Nie od dziś wiadomo, że Spółki Skarbu Państwa odgrywają istotną rolę w sponsorowaniu sportu zawodowego w Polsce i nie tylko. Jednym z największych tego beneficjentów jest Orlen Oil Motor Lublin
Orlen, Grupa Azoty, Bogdanka, Lotto – to jedne z wielu Spółek Skarbu Państwa zaangażowane w finansowe wspieranie żużla w Polsce. Te akurat sponsorują, lub jak w przypadku Grupy Azoty sponsorowały, Drużynowych Mistrzów Polski – Orlen Oil Motor Lublin. W ostatnim czasie Fundacja Wolności zainteresowała się, ile pieniędzy w sponsorowanie sportu w Polsce wkładają firmy Bogdanka i Grupa Azoty Puławy. Początkowo nie chciały one ujawnić informacji na ten temat, jednak w oparciu o ustawę o dostępie do informacji publicznej, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie nakazał spółkom ujawnienie tychże. Liczby robią wrażenie.
Motor Lublin otrzymywał potężne sumy
Z informacji opublikowanych przez Fundację Wolności wynika, że w latach 2022-2023 firma Bogdanka przekazała na rzecz klubu żużlowego Motor Lublin 5,5 miliona złotych. Do tego dochodzi jeszcze 2,7 miliona złotych od Grupy Azoty Puławy. Łącznie daje to 4,1 miliona złotych na jeden sezon od tylko tych dwóch Spółek Skarbu Państwa. Dla porównania cały budżet Fogo Unii Leszno wynosił około 16 milionów złotych. W przypadku Motoru Lublin mówimy o dwóch i to wcale nie największych sponsorach klubu.
Na początku ubiegłego roku na ten problem zwracał też uwagę Prezydent Miasta Leszna Łukasz Borowiak. – Dochodzimy do czystego szaleństwa. W Lesznie klub jest wspierany głównie przez leszczyńskie firmy. W Lublinie buduje się budżet na 20 milionów złotych i nie ma co z pieniędzmi zrobić, więc zlecają firmie Nike, żeby produkować buty czy dresy klubowe – ironizował. – Szaleństwo, bo tam pompowane są potężne miliony ze spółek skarbu państwa. Tam można sobie kupić złoty medal – mówił Borowiak.
Żużel na dalszym planie
Rywalizacja nie jest równa, ale trudno też oczekiwać od Speedway Ekstraligi, że będzie karać tych, którzy potrafią zorganizować więcej pieniędzy od sponsorów. Ciekawa jest jednak inna rzecz. Kluby piłkarskie z drugiego i trzeciego poziomu rozgrywkowego otrzymywały od Bogdanki i Azotów Puławy większe pieniądze niż Orlen Oil Motor Lublin z gwiazdami światowego żużla. W sezonie 2022/2023 na mecze Górnika Łęczna przychodziło średnio 1348 kibiców. Więcej ludzi przychodzi na przedsezonowe sparingi drużyn żużlowych, a i podczas zawodów Ekstraligi U24 czy też DMPJ taka frekwencja wcale nie jest niemożliwa.
Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News
Obserwuj nas!