⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Reprezentacja
  • Juniorzy
  • PGE Ekstraliga
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Ekstraliga U24
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
  • Metalkas 2. Ekstraliga
    • Składy 
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • Krajowa Liga Żużlowa
    • Składy
    • Terminarz i wyniki
    • Statystyki
  • SGP / DPŚ / SON
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP
    • TERMINARZ/WYNIKI SON
  • SGP 2
    • TERMINARZ/WYNIKI SGP 2
  • TERMINARZ/WYNIKI SEC
    • SEC
  • Inne kraje
    • Anglia
    • Szwecja
    • Dania
    • Rosja
    • Czechy
    • Niemcy
    • Francja
    • Australia
    • Inne
  • Pozostałe turnieje
  • Mini żużel/250cc
  • Inne odmiany żużla
  • Speedrower
  • Detektor Krytyka
  • Formuła 1
  • Relacje LIVE
Zakończona
 Logo FINAŁ Indywidualnego Pucharu Polski 85-140cc w Wawrowie
19.10.2025 12:00
Zakończona
 Logo FINAŁ DMP 85-140cc w Wawrowie
18.10.2025 14:00
Zakończona
 Logo Puchar MACEC w Pardubicach
18.10.2025 12:00
Zakończona
Glasgow Tigers Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-5.png Logo
17.10.2025 20:30
Zakończona
Poole Pirates Logo
51:39
../../../wp-content/uploads/2022/11/Nowy-projekt-6.png Logo
15.10.2025 20:30
Zakończona
 Logo 4. runda Extraligi w Žarnovicy
12.10.2025 14:00
Strona główna » Żeby jeździć na żużlu muszę pracować dorywczo całą zimę!

Żużel: Żeby jeździć na żużlu muszę pracować dorywczo całą zimę!

  • Inne
  • Inne kraje
18 marca 2018 Ten artykuł przeczytasz w 7 minut

Aleksandra Cimała

Żeby jeździć na żużlu muszę pracować dorywczo całą zimę!

Jeden z niewielu Finów, który potrafił się wybić i od 10 lat startuje na Wyspach Brytyjskich. Niemal spał na swoim domowym torze a teraz musi pracować dorywczo całą zimę by móc zarobić na sezon. Tero Aarnio opowiedział nam o kondycji żużla w Finlandii, zagwarantowanym miejscu w drużynówce i planach na najbliższy sezon.

Aleksandra Cimała: Zanim zapytam o plany na najbliższy sezon, który zaczyna się dla ciebie 31 marca, jak wspominasz zeszły rok?
Tero Aarnio: – Miniony sezon mogę uznać za jeden z cięższych w moim życiu. Mieliśmy w teamie wiele problemów technicznych, które przekładały się na moje rezultaty i przez to straciłem pewność siebie. Próbowaliśmy różnych rzeczy ale problemy nie znikały. Jednak mogę przyznać, że jeździłem całkiem dobrze i w pewnym momencie wyniki się poprawiły co przełożyło się na to, że wróciła mi wiara w siebie. Problemy te pozostawiły niemiłe wspomnienia i lekki niesmak lecz z nadzieją patrzę na nadchodzący sezon. Przed sezonem 2017 nałożyłem sobie takie cele, z których się nie wywiązałem, co spowodowało że stałem się jeszcze bardziej głodny jazdy i zwycięstw. Niemniej jednak wygraliśmy Mistrzostwa Pary Finlandii z Timo Lahti i Teemu Lahti oraz wicemistrzostwo Finlandii z Varkaus.

Czy już poczyniłeś inwestycje na nowy sezon? Czy może po sezonie zasłużony odpoczynek?
– Nic z tych rzeczy. Całą zimę muszę pracować aby zarobić na swoje drogie hobby jakim jest żużel (śmiech). Staram się pracować jak najwięcej, ale praca na pełnym etacie zajmuje sporo czasu więc muszę pogodzić pracę z ćwiczeniami i przygotowywaniem motoru. Jest to może nie do pomyślenia dla niektórych ale widzę, że w tym okresie jestem bardziej zajęty niż podczas sezonu żużlowego. Chyba nie jest tajemnicą, że każdy żużlowiec w pewnym okresie swej kariery marzy o udziale w Grand Prix. Federacja Fińska przyznała mi miejsce w obu turniejach eliminacyjnych do SEC i GP, więc będę chciał się pokazać z jak najlepszej strony. W Szwecji będę walczył o miejsce w składzie Rospiggarny a na angielskich torach o podniesienie mojej średniej w Newcastle. W Finlandii zmieniłem klub na Tampere Wasamat. Szczerze powiedziawszy jesteśmy słabą drużyną na papierze, ale chcę być właśnie tym motorem napędowym, który da wiarę reszcie drużyny byśmy mogli realnie myśleć o tytule mistrza kraju. Sporo zainwestowałem w nowy sezon i jestem na tym poziomie kariery, że trzeba zrobić krok naprzód, nie do tyłu. Zakupiłem aż 3 nowe silniki i chcę być w 100% pewny że mój sprzęt będzie wystarczający dobry, by stawić czoła najlepszym zawodnikom, szczególnie w Elitserien. Mając teraz te 3 nowe jednostki mogę rywalizować z każdym.

Jak wygląda teraz kondycja żużla w Finlandii? Czy wrócicie do walki o najwyższe cele z innymi reprezentacjami?
– Żużel w Finlandii to sport niszowy, który swoje sukcesy ma dawno za sobą. Wszystko spowodowane słabą reklamą, niskim budżetem, kiepskim marketingiem, brakiem sponsorów a co za tym idzie kiepskim dofinansowaniem, wszytko to nie pozwala nam zaistnieć  na światowej scenie żużla. Juniorzy są jeszcze tak młodzi, że zajmie nam co najmniej 10 lat aby osiągnąć lepszy poziom fińskiego żużla. Patrząc z perspektywy mojej kariery liczba zawodników chcących profesjonalnie uprawiać ten sport cały czas się zmniejsza i jest to już poziom krytyczny, że ledwo mamy swoją ligę. Przecież patrząc wstecz zawsze mieliśmy dobrych zawodników, jak choćby Kai Laukkanen, Joonas Kylmaekorpi,  Kauko Nieminen, a dziś? Tylko kilku profesjonalnych. Jeden tor ma bandy dmuchane – w Varkaus. Mój tor domowy ma tylko bandy sprężynujące, bardzo miękkie. W lidze mamy cztery drużyny, każda z nich ma po czterech zawodników. Czyli nasze rozgrywki ligowe wyglądają jak turniej, w biegu jedzie czterech z każdej drużyny. Nowy format pucharu świata chyba został dopasowany do nas, ponieważ będziemy mogli wystawić chociaż dwóch zawodników na jakimś poziomie.

Jak i kiedy zaczynałeś swoją przygodę ze speedwayem?
– Urodziłem się w Kuusankosi, które kiedyś było tętniącym życiem miasteczkiem żużlowym. Pech chciał, że
z powodu problemów finansowych od kilku lat nie mamy klubu. Paradoks, że w ostatnim sezonie tuż przed zamknięciem klubu udało nam się zdobyć mistrzostwo kraju. Spędziłem na tym torze wiele czasu, ponieważ przygotowanie toru pomiędzy treningami należało również do nas, młodych, więc czasami czułem się jakbym tam mieszkał. Materiał na torze nie był zbyt dobry, jednak kilka lat temu wysypali nową nawierzchnię. Odkąd skończyłem 2 miesiące mój ojciec, który również jeździł na żużlu, zabierał mnie do parku maszyn, więc ten sport jest w moim życiu od zawsze. Pierwszy motor dostałem mając 4 lata więc już jakieś 30 lat odkąd usiadłem pierwszy raz na motorze. Uprawiałem też inne dyscypliny, jednak sądzę że jeden drugiego nie wyklucza a wręcz przeciwnie, pomagają w rozwoju. Moim idolem w dzieciństwie był Henrik Gustavsson, podobał mi się jego kolory pokrowców motoru.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Galeria

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)


9 listopada 2025, zdjęć: 0

Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)


18 października 2025, zdjęć: 0

Mazurek Dąbrowskiego na malutkim torze w Niemczech (galeria)

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką


5 października 2025, zdjęć: 0

Jechali w niepełnym składzie a i tak wygrali. Celina Liebmann liderką

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle


6 września 2025, zdjęć: 0

Pech byłego zawodnika Stali. Szalone zawody z deszczem w tle

Zobacz wszystkie galerie

Patronat medialny - zawodnicy

  • Adam Bednář

  • Mateusz Bartkowiak

  • Wiktor Lampart

  • Krystian Pieszczek

  • Michał Knapp

  • Mateusz Cierniak

  • Tobiasz Musielak

Urodziny obchodzą dziś

  • Andrij Rozaliuk

    Andrij Rozaliuk

    05.12.2000r. (25l.)
  • Po dwóch latach wrócili do ścigania. Wyjątkowe święto (galeria)

    Nicolai Heiselberg

    05.12.2005r. (20l.)

PGE EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Orlen Oil Motor Lublin 14 33 7 260
Betard Sparta Wrocław 14 26 6 115
KS Apator Toruń 0 0 0 0
Gezet Stal Gorzów 14 10 1 -118
Bayersystem GKM Grudziądz 14 18 4 56
Stelmet Falubaz Zielona Góra 14 15 3 -108
Krono-Plast Włókniarz Częstochowa 14 7 1 -111
INNPRO ROW Rybnik 14 4 0 -205
PRES Grupa Deweloperska Toruń 14 26 5 111

METALKAS 2. EKSTRALIGA

Drużyny M PKT B +/-
Fogo Unia Leszno 14 33 7 274
Abramczyk Polonia Bydgoszcz 14 28 6 177
Moonfin Malesa Ostrów Wielkopolski 14 8 1 -91
Hunters PSŻ Poznań 14 17 4 -42
Cellfast Wilki Krosno 14 21 4 31
Orzeł Łódź 0 0 0 0
Texom Stal Rzeszów 14 18 3 -23
Autona Unia Tarnów 14 6 1 -197
H.Skrzydlewska Orzeł Łódź 14 9 2 -129

KRAJOWA LIGA ŻUŻLOWA

Drużyny M PKT B +/-
Wybrzeże Gdańsk 12 28 6 134
Ultrapur Start Gniezno 12 23 5 119
PKS Polonia Piła 0 0 0 0
OK Kolejarz Opole 12 5 1 -74
Trans MF Landshut Devils 12 10 2 -30
Optibet Lokomotiv Daugavpils 0 0 0 0
Speedway Kraków 12 4 0 -192
Lokomotiv Daugavpils 12 15 3 -39
Pronergy Polonia Piła 12 20 4 82

PARTNERZY

PARTNERZY

PARTNERZY

SpeedwayNews Logo

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione

Na portalu speedwaynews.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Ustawienia plików cookiesZgadzam się
Zarządzaj polityką cookies

Polityka prywatności

Serwis speedwaynews.pl zaktualizował swój Regulamin i Politykę prywatności w związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE (RODO).

W związku z powyższym chcielibyśmy poinformować Cię o kilku istotnych informacjach związanych z przetwarzaniem Twoich danych. Pod adresem Informacje o RODO dowiesz się więcej na temat sposobu gromadzenia, wykorzystywania i udostępniania danych przez nasz serwis. Prosimy zapoznaj się z opisanymi zasadami i zaakceptuj je poprzez zaznaczenie pola „zgadzam się”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
Wymagane
Always Enabled
Nie wymagane
SAVE & ACCEPT