⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Reprezentacja
  • Juniorzy
  • PGE Ekstraliga
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Ekstraliga U24
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
  • Metalkas 2. Ekstraliga
    • Składy 
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Krajowa Liga Żużlowa
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • SGP / DPŚ / SON
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP
    • TERMINARZ/WYNIKI SON
  • SGP 2
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP 2
  • TERMINARZ/WYNIKI SEC
    • SEC
  • Inne kraje
    • Anglia
    • Szwecja
    • Dania
    • Rosja
    • Czechy
    • Niemcy
    • Francja
    • Australia
    • Inne
  • Pozostałe turnieje
  • Mini żużel/250cc
  • Inne odmiany żużla
  • Speedrower
  • Detektor Krytyka
  • Formuła 1
  • Relacje LIVE
Zakończona
 Logo FINAŁ Indywidualnego Pucharu Polski 85-140cc w Wawrowie
19.10.2025 12:00
Zakończona
 Logo FINAŁ DMP 85-140cc w Wawrowie
18.10.2025 14:00
Zakończona
 Logo Puchar MACEC w Pardubicach
18.10.2025 12:00
Zakończona
Glasgow Tigers Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-5.png Logo
17.10.2025 20:30
Zakończona
Poole Pirates Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-6.png Logo
15.10.2025 20:30
Zakończona
 Logo 4. runda Extraligi w Žarnovicy
12.10.2025 14:00
Strona główna » Kiedyś Mazda Pokal, teraz Opel. Lipsk powraca do żużla z dużymi ambicjami

Żużel: Kiedyś Mazda Pokal, teraz Opel. Lipsk powraca do żużla z dużymi ambicjami

  • Inne kraje
  • Niemcy
1 stycznia 2019 Ten artykuł przeczytasz w 5 minut

Damian Kuczyński

Kiedyś Mazda Pokal, teraz Opel. Lipsk powraca do żużla z dużymi ambicjami

8 września 2018, po raz pierwszy od dziewięciu lat odbyły się zawody żużlowe w Lipsku. Już w 2017 roku w najliczniejszym mieście Saksonii mieliśmy do czynienia z „zalążkiem” speedwaya. Podczas turnieju sidecarów odjechano bowiem kilka biegów na „pięćsetkach”.

Przez niespełna dziesięć lat Lipsk nie kojarzył się w ogóle z żużlem. W tym słynnym, jednym z największych miast w Niemczech, ostatni raz oficjalnie motocykle zawarczały 15 września 2009 roku. Odbył się wtedy tradycyjny dla tego miejsca Messepokal, czyli tzw. Puchar Targów Lipskich. Zwyciężył wówczas Piotr Świst, tuż przed ś.p. Grzegorzem Knappem. Wspomniany turniej to jeden z wielu, jakie przez laty odbywały się na tym torze. Wielokrotnie rozgrywano zawody w ramach „Sachsenmeisterschaft”, czyli Mistrzostw Saksonii. Starano się wówczas zebrać jak najwięcej zawodników miejscowych oraz tych startujących w Miśni, niedalekiej od Lipska. W latach 80. poprzedniego wieku organizowany był też puchar pracowników budowlanych, który gromadził międzynarodową obsadę. Nierzadko też bywały test-mecze, chociażby z polską reprezentacją. Natomiast w latach 90. i na początku poprzedniej dekady stawiano na sponsorski turniej Mazda-Pokal.

To już jednak historia, wróćmy do tego, co dzieje się teraz, czyli reaktywacji. We wrześniowych zawodach wzięło udział 10 żużlowców, w tym jeden zagraniczny. Początkowo miał to być turniej w ramach Mistrzostw Saksonii, ostatecznie jednak widniał jako Opel – AMZ Pokal. I to jest ten ważny aspekt, firma współpracująca z Richardem Geyerem i Ronnym Weisem (zawodnikami z niedalekiej Miśni) zdecydowała się pomóc w organizacji zawodów żużlowych. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to w następnych latach rozkwitnie fuzja dwóch saksońskich ośrodków. Już w trakcie wrześniowych zmagań można było zaobserwować plakaty promujące speedway w Miśni.

Oprócz ścigania na „pięćsetkach” zorganizowano również rywalizację sidecarów z cyklu Gespann Masters. To nie pierwsza taka impreza, gdyż w Lipsku ta dziedzina żużla była od zawsze popularna. Prawdopodobnie na całkiem dobry stan toru wpływ miało to, że od 2016 roku właśnie sidecary regularnie goszczą na lipskim owalu. Dodać też należy, że przed reaktywacją spotykali się na wspólnych jazdach żużlowi „oldboje”.

Obie części jesiennego turnieju zdecydowanie mogą napawać optymizmem, choć wydaje się, że sidecary bardziej utkwiły w sercach miejscowych kibiców. Wymowną chwilą była dekoracja, podczas której głównym elementem stało się wyróżnienie zawodników jeżdżących na dwuosobowych maszynach. Ogólnie rzecz ujmując jest to jednak popularna odmiana speedwaya u naszych południowych sąsiadów, rozgrywają oni co roku mistrzostwa kraju w tej klasie.


Sam tor, który mieści się na obiekcie zwanym „Motodrom am Cottaweg” liczy 395 metrów. Jest więc dość długi, ale jednocześnie mocno owalny. Łuki są łagodne, a proste nieco zaokrąglone. Infrastruktura rzecz jasna wymaga lekkiego „odmłodzenia”, ale jak wiadomo nie to jest warunkiem dobrego ścigania. Wewnątrz toru znajduje się teren do uprawiania trialu, na który też w Lipsku mocno stawiają.

Organizatorzy (wśród których jest były żużlowiec klubu z Lipska – Fred Opitz) są zadowoleni i obiecują dalszy rozwój. Ich celem jest rozpowszechnienie informacji o żużlu w mieście, gdyż jak mówią, bardzo wiele osób nie wie, że powrócili do „życia” po dłuższej przerwie. Ponadto wykazują dużą chęć współpracy z innymi ośrodkami. – W przyszłości chcielibyśmy nawiązać współpracę z Polakami, bo to posunęłoby nasz żużel w dobrą stronę, tak jak to było przed laty. Musimy najpierw wykazać wszelkie starania, by ten sport stał się jak najbardziej popularny u nas w mieście – mówił przed wrześniowymi zawodami Kay Dobeck, jeden z miejscowych działaczy.

Na razie nie są znane terminy zawodów żużlowych w nadchodzącym sezonie. Organizatorzy zapewniają, że żużel nie zniknie i następne wydarzenia będą jeszcze bardziej promowane, niż miniony turniej reaktywacyjny.

źródło: inf. własna

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Galeria

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)


9 listopada 2025, zdjęć: 0

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)


18 października 2025, zdjęć: 0

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką


5 października 2025, zdjęć: 0

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle


6 września 2025, zdjęć: 0

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle

Zobacz wszystkie galerie

Patronat medialny - zawodnicy

  • Adam Bednář

  • Mateusz Bartkowiak

  • Wiktor Lampart

  • Krystian Pieszczek

  • Michał Knapp

  • Mateusz Cierniak

  • Tobiasz Musielak

Urodziny obchodzą dziś

  • Andrij Rozaliuk

    Andrij Rozaliuk

    05.12.2000r. (25l.)
  • Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

    Nicolai Heiselberg

    05.12.2005r. (20l.)

PGE EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Orlen Oil Motor Lublin 14 33 7 260
Betard Sparta Wrocław 14 26 6 115
KS Apator Toruń 0 0 0 0
Gezet Stal Gorzów 14 10 1 -118
Bayersystem GKM Grudziądz 14 18 4 56
Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 15 3 -108
Krono-Plast Włókniarz Częstochowa 14 7 1 -111
INNPRO ROW Rybnik 14 4 0 -205
PRES Grupa Deweloperska Toruń 14 26 5 111

METALKAS 2. EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Fogo Unia Leszno 14 33 7 274
Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 28 6 177
Moonfin Malesa Ostrów Wielkopolski 14 8 1 -91
Hunters PSŻ Poznań 14 17 4 -42
Cellfast Wilki Krosno 14 21 4 31
Orzeł Łódź 0 0 0 0
Texom Stal Rzeszów 14 18 3 -23
Autona Unia Tarnów 14 6 1 -197
H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 9 2 -129

KRAJOWA LIGA ŻUŻLOWA

Drużyny M PKT B +/-
Wybrzeże Gdańsk 12 28 6 134
Ultrapur Start Gniezno 12 23 5 119
PKS Polonia Piła 0 0 0 0
OK Kolejarz Opole 12 5 1 -74
Trans MF Landshut Devils 12 10 2 -30
Optibet Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0
Speedway Kraków 12 4 0 -192
Lokomotiv Daugavpils 12 15 3 -39
Pronergy Polonia Piła 12 20 4 82

PARTNERZY

PARTNERZY

PARTNERZY

SpeedwayNews Logo

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione

Na portalu speedwaynews.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Ustawienia plików cookiesZgadzam się
Zarządzaj polityką cookies

Polityka prywatności

Serwis speedwaynews.pl zaktualizował swój Regulamin i Politykę prywatności w związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE (RODO).

W związku z powyższym chcielibyśmy poinformować Cię o kilku istotnych informacjach związanych z przetwarzaniem Twoich danych. Pod adresem Informacje o RODO dowiesz się więcej na temat sposobu gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych przez nasz serwis. Prosimy zapoznaj się z opisanymi zasadami i zaakceptuj je poprzez zaznaczenie pola „zgadzam się”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
Wymagane
Always Enabled
Nie wymagane
SAVE & ACCEPT