⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Reprezentacja
  • Juniorzy
  • PGE Ekstraliga
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Ekstraliga U24
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
  • Metalkas 2. Ekstraliga
    • Składy 
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Krajowa Liga Żużlowa
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • SGP / DPŚ / SON
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP
    • TERMINARZ/WYNIKI SON
  • SGP 2
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP 2
  • TERMINARZ/WYNIKI SEC
    • SEC
  • Inne kraje
    • Anglia
    • Szwecja
    • Dania
    • Rosja
    • Czechy
    • Niemcy
    • Francja
    • Australia
    • Inne
  • Pozostałe turnieje
  • Mini żużel/250cc
  • Inne odmiany żużla
  • Speedrower
  • Detektor Krytyka
  • Formuła 1
  • Relacje LIVE
Zakończona
 Logo FINAŁ Indywidualnego Pucharu Polski 85-140cc w Wawrowie
19.10.2025 12:00
Zakończona
 Logo FINAŁ DMP 85-140cc w Wawrowie
18.10.2025 14:00
Zakończona
 Logo Puchar MACEC w Pardubicach
18.10.2025 12:00
Zakończona
Glasgow Tigers Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-5.png Logo
17.10.2025 20:30
Zakończona
Poole Pirates Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-6.png Logo
15.10.2025 20:30
Zakończona
 Logo 4. runda Extraligi w Žarnovicy
12.10.2025 14:00
Strona główna » Wydaje mi się, że Artiom dorósł – rozmowa z Andriejem Sawinem, menadżerem reprezentacji Rosji, cz. I

Żużel: Wydaje mi się, że Artiom dorósł – rozmowa z Andriejem Sawinem, menadżerem reprezentacji Rosji, cz. I

    21 sierpnia 2018 Ten artykuł przeczytasz w 13 minut

    Joanna Krystyna Radosz

    Wydaje mi się, że Artiom dorósł – rozmowa z Andriejem Sawinem, menadżerem reprezentacji Rosji, cz. I

    Chciałoby się, żeby ten wywiad mówił sam za siebie. Jednak tyle czasu zajęło wyciągnięcie z menedżera reprezentacji Rosji odpowiedzi na trudne niekiedy, a na pewno niejednoznaczne pytania, i tyle się zmieniło od czasu Speedway of Nations, również przez to, że nie zmieniło się nic, że w efekcie słowo wstępu wydaje się niezbędne. 

    Andrieja Aleksandrowicza Sawina, człowieka-orkiestrę rosyjskiego żużla, poznałam przed rokiem przy okazji World Games we Wrocławiu. Mieliśmy po prostu porozmawiać po niespodziewanym brązowym medalu Rosji w Drużynowym Pucharze Świata. Ale z Rosjanami nie da się tak po prostu porozmawiać, uśmiechniesz się do nich i już jesteś w gronie przyjaciół – więc skończyło się na wywiadzie-rzece, masie opowieści off the record i znajomości owocującej ploteczkami zza kulis rosyjskiego żużla. 

    Słowa na papierze nijak nie oddają tego, jaką postacią jest Andriej Sawin. Skromny facet, który od lat ciągnie wózek pod nazwą rosyjski żużel, sędziuje, broni interesów Rosji w FIM Europe, opiekuje się reprezentacją seniorską i juniorską. A wszystko to za półdarmo, bo takie są realia. I mimo tego, jak bardzo jest zajęty, zawsze znajdzie chwilę na rozmowę, komentarz, a na rosyjskim forum żużlowym udziela się nie tylko w „swoim” temacie – często dyskutuje z użytkownikami o bieżących wydarzeniach, żartuje, odkrywa małe sekreciki wielkiego sportu.

    Po roku od World Games i tamtego wywiadu, tuż po półprzytomnych gratulacjach i zachwytach nad nową kartą w historii speedwaya – pierwszym triumfem Rosji w drużynowych zawodach rangi mistrzowskiej – padło hasło: „to co, porozmawiamy jeszcze raz?”. I tak przez kolejne dwa miesiące rozmawialiśmy: o tym, co się przez ostatni rok zmieniło, czym World Games różni się od Speedway of Nations (poza wynikiem) i co dalej z tym rossijskim spidwiejem. 

    Efekty poniżej.

    – Na początek wróćmy do tego, co się działo w czerwcu. Przede wszystkim – jakie to uczucie: pisać historię żużla?

    – Wspaniałe. Niespodziewane. Z początku sam nie rozumiałem, co się właściwie dzieje. Euforia. A teraz wszystko się jakoś ułożyło, uspokoiło i po prostu idziemy przed siebie. 

    – Według jakiego klucza dobierał Pan zawodników do kadry na Speedway of Nations?

    – Cóż, nie mieliśmy takiego wielkiego wyboru jak reprezentacja Polski. W ostatnich latach w Rosji jest trzech zawodników klasy „ekstra”: Emil Sajfutdinow oraz Grigorij i Artiom Łagutowie. Cała reszta to porządni zawodnicy, na których można polegać, lecz na dzień dzisiejszy nie należą do światowego topu. W związku z dyskwalifikacją Grigorija wybór był taki, że wcale go nie było (śmiech). 

    Należy jednak zwrócić uwagę na pewien niuans: Emil, niestety, przez ostatnie lata nie jeździł w lidze rosyjskiej ani w finałach Indywidualnych Mistrzostw Rosji. Artiom natomiast w finale IMR w 2017 roku zajął dopiero trzecie miejsce, ustępując miejsca Andriejowi Kudriaszowowi i Renatowi Gafurowowi. Dla Kudriaszowa to był drugi indywidualny triumf. Bardzo trudno rezygnować z powołania na imprezę mistrzowską aktualnego Mistrza Rosji. Tym bardziej, że Andriej nigdy mnie nie zawiódł, zawsze na pierwsze wezwanie był gotów do jazdy dla reprezentacji. Doskonale pojmowałem jednak, że poziom jazdy i zaplecza technicznego, a także doświadczenie w imprezach takiej rangi przemawiają za Artiomem. W dodatku Andriej na początku sezonu odniósł kontuzję, w polskiej lidze praktycznie nie jeździł i jego gotowość do startu w SoN również stała pod znakiem zapytania. Dlatego podjąłem taką, a nie inną decyzję. 

    Z kolei Emil był pewniakiem. To wieloletni lider i kapitan drużyny, nic nie trzeba dodawać. 

    – Wasza strategia była pewnie najmniej zagadkową strategią w historii żużla, ale czytelnicy chętnie dowiedzą się, jak Pan to sobie w głowie układał. Jakie zadania przydzielił Pan zawodnikom?

    – Nie ukrywam, niepokoiło mnie to, że Artiom nie zawsze walczy, jeśli nie wyjdzie dobrze spod taśmy. Trzeba jednak uczciwie powiedzieć, że w tej kwestii widać u niego wyraźny postęp, zaczął atakować na całej szerokości toru nawet z dalekich pozycji. 

    Mając taki skład, nie musiałem się zbytnio zastanawiać nad taktyką. Była jasna od początku do końca SoN, zwłaszcza we Wrocławiu. Artiom miał za zadanie wygrywanie startów i jazdę do przodu, żeby w każdym biegu walczyć o zwycięstwo i nie oglądać się za siebie. Dlatego zawsze startował z bardziej korzystnego wewnętrznego pola. Z kolei Emil dostał trudniejsze i bardziej odpowiedzialne zadanie. Jest bardziej doświadczonym i wszechstronnym zawodnikiem, więc miał zapewniać drużynowe zwycięstwo w wyścigach. Miał dosłownie wyrywać przeciwnikom 1-2 punkty w każdym biegu. 

    Ta taktyka zadziałała, zwłaszcza w finale finałów, kiedy walczyliśmy z Wielką Brytanią. Jestem niezmiernie wdzięczny chłopakom za to, jak poradzili sobie ze swoimi zadaniami. 

    U nas w Rosji jest takie powiedzenie, że żeby jeden mógł zagrać solo na fortepianie, to drugi musi ten fortepian przytaszczyć. Można powiedzieć, że u nas grał Artiom, a fortepian niósł Emil, dzięki czemu razem osiągnęli ten niesamowity sukces, na który w stu procentach zasłużyli. 

    – A propos zasługiwania. Kiedy rozmawialiśmy rok temu, dość ostro wypowiedział się Pan o podejściu Artiom Łaguty do występów z dwugłowym orłem na piersi. Że tak zacytuję: „Nikt nie będzie Artioma prosić na kolanach, żeby jeździł w reprezentacji, co więcej – dopóki on sam nie zmieni swojego nastawienia, dopóki sam nie zechce się ścigać w zawodach reprezentacyjnych, nie będę go brać pod uwagę przy ustalaniu składu”. A potem Artiom Łaguta pojawił się na Mistrzostwach Europy Par i w tym roku na SoN. Co się zatem zmieniło? 

    – Częściowo odpowiedziałem już na to pytanie, przynajmniej w kwestii stricte sportowej. Poziom występów Artioma, jakość jego jazdy, wola walki i zdolność dochodzenia do dobrych wyników nawet po przegranym starcie znacząco się poprawiły. To jedna sprawa. Ale poza tym zdaje mi się, że Artiom dorósł, a może po prostu lepiej się teraz dogadujemy. Mnie samemu jako menedżerowi drużyny też jest przykro, że nie jestem w stanie zapewnić zawodnikom odpowiednich warunków, finansowego wsparcia przy przygotowaniu sprzętu, logistyce i innych aspektach występów w barwach narodowych. Jedynym rokiem, gdy reprezentacja otrzymała pełne wsparcie, a dzięki wysiłkom Rosyjskiej Federacji Motocyklowej zostały pokryte niemal wszystkie koszty uczestnictwa w DPŚ, był ów pamiętny „brązowy” rok 2017. Niestety z różnych przyczyn w 2018 nie doczekaliśmy się kontynuacji tej miłej tendencji [nieoficjalnie udało mi się dowiedzieć, że Rosyjska Federacja Motocyklowa brak finansowego wsparcia dla żużla w tym roku wytłumaczyła faktem, iż cała przyznana z Ministerstwa Sportu kwota została przeznaczona na… organizację rundy Mistrzostw Świata w motocrossie – dop. JKR].

    Ale przecież pieniądze to nie wszystko. Jest jeszcze kraj, który dał ci start w sporcie, który na samym początku drogi dał ci naukę, treningi, sprzęt. Dzięki któremu mogłeś rozpocząć wędrówkę do tego, kim jesteś dzisiaj. Kiedy dzisiejsi topowi rosyjscy żużlowcy mieli 13-15 lat, ani oni, ani ich rodzice nie musieli płacić za treningi na torze, za przygotowanie toru i sprzętu, za części czy paliwo. Wszystkie te wydatki pokrywały kluby. Tak wygląda dziś życie w Rosji. Komuś bardziej pomogą rodzice i krewni, komuś mniej, jednak najwięcej pomagają kluby, przynajmniej dopóki zawodnik nie dorasta i nie staje się samodzielnym, pożądanym za granicą żużlowcem. Oczywiście, kiedy już zawodnik stanie się odpowiednio silnym, popularnym, zarabia pieniądze i czegoś się dorabia, trudno mu zmusić siebie do wydawania własnych pieniędzy na przygotowanie sprzętu i wyjazdy na zawody z reprezentacją. Na tym polega problem i nie każdy umie znaleźć sposób na jego rozwiązanie. Chociaż naturalnie nie możemy zapomnieć, że i w DPŚ, i SoN nagrody są odpowiednio wysokie. 

    Mówiąc w skrócie: gospodarność zawsze będzie w modzie! Możliwe, że na tym polegała zasadnicza różnica zdań między mną a Artiomem w ostatnich latach. Cieszę się, że mogę o niej mówić w czasie przeszłym. Każdy z nas wyciągnął z tych sytuacji wnioski i wspólnie doszliśmy do historycznego Triumfu. Jestem pełen podziwu dla pracowitości i talentu Artioma, sądzę, że mamy normalne relacje zawodowe, traktujemy się poważnie, ale i ze zrozumieniem. Daj Boże, żeby tak zostało. 

    – Tego życzę. To skoro już omówiliśmy te skomplikowane kwestie taktyczno-etyczne, pytanie na rozluźnienie: kiedy Pan uwierzył, że złoto Speedway of Nations jest w waszym zasięgu? 

    – Chyba wtedy, kiedy drugiego dnia wrocławskiego finału z barażu został wykluczony Patryk Dudek. Chociaż oczywiście pewną nadzieję miałem już po pierwszym dniu finału. Siły naszych zespołów były wyrównane, a szanse w barażu wynosiły 50/50. Nie wydaje mi się, żeby Marek Cieślak nie zgodził się z tą tezą. Obaj zresztą rozumieliśmy, że zwycięzca barażu w związku z bardziej od Brytyjczyków wyrównanym składem i kształtem regulaminu będzie mieć pewien handicap w finale finałów. 

    A wtedy dotarło do mnie, że wszystko jest w naszych rękach. Wystarczy nie popełnić błędu. 

    Rozmawiała: Joanna Krystyna Radosz. Druga część rozmowy z Andriejem Sawinem w środę.

    Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

    Obserwuj nas!
    • Tagi
    • Andriej Sawin
    • Artiom Łaguta
    • Emil Sajfutdinow
    • Speedway of Nations

    Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Powiązane artykuły

    Wraca do zdrowia po kontuzji! Zdradził, jak przebiega rehabilitacja

    Żużel - Wraca do zdrowia po kontuzji! Zdradził, jak przebiega rehabilitacja

    Krzysztof Choroszy

    • Metalkas 2. Ekstraliga
    30 listopada 2025

    Tom Brennan zakończył sezon 2025 w bardzo pechowy sposób. Na treningu przed turniejem w USA Brytyjczyk doznał kontuzji nogi. Teraz poinformował, jak przebiega rehabilitacja.

    Emil Sajfutdnow podjął decyzję. To już pewne

    Żużel: Emil Sajfutdnow podjął decyzję. To już pewne

    Rafał Drabiniok

    • Dania
    24 listopada 2025

    Emil Sajfutdinow wraca do ligi duńskiej po ponad 15 latach przerwy. Esbjerg Vikings ogłosili hitowy transfer, który ma pomóc drużynie w powrocie na mistrzowski poziom.

    Z jego sprzętu korzystał Łaguta. Miłe słowa o idolu

    Sport żużlowy. Z jego sprzętu korzystał Łaguta. Miłe słowa o idolu

    Hubert Furmaniak

    • Inne
    22 listopada 2025

    Alex Martin podzielił się wrażeniami po użyczeniu motocykli dla Artioma Łaguty. Zawodnik Betard Sparty Wrocław ścigał się na maszynach Amerykanina w World Speedway Invitational.

    Gwiazdy znowu pojadą w Łodzi! Mamy potwierdzenie!

    Sport żużlowy. Gwiazdy znowu pojadą w Łodzi! Mamy potwierdzenie!

    Krzysztof Choroszy

    • Pozostałe turnieje
    19 listopada 2025

    Nie tylko FIM Speedway Grand Prix będzie gwiazdorską imprezą na Moto Arenie w Łodzi. Witold Skrzydlewski na prezentacji drużyny potwierdził, że po raz trzeci z rzędu zorganizują inny głośny turniej.

    Artiom Łaguta ogłosił ważną decyzję. To jego koniec w Sparcie?

    Żużel: Artiom Łaguta ogłosił ważną decyzję. To jego koniec w Sparcie?

    Rafał Drabiniok

    • PGE Ekstraliga
    19 listopada 2025

    Artiom Łaguta ogłosił podpisanie nowego kontraktu z Betard Spartą Wrocław. Umowa obowiązuje tylko na sezon 2026 i z pewnością odbije się dużych echem.

    Apator dopełnił formalności. Nowe kontrakty podpisane

    Sport żużlowy. Apator dopełnił formalności. Nowe kontrakty podpisane

    Rafał Drabiniok

    • PGE Ekstraliga
    19 listopada 2025

    Pres Grupa Deweloperska Toruń sfinalizowała wszystkie kontrakty na sezon 2026. Klub potwierdził pozostanie liderów i podpisał nowe umowy z zawodnikami U24. „Anioły” mają gotowy skład do walki o obronę mistrza Polski.

    Sajfutdinow zżył się z klubem. Nie wszyscy go tutaj chcieli!

    Żużel - Sajfutdinow zżył się z klubem. Nie wszyscy go tutaj chcieli!

    Hubert Furmaniak

    • Anglia
    11 listopada 2025

    Chris Louis nie gryzł się w język po odejściu Emila Sajfutdinowa. Promotor Ipswich Witches przyznał, że chciał wyciągnąć startującego na polskiej licencji żużlowca z dołka. Ponadto nie wszyscy popierali ruch byłego zawodnika, przez co został wykluczony z niektórych środowisk. Chris Louis dziękuje Emilowi za lata startów dla jego zespołu.

    W Ostrowie znów uczczą legendę! Zawodnicy zagrają w piłkę!

    Sport żużlowy. W Ostrowie znów uczczą legendę! Zawodnicy zagrają w piłkę!

    Krzysztof Choroszy

    • Krajowa Liga Żużlowa
    1 listopada 2025

    Przed nami trzecia edycja piłkarskiego Memoriału Tomasza Jędrzejaka. W Ostrowie zawodnicy i nie tylko zmierzą się na hali w charytatywnym turnieju upamiętniającym legendę.

    Sajfutdinow podjął ważną decyzje! To koniec jego przygody

    Żużel: Sajfutdinow podjął ważną decyzje! To koniec jego przygody

    Hubert Furmaniak

    • Anglia
    31 października 2025

    Emil Sajfutdinow podjął ważną decyzję dla brytyjskiego żużla. Lider Ipswich Witches odchodzi po dwóch latach i nie będzie się dłużej ścigał w Rowe Motor Oil Premiership. Żużlowiec jest wdzięczny za okazane wsparcie.

    Wrócił do scen z Częstochowy. „To była parodia, a nie mecz”

    Żużel. Wrócił do scen z Częstochowy. „To była parodia, a nie mecz”

    Krzysztof Choroszy

    • PGE Ekstraliga
    28 października 2025

    Jednym z pamiętnych momentów sezonu dla Betard Sparty Wrocław było wyjazdowe spotkanie z Włókniarzem Częstochowa. Teraz do tamtych wydarzeń powrócił prezes wrocławskiej ekipy.

    Galeria

    Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)


    9 listopada 2025, zdjęć: 0

    Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

    Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)


    18 października 2025, zdjęć: 0

    Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)

    Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką


    5 października 2025, zdjęć: 0

    Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką

    Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle


    6 września 2025, zdjęć: 0

    Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle

    Zobacz wszystkie galerie

    Patronat medialny - zawodnicy

    • Adam Bednář

    • Mateusz Bartkowiak

    • Wiktor Lampart

    • Krystian Pieszczek

    • Michał Knapp

    • Mateusz Cierniak

    • Tobiasz Musielak

    Urodziny obchodzą dziś

    • Andrij Rozaliuk

      Andrij Rozaliuk

      05.12.2000r. (25l.)
    • Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

      Nicolai Heiselberg

      05.12.2005r. (20l.)

    PGE EKSTRALIGA

    Drużyny M PKT B +/-
    Orlen Oil Motor Lublin 14 33 7 260
    Betard Sparta Wrocław 14 26 6 115
    KS Apator Toruń 0 0 0 0
    Gezet Stal Gorzów 14 10 1 -118
    Bayersystem GKM Grudziądz 14 18 4 56
    Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 15 3 -108
    Krono-Plast Włókniarz Częstochowa 14 7 1 -111
    INNPRO ROW Rybnik 14 4 0 -205
    PRES Grupa Deweloperska Toruń 14 26 5 111

    METALKAS 2. EKSTRALIGA

    Drużyny M PKT B +/-
    Fogo Unia Leszno 14 33 7 274
    Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 28 6 177
    Moonfin Malesa Ostrów Wielkopolski 14 8 1 -91
    Hunters PSŻ Poznań 14 17 4 -42
    Cellfast Wilki Krosno 14 21 4 31
    Orzeł Łódź 0 0 0 0
    Texom Stal Rzeszów 14 18 3 -23
    Autona Unia Tarnów 14 6 1 -197
    H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 9 2 -129

    KRAJOWA LIGA ŻUŻLOWA

    Drużyny M PKT B +/-
    Wybrzeże Gdańsk 12 28 6 134
    Ultrapur Start Gniezno 12 23 5 119
    PKS Polonia Piła 0 0 0 0
    OK Kolejarz Opole 12 5 1 -74
    Trans MF Landshut Devils 12 10 2 -30
    Optibet Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0
    Speedway Kraków 12 4 0 -192
    Lokomotiv Daugavpils 12 15 3 -39
    Pronergy Polonia Piła 12 20 4 82

    PARTNERZY

    PARTNERZY

    PARTNERZY

    SpeedwayNews Logo

    Wydawca:
    IBO Media Dagmara Starzec
    32-015 Stanisławice 318
    e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

    • Kontakt z redakcją
    • Dołącz do speedwaynews.pl
    • Pokaż się u nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • Informacje o RODO
    • Zarejestruj się
    • O serwisie
    • Galerie zdjęć

    2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione

    Na portalu speedwaynews.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
    Ustawienia plików cookiesZgadzam się
    Zarządzaj polityką cookies

    Polityka prywatności

    Serwis speedwaynews.pl zaktualizował swój Regulamin i Politykę prywatności w związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE (RODO).

    W związku z powyższym chcielibyśmy poinformować Cię o kilku istotnych informacjach związanych z przetwarzaniem Twoich danych. Pod adresem Informacje o RODO dowiesz się więcej na temat sposobu gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych przez nasz serwis. Prosimy zapoznaj się z opisanymi zasadami i zaakceptuj je poprzez zaznaczenie pola „zgadzam się”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
    Wymagane
    Always Enabled
    Nie wymagane
    SAVE & ACCEPT