował swój Regulamin i Politykę prywatności w związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE (RODO).

W związku z powyższym chcielibyśmy poinformować Cię o kilku istotnych informacjach związanych z przetwarzaniem Twoich danych. Pod adresem Informacje o RODO dowiesz się więcej na temat sposobu gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych przez nasz serwis. Prosimy zapoznaj się z opisanymi zasadami i zaakceptuj je poprzez zaznaczenie pola „zgadzam się”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
Wymagane
Always Enabled
Nie wymagane
SAVE & ACCEPT